Виховна година
Тема: “ В гостях у крапельки води”.
Мета: Формувати уявлення дітей про значення і дивовижні властивості води: смак, колір, запах, текучість, стан на основі дослідів; підвести учнів до розуміння кругообігу води в природі, чому воду називають мандрівнинцею, формувати навички дослідницької роботи; познайомити з наслідками впливу людини на природу, екологічними проблемами; розвивати та корегувати увагу, пам`ять, мислення; виховувати бережливе ставлення до води.
Методично-дидактичне забезпечення:
презентація “В гостях у крапельки води”, мультимедійний проектор, альбомні листи, олівці, сонечка та хмаринки вирізані з картону, склянки з чистою та підфарбованою водою, лід у формочках, пластикові тарілки. Пісенька “Бурулька” (фізвиховання), пісенька Капітошки, весела пісенька про дощик “Краплинки” (Наталля Антоник).
Хід заняття.
І Організаційна частина. Нервово-психологічний настрій.
Вчитель: Діти, привітаймося з нашими гостями та подаруємо іскорку гарного настрою, привітно всміхнувшися ми побажали одне одному доброго дня.
ІІ Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Сьогодні ми завітаємо у гості до матінки-природи і перш, ніж дізнатися, про що ми будемо говорити, давайте пригадаємо та назвемо яка буває природа (відповіді учнів).
Що належить до живої та неживої природи? (слайд: сонце, гори, тварини, тпахи, рослини, річка, людина, машина).
Що зроблено людиною? (машина).
ІІІ Тема, мета заняття.
Вчитель: Про що ви сьогодні більше дізнаєтесь, ви зрозумієте, коли прослухаєте одну пісеньку та відгадаєте загадку.
Мене п`ють, мене ллють, хто я така? Звичано це - ... (вода).
Надзвичайна і цікава подорож до крапельки води нас чекає. (Слайд : В гостях у крапельки води).
ІV Основна частина.
Вчитель:
Так хочеться показати , діти, чарівний світ у крапельці Води. В.О. Сухомлинський. (Слайд “ В гостях у крапельки води” ).
ІV Основна частина.
Вчитель: Так хочеться показати, діти, чарівний світ у крапельці води В.О. Сухомлинський (слайд: веселкова крапелька води на листочку).
Вода — це багато крихітних краплинок, зібраних докупи, так багато, що їх неможливо перелічити.
Зараз подивимося, де живуть наші краплинки. Вода є у струмках (джерельцях, річках, озерах, морях.) Слайд.
Краплинки води є скрізь: і в дощику , і в хмарці, і в білих намистинках граду (слайд), є вода на землі, під землею, у повітрі. Вода міститься у рослинах, в організмах людей.
З водою добре знайомий кожен, хто звик вмиватися, пити чай, вміє плавати, кататися на ковзанах, санчатах або лижах.
Вода — найважливіша речовина на землі, без якої не може існувати жодна людина, тварина, рослина.
У рослин немає ротиків. Вони корінціями висмоктують із землі воду. (слайд).
Так і харчуються.
Чим більше вип`ють води, тим соковитіші їхні плоди.
Якби на землі не було води, не зеленіли б трави, не було б ані дереі,, а ні квітів.
Не було б пташок, тварин, обдей.
Якщо не полити у горщику квіти декілька днів, що з ними станеться? (Відповіді).
Вірш 1.
Хлюп, хлюп, водиченько,
Хлюп,хлюп на личенько,
І на ручки, і на ніжки
хлюп,хлюп, хлюп.
Вірш 2.
А.М`ястківський “Киця прокидається”.
Киця прокидається -
Лапками вмивається;
Квітка прокидається -
Росами вмивається;
Сонце прокидається -
Хмаркою вмиваєтьсмя.
Ну а ми з сестричкою
Вмиємость водичкою.
Вчитель:
Будь-яке маленьке джерельце, чиста краплинка має для життя людей велике значення.
Вірш.
М. Сингаївський “Джерело”.
Учень:
В полі, при долині,
Як вийти за село,
В живій криничці б`ється
Прозоре джерело
У спеку хлібороби
сюди частенько йдуть
І радісно криничці
Що з неї воду п`ють.
Вчитель:
Давайте розкажемо прислів`я про воду.
1 учень : Де вода — там і життя.
2 учень : Хто водичку попиває, той міцне здоров`я має.
Вчитель:
Любить вода подорожувати, вічна мандрівниця. Всю землю обійде, скрізь побувіає, всіх понапуває.
І починає свої мандри з випаровування.
Парує не тільки вода в чайнику, коли кипить (окріп).
Вода випаровується також з поверхні річок, озер, морів.
У погожу днину пару не побачити, бо вона як і повітря — газ.
А повіє холодний вітерець — пара зіщулеться, перетвориться на маленькі, легенькі крапельки, стане туманом.
Він пливе над річками, чіпляється кошлатими клубками вологих віт дерев.
Мандрує вода, і ставши парою, і ставши туманом. Прямує в небо. Такий в неї шлях - все вище і вище.
Маленькі краплинки зібралися в хмару, стали важкими, і вже їм не втриматися в повітрі. І вони дощем повертаються на землю.
Радіють рослини:напилися свіженької дощової водички.Радіють і люди:краще зростатиме після дощу врожай.Взимку в небі холоднішає.І краплинки води стали зірочками-сніжинками.Мандрівниця вода повертається на землю,та вже не дощем,а снігом.
V.Закріплення.
1.Гра,,Подорож крапельки”.
На магнітній дошці прикріплено вгорі сонечко,хмаринка,внизу
річка,полянка.Осторонь краплинки,квітки.В учнів теж саме у кожного на партах.Вчитель біля дошки демонструє,,Кругообіг води в природі”.Діти за розповіддю та діями вчителя виконують теж саме.
Вчитель:Жила-була в морі крапелька.Вона була кругла,прозора і холодна.
-Привіт,маленька,-сказало сонечко,ласкаво зігріваючи її своїми променями.
-Привіт,-відповіла краплинка і раптом помітила,що стає невидимою і піднімається вгору.Вона перетворилась на ...(паринку)На горі було дуже холодно,тому паринка перетворилась знову на (краплинку).Навколо себе вона побачила багато інших таких самих краплинок.Усі вони зібралися в коло й утворили (хмаринки).Крапелька стала більшою,важчою,вона вже не може утриматися в хмарі,і впала донизу.Почався...(дощик).Краплинка потрапила на землю,а потім до підземного струмочка.Він вирвався з-під землі і побіг до річки.Сонечко знову простягло краплинці свій промінець і запитало:
-Хочеш я знову оберну тебе на хмару і ти піднімешся до мене на небо?
-Чи погодилась краплина?
Фізхвилинка,,Булька”
2.Дослідження,,Яка вода?”
Вчитель:А тепер,любі діти,ми проведемо досліди,і побачимо,що вода-чарівниця.
Дослід1.,,Форми не маю,яку хочу таку й приймаю”.(Учитель переливає воду з однієї склянки в іншу,діти повторюють:
Вчитель:-Яка вода?(рідка)(склянки з водою).
Висновок:Вода-рідина.
Дослід2.,,Хоч смаку не маю,інші набуваю.”
Вчитель:Покуштуйте воду,яка вона?Понюхайте воду.Чи має вона запах?
Висновок:Вода не має смаку і запаху.
Вчитель: А якщо до води додати цукру? Яка вона стане?А солі?А лимона?А чи розчиниться у воді пісок?
Дослід 3,,Як крижинка стала краплинкою?”(лід у формочках)
Вчитель:Чим стала вода після замороження?(льодом). Якщо візьмемо льодинку у долоні,що з ним станеться?(розтане)
Висновок.Отже вода може бути у твердому та рідкому стані.
Дослід 4.Хоч кольору не маю,та інший набуваю.
Вчитель:Чи має вода колір?яка вона?Прозора.Якщо додати до води фарбу?якою вона стане?
Висновок.Вода прозора,може змінити колір через додавання в неї різних фарб.
Дослід 5.,,Повернення краплинки до матері хмаринки”.
Вчитель:Що ми бачимо,коли кипить вода у чайнику?(Пар) Вода в чайнику випаровується і потрапляє в повітря.А якщо подихати на дзеркальце?(Скло запітніє).
Висновок.У води чудова пам'ять і вона завжди буде намагатись повернутися до початкового стану.
3.Гра,,Дай відповідь”.
Вчитель:Я буду називати слова.Якщо для них потрібна вода,ви плескаєте вдолоні,ні-мовчите. (Дереву,людині,телевізору,квітці,книжці,олівцям,тарілці).
4.Розфарбовування розмальовок (весела пісенька про дощик,,краплинки”)
Вчитель: Люди часто погано поводять себе під час відпочинку на природі біля водоймищ.Подивіться і скажіть,якою буде вода?
Висновок: Щоб могли ми із джерельця
Чисту воду пити
Берегти водойми слід
Й,звісно,не смітити.
Щоб цілющою була й чистою водиця,
Бережи ріку і став,
Джерело й криницю.
VIII.Підсумки.
Вчитель: Про що ви сьогодні дізналися на занятті?
Що найбільш цікавим було?