Виховна година з циклу "Безпечна поведінка". Тема заняття: "Тютюн здоров'ю не товариш"

Про матеріал
Мета виховної години - надати учням інформацію щодо згубних наслідків вживання наркотичних речовин на фізіологічний та психічний стани людини; - допомогти учням визначити свою позицію щодо доцільності або недоцільності вживання наркотичних речовин; - сприяти формуванню здорового способу життя
Перегляд файлу

1

 

 А.В.Танасійчук,  ЗОШ І-ІІІ ступенів №10 Новокаховської міської ради Херсонської області

Виховна година з циклу «Вибір за тобою»

Тема: «Тютюн здоров`ю не товариш»

Мета:

  • допомогти учням зрозуміти «механізми» впливу тютюнопаління  на фізіологічний та психічний стан людини та визначити свою позицію щодо доцільності або недоцільності паління;
  • надати  психологічні поради тим, хто вирішив кинути палити;
  • сприяти формуванню здорового способу життя

Обладнання:

  • мультимедійний проектор (для демонстрації презентацій «Вибір за тобою», «А якщо я не курю? Пасивне паління»);
  • анкети «Вплив паління на мене»;
  • поради «Якщо ти вирішив кинути палити»;
  •  «скринька Пандори» (листівки з негативними наслідками паління)

 

Перебіг виховного заходу

Демонстрація презентації «Вибір за тобою» (на фоні музики №1 DJ-PomX).

Учитель: Кожного року в світі мільйони людей отримують різні захворювання через паління. Та, незважаючи на це, одночасно інші мільйони людей на Землі починають палити. Ми, так само, як і вони, особливо не задумуємося над тим, як підкоряємося поганим звичкам, і як ці звички впливають на стан нашого здоров`я.

Чому ми починаємо палити?

Чи варто було спробувати?

Які наслідки паління?

Як не почати палити?

Як кинути палити?

Всі ці питання часто виникають перед нами. І не завжди ми знаходимо на них відповіді. Саме цим проблемам і присвячується наше заняття.

Трохи історії.

Учень: Історія вживання тютюну розпочалася в  Європі наприкінці ХVстоліття після повернення з Америки учасників другої експедиції Колумба (1496р.). Насіння цієї рослини, яку індіанці називали «кохоба», привіз іспанський чернець Роман Пано. Спочатку тютюн вирощували в Іспанії як  декоративну рослину. Вперше звичай палити описав де Ов`єдо: «Індіанці, які живуть на острові Гіспаньйола, мають дуже шкідливий звичай. Вони вдихають через ніс дим, що утворюється від спалювання трави. Звичай цей вони називають «табако»…»

Учениця: Посольська трава, як тоді називався тютюн, дуже швидко стала знана у Європі завдяки дипломату Ж.Ніко (звідси назва «нікотин»). У 1560 р. Ніко привіз тютюн французькій королеві Катерині Медічі, яка вживала його як засіб від мігрені. Спочатку тютюн нюхали, а потім почали палити. Незважаючи на те, що тютюн вважався «модною травою», у більшості країн Європи  американську рослину сприйняли негативно. В Англії вже в ХVI-XVIIст. курити тютюн було заборонено. Лише через 100 років шкідливість тютюну почали розуміти у Франції. У 1680 р. король Людовік ХІІІ заборонив вільний його продаж.

Учень: До Русі «богопротивне зілля» було завезене в ХVI столітті іноземними купцями. Влада відразу заборонила тютюн, вважаючи вживання його ознакою розбещення, засобом, нищівним для здоров`я людини. Під загрозою смертної кари російський цар Михайло Романов вимагав у своєму указі, «…щоб ніде тютюн у себе не тримали і не пили (тобто не вживали), і тютюном не торгували…».

                Крім того, паління часто ставало причиною численних пожеж. У 1694 р. цар Олексій Михайлович наказував: «…кожного, у кого буде знайдено тютюн, катувати і бити нагаєм доти, доки не зізнається, звідки тютюн дістав…Провинним купцям – відрізати носи, пороти ніздрі і висилати у віддалені місця». Проте цар Петро І, який за час свого перебування в Західній Європі призвичаївся до куріння, скасував заборону спеціальним указом від 1697 р., одночасно оподаткувавши продаж тютюну на користь держави.

