ВЧИМОСЯ БУТИ ДОБРИМИ ЛЮДЬМИ
Виховна година
Добра людина не падає з неба,
її потрібно виховувати.
В. Сухомлинський.
Мета: дати уявлення про морально-етичний зміст стосунків людини із навколишнім світом; узагальнити знання учнів про правила поведінки вдома, у школі, у громадських місцях; учити виявляти шанобливе ставлення до батьків, старших; сприяти вихованню доброзичливості, людяності, чесності, чуйності, милосердя в душах дітей, здатність боротися проти зла.
Вступне слово вчителя.
У нас сьогодні справжнє свято,
Гостей зібралося багато.
А ну ж, на мене подивіться
І веселенько усміхніться.
Учитель. Сьогодні ми зібралися, щоб поговорити про добро. Діти, ми маємо показати і довести, що ми вчимося жити добрими людьми.
Все: із доброго чи злого,
Починається з малого.
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка.
Хліб — з маленької зернини,
Дощ — із чистої краплини.
Учитель. Здавна на землі люди цінували праведне життя — життя чесне, щире, відкрите. Треба утримуватись від поганих вчинків, лихих намірів. Зло, як відомо, довго не забувається і породжує зло. А от добро примножує добро. Не давайте злу перебороти добро.
Щоб люди вас поважали, приязно ставилися до вас, ніколи не забувайте і завжди дотримуйтесь золотого правила вихованості: ставтеся до людей так, як би ви хотіли, щоб люди ставилися до вас.
І зараз я вас хочу познайомити з Добрим сімейством
Знайомство з Добрим сімейством.
Учитель. В одній казковій країні живе Добре сімейство, давайте познайомимось з його представниками. (Демонстрація схеми: Доброта, Любов, Милосердя, Порядність, Чутливість, Уважність, Співпереживання, Великодушність, Ніжність).
Добре сімейство намагається зробити світ добрішим, щоб люди любили один одного і братів наших менших. Вони вчать нікому не робити боляче ні словами, ні діями, ні думками. Але добре сімейство не має таких чарів, щоб в одну мить перемогти Зло та його слуг: Жорстокість, Байдужість, Заздрість, Зазнайство, Лінь, Підступність. Перемогу можна досягти тільки щоденною працею. А тому кожного дня, тільки на небі з'являється ласкаве сонечко, розсіває Добре сімейство насіння доброти в дитячих сердечках!
У дитячому серці може прорости насіння, яке разом з дитиною виросте, розквітне чарівною квіткою, зробить серце добрим, ласкавим, ніжним. Але, на жаль, часто буває і так, що серця заростають чорним колючим бур'яном, і тоді вони стають злими і безжалісними.
Адже Зло теж не спить. Хоч воно й ліниве, прокидається значно пізніше за Добро, але все ж встигає порозкидати своє насіння. Буває, ростуть в одному серці добро і зло, борючись одне з одним. Тому діти інколи чинять хороші й погані вчинки. Тоді все залежить від самої дитини, яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці. Якщо добре, то вона буде вчитися творити добро.
Учитель читає епіграф до уроку.
— Заплющить очі й спробуйте визначити: яке насіння у своєму серці ви б хотіли виростити?
— Визначилися?!...
Молодці, ви всі хочете бути добрими людьми, але це вже не так і легко. Тож зараз ми з вами відправимось у подорож країною Ввічливості та Доброти.
Подорож країною Ввічливості та Доброти.
1.Зупинка «Словник чемної людини».
Діти пригадують слова ввічливості. Добрий день, добрий ранок, до побачення, будь ласка, спасибі, дякую, вибачте.
Учитель. Молодці! У нас вийшов гарний словник. Сподіваюсь, що ви завжди будете ним користуватись.
«Добрий день» — вітаються люди кожного дня. Ми, мабуть, здивувались би, якби замість «Добрий день» почули: «Ви сьогодні їли?» або «Чи здорова ваша худоба?» Але саме так у давнину віталися в Китаї, Монголії, Єгипті.
Запитання про худобу стосувалося добробуту в домі, адже основою життя монгола-кочівника було скотарство. От вони і бажали здоров'я худобі. Буде здоровою худоба — буде добробут у родині.
Мир вам і добробут — у цьому був первісний зміст вітання.
Привітний той, хто виявляє доброзичливість. Бути привітним — означає радіти іншому, бути доброзичливим — бажати добра. Не привітатися, або не відповісти на привітання, в усі часи, в усіх народів вважалося виявом невихованості та неповаги.
2.Зупинка «Місто вихованих людей».
Учитель. І перший кого ми тут зустрінемо — це Кіт Базіліо. Він переплутав всі правила, і мешканці містечка тепер не можуть нормально жити. Ми допоможемо їм?
Вчитель читає речення з помилками, а діти виправляють.
Проходити на своє місце в кінотеатрі треба спиною до тих, хто сидить.
Чемний хлопчик завжди смикає дівчаток за коси.
Ввічливі діти ніколи не поступаються місцем старшим.
Виховані діти переходять вулицю на червоне світло світлофора.
Виховані діти обгортку від цукерок викидають на тротуар.
Виховані хлопчики завжди лазять по деревах. Дівчата витирають руки об сукню.
Ситуації від Чебурашки.
А ось, дітки, Чебурашка нас просить розібратися в таких ситуаціях:
— Як вчинив Сергійко?
— Як можна назвати такий вчинок?
— А ви співчуваєте тим, хто потрапив у біду?
— Кого називають добрим?
—
Гра від Крокодила Гени.
А Крокодил Гена хоче пограти з нами гру «Ввічливо – неввічливо».
Привітатися під час зустрічі.
Штовхнути і не вибачитись.
Допомогти підняти річ.
До всіх у родині бути уважним і ласкавим.
Показувати пальцем на інших.
Робити всім тільки приємне.
Інколи обманювати товариша.
Не дотримуватися традицій родини, школи.
Бути скромним.
Хлопчикам знімати головні убори в приміщеннях.
Телеграма від Шапокляк.
Учитель. Мандруємо далі. А ось прийшла телеграма від Шапокляк, в якій вона повідомляє деякі поради, якими можна скористатися в країні Ввічливості та Доброти.
Шкідливі поради.
Ніколи не мийте руки, шию, вуха, обличчя. Вони знову стануть брудними. Навіщо марно витрачати свій час?
Стригтися теж не обов'язково, бо як постарієш, голова облисіє.
Вранці зовсім не обов'язково зав'язувати шнурки на черевиках, банти на косах, бо вони знову розв'яжуться протягом дня.
Учитель. Діти, вам подобаються такі поради? Чи можна ними скористатися? А ось послухайте ще такі:
Якщо товариш запросив тебе на день народження, залиш подарунок вдома. Він і тобі самому згодиться.
Ні з ким у гостях не розмовляй, тільки вибирай, що смачніше, та їж.
Дівчатам завжди треба ставити підніжки, показувати язика, лупцювати.
Якщо твій товариш упав, покажи на нього пальцем, смійся голосно, щоб він бачив, що ти не засмучуєшся.
Учитель. Це поради справді хуліганські, нам з нею не по дорозі. Діти, нам треба переконати Шапокляк, що вона помиляється.
Діти читають правила.
Не поспішай першим сісти за стіл.
Не розмовляй під час їжі.
Не перебивай того, хто говорить.
Не показуй пальцем на інших.
Не забудь зняти головний убір, коли заходиш у приміщення.
Поступайся місцем людям похилого віку.
Не забудь вибачитися, якщо ти когось штовхнув.
Учитель. Добре, я сподіваюсь, що Шапокляк зрозуміла, що ви хороші діти. Отож подорожуємо до наступної зупинки.
3.Зупинка «Світлофор ввічливості».
Учитель. Тепер усе залежить тільки від вас, діти, чи дозволить нам світлофор рухатись далі. Червоний колір — забороняю. Зелений — дозволяю. Визначте, у яких випадках дії дітей є правильними.
Дайте мені хлібину, — звернувся хлопчик у магазині до продавця. (Ч)
Вибачте, будь ласка, я штовхнула вас ненавмисно, — каже дівчинка в автобусі. (3)
Покличте до телефону Марину. (Ч)
Я трохи порвала цю книжку, підклейте її самі, — сказала дівчинка бібліотекарю. (Ч)
Люба бабусю! Я із задоволенням тобі допоможу.(3)
Учитель. Молодці! Ви добре впорались із завданням. Показую вам зелене світло.
4.Зупинка «Поетична».
Зараз, дітки наше завдання вивчити віршик про добро.
Я всміхаюсь сонечку:
— Здрастуй, золоте!
Я всміхаюсь квітоньці —
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
— Лийся мов з відра!
Друзям усміхаюся —
Зичу їм добра!
5.Зупинка «Королева Чистоти».
Учитель. Королева Чистоти любить в усьому порядок, охайність. Цікаво, чи ви всі приучені до порядку, чи знаєте, як тримати свої речі чистими, як потрібно себе поводити. Отож вона нам пропонує пограти в гру «Так чи ні».
Перед їжею помити руки?
Мої черевики чистить мама?
Вранці я не вмиваюся?
Вранці швидко прибираю ліжко?
Завжди обгортаю підручники?
Постійно відриваю ґудзики?
Завжди забуваю причесатися?
Мої іграшки завжди складені?
Я завжди човгаю ногами?
Постійно чищу зуби?
Мої речі завжди розкидані по кімнаті?
Робоче місце моє завжди прибране?
Учитель. Молодці, дітки, я дуже рада, що такі гарні, охайні діти стануть мешканцями Країни Ввічливості та Доброти.
Ви здолали всі перешкоди, пройшли складний шлях, не піддалися на умовляння Шапокляк, кота Базиліо; допомоги Чебурашці та Крокодилу Гені; витримали екзамен Світлофора і Королеви Чистоти. Тепер ви стали мешканцями країни Ввічливості й учнями школи Доброти.
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі.
І кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам'ятати неважко —
Маленькі ключики твої —
«Спасибі» і «Будь ласка».
Зеленіє навіть пень,
Як почує «Добрий день».
Коли згасає сонце у росі
Й зоря лягає лагідно на плечі,
Серед знайомих рідних голосів
Ми чуємо привітне «Добрий вечір».
Щоб знову зустрітись у годину призначену,
Щиро кажу я всім: «До побачення».
Будь ласка, спасибі і будьте здорові —
Слова необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і вдома,
Від мами, учителя й просто знайомих.
Тож радьмо: частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій.
І кожен свій день, як завжди, починайте
Зі слів «добрий ранок», «вітаю» і «здрастуй».
1