Виховна година з елементами тренінгу «Великі права маленької дитини»

Про матеріал
Кожен член суспільства має права. Оскільки дитина є повноцінним членом суспільства, вона також має свої права, деякі особливості реалізації яких обумовлені виключно тим фактом, що її фізична та розумова незрілість потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист. В залежності від віку дитини, законодавством передбачено різний обсяг та механізми реалізації її прав. Повноцінний та дієвий захист прав дитини є обов’язком держави. Саме про те, які основні права мають діти, учні дізнаються в ході заходу
Перегляд файлу

Виховна година з елементами тренінгу

«Великі права маленької дитини»

Мета: ознайомити учнів з їхніми основними правами та обов’язками, закріпити їх в пам’яті учнів, навчати дітей вмінню захищати себе при порушенні прав дитини, розвивати культуру дітей, акторські здібності, виховувати дисциплінованість, повагу до законів України, товаришів.

Обладнання: Ілюстрований матеріал до теми, плакати «Знай свої права та обов’язки», «Права дітей», «Обов’язки учнів», презентація.

 

 

Хід роботи:

І. Організаційний момент. Повідомлення теми і мети виховної години

 В народі кажуть : «Добрий гість – дому радість». Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Привітайтесь.  

Я хочу, щоб від роботи ви  отримали насолоду, а наші гості побачили, які ви  вже дорослі  діти. 

Почнемо з посмішки, і все навколо Вас зміниться! Подаруйте посмішку оточуючим і Ваш день буде добрий і сповнений щасливих хвилин! (Слайд 1)

Гра «Передай по колу посмішку». Діти повертаються обличчям один до одного і «передають» посмішку (для досягнення згуртованості, для позитивного настрою на роботу).

Сьогодні ми з Вами  вивчатимемо цікаву тему «Великі права маленької дитини». (Слайд 2)

 Будемо спілкуватися, грати, інсценізувати… Робота наша нагадуватиме спілкування друзів. Ми не будемо ставити оцінки, ми просто дякуватимемо за роботу, будемо вільно висловлювати свою думку, допомагатимемо один одному, працюватимемо за бажанням… А я буду просто старшим помічником, який допоможе вам у роботі (дасть пораду, допоможе вийти із скрутного становища, буде організатором і учасником подій…)

 

ІІ. Основна частина

  1. Вправа «Чарівна скринька» (Слайд 3)

У мене в руках чарівна скринька, в ній — найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але поки що не розповідати, кого він там побачив, доти, доки всі не зазирнуть на дно скриньки. (Діти по черзі зазирають до скриньки. Звучить фонозапис чарівних дзвіночків, під який відкривається чарівна скринька).

- Кого ви бачили в чарівній скриньці?

(Діти називають себе, бо на дні скриньки лежить дзеркало).

- Так, ви побачили в чарівній скриньці себе. Людина — найцінніший скарб. Кожен з вас — особистість, і саме такої людини, як ви, більше на землі немає і не буде…

  1. Слово вчителя

Кожен з вас – маленька людина, яка має свої права. Права дитини ви можете знайти у цьому спеціальному документі, який називається Конвенція про права дитини. (Слайд 4)

Конвенція ООН про права дитини – це угода між країнами в якій записано, як уряд кожної країни має дбати про дітей.(Вчитель демонструє виготовлену велику книгу)

Інсценізація

Буратіно : Виходить, що наша держава повинна піклуватися про своїх дітей?

Мальвіна : О, ви робите незвичайні успіхи, Буратіно! І лише одна – однісінька країна відмовилася. Це Країна Дурнів.

Буратіно: А цікаво, що це за права, які начебто я маю?

Мальвіна: Ну, ось, наприклад: «Ніхто не має права ображати іншого, принижувати його, карати» . Як це робив Карабас – Барабас.

Буратіно: Ух ти! Здорово! А ще!

Мальвіна: А ще кожна дитина має право ходити до школи і вчитися безкоштовно, щоб стати грамотним, розумним і вихованим.

Буратіно: Подумаєш, а якщо я не хочу вчитися?

Мальвіна: Значить, ви порушуєте виконання Конституції. Адже крім прав кожна дитина повинна пам’ятати про свої обов’язки. Ходити в школу, Буратіно, - це і ваш обов’язок.

Буратіно: Я так і знав! Зразу палки в колеса! Я думав, якщо мені дають права, це значить, можна робити, що завгодно!

Мальвіна: Ох, який же ви негідний хлопчисько! Усі люди народжуються вільними і рівними, усі мають однакові обов’язки і права. Усі наділені розумом і повинні ставитись один до одного, як брати і сестри, незважаючи на колір шкіри.