Учениця: Тепер на земній кулі посіви тютюну (однорічної рослини Nicotiana tabacum з родини пасльонових ) займають мільйони гектарів, на жаль, здебільшого найкращих земель. Існує величезна тютюнова індустрія, яка об`єднує вирощування тютюну, обробку його та випуск  сигарет та сигар для мільйонів чоловіків та жінок. Треба, щоб  кожен спитав себе – чи варто вживати це «диво з ХV століття», руйнуючи власний організм.

Учитель: Скажіть будь ласка, що говорять ваші однолітки-курці про паління, коли пояснюють, чому вони палять?

Припустимі відповіді учнів: Паління

  • розслаблює;
  • розважає, коли нудьга;
  • рятує від зайвої ваги;
  • об`єднує з друзями;
  • подобається;
  • дозволяє відчувати себе більш дорослим;
  • надає можливість відчувати себе самостійним;
  • це шикарно;
  • сприяє неформальному спілкуванню;
  • зближає людей;
  • це просто звичка.

Учитель: Вчені спробували згрупувати мотиви, що спонукають юнаків та дівчат почати палити:

по-перше – це імітація манер якоїсь компанії , в яку юнак чи дівчина хоче бути прийнятим, стати «своїм»;

по-друге – це уподібнення людині, яка подобається, бажання бути схожим на неї, мати однакову поведінку та інтереси.

         Наступна група мотивів пов`язана з прагненням бути дорослим. Дивлячись на поведінку дорослих, які палять, деякі підлітки сприймають паління як ознаку дорослості. Є випадки, коли паління настільки входить в побут родини, що не постає питання – палити чи не палити; проблема лише в тому, коли почати.

         Для  багатьох підлітків паління є засобом самоствердження, прагненням засвоїти «модні» манери, необхідним, щоб переконати оточення в своїй незвичайності та сучасності.

За будь-яких мотивів паління призводить до формування залежності.

Про етапи паління я прошу розповісти лікаря – нарколога.

Лікар-нарколог:  У кожної  людини досвід першого знайомства з тютюном свій, тобто відчуття можуть бути дуже різними. При першій спробі закурити можливі кашель, спазми в горлі, головний біль, загальне збудження або гальмування, нудота, блювання і, навіть, втрата свідомості. Ступінь прояву цих симптомів  залежить від особливостей конкретного організму. Але якщо з перших спроб неприємні прояви навіть відсутні – це не означає, що організм взагалі не чутливий до шкідливої дії тютюну. Це перший етап – «знайомство» людини з тютюном. Якщо не зробити вірних висновків з початкового досвіду, «знайомство» переходить у звичку. Настає другий етап, визначальна ознака якого – отруйна дія нікотину. Людина відчуває приємно збуджуючу дію тютюну і не зауважує шкідливих змін в організмі. Формується психічна залежність: коли у курця закінчились сигарети, і він не палив деякий час, то з`являється нервозність, людина шукає будь-яку можливість запалити. Звичка до паління підпорядковує собі все життя.

Коли без сигарети відчуваєш себе роздратованим, «розбитим», настає третій етап паління. Без цигарки вже важко зосередитись, знижується легкість заучування, точність обчислювальних операцій, обсяг пам`яті.

              На четвертому етапі паління викликає погіршення стану здоров`я: з`являється слабкість, болі в грудях, кашель, задишка, утруднене дихання.  Курця зі стажем легко впізнати за помітним огрубінням голосу, пожовтінням зубів, неприємним запахом  з рота, жовтуватим кольором шкіри, жовтими пальцями. Приваблива картина – чи не так? Приблизно 90% курців вважають паління шкідливим для себе і тільки дві третіх  з них роблять спроби кинути палити. Але позбутися тютюнової залежності надто важко. Тоді приходить думка: а чи варто було починати?

Учитель:Уявіть собі, якщо курець випалює пачку сигарет за день, то до його легень за рік потрапляє 1 літр осадженої смоли. Смола – це в`язка речовина чорного кольору, аналог гудрону, що використовують для виготовлення асфальту.

Запитання до учнів: Чи знаєте ви, що таке пасивне паління?

Учень 2(паралельно демонструється презентація « А якщо я не курю?», музична композиція №1DJ-PomX):

            Тютюновий дим шкідливий і для організму людини, яка не палить. Пасивне паління зумовлює захворювання дихальної системи у некурців. Таким чином курець завдає шкоди не лише своєму здоров`ю, а й здоров`ю людей, що його оточують. Підраховано, що перебування протягом години в накуреному приміщенні рівнозначне «випалюванню» 4 сигарет.

Учениця2: Паління забруднює навколишнє середовище. У тютюновому димі ,котрий попадає в повітря, крім нікотину, міститься велика кількість інших хімічних речовин (бензопірен, синильна кислота, формальдегід, аміак та інш., які у вигляді осаджених смол нагромаджуються у легенях людини). Вони подразнюють слизову оболонку дихальних шляхів, а при тривалому впливі виступають канцерогенами (тобто спричиняють розвиток злоякісних пухлин).

Учитель: Тому проблеми, пов`язані з палінням ,стосуються кожного, навіть якщо ти не палиш. Зрозуміло, що допомагаючи іншим кинути палити, ти дбаєш, в першу чергу, про своє здоров`я. 

А зараз я прошу внести до аудиторії  «скриньку Пандори», в якій знаходяться листівки з переліком  негативних наслідків паління. Завдання для групи експертів: згрупувати ці наслідки таким чином: негайні короткострокові (виникають впродовж кількох хвилин, після першої затяжки), відтерміновані довгострокові (формуються роками і виникають у найменш  слушний момент) та інші (найрізноманітніші).

(3-4 учня, консультуючись з лікарем-наркологом,  розбирають листівки, потім оголошують результат)

 

Демонстрація антитютюнового ролика «Пуля»

 

Перший експерт: До негайних короткострокових наслідків паління ми віднесли наступні:

  • прискорення серцевих скорочень;
  • підвищення кров`яного тиску;
  • подразнення тканин гортані – кашель;
  • надходження оксиду вуглецю (чадного газу) у кров;
  • пряме та швидке попадання канцерогенів до легенів;
  • подразнення очей димом

Другий експерт: Відтерміновані довгострокові наслідки паління такі:

- рак легенів, ротової порожнини, стравоходу, шлунку, гортані, підшлункової залози та жовчного міхура;

- захворювання серця (стенокардія, інфаркт та інші);

- виразка шлунку та дванадцятипалої кишки;

- судинні захворювання (ендартеріїт, інсульт);

- хронічний бронхіт.

Третій експерт: до найрізноманітніших наслідків паління ми обрали наступні:

  • пошкодження слизової оболонки  губ, язика, піднебіння, гортані і, таким чином, зміна відчуття смаку їжі;
  • виникнення надсадного кашлю, неприємного запаху із рота і захворювань ротової порожнини;
  • рання поява зморшок на обличчі;
  • пожовтіння зубів;
  • утруднення дихання та зниження фізичної витривалості.

Учитель: Чи варто продовжувати цей перелік?

Психолог: Скільки б ми не стверджували, що палити недоцільно – вибір все одно за вами. Погодьтеся, що кожен з нас прагне бути сильним, привабливим, мати гарну роботу, щасливе особисте життя. А скільки мрій, які можуть здійснитися? Здійснюючи їх, ми постійно стикаємося з різноманітними перешкодами і намагаємося їх здолати  і рухатися вперед. Не завжди легко вдається нам досягти поставленої мети, але при бажанні рано чи пізно ми здійснюємо свої наміри. Тоді ж чому засобом вирішення наших проблем має бути тютюн? Чому рослина повинна бути «визначником» нашої долі? Адже кожен з нас у змозі бути хазяїном свого життя і має право на свободу вибору – палити чи не палити.

         Якщо ми насправді не знаємо себе, своїх цінностей та цілей в житті ,якщо ми не усвідомлюємо  існування зовнішнього тиску, що впливає на наш вибір, прийняті нами рішення можуть бути не зовсім вільними і не найкращими. Тому я пропоную за допомогою анкети (додаток №1) з`ясувати власне ставлення до паління. У правій колонці дайте відповідь: якщо погоджуєтесь, то «+», якщо не погоджуєтесь, то «-«. Відповівши на ці питання, кожен з вас визначить свою позицію щодо доцільності або недоцільності паління для себе.

