Виховна година для учнів початкових класів
«Я кажу булінгу НІ!»
Мета: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; виховувати почуття власної гідності, почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства, розвинути навички протидії соціальному тискові, вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки.
Хід виховної години
І. Організаційний момент
Вчитель: Для створення гарного настрою, подивіться на екран, на однокласників, посміхніться їм так, щоб стало приємно і їм, і тобі, скажіть «Радий сьогодні вас усіх бачити. Гарного вам дня!»
ІІ. Інтерактивна вправа «Чим ми схожі?»
Вчитель звертається до одного з учнів на основі якої-небудь схожої риси. Наприклад: «Марічко, посміхнись, будь ласка, до мене, тому що у нас з тобою однаковий колір волосся ». Марічка звертається до однокласника називаючи його по імені і ознакою. Гра продовжується до тих пір, поки не назвуть всіх учнів.
Вчитель:
ІІІ. Бесіда"Що таке булінг"
Вчитель: В світі немає однакових людей, усі люди відрізняються один від одного. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – низькі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не робить їх кращими за інших.. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе.
-Пропонує вам послухати одну історію.
Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
-Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові? (Учні дають свої відповіді, але робимо загальний висновок: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре».)
- Головна думка нашої історії: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла, як вона ставитиметься до інших добре чи погано.
Нам подобається, коли нас люблять, поводяться з нами чемно, звертаються до нас на ім’я, особливо на лагідне. А які відчуття у вас виникають, коли вас або когось з вашого оточення ображають, принижують ?(відповіді учнів)
- Насильство – це застосування агресивних, жорстоких дій однієї людини по відношенню до іншої, що порушують права і свободу особистості та завдають шкоди фізичному, психічному, моральному здоров’ю, а також розвитку. Насильство є демонстрацією сили і бажання здобути цілковитий контроль і владу над іншою людиною.
В наш час таку поведінку людей називають «Булінгом». Мотивацією до булінгу, або цькування стають заздрість, помста, відчуття неприязні, прагнення відновити справедливість; боротьба за владу; самоствердження тощо аж до задоволення садистських потреб окремих осіб. Булінг може проявлятись у вигляді психологічного тиску (образи, приниження, погрози, ігнорування тощо) та фізичних знущань (удари, поштовхи, принизливий фізичний контакт, побиття та інше). А часто фізичний і психологічний тиск об’єднуються. Хулігани (булі) надзвичайно винахідливі. Новітній їхній "винахід" — кібербулінг, тобто знущання з використанням електронних засобів комунікації( соц.мережі).
IV. Інтерактивна вправа на перевірку розуміння поняття булінгу “Так” -Ні!”
Для розуміння поняття булінгу запропонувати дітям обговорити ситуації, а за допомогою заздалегідь заготовлених кольорових карток визначити: підняти червону картку, якщо йдеться про негативний вплив однолітків, або зелену, якщо — про позитивний.
V. Завдання на розвиток вміння розпізнавати булінг.
Вчитель: Пропоную прослухати уривок з оповідання «Як Незнайко складав вірші» М.Носов.(з 5.20 хвилини до 10.05). https://www.youtube.com/watch?v=yNvT4w42FVA
Обговорення
Висновки. У кожної людини є свої, індивідуальні рівні сприйняття гумору чи здатності до кепкування , тому варто подумати чи доречно буде пожартувати у ситуації у якій ви знаходитесь.
VI. Бесіда “Як впоратись самостійно, коли тебе цькують”.
Вчитель : Кожного з нас може спіткати така біда. І ми маємо знати, як постояти за себе в такій ситуації. Зараз ми з вами переглянемо поради, які можуть допомогти нам впоратися з ситуаціями, коли ми зазнаємо тиску або цькування, щоб у складних ситуаціях ми почували себе безпечно.
(https://www.youtube.com/watch?v=0DLc_jAZ2hA)
VII. Вправа "До кого я можу звернутися"
У інтерактивній дошці Zoom вчитель зображує коло з написом «Я подолаю булінг». Кожен учень малює долоньку, щоб вона прилягала до кола немов промінці. На кожному пальчику учень має записати того, до кого б він звернувся по допомогу у випадку булінгу. Потім можна обговорити з дітьми хто кого обрав і чому.
VIII. Підсумок заняття:
Вчитель: Ви, напевно, знаєте дітей, яким подобається демонструвати
свою силу. Вони обирають когось слабшого і починають кривдити: дражнити, розпускати про нього плітки чи навіть штовхати, бити, псувати його речі.
Ви маєте знати, що все це — не забавки, а ганебні прояви насилля, яке є дуже небезпечним для всіх його учасників. Діти, які стають жертвами насилля, почуваються жахливо. Вони починають гірше вчитися, часто хворіють, відмовляються ходити до школи, спілкуватися з оточуючими. Однак і ті, хто їх ображає (агресори), даремно вважають себе героями. Таких людей насправді ніхто не любить, у них немає справжніх друзів. Якщо ви стали жертвою або свідком насилля, ніколи не мовчіть, розкажіть про все дорослим, яким довіряєте: батькам, учителеві, шкільному психологові. ВИСНОВОК: Відмінності доповнюють і збагачують суспільство. Щоб жити в світі, людям треба навчитися жити, вирішуючи проблеми і завдання на основі взаєморозуміння.