Буратіно: Та це дурість якась написана! Люди не можуть народжуватись однаковими, рівними: наприклад, мій сусід, хлопчик, коли народився, важив 3 кг, а його братик – 2 з половиною…

Мальвіна: Послухай: народжуватись рівними – це не значить народжуватись однаковими на зріст і вагу або однаково сильними чи красивими. Це значить – народжуватися людьми маленькими і голими. Адже ж ніхто ще не народився на світ міністром з портфелем або генералом з пагонами!

Ой, Буратіно, Вам ще вчитися та вчитися.

 

- З якої казки наші герої ?

- Що нового дізнався Буратіно ?

- Хто порушував його права в казці ?

- Який обов’язок не дуже подобається Буратіно?

 

Конвенція з прав дитини є першим і основним міжнародно-правовим документом обов'язкового характеру, що складається з 54 статей, в яких детально розглянуто права дитини. Слайд 5)

Дитя моє! Бог дав тобі життя,

І щоб ніхто не заподіяв шкоди

Тобі, маленький громадянин,

Бог дав закони нашому народу.

Від дня народження, від іменин –

Він твій, цей світ широкий за вікном,

Ти на життя і щастя маєш право

Під золото-блакитним знаменом

Своєї Української Держави.

Конвенція є доволі складним документом, тому ми коротко ознайомимося з його основними тезами.

- Ми говоримо: права дитини. А хто така дитина?

 

Отже, відкриваємо першу сторінку (Слайд 6)

ДИТИНОЮ ВВАЖАЄТЬСЯ ЛЮДИНА ВІКОМ ДО 18 РОКІВ

Якщо тобі не виповнилося 18 років, ти вважаєшся дитиною. Ти ще ростеш, ходиш до школи, одним словом – формуєшся фізично та духовно.

За яких умов реалізуються права дитини Ви дізнаєтесь з однієї історії. Цю історію, складено на підставі фактів, що мали місце в дійсності.

 

  1. Технологія «Нитки»

Отже, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й тато, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. (Вчитель виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ»).

Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. (Виводиться учасник із карткою «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка .

Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. (Виходить учасник із карткою «ДІМ»; протягується ниточка).

Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. (Вихід наступного учасника з карткою «ОСВІТА», протягується ниточка).

У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка).

Дівчинка з НАДІЄЮ дивилась у майбутнє. (Вихід учасника з карткою «НАДІЯ»; протягується ниточка).

Але так уже сталось, батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенісши лиха, що прийшло, вмерли один за одним.

Так у дівчинки не стало РОДИНИ. (Вчитель входить у коло й перерізає ножицями ниточку «ДИТИНА»-«РОДИНА»).

А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. (Вчитель розрізає нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ»).

У дівчинки не стало й ДОМУ. (Вчитель ріже нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги.

Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. (Вчитель обриває нитку «ДИТИНА»-«ОСВІТА»).

Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. (Вчитель розрізає нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА»).

Лише світле проміннячко НАДІЇ ледь жевріло в її душі (єдина нитка, що залишається нерозрізаною).

Час спливав, і одного разу дівчинку небайдужі люди привели в сімейний дитячий будинок. Тепер вона вважає, що їй дуже поталанило.

Поруч з нею з'явились чоловік і жінка, яких вона вже називає мамою й татом, у неї є брати та сестри (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА»-«РОДИНА»).

Дівчинка відчуває, що її люблять (вчитель зав'язує нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ»).

У неї знову з'явився ДІМ, де вона почуваєш себе затишно й комфортно (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»).

Дівчинка знову почала ВЧИТИСЬ (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА-«ОСВІТА»).

Як добре, що є добрі люди, і як важливо не розстатися з НАДІЄЮ. Дівчинка знову могла сказати: «Я - людина, нехай поки маленька, але я маю ПРАВА (вчитель зв'язує нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА»).

 

 

 Дитина:

Не меркнуть зорі,

Йдуть у небуття,

Бо мають право вік світити.

Я ж маю право на життя,

Я гідно мушу жити.

 

- Про яке право йде мова?

Правильно! Життя кожної дитини є найціннішим. І ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Отже, перше найголовніше, невід'ємне право – на життя.

 

Перегортаємо сторінку (Слайд 7)

НЕВІД'ЄМНЕ ПРАВО ДИТИНИ НА ЖИТТЯ

Життя кожної дитини є найціннішим не тільки для батьків. Кожна країна має забезпечувати здоровий розвиток дітей – своїх маленьких громадян.