(Учні працюють з анкетами).

Психолог: На нашу думку, на правильному шляху стоїть той, хто на всі відповіді поставить «мінус».

      Незважаючи на те, що паління швидко стає звичкою, і з`являється фізіологічна залежність від тютюну, люди можуть кинути і дійсно кидають палити. Деякі молоді люди вважають, що в підлітковомі віці, коли ти ще здоровий та міцний, можна палити, а потім можна кинути в будь-який момент. На жаль, це не так просто.

       Людині дуже важко не закурити в тих умовах і в той час, коли вона звикла палити. Організм вже звик до нікотину, і бажання запалити стає нестерпним. Дехто здається і знов береться за сигарету, а дехто одержує перемогу над цією звичкою  і врешті решт переконується, що без паління можна обійтись. Тому, щоб не мати таких проблем – краще не розпочинати палити.

                Зверніть увагу на листівки, які  лежать перед вами (додаток №2). Якщо ви не палите і не знаєте, як відмовитися від пропозиції запалити, то вам будуть до пригоди ці варіанти відповідей.

            Якщо ж ти сам вирішив кинути палити,прислухайся до наших порад:

Третій  учень: Оголоси своїм друзям та родині, що кидаєш палити. Прилюдно взяте зобов`язання зміцнює силу волі.

Третя учениця: Не прагни кинути палити назавжди – покинь тільки на один день. Наступного дня спробуй знову кинути палити тільки на один день, далі – знову.

Четвертий  учень: Кожного дня зменшуй кількість випалених сигарет, аж поки залишиться одна. Не кури її, а розламай, скажи собі: «Стоп, досить палити!» - і викинь сигарету до сміття.

Четверта учениця: Признач день «Х» (день відмови від паління) та покинь у цей день палити. Прибери предмети ,які асоціюються з палінням (запальнички, попільнички тощо), щоб не згадувати про свою шкідливу звичку.

П`ятий учень: Нагадуй собі про те, що після відмови від паління ти сам можеш керувати своїми почуттями та вчинками.

П`ята  учениця: Кожного дня відкладай гроші, які раніше витрачав на сигарети, і задумай, що ти за них собі дозволиш наприкінці року.

Усі разом: Вибір за тобою!

(Звучить фонограма пісні про паління з мультфільму «Острів скарбів» №2)

 

Додаток №1

                               Вплив паління на мене

    Відповідь

Тютюновий дим приємний для мене

 

Мені подобається відчуття запаху диму від одягу та з рота курця

 

Я не вважаю, що збільшується ймовірність різноманітних захворювань в організмі

 

Мені здається, що пасивне паління не призводить до важких наслідків та захворювань

 

На паління за рік не витрачаються великі гроші

 

Тютюн допомагає мені в житті

 

Мені подобаються люди, які палять

 

Я добре ставлюся до паління

 

Я не віддаю перевагу здоровому способу життя

 

 

Додаток №2

  • Я пробував(ла), мені погано;
  • Я не по цих справах;
  • Я щойно палив(ла);
  • Я зробив(ла) для себе вибір, прошу не тиснути на мене!
  • Мені не подобається твій запах і я не хочу пахнути як ти;
  • У мене алергія на тютюновий дим;
  • Ми з тобою домовлялися більш не палити;
  • У мене немає настрою сьогодні палити;
  • Мені ці цигарки не подобаються ,а ті, що я палю – дуже дорогі, а грошей  зараз нема;
  • Я не хочу бути таким ,як усі. Я хочу бути індивідуальністю;
  • Від паління шкіра стає старою та жовтою;
  • Від паління у хлопців швидко настає імпотенція

 

 

 

Використані джерела:

  1. Ворник Б.М., Голоцван О.А., Голубов О.П., Коломієць В.П., Подшивалов К.В. Безпечна поведінка ( Інформаційний посібник для підлітків та молоді). – К.: ВЦ «Сім`я», 1999. – 56с.
  2. Мережа Інтернет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 вересня 2019
Переглядів
1486
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку