Матеріали виховної години покликані поглибити знання учнів про нашу державу – Україну; формувати національну свідомість школярів; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати любов до рідного краю, повагу до його історичного минулого і сучасного, шанобливе ставлення до символів держави.
КЗ «НВК Сватівська ЗОШ І ст.-гімназія»
«Україна – моя незалежна держава»
(виховна година для 5-6 класів)
Тема. Україна – моя незалежна держава.
Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну; формувати національну свідомість школярів; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати любов до рідного краю, повагу до його історичного минулого і сучасного, шанобливе ставлення до символів держави.
Обладнання та оформлення: карта України, картки, листівки, аудіо- та відеоматеріали, сердечка для колажу.
Зміст уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Мотивація навчально-виховної діяльності учнів. Оголошення теми.
Вчитель. Доброго дня, любі діти!
Сьогодні наша розмова буде про незалежну Україну, про її багатостраждальну історію, символіку, доведемо, що ми гідні громадяни своєї Батьківщини. Тому перш, ніж розпочати нашу виховну годину, давайте спробуємо відповісти, що таке для кожного з вас Україна.
(Діти продовжують фразу «Україна для мене – це …»).
Звучить пісня «Це моя Україна!» (Олеся Заяць)
Вчитель.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини (М. Чернявський)
Ми вирушаємо у подорож нашою країною від проголошення її Незалежності і до наших днів, до Нової України.
ІІІ. Основна частина.
Учень.
Одна Батьківщина і двох не буває.
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде ніколи в житті.
Чи можна забути малому ту пісню,
Що мати співала, коли засинав?
Чи можна забути ту стежку до хати,
Що босим колись протоптав?
Тут мамина пісня лунає і нині,
Її підхопили поля і гаї,
Її вечорами по всій Україні
Співають в садах солов’ї.
І я припадаю до неї устами
І серцем вбираю, мов спраглий води.
Без рідної мови, без пісні, без мами
Збідніє, збідніє земля назавжди.
Є багатого країн на землі,
В них - озера, річки і долини.
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди - Батьківщина.
У всьому світі, кожен зна,
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна-єдина –
Це наша славна Україна.
Вчитель. В історії України є дата, яку можна назвати найважливішою:
24 серпня 1991 року - цього дня народилася Незалежна Україна. Відбулася подія, про яку мріяли десятки поколінь українського народу впродовж багатьох століть. До 1991 року наша держава не була самостійною, незалежною. Україна входила до складу великої держави, що мала назву Радянський Союз або СРСР. Через ряд причин ця держава поступово почала розпадатись і для нашої України з’явився шанс стати вільною, самостійною.
Зараз я вам пропоную переглянути коротеньке відео, після якого ми продовжимо нашу розмову.
(Вчитель демонструє на ноутбуці відео «Проголошення незалежності України. Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=iJjqjaWlXCw )
24 серпня 1991 року вважається днем народження нашої держави. Саме з цього часу Україна самостійна і незалежна. Це означає, що тепер ми маємо власну територію, столицю, Президента, уряд, власні гроші, поліцію, мову та державні символи.
Кожна людина найбільше любить той край, де народилась і живе. Кожен пишається своєю рідною країною. Наша держава - Україна, суверенна і незалежна, демократична і правова.
- Що ж означає вислів «Україна - суверенна держава»?
(Вона має право самостійно, без втручання інших держав вирішувати всі свої внутрішні та зовнішні справи.)
- А ще Україна - демократична.
(Це означає, що влада в ній належить народові. Тільки народ може змінювати її основи - конституційний лад.)
Україна – це прекрасна, чудова земля, яка простягається на тисячі кілометрів із заходу на схід, на сотні – із півночі на південь. На такій величезній території й велика різноманітність природи: це гори, низовини, височини, балки і яри і багато-багато великих і малих річок.
Наша Батьківщина розташована в центрі Європи, через усю Україну протікає могутній Дніпро – одна з найбільших річок Європи. На берегах Дніпра розкинувся красень Київ – столиця нашої держави. На заході здіймаються в небо вершини Карпат, а на півдні – Кримські гори. Густі ліси на півночі – це Полісся, далі природні пейзажі переходять у великі степи. Ось така дивовижна природа нашої України.
Україна складається з різних регіонів: Буковина, Запоріжжя, Волинь, Полісся, Слобожанщина, Таврія, Галичина, Донбас… Але серед них найкраще, наймиліше те місце, де ми народилися і виросли.
Учень.
На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани…
Та тільки одна на землі Україна,
А ми її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть…
Та тальки одну Батьківщину ми маєм,
Її Україною звуть.
Робота в групах – «Ланцюжок». Складіть асоціативний ряд
Батьківщина:
найдорожча, ___________, ___________,_____________,_________,
(наймиліша, найчарівніша, найсвітліша, найрідніша...)
Україна:
суверенна,__________,_____________,____________,__________,__
(демократична, незалежна, правова, соборна, вільна...)
Рідний край:
стежка,_________,___________,____________,__________,_______
(батьківська хата, колискова, криниця, школа, друзі)
Вчитель. Україна має свої неповторні державні символи. Про них послухайте казку.
Давним-давно жила одна жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими і дуже любили свою матір, готові були віддати за неї своє життя.
Підросли вони і вирішили піти в люди і прославити свою матір. Першим пішов старший син. Мати, щоб він про неї пам’ятав, подарувала йому золоту корону з трьома промінчиками . Пішов син. І за корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала дорогу до кращого життя, дали першому сину ім’я – Тризуб.
Середньому сину мати в дорогу подарувала жовто – блакитний одяг. Своїми хорошими справами прославив він свою матір. Дали люди ім’я – Прапор.
А там, де був молодший син, завжди звучала пісня, тому, що мати подарувала молодшому сину голос солов’я. І дали йому ім’я – Гімн.
З того часу йдуть завжди разом – Тризуб, Прапор, і Гімн, прославляючи рідну матір. (Показ плакатів з державними символами України і гімн ).
Вчитель: А хто ж ця матір? (Діти повинні відповісти «Україна»).То які державні символи України і що ви про них знаєте?
Учень 1: Золотий тризуб – символ влади, він зустрічався ще на монетах Київського князя Володимира Великого. В ньому відображена триєдність життя: батько, мати, дитина, які символізують силу, мудрість і любов.
Герб
Наш герб - тризуб.
Це воля, слава й сила.
Наш герб - тризуб.
Недоля нас косила.
Та ми зросли, ми є,
Ми завжди будем,
Добро і пісню
несемо ми людям.
Учень 2: Жовто-блакитний прапор: жовтий колір – колір хліба, життя і сонця; блакитний – колір неба, води, миру.
Прапор
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави.
Це для всіх - ознака сили,
Це для всіх - ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє - небо, жовте -жито.
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині.
З ним навіки є народом.
Українським в Україні.
Учень 3: Національний гімн – святкова пісня «Ще не вмерла Україна» на слова Павла Чубинського, музику Михайла Вербицького.
Гімн
Слова палкі, мелодія врочиста.
Державний Гімн ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста –
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна.
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї ясне світло навкруги.
Вчитель. На долю нашого народу випало багато героїчного і водночас трагічного. Історія України – це історія народу, який протягом багатьох століть боровся за свою незалежність. Мабуть, ніхто не уявляє України без Запорозької Січі.
Ви повинні знати славні імена тих, хто віддав своє життя за щастя народу та свободу: Дмитро Вишневецький, Петро Сагайдачний, Іван Сірко, Богдан Хмельницький, Максим Залізняк, Іван Мазепа, Олекса Довбуш, Устим Кармелюк. За кращу долю народу боролися відомі всьому світові діячі культури: Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Михайло Грушевський.
Саме завдяки таким патріотам України наша країна стала державою суверенною, вільною, незалежною.
Двадцять три роки незалежності пройшли мирно. Виросло нове покоління свідомих українців, яке пошановує традиції своїх пращурів і героїв України і приймає виклики сьогодення.
Відповіддю на такі виклики став Майдан 2014 року. Нині ми маємо згадати про героїв Небесної сотні, серед яких було багато молоді. Спочатку вони боролись за право вибору. Потім їм довелось вимагати права жити. Вони гинули, та не здавались...
Так на Майдані з'явилась сотня – Небесна. Для України це найголовніша, найвпливовіша сотня. Кожен із них заплатив за свої переконання найвищу ціну – життя. Ніколи не згасне пам'ять і про воїнів АТО, які на передовій захищають Україну, продовжуючи традиції козаків, українських дисидентів-правозахисників.
Слова «Слава Україні – Героям слава» перестали бути просто вітанням. Це шана найкращим синам і донькам нашої Батьківщини, які не злякалися і пожертвували собою заради рідної землі.
Ви, молоде покоління нашої держави, повинні цінувати і берегти велике та давнє прагнення наших пращурів – суверенність країни, будувати щасливе майбуття нашої держави.
Учні читають вірші під мелодію бандури сучасної пісні Titanium.
Учень.
Я — українець. Є у мене право
На рідну мову та свою державу,
На гордий прапор золотисто-синій,
На щастя жити у такій країні.
Я — українець. Право знати маю
Про тих, кого героями вважаю,
Що людство рятували від руїни, —
Синів і дочок, гідних України.
Я — українець. Хочу право мати
Завжди усе, що думаю, казати,
На незалежну та міцну державу,
На все, що гарантовано по праву.
Я — українець. І моє це право
Любити землю горду й величаву,
Та дух свободи набирати в груди.
Я — українець. Був ним, є, і буду!
Учениця.
Я – українка! Горджуся й радію,
Що рідною мовою я володію,
Шевченковим словом умію писати
Слова мелодійні і вірші складати.
Я – українка! Живу в Україні,
На вільній, єдиній моїй Батьківщині,
Де все мені в радість: ліси і садки.
Озера й річки,і глибокі ставки,
Лани неосяжні, і гори, й долини,
Цвіт білосніжний у лузі калини.
В душі моїй солодко грає сопілка,
Бо я з України, бо я – українка!
Вчитель. Діти, ви – майбутнє України. Ви частинка народу. Вам творити нову історію держави: незалежної, вільної, демократичної. Ще в І столітті н.е. Цицерон сказав: «Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що вона твоя».
То ж будьте гідними своїх предків, любіть Україну, бережіть її волю і незалежність, поважайте свій народ, свою мову. Хочу, щоб усі ми вірили в щасливе майбутнє нашої держави!
За роки існування української держави нам, українцям, є чим пишатися.
Перед вами фото видатних особистостей України. Пригадайте, який внесок зробили вони у розвиток України.
(2 учні по черзі зачитують)
Тарас Григорович Шевченко – український поет, філософ, письменник, графік, художник, політик, громадський діяч, і, як кажуть самі українці, духовний батько сучасного українського народу.
Григорій Сковорода – педагог, поет, просвітитель, філософ, автор трактатів, байок, пісень.
Микола Лисенко – український композитор, автор опер «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», «Енеїда», автор дитячих опер і оперет.
Михайло Грушевський – історик, організатор української науки, професор, автор ілюстрованої історії України.
Борис Патон – всесвітньо відомий вчений у сфері металургії і технології металів, академік, президент Національної АН України, автор технології зварювання тканин.
Ігор Тамм – видатний фізик-теоретик, лауреат Нобелівської премії з фізики. Його дитинство пройшло у Єлисаветграді (нині Кіровоград), закінчив Єлисаветградську чоловічу гімназію (1913 р.).
Микола Амосов – видатний український лікар, учений у сфері серцево-судинної хірургії, біокібернетик.
Леонід Каденюк – перший космонавт незалежної України, Герой України.
Відомі українські спортсмени:
Сергій Бубка (стрибки з жердиною), Лілія Подкопаєва (спортивна гімнастика), Оксана Баюл (фігурне катання), Яна Клочкова (плавання), Олег
Блохін і Андрій Шевченко (футбол), Ірина Дерюгіна і Ганна Безсонова (художня гімнастика), брати Віталій та Володимир Клички, Василь Ломаченко і Олександр Усик (бокс).
А ще:
Відеоролик «Україна. Моя країна»
ІV. Узагальнення й систематизація знань.
Вчитель. Ось і добіг кінця наш Перший урок у новому навчальному році, присвячений 25-тій річниці Незалежності нашої Батьківщини. І на його завершення хотілося, щоб ви висловили свої думки про те, якою ви бачите нашу державу, яким уявляєте її майбутнє, чого бажаєте своїй неньці-Україні.
«Побажання моїй Україні»
Учні на паперових сердечках пишуть, якою вони мріють бачити свою країну в майбутньому.
Звучить запис пісні Н. Валевської «Моїй Україні»
Вчитель. Бути українцем – значить вірити в Україну, як вірили в неї генії і безстрашні захисники українського народу. Така віра робить людину щасливою від свідомості того, що вона разом зі своїм народом, що вона – частка його загального життя і служить своїй Батьківщині. Нам слід пам’ятати про численні жертви наших співвітчизників, що були покладені на вівтар незалежності, соборності, державності. Маємо знати, що спільними зусиллями український народ вистоїть та переможе. Україна стане економічно багатою, духовною, незалежною та демократичною державою.
Незалежність України дає можливість кожному з нас стати справжнім господарем своєї землі. А для цього потрібно любити свою Батьківщину, віддавати їй розум і серце. (Вчитель дарує дітям листівки-сердечка з привітанням)
Шестикласник, любий , друже!
Будь веселим, вмілим, дужим,
Вчись старанно і відмінно,
Бо ти – майбутнє України!
Є мета – іди вперед,
Здійснюй мрії заповітні.
Крок за кроком, день за днем,
Щоб твоя земля розквітла!
На цьому перший урок на сьогодні закінчено. Я бажаю вам миру в нашій країні!
Відеоролик
Олег Вінник «Перлина Україна»