Виховна година
«Я і мої права та обов’язки».
Підготувала:
вчитель початкових класів
Кушнір Аліна Олегівна
2024 р.
Тема. Я і мої права та обов’язки.
Мета: надати дітям первинні знання про «Декларацію прав дитини», її основні положення; розширити знання учнів про права дитини, вчити відрізняти права дитини від обов’язків; розвивати культуру спілкування, логічне мислення, пам'ять, виховувати дисциплінованість, повагу до товаришів.
Обладнання: Конституція України, ілюстрації.
Хід заняття
І. Організаційний момент
1,1. Організація класу, вітання
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Прошу всіх рівненько встать
Пролунав уже дзвінок
Починається урок
А тепер сідайте діти
Домовляємось не шуміти.
Доброго дня діти! Усміхніться одне одному і побажайте доброго дня! І я вам бажаю приємного дня, цікавого і вдалого!
1,2. Повідомлення теми заняття
На сьогоднішній годині спілкування ви дізнаєтесь багато цікавого. Отже, сьогодні отримаєте необхідні для вас знання – про власні права і обов’язки.
- На вашу думку людина має свої права?
- Які саме ви знаєте права дитини?
ІІ. Основна частина
2,1. Вступна бесіда
- Діти, погляньте на цю книжку, яку я тримаю в руках. Хто її впізнав?
- Хто знає, що записано в Конституції України?
Так, за допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян.
2,2. Робота з учнями
Стаття 27. Кожна людина має невід’ємне право на життя.
- Що це означає?
Стаття 53. Кожен має право на освіту.
- А що це означає?
Я думаю, що ви зрозуміли що таке Конституція?
А зараз я зачитаю декілька невеликих історій, а ви мені скажете, які права в них порушені.
У кабінеті директора школи заходить мати з дитиною:
- Доброго дня! Хай Бог вам здоров’я дає!
- Добрий день! У якій справі до мене?
- Та ось принесли документи, щоб ви прийняли до школи мою дочку.
- Я знаю, що ваша сім’я належить до релігійної секти.
- Так – так, ми люди релігійні.
- Оскільки ви люди релігійні і дочку свою так виховуєте, я її прийняти не зможу до школи. Шукайте іншу школу.
- Боже, що нам робити?
- То ваша справа! Бувайте.
Скажіть будь – ласка чи правильно вчинив директор? Чи можна дитину позбавити права навчатися в школі?
На перерві зустрілося дві учениці.
Алла: Я люблю носити лише гарні речі нові, дорогі, модні. Я люблю, щоб мною захоплювалися, обожнювали, звертали увагу. А ти, Людо, на кого схожа: опудало городнє: спідниця стара давно поношена, а кофтина чия: твоя чи бабусина, а хустку нащо запнула. Ти, як бабуся сторічна, з будинку пристарілих.
Люда: Знаєш, Алло, я не соромлюсь носити це – головне душа людини. Що ж, твої батьки можуть тебе одягнути, а я живу з мамою яка зараз ніде не працює. Лише отримує допомогу. А про такий одяг як у тебе – я лише мрію.
- Скажіть яке право порушила дівчинка Алла? Чи гарно вона вчинила?
Дівчинка сидить за столом і читає. Заходить мама - листоноша.
- Доню, якщо можеш, то рознеси частину пошти людям, а я піду на інший край села.
- Добре, мамо. Залишай я рознесу. Але спочатку дочитаю книгу. Мама пішла, а донька, дочитавши книгу, взяла пошту і передивляється.
- О, цікаво, це лист до Каті. А звідки він? З Києва. Цікаво. Мами немає, зараз почитаю, а потім заклею і ніхто не здогадається. Розкриває і читає.
- Оце так новина, потрібно розказати Юлі і Віті. Оце здивуються.
- Скажіть. Чи мала дівчинка право читати листа? Що вона порушила?
Знайомство з «Декларацією прав дитини».
Але сьогодні я хочу вам розповісти про «Декларацію прав дитини» - теж дуже важливий документ в якому визначені права дітей. Цей закон повинні виконувати усі люди. Можливо вам незрозуміле саме слово «декларація». Тому зараз ви послухаєте вірш, тільки уважно слухайте.
Декларація – це просто
Оголошення всіх прав,
Ж права й в дітей, звичайно
Треба, щоб усяк їх знав.
Знайте ж, що усі ви – рівні,
Від народження в правах,
І людина – змалку вільна,
Наче в небі синій птах…
Знайте ж, змалку всіх діток
Треба, вчить, оберігать,
І ніхто у всьому світі
Їх не: Сміє ображать!
Треба діткам всього світу
Не свариться, а дружить,
І по правилам хорошим
По закону треба жить!
Близько 20-ти років тому деякі країни світу та України підписали Конвенцію, тобто договір, про права дитини.
Права дитини!
Кожна дитина має право!
ІІІ. Заключна частина
Жодна дитина не повинна бути скривджена.
Жорстокому поводженню та покаранню
не може бути піддана дитина
Арешту, незаконному стражданню,
Але якщо дитина в чомусь винна
Й не в силах докази подать свої,
Держава забезпечити повинна,
Захист здоров’я й гідності її.
- Учень 7 класу звернувся до лікаря, коли у нього був головний біль.
- Яким правом користується учень?
Отже, на підсумок нашої виховної години давайте перевіримо, які права ви знаєте, я вам зачитаю «Права дитини», але деякі з них правдиві, а деякі ні тому коли правдиві закони, то ви хлопаєте, а коли ні – то не хлопаєте.
Ви зрозуміли, які права має дитина?