- Скажіть будь ласка, у яких казках порушено право на життя дитини? («Червона шапочка», «Семеро козенят», «Про царя Султана»)

 

Народившись, кожна дитина отримує ім’я. Відомий давньогрецький поет Гомер казав: «Немає між живих людей та й не може бути безіменних». Тобто кожна дитина після народження має бути зареєстрована в державному органі з одночасним визначенням її походження та присвоєнням прізвища, імені та по батькові. Ім'я має велике значення в житті кожного з нас, воно супроводжує усіх, мов вірний друг.

 

Як маленьке немовля

У світ двері відчиня —

То дарують йому слово

Слово це — його ім'я.

Підростає немовлятко.

Чи дівчатко, чи хлоп'я

Разом з ним іде це слово,

Слово це — його ім'я. (Значення імен - група дослідники)

 

Дуже важливо гарно назвати дитину, але ще важливіше любити її та вміти показати цю любов. А показати її можна словом і ділом, і вживанням пестливих форм імен. Ось зараз пограймо в цікаву гру: «Звернись пестливо».

 

Дитина читає лічилку.

Раз, два, три, чотири, п'ять —

Став я друзів рахувать!

Галя, Валя, Ігорьок,

Дві Тетянки, Васильок,

В мене друзів стільки всіх,

Що злічити годі їх. (Дитина, обрана лічилкою, виходить на середину, всі по черзі звертаються до неї пестливо).

 

 

 

 

Перегортаємо сторінку (Слайд 8)

ВСІ ДІТИ МАЮТЬ ПРАВО НА ЛЮБОВ ТА ПІКЛУВАННЯ

Дитина має право на піклування батьків, родичів, громади та держави. Інтереси дітей є першочерговими.

  • Що це означає?
  • Хто про вас піклується?

Діти читають знайомі вірші про маму й тата.


Татко і матуся

А у мого татка

широченні плечі:

зручно тут сидіти,

видно вдаль малечі.

Дужі та міцнющі

татко руки має.

Він мене високо

вгору підкидає.

 А в матусі ручки

лагідні й тепленькі,

пригортають ніжно

до свого серденька.

Усмішка ласкава,

очі волошкові,

сповнені терпіння,

доброти, любові.

Як візьму за руки

татка і матусю,

то нічого в світі

з ними не боюся.

 (Леся Вознюк)


 

  • Чи про всіх дітей так піклуються?
  • Хто піклується про дітей у дитячих будинках, інтернатах, лікарнях?

(Вчитель підбиває підсумок, що всіх дітей батьки дуже люблять).

 

Перегортаємо сторінку (Слайд 9)

КОЖНА ДИТИНА МАЄ ПРАВО НА ОСВІТУ


Прискакав до школи зайчик,

Вчителів питає:

"Чи у вас і тих навчають,

хто грошей не має?"

"Ну, звичайно, ну, звичайно! -

кажуть зайченяті. -

В нашій школі всіх навчають,

бідних і багатих.

І читати, і писати

ми вчимо маляток.

І на лапках рахувати,

і пісень співати".

В темнім лісі зайчик радий

скликав заячу нараду.

І сказав таке: "Освіта

всім обов’язкова!

Для усіх малят відкрита

початкова школа.

Безкоштовно і сумлінно,

з самого початку

вивчимо "права дитини"

і "права зайчатка".

Ти знаєш, школа в нас яка?

 

Я розповім тобі, мій друже.

Там не покривдять малюка,

Не вразять недозрілу душу.

Ти вивчиш літери і лік.

Ти знатимеш, як жити треба,

щоб говорили всі про тебе:

це - благородний чоловік!

Добродій, бо добро він діє.

Великодушний, бо душа

велика в того, хто надію

і мир на світі примножа.

Якщо ти зайченя лякливе, -

тебе научать буть сміливим.

Якщо підступний, мов лисичка, -

відучишся від тої звички.

Якщо ти, наче вовк, гнівливий -

тебе научать доброті.

Незграбний - виросте кмітливим

і всього досягне в житті.

Навчає школа бути гідним

славетних предків і батьків,

любить свою державу рідну

і боронить від ворогів.


Знову перегортаємо сторінку (Слайд 10)

КОЖНА ДИТИНА МАЄ ПРАВО НА ВІДПОЧИНОК

Діти мають право на відпочинок, дозвілля та учать у культурному та творчому житті.

4. Гра «Допоможемо дитині відпочити» (Слайд 11)

1. Розглянути на малюнках музичні інструменти, спортивний інвентар, книжки,

їх назву, запам'ятати. Після цього малюнки перевернути.

2. Дитина бере перевернутий малюнок, не називаючи його і не показуючи іншим дітям.

3. За допомогою міміки, жестів, пантоміми кожна дитина зображує свій варіант відпочинку відповідно до обраного предмету.

4. Інші діти відгадують.

 

Перегортаємо ще одну сторінку (Слайд 12) 

КОЖНА ДИТИНА МАЄ ПРАВО НА МЕДИЧНУ ДОПОМОГУ

Діти мають право на медичну допомогу за найвищими стандартами, які реально може забезпечити держава. Жодна дитина не може бути позбавлена доступу до ефективної охорони здоров`я.

 

Невеличкий медогляд.
Всі дихайте.
Не дихайте.
Дуже добре.

Станьте прямо, усміхніться,
Один на одного подивіться,
Очима поморгайте,
Тихесенько сідайте.
Я оглядом задоволена,

бо ніхто з дітей не хворий,

всі веселі, всі здорові,

далі вчитись всі готові..
 

Ваше здоров’я певною мірою залежить і від вас самих. Давайте перевіримо, чи знаєте ви правила  збереження та зміцнення здоров'я і пограємо у гру. Я буду говорити фрази, а ви – відповідати «корисно» і плескати долоні, або «шкідливо» і тупотіти ногами. Тільки не помиліться !
– Робити зарядку.
– Умиватися й чистити зуби.
– Смоктати пальці.
– Гризти нігті.
– Вмиватися  вранці.
– Сутулитися за столом.
– Човгати ногами.

– Провітрювати приміщення.

– Дотримуватись режиму дня.

– Довго дивитися телевізор.

– Вживати алкоголь.

– Правильно харчуватися.

– Говорити неправду.

 

А тепер перегорнемо наступну сторінку нашої книги (Слайд 13) 

ВСІ ДІТИ МАЮТЬ ПРАВО НА НАЦІОНАЛЬНУ САМОБУТНІСТЬ ТА СВОБОДУ ВІРОСПОВІДАННЯ

У кожного народу є своя мова, свої традиції, релігія обряди. Діти мають право користуватися своєю  національною культурою, рідною мовою та сповідувати свою релігію.

Люби свою мову

Яка ж багата рідна мова! 
Увесь чарівний світ у ній! 
Вона барвиста і чудова

І кривдити її не смій!

Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить. 

В ній стільки слів, що й не збагнути!

І приказок, і порівнянь.
А мову знаючи, здобути
Ти можеш просто безліч знань!

Тож мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить!

Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна!
І нею можна все сказати.

І найрідніша нам вона! 

 

(Слайд 14) 

Пісня «Калинова Україна»

Заграй, сопілка калинова,
Весна, струмочками дзвени,
Щоб ми усі згадали знову –
Чиї ми доньки і сини.
Що в нас усіх одна дорога
І на усіх одна весна,
Що ми усі живем під Богом
І Україна в нас одна.


Приспів:
Калинова, солов’їна,
Вишиванками рясна,
Наша рідна Україна
Розцвіте немов весна!

У нас на всіх одна надія,
Одна і радість, і біда,
Ми землю мудрістю засієм,
Розквітне мова золота.
І зацвіте в саду калина,
І нагадає нам вона,
Що ми усі – одна родина,
І Україна в нас одна!
Приспів

 

  1. Я – українець. Є у мене право

На рідну мову та свою державу,

На гордий прапор золотисто-синій,

На щастя жити у такій країні.

  1. Я – українка. Право знати маю

Про тих, кого героями вважаю,

що людство рятували від руїни,-

синів і дочок, гідних України.

  1. Я – українець. Хочу право мати

завжди усе, що думаю, казати,

на незалежну та міцну державу,

на все, що гарантовано по праву

  1. Я – українка. І моє це право

любити землю горду й величаву,

та дух свободи набирати в груди.

Я – українка. Була нею, є, і буду!

 

А тепер перегорнемо наступну сторінку нашої книги (Слайд 15)

ОСОБЛИВА ТУРБОТА ДІТЯМ-ІНВАЛІДАМ

Дитина – інвалід має право на особливе піклування та умови життя, які забезпечують її гідність та участь у житті суспільства

 

Вправа "Потреби людей - інвалідів"

"Не дивіться на вади мої –

Краще гляньте у душу мою.

Та послухайте дзвін-ручаї –

Я нічого від Вас не втаю."

Саме так закликають нас ці люди не звертати надмірну увагу на їх вади, а сприймати їх як рівноправних особистостей.

Давайте разом подумаємо, чого потребують від нас люди-інваліди. (Турботи і милосердя, людяного і гуманного ставлення, фізичної  і матеріальної допомоги, щирої посмішка, привітного, лагідного слово).

 На долю цих людей випали нелегкі випробування, однак вони, долаючи труднощі, проявляють виняткову силу духу і непохитну віру в життя. Їх мужність та оптимізм - взірець для інших. Вони не вимагають до себе жалю, тому що, як ніхто давно усвідомили що це шлях в нікуди. Вони пристосовуються як можуть зі всіх своїх сил. Так сталося, адже на їх місці могла би опинитися будь-яка інша людина. І для їх виживання не потрібно щось особливе, лише елементарне - можливість жити, жити серед людей, бути в суспільстві і відчувати себе людьми, як і всім нам. Ми всі рівні перед Богом.

Міжнародний день людей з обмеженими можливостями відзначають 3 грудня. 

Вправа "Послухай себе"(Слайд 16)

Покладіть праву долоньку на своє серце. Про що воно вам говорить? Давайте подаруємо наше любляче серце тим, хто цього потребує!

Для цього кожен з вас візьме сердечко із кольорового паперу того кольору, який подобається найбільше і на ньому напише своє побажання усім таким діткам.

Потім усі серця із побажаннями ми їм подаруємо.

 

ІІІ. Підсумок

1. Казкова вікторина(Слайди 17-23)

- З якої казки ілюстрація?

- Які права порушено в цій казці?

2. Захист проектних робіт. (Слайд 24)

Повторили всі права,

А тепер в нас буде гра.

Якщо право є в законі –

Дружно плеснемо в долоні.

А якщо його нема –

буде в класі тишина.

 

* Усі діти мають право на любов і турботу.

* Кожна дитина має право їсти тільки чіпси і хот - доги.

* Діти, які добре ставляться до своїх батьків, повинні одержувати від них особливу 

   увагу.

* Кожна дитина може вживати погані слова, якщо вона того захоче.

* Діти мають право вільно висловлювати свої думки.

* Усі діти мають право на ім’я.

* Усі діти мають право їсти руками і діставати до стелі ногами.

* Жодна дитина не повинна бути скривджена і принижена.

* Кожна дитина має право читати чужі листи, розглядати зміст чужого портфеля.

* Усі діти мають право на вільне спілкування.

* Кожна дитина має право одержувати в ліжко їжу.

 

3. Гра «Спіймай правило»

4. Пісня «Я маю право на…» (Слайд 25)

5. Заключне слово вчителя

Життєвий досвід не тільки свідчить, але й учить, що не буде дітей – не існуватиме й держави. Діти – дзеркало будь-якої держави, її майбутнє. Кожна держава любить дітей і піклується про них.

Права дитини – це певні можливості, що надаються вам, дітям, для того, щоб жити і дорослішати. Інакше кажучи те, що ви можете робити і в чому вам не можуть відмовити, щоб повноцінно жити. Але не слід забувати, що в кожного з вас ще є й певні обов’язки. Тож не забувайте їх дотримуватися щодня. Вони допоможуть вам бути доброзичливими, охайними, ввічливими, мати багато друзів, гарно вчитися. Зроблять ваше дитинство яскравим і незабутнім!

 

Значення імен

Бендриківський  Артур

великий ведмідь

Журавльова Діана

божественна

Кожушко Аріна

мир

Кузнєцов Нікіта

переможний

Лоік Євгенія

шляхетна

Лук'яненко Євгеній

шляхетний

Мануілова Влада

володіє славою

Науменко Артем

неушкоджений, з бездоганним здоров'ям

Несміян Ігор

воїнство, сила

Новіков Віктор

переможець

Піддубна Анастасія

повернення до життя". 

Плахотна Наталія

рідна

Рахімова Рената

рухома та сильна

Рой-Бондаренко Дар'я

переможниця, володарка

Рудченко Дарина

сильна, переможниця

Семенюк Вадим 

водить світ

Семенюк Сергій

високий

Сліпенська Дана

дарована

Талат Артем

неушкоджений, з бездоганним здоров'ям

Форіков Михайло

рівний, подібний до Бога

Чорномор Сніжанна

сніжна, холодна, біла немов сніг

Шмиголь Іван

Милість Божа

Щепін Ілля

сила Божа

 

 

 

 

Завантаження...
doc
Додано
10 квітня 2020
Переглядів
654
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку