Виховна година з елементами тренінгу на тему: «Безпечна школа: попередження насильства в дитячому колективі»

Про матеріал
Виховна година з елементами тренінгу на тему: «Безпечна школа: попередження насильства в дитячому колективі». З’ясувати суть поняття насильства. Розвивати знання про відповідальність своїх дій , вчинків, розвивати уміння брати приклад з хорошої поведінки людей. Формувати навики відповідальної та безпечної поведінки, профілактику насилля в шкільному середовищі.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Виховна година з елементами тренінгу на тему:

 «Безпечна школа: попередження насильства в

дитячому колективі»

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                             Підготувала:

МОЙСЮК  Тетяна Іванівна

Вчитель початкових класах

Вараського ліцею № 3

Якщо ти байдужий до страждань інших,

ти не заслуговуєш називатися людиною.

 Сааді

Тема: «Безпечна школа: попередження насильства в дитячому колективі».

Мета: З’ясувати суть поняття насильства. Розвивати знання про відповідальність своїх дій , вчинків, розвивати уміння брати приклад з хорошої поведінки людей. Формувати навики відповідальної та безпечної поведінки, профілактику насилля в шкільному середовищі. Надати інформацію про те, як можна захистити себе, свою гідність і свої права, але розкрити питання нерозривної єдності прав і обов’язків. Навчити конструктивно розв'язувати конфліктні ситуації, коректно виражати свої почуття, аналізувати почуття співрозмовника.

 Завдання: усвідомити факти насильства щодо себе та інших, нейтралізувати думку «таке тільки в мене трапилось», навчити учасників говорити про насильство.

Цільова аудиторія:  8-9 років (учні 3 класу).

Час: 90 хв.

Форма проведення: Виховна година з елементами тренінгу. 

Обладнання: Ноутбук  та мультимедійний проектор.

Додаткові матеріали: Презентація,  плакат із ключовими поняттями; аркуші паперу, 4—5 аркушів ватману, клей, ножиці, маркери, ручки; Картки з  питаннями/завданнями; роздаткові матеріали

Хід проведення:

  1. Організаційна частина (3 хв.)

Вступне слово: «Добрий день. Сьогодні ми зібралися з вами обговорити  дуже важливу проблему людства – насилля.

 Тому сьогодні ми будемо знайомитись   поняттям і видами насильства.

 

 ІІ. Повідомлення теми та мети уроку (2 хв.)

  На сьогоднішньому занятті ми розглянемо дуже важливу життєву тему «Безпечна школа: попередження насильства в дитячому  колективі».

IІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Ознайомлення із поняттям «насилля» (5 хв.)

Привітання: Доброго дня вам, мої третьокласники! Який у вас настрій? (Відповіді учнів). Очі дітей є радісними, коли у них щасливе дитинство, коли ніщо не пригнічує і не турбує. А сумними – коли діти зазнають страждань, принижень. Нажаль, останнім часом у нашому суспільстві частими стали випадки насилля у школі, на вулицях міст та  в сім’ї. Ще недавно вважалося неприйнятним говорити відверто про насильство, проте насильство існує давно і зустрічається досить часто. Залежно від ситуації ми є свідками, жертвами або ж кривдниками.

Діти, як ви вважаєте, наскільки часто люди стикаються із насильством? Насильство – це погано?

Насилля — це застосування особою чи групою осіб засобів примусу щодо іншої особи чи групи осіб.

Насилля — це дії, що принижують людську гідність, завдають шкоди здоров'ю, а іноді й життю.

10.04.2015-3с110.04.2015-3с310.04.2015-3с4  10.04.2015-3с6

Найбільш ганебне і недопустиме –  насильство над дітьми.

1) Вправа «Правила» (5хв.)

Ціль: ознайомити з правилами.

Інструкція:  позаду спинки стільця, на якому ви сидите, прикріплені аркуші паперу з правилами, зачитаймо та пояснимо їх: 

  •      Будь активним, дій, говори.
  •      Думай і кажи тільки про те, що відбувається «тут і тепер»
  •      Дій та кажи тільки від свого імені.
  •      Пропонуй, пробуй, експериментуй, не критикуй.
  •      Кожен гідний поваги, поважай інших – будуть поважити тебе.
  •      Старайся зрозуміти себе та інших. Поділись тим,що зрозумів та відчув.
  1.        Вправа «Моє ім’я» (5-7 хв.).

        Назвіть своє ім’я, особливості вашої поведінки чи зовнішності, які починаються з тієї самої літери, що й ваше ім’я.

Очікування: Запис та озвучення очікувань учасників від тренінгу.

  1.        Інформаційне повідомлення  «Що таке насильство. Види і причини» (10 хв.).

Сьогодні ми будемо говорити про такі види насильства:

  фізичне;

  психологічне;

• економічне;

• сімейне.

Насильство - це будь-які умисні дії однієї людини по відношенню до іншої, якщо ці дії порушують права й свободи людини, наносять їй фізичну, моральну чи психічну шкоду.

Види насильства:

  •      Фізичне – це навмисне нанесення побоїв, тілесних ушкоджень, яке може призвести чи призвело до порушення нормального стану фізичного чи психічного здоров'я, а також до приниження його честі та гідності;.
  •      Психологічне - це насильство, пов'язане з тиском на психіку іншої людини через навмисні словесні образи або погрози, переслідування, залякування, які доводять постраждалого до стану емоційної невпевненості, втрати здатності захистити себе і можуть заподіяти або заподіяли шкоду психічному здоров'ю
  •      Економічне – це фінансовий контроль, обмеження, вимагання грошей, заборона працювати і вчитися, свідоме руйнування та пошкодження майна.
  •      Сімейне  - це умисний фізичний, психологічний чи економічний вплив, примус з боку одного члена сім'ї у відношенні до іншого з метою контролю, залякування.

Фактори, що сприяють насильству:

  • Стрес
  • Труднощі в спілкуванні
  • Низькa самооцінка
  • Власний негативний досвід
  1.   Вправа «Хто? Що? Де? Коли?» ( 10 хв.)

Ціль: активізація та зняття напруги; згуртування групи.

Інструкція: Учасники заняття об’єднуються у чотири групи. Кожна група обговорює:

1.Хто може стати жертвою насилля або вчинити насилля?

2. Що може спровокувати насильство?

3. Де може статися насилля? (В знайомій чи незнайомій компанії).

4. Коли може статися насилля?

Обговорення: Обговорюються засоби попередження насилля. Після обговорення кожна група оформлює на аркуші та презентує свою відповідь.

  1.   Мозковий штурм «Хто може здійснювати насилля»? (5-7 хв.)

Інструкція: Записати настікері та прикріпити на плакат, хто на вашу думку може спричиняти насилля до вас (батько, мати, учень один щодо іншого, вчителі і т.д.)).

  1.        Вправа - практикум «Аналіз ситуацій» (7 хв.)

Ціль: формувати вміння розрізняти види насильства, агресора і жертву ситуації насильства.

Інструкція: Кожній групі вручається пакет із завданнями.

Завдання: визначити вид насильства, вказати агресора і жертву ситуації.

Ситуація 1

        Василько, зайшовши у їдальню, і, як завжди, сів не на своє місце. До нього підійшла Оленка і попросила звільнити її стілець. Він відштовхнув дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.

Ситуація 2

         Під час перерви Юрко бігав по класу і штовхнув Іринку. Дівчинка, падаючи, ненароком розбила вазу на столі вчителя. В клас зайшла вчителька і побачила розбиту вазу. Іринка намагалась пояснити, що трапилось на перерві, але вчителька не вислухала оправдань і нагримала на неї.

Ситуація 3

          Дмитрик взяв без дозволу ручку Олега. Коли Олег це побачив, вдарив Дмитрика.

  1.   Вправа. Коло ідей «Як зупинити насильство» (5 хв.).

 Мета: як уникнути ситуації насильства.

 Завдання учасникам: обговорити це питання і запропонувати один варіант.

 • Уникай ситуацій, які можуть призвести до насильства.

 • Говори спокійно і впевнено.

 • Дай агресору можливість зупинитися.

 • Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!

 • Не прагни помсти ворогам. Вмій просити пробачення.

 • Попроси допомоги. Це не ознака слабкості чи боягузтва!

 ПАМЯТАЙ!

 • Ти маєш право відмовитися робити те, до чого тебе примушують силою або   образливими, злими словами.

 • Ми подібні, але всі різні.

 • Твоя власність належить тільки тобі.

 • Ти маєш право на допомогу.

 • Кожна людина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!

V. Фізкультхвилинка (3 хв.).

Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.

VI. Заключна частина.

  1.   Вправа «Ця рука не вдарила, не скривдила. Я проти насилля» (10 хв.)

Ціль: відреагування на проблему, зняття напруги, сприяє зближенню учасників групи.

Інструкція: на ватмані необхідно зробити груповий малюнок, який характеризує негативне відношення до проблеми насилля. Кожен має обвести маркером свою долонь і написати всередині текст на свій розсуд, який змусить замислитися над проблемою і не боятися говорити про неї (наприклад: «я проти насилля», «не будь жертвою, не мовчи», «скажи насильству – НІ» , «звернись за допомогою»). Цей плакат вивісити в класній кімнаті.

  1.     Вправа «Міф чи реальність» (8 хв.).

     Дітям пропонується прослухати факти про насильство та виявити, що являється правдою, а що ні :

  • Використання нецензурних слів дитиною по відношенню до іншої є проявом насильства (Так).
  • Насильство має і позитивні сторони (НІ);
  • Насильство – це коли видно сліди на тілі жертви (Так).
  • Б’ють заслужено (НІ).
  • У школі найбільш розповсюджене психологічне насилля, використання нецензурних слів однієї дитини по відношенню до іншої (ТАК).
  • Дитина, яка потерпає від насильства повинна мовчати про це (НІ).
  • Хлопці схильні до проявів насильства більше, ніж дівчата (ТАК).
  • Насильство карається законом України (Так).
  • Насильство – це ознака мужності дитини у школі (НІ).                
  •          Розповідати, про те, що над Вам були здійснені насильницькі дії – це ознака слабкості дитини (НІ).        
  •          Насильство – це злочин (Так).
  •          Міліція повинна втручатися у вирішення проблеми насильства (Так).
  •          Треба мовчати коли потерпаєш від насильства, булінгу (Ні)
  •          Знущання, бойкот, ігнорування – це насильство (ТАК, ПСИХОЛОГІЧНЕ).

VI. Підсумкова частина

  1.   Підбиття підсумків (5 хв.).
  •          Де ви можете застосувати отримані сьогодні знання?
  •          Чи виправдались ваші очікування?
  •          Що найбільше запам’яталося?
  •          Яку частину заняття ви бажали б змінити?

Насильство в будь-якій формі неприйнятне. Люди повинні шанобливо ставитися один до одного.

  1.        Притча «Все залишає свій слід» (3 хв.).

          Жив-був один дуже запальний і нестриманий молодий чоловік. І ось одного разу його батько дав йому мішечок з цвяхами і сказав, щоб кожен раз, коли він не стримає свого гніву, вбити один цвях в стовп огорожі. У перший день в стовпі було декілька десятків цвяхів. Другого дня ще більше.. Наступного тижня він навчився стримувати свій гнів, і з кожним днем число забитих в стовп цвяхів стало зменшуватися. Хлопець зрозумів, що легше контролювати свій гнів, ніж забивати цвяхи. Нарешті прийшов день, коли він жодного разу не втратив контроль над своїми емоціями. Він розповів про це своєму батьку і той сказав, що цього разу кожен день, коли синові вдасться стриматися, він може витягнути зі стовпа по одному цвяху. Йшов час, і прийшов день, коли він міг повідомити батька про те, що в стовпі не залишилося жодного цвяха. Тоді батько взяв сина за руку, підвів до огорожі і сказав: «Ти непогано впорався, але ти бачиш, скільки в стовпі дірок? Він вже ніколи не буде таким як раніше. Коли говориш людині що-небудь зле, у нього залишається такий шрам, як і ці дірки. І неважливо, скільки разів після цього ти вибачишся - шрам залишиться».

Будьмо толерантними один до одного, до самих себе, дорослих!

Важливі телефони

BD14565_ Народна служба порятунку       101

BD14565_ Чергова частина органів внутрішніх справ               102

BD14565_ Швидка допомога         103

  • Всеукраїнська дитяча лінія «Телефон довіри»            8-800-500-21-80
  • Національна «гаряча лінія» по запобіганню торгівлі людьми

8 800 500 22 50

  • Національна «гаряча лінія» з питань запобігання насильству та захисту прав дітей                                                                                      8 800 500 33 50

 

Система телефонів довіри безкоштовно, конфіденційно та анонімно надає консультації і психологічну допомогу

Дитина може особисто звернутися за захистом до суду, якщо їй вже виповнилося 14 років.

В школі можна отримати консультацію та психологічну допомогу від:

соціального педагога

практичного психолога