Виховна година "Від культури війни – до культури миру"

Про матеріал

Мета:

  • Провести знайомство учнів з поняттям "толерантність" та з основними рисами толерантної та інтолерантної особистості;
  • виховувати співчутливість, спостережливість, уважність до інших людей;
  • виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі;
  • виховувати толерантність, звичку в учнів уважно ставитися до товаришів, вміння бачити хиби у своїй поведінці і виправляти їх.
  • розпізнавати реальне бачення своїх добрих та поганих вчинків
  • сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок;
  • виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість.

Завдання:

  • дати учням можливість оцінити ступінь своєї толерантності за допомогою обговорення;
  • розвивати увагу, пам'ять, творче мислення учнів;
  • виховання почуття колективізму, згуртованості;
  • сприяти розвитку шанобливого ставлення між учнями.

Форма проведення: «круглий стіл» з сюжетно-рольовими завданнями, проблемними питаннями.

Перегляд файлу

Від культури війни – до культури миру

Мета: 

  • Провести знайомство учнів з поняттям "толерантність" та з  основними рисами толерантної та інтолерантної особистості; 
  • виховувати співчутливість, спостережливість, уважність до інших людей;
  • виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на доброзичливій основі;
  • виховувати толерантність, звичку в учнів уважно ставитися до товаришів, вміння бачити хиби у своїй поведінці і виправляти їх. 
  • розпізнавати реальне бачення своїх добрих та поганих вчинків
  • сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок;
  •  виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість і небайдужість.

Завдання:

  • дати учням можливість оцінити ступінь своєї толерантності за допомогою обговорення;
  • розвивати увагу, пам'ять, творче мислення учнів; 
  • виховання почуття колективізму, згуртованості;
  • сприяти розвитку шанобливого ставлення між учнями.

Форма проведення: «круглий стіл» з сюжетно-рольовими завданнями,                                         проблемними питаннями.

Попередня робота:  учням заздалегідь повідомляється тема даного заходу, дається завдання для домашнього опрацювання ( як слово «толерантність» визначається  різними мовами земної кулі).

Обладнання: проектор та проекторна дошка, вислови відомих людей, аркуши білого паперу, фломастери, ручки, смужки жовтого паперу, малюнок сонця, малюнок дерева, вирізані листочки.

Хід класної  години:

І Організаційна частина

 Вступне слово вчителя

        Проблема розвитку духовності, зокрема толерантного ставлення людини до свого оточення, в наш час стала злободенною. Світ одвічно був і лишається недосконалим. Ідеологічні крайнощі, цинізм, цілковита аморальність, фетиш грошей і безпринципні засоби в гонитві за владою та прибутком є абсолютно реальними. За статистикою щодня, навіть в економічно розвинених країнах, зростає кількість самогубств і розлучень, смертність, зокрема через невиліковні хвороби, такі як СНІД і багато інших, поширюється міжнаціональна та міжконфесійна непримиренність, що часто спричиняє кровопролитні зіткнення:

Часом – у межах держави, часом – однієї вулиці. Нетерпимість людей до навколишньої реальності навіть у середовищі «рівних» і «однакових» за національністю, освітою, рівнем життя набуває загрозливих форм. Оскільки тепер світу притаманна тотальна міграція, люди різних етносів, рас і культур через життєві обставини стають сусідами та партнерами, суперниками та конкурентами. Отже, принципово важливим є усвідомлення необхідності бути євро центричними, навчитись жити у світовій спільності, керуючись принципами толерантності.

Визначення слова толерантність різними мовами  земної кулі звучить по-різному:

в іспанській мові воно означає здатність визнавати відмінні від своїх власних ідеї або думки;

у французькій мові - відношення, при якому допускається, що інші можуть думати чи діяти інакше, ніж ти сам;

у англійській мові - готовність бути терпимим, поблажливим;

у  китайській мові - бути великодушним по відношенню до інших ;

в арабській мові - прощення, поблажливість, м'якість, милосердя, співчуття, прихильність, терпіння, прихильність до інших;

в українській  мові - здатність терпіти щось або когось (бути витриманим, витривалим, стійким, вміти миритися з існуванням чогось, когось).

-Яке з визначень вам імпонує найбільше? (Відповіді).

-Чому, на ваш погляд, в різних країнах визначення різні? (Відповіді).

-А що ж об'єднує ці визначення? (Відповіді).

-Чому так  актуальна толерантність в даний час? (Відповіді)

Картинки по запросу smileyІІ Основна частина

Слово толерантність я зобразила у вигляді сонця. Давайте, зобразимо ваші відповіді у вигляді промінчиків. (Учасники висловлюють свої думки).

 

Толерантність - це…

  • прощення
  • повага до прав інших людей 
  • співробітництво, дух партнерства
  • сприйняття  інших такими,  якими вони є
  • повага до людської  гідності 
  • милосердя
  • співчуття
  • терпимість до думок, віросповідань, поведінки інших людей
  • допомога у якійсь справі
  • розуміння та повага до своєї другої половинки.

   «Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини», - сказав один учений. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть тебе відсталим або занадто «крутим», Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми.  Толерантність – це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей. Толерантність – це терпимість до думок, поведінки та поглядів інших.

     Протилежне поняття до толерантності – інтолерантність. Поділ людей на толерантних та інтолерантних є досить умовним. Кожна людина в своєму здійснює як толерантні, так й інтолерантні вчинки. Але здатність вести себе толерантно може стати особистісною рисою і зможе забезпечити успіх у спілкуванні.
Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критичні відносно до себе і не прагнуть у всіх бідах звинувачувати інших.
     Толерантна людина не ділить світ на дві частини – чорне та біле; не робить акцент на розбіжностях між «своїм» та «чужим», тому готова вислухати та зрозуміти інші точки зору.

- А тепер вам потрібно розподілити слова в II колонки, де в I - колонці - риси, притаманні толерантній  особистості, у II - риси, притаманні інтолерантній особистості:

Терпіння, почуття гумору, нерозуміння, повага думки інших, ігнорування, егоїзм, доброзичливість, вміння володіти собою, нетерпимість, вираз зневаги, дратівливість, уміння слухати співрозмовника, байдужість, цинізм, розуміння і прийняття, чуйність, допитливість, гуманізм, невмотивована агресивність.

Вправа « Асоціативний ряд»
    Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.
(На екран висвітлюється слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру).

  Т – товариський

  О – об’єктивний, особливий, оригінальний

  Л – лояльний, лагідний

  Е – енергійний, елегантний

  Р – розсудливий, рівний

  Н - надійний, найдорожчий

  Т – терплячий

  Н – незалежний, найдорожчий

   І – інтелігентний, ідейний

  С – співчутливий

  Т – тактовний

  Ь

        А що ж означає слово «толерантність» -  таке незвичне для нашого словянського вуха? Справді, у слов’янських мовах (зокрема українській, російській) такого слова немає. Точний переклад терміна «толерантність» фактично є калькою з англійської мови, де фігурують два терміни: «toleration» i «tolerance». «Toleration» (від «tolerate» - терпіти, бути терпимим, допускати, дозволяти) у найширшому розумінні є поняттям терпимості, терпіння, що означає примирення з існуванням чогось або когось, навіть якщо це «щось» чи цей «хтось» може стати причиною страждання, викликати осуд або відразу. «Tolerance» - власне толерантність – означає не просто терпимість у значенні зовнішньої стриманості, примусової необхідності виходити за межі пристойної поведінки в суспільстві, а свідоме сприйняття цінності того розмаїття, що дарує нам навколишній світ, визнання права і свободи іншого бути іншим з його власними традиціями, переконаннями, стилем життя, поглядами тощо.

: Безумовно, жити в злагоді – головна умова  людського буття. Зараз ми спробуємо цьому повчитися, але спочатку попрошу вас об’єднатися у групки, кожна з яких отримає кілька конфліктних ситуацій. Вони різні. Спочатку ви їх обговорите, потім на чистому папері, який є на кожному столі, запишите відповіді на 3 запитання. Запитання на дошці.
    Які риси характеру проявили герої кожної ситуації?
    Як знайти вихід з конфліктної ситуації?
    Які  людські якості допоможуть вам у вирішенні конфлікту?
Регламент: 5 хвилин. Обговорення супроводжується спокійною музикою.
Потім два учасники групи виходять до дошки: один зачитує ситуацію, інший відповіді на вказані запитання: аркуш паперу прикріплюють на дошці. І так кожна група.
СИТУАЦІЇ:
1.    До вашого класу прийшов новий учень. Він завжди виконує домашні завдання, піднімає руку на кожному уроці, правильно відповідає. Прийшовши раніше всіх, добровільно виконує обов’язки чергових. Відтак вчитель постійно кладе «новачка» у приклад. Ви відразу подумали, що це «підлиза». Хлопчику усі заздрять, дружити з ним ніхто не бажає, а от посміятися над ним … Не витримавши такого відношення школяр пожалівся батькам і ті наступного ж дня прийшли  до школи з’ясувати обставини.
2.    У вас була контрольна робота. Вчитель оголосив результати: учень А, у якого списали три його сусіда, отримав  7 балів, а ті, що списали – 9 б. Учень А вимагав, щоб ті, хто у нього списував контрольну роботу, призналися вчителю, але друзі не погоджувалися. Між ними викик конфлікт… 
3. На перерві ти дав другові свій новенький телефон, який вчора подарували батьки на День народження. Мимо бігли однокласники і штовхнули хлопчика, який і так легенько тримав у руці подарунок. За мить усі збирали на підлозі частинки мобілки. Дехто заспокоював, мовляв, мій ще більше разів падав – і нічого. Друг виправдовувався, що не винен, адже це діти його штовхнули. Та все ж між хлопчаками виникла сварка. 
4.  Тато любить дивитися телевізор, включивши його на всю гучність, вам необхідно вивчити вірш, оскільки вчитель погрожував поставити погану оцінку. Вивчити в такій обстановці не вдаться. Чи має рацію тато? Як  тобі поступити? 
Вчитель: Як то не сумно, існують конфлікти, на які люди витратили значно більше енергії, ніж заслуговувала суть ситуації. Є конфлікти, які взагалі можна було б не починати. 
    Шляхи подолання конфліктів.
Вирішити конфлікти можна різними шляхами. Психологи рекомендують «шість сходинок подолання конфлікту»: 
1. Слід розпізнати конфлікт (для нього характерні певні психологічні та фізичні реакції – стрес, підвищення голосу, серцебиття, прискорене дихання, збліднення тощо). 
2. Необхідно проаналізувати свої почуття, емоції. Якщо ми краще розберемося у своїх почуттях, зможемо зрозуміти і почуття інших, зуміємо поважно поставитись до інших учасників конфлікту. 
3. Не допускати переходу на особистості в конфлікті. 
4. Діяти за принципом «тут і тепер», тобто вирішувати проблеми, що безпосередньо стали причиною конфлікту, а не згадувати колишні події та образи. 
5. Віднаходити такі ідеї, рішення, у яких обидва учасники конфлікту могли б одержати те, чого вони прагнуть . У багатьох конфліктах може здатися, що проблема не має взаємоприйнятного розв’язання. Але, визначаючи за допомогою мозкового штурму перелік рішень, можемо вирватися з кола звичних способів мислення і знайти неординарне, прийнятне для усіх рішення. 
6. Останньою сходинкою на шляху до розв’язання конфлікту є спільний вивір рішення , яке б задовольнило обох учасників, і реалізація цього рішення. 
Сюди можна ще додати такі сходинки, як: 
7. Зміна позиції однієї зі сторін; 
8. Усунення об’єкту конфлікту; 
9. Заміна одного об’єкта іншим, тощо. 

Дуже важливо в сім’ї і в будь-якому колективі дотримувати правила толерантного спілкування:(на екран проектуються)

  1. Бути завжди уважним.
  2. Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку.
  3. Бути гуманним і милосердним.
  4. Не ображати співбесідника.

ІІІ Заключна  частина.  "Дерево толерантності"

Візьміть кожен по листочку і напишіть на них, що, по-вашому, треба зробити, щоб школа стала простором толерантності, тобто, щоб відносини в ній стали  якомога  більш толерантними. (Учні на листочках паперу у формі листочка якогось дерева пишуть, що треба зробити, щоб школа стала "Простором толерантності", листочки наклеюються на символічний малюнок дерева без листя,  він вивішується у класі.)

 – Прощання «Клубок побажань»
Побажайте один одному на прощання усього найкращого, передаючи клубок ниток з рук в руки.
Вчитель: Тепер ми пов'язані з вами однією ниткою. Ми всі разом робимо одну справу, формуємо справжню людину. А раз у нас одна мета, то й працювати потрібно однією командою, не конфліктувати, а знаходити вихід з будь-якої ситуації.   клас - це маленька родина. І хочеться, щоб в цій родині завжди панували доброта, повага, взаєморозуміння, не було б ні лайки, ні сварок.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тімофеєва Тетяна Володимирівна
    Яскрава, добра за змістом розробка. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 січня 2018
Переглядів
1208
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку