Виховна година з профорієнтації
для учнів 9-Б класу ( класний керівник Осипенко К.Л.)
« Я і моє життя»
Тема: Хочу- можу – треба.
Мета: З’ясувати рівень знань учнів про професії;
Розширити знання дітей про професії;
Розвивати вміння працювати самостійно та в групах;
Розвивати вміння планувати та оцінювати свою діяльність;
Познайомити з поняттями «майстер», «посада»;
Виховувати шанобливе ставлення до людей різних професій
Обладнання: мультимедійна дошка, геометричні фігурки з картону
Хід заняття
Класний керівник. Пройде зовсім небагато часу, і вам доведеться вибирати свій шлях у житті. І шлях цей почнеться з перехрестя, від якого розходяться не 3, як в казці, а 50 тис. доріг - саме стільки зараз існує професій. І дуже важливо не помилитися у виборі шляху. Адже від цього вибору залежить дуже багато: і матеріальний достаток, і коло спілкування, і інтереси, і щастя в житті. Недарма кажуть, що, обираючи професію, людина вибирає свою долю. Що ж таке професія?
На дошці написані 4 слова, які мають відношення до професійної діяльності людини: професія, спеціальність, кваліфікація, посада. Як би ви пояснили відмінність між цими словами?
(Діти дають відповіді.)
Підведемо підсумки. Я дам короткі визначення цих понять, а ви подивіться, наскільки ви виявилися близькі до істини. Отже.
Професія - це трудова діяльність людини, яка дає йому засоби для існування і розвитку.
Спеціальність - вид занять у межах однієї професії.
Кваліфікація - це рівень професійної майстерності.
Посада - це місце, займане людиною в організації.
Як бачимо, багато хто з вас дали правильні тлумачення всіх цих слів. Всі ці слова разом містять професійну характеристику людини.
1. Гра «ХТО ЖИВЕ В МОЄМУ ДОМІ» (робота в групах)
Кожна група отримує конверти, на яких намальовано будинок. У кожному вікні написана назва однієї професії. До конверта вкладені риси характеру людини: добрий, розумний, справедливий, неправдивий, хоробрий, швидкий, злий, чесний, ледачий, веселий ….
Ви маєте вибрати ті риси характеру, які повинні мати люди вашої професії: лікар, повар, військовий, міліціонер, учитель, льотчик, бухгалтер, будівельник, шахтар, рятувальник, фермер, кравчиня.
2. Проблемна ситуація «Чий це вибір?»
Класний керівник. Один вчений, який написав книгу про вибір професії, багато років пропрацював у школі і завжди цікавився подальшою долею своїх учнів. При зустрічі він задавав їм незмінний питання: «Чи задоволений ти обраною професією?» І отримував гнітючий відповідь: (!) Приблизно кожен третій помилився у своєму виборі, і кожен другий зізнавався, що не зовсім задоволений, і якщо б починати спочатку, то, напевно, пішов би по іншій дорозі. Чому ж так багато молодих людей помиляється у своєму виборі? Як ви вважаєте?
Зразкові відповіді дітей:
-«Тиснуть» батьки.
- Йдуть за модою.
- Нічого не знають про професії, яку обрали.
- Вибирають «за компанію».
- Не хочуть дізнаватися про негативні сторони професії.
- Не мають здібностей і нахилів до цієї професії.
- Наслідують героїв кіно і телесеріалів.
Класний керівник. Ви перерахували найпоширеніші причини помилок у виборі професії. Це тиск батьків, відсутність знань про обрану професію, гонитва за модою, переоцінка власних сил і здібностей. Але як же тоді правильно вибрати професію?
1. Міні-лекція «Формула професії»
Класний керівник. Скажіть, будь ласка, що вийде, якщо скласти три слова, які винесені в тему сьогоднішнього класної години: «хочу», «можу» і «треба»?
(Учитель крейдою перекреслює тире між словами в назві теми класної години, виходять плюси. Діти висловлюють припущення).
Я відкрию вам секрет: вийде правильний вибір професії.
Фахівці з профорієнтації встановили, що правильним може бути тільки усвідомлений вибір професії.
(Учитель дописує на дошці після трьох слів називання класної години. «= Усвідомлений вибір професії»)
Як пояснити цю формулу? У ній всього три величини:
хочу - це все, що мені подобається, до чого лежить душа;
можу - це все, що мені по силам, за здібностями;
треба - це все, що потрібно для суспільства, країни.
Разом виходить формула усвідомленого вибору професії. Усвідомлений вибір - це такий вибір, при якому людина враховує і особисті устремління (хочу), і свої можливості (можу), і потреби суспільства в цей професії саме в даний момент (треба).
Класний керівник. Як же працює формула усвідомленого вибору професії?
Зараз ви побачите це у виконанні (імена, прізвища).
Класний керівник. Хто з вас теж хоче продемонструвати, як працює формула усвідомленого вибору професії?
(Діти піднімають руки, пропонують свої варіанти усвідомленого вибору).
Співвідношення між «хочу» і «можу» - у ваших руках. Якщо у людини є мрія і він твердо йде до своєї мети, він обов'язково її досягне. Але для цього потрібно розібратися в собі, дізнатися свої сильні і слабкі сторони, свої здібності і недоліки.
Тестування.
Класний керівник ; Може бути, трохи розібратися в собі вам допоможе жартівливий тест з геометричними фігурами. Використовуючи три геометричні фігури - трикутник, коло, квадрат, намалюйте чоловічка, що складається з 10 елементів. Повинні бути використані всі три види фігур. Якість малюнка не має значення. Якщо намальовані зайві елементи - їх треба закреслити, якщо їх не вистачає - домалювати відсутні. Час виконання - 30 с.
(Діти малюють фігурки.)
Тепер підрахуйте кількість трикутників
А тепер слухайте ключ до тесту.
Перший тип: 6-8 трикутників - тип керівника, хороші викладачі. Яскраво виражене прагнення до лідерства, добре розбираються в людях, працюють з інформацією.
Другий тип: 5 трикутників. Відповідальний виконавець, хороші організаторські здібності. Професіонал, до дрібниць продумує свою діяльність.
Третій тип: 4 трикутника. Різноманітність інтересів і талантів. Схильність до індивідуальної роботи.
Четвертий тип: 3 трикутника. Тип вченого. Раціональний, об'єктивний, легко переключається з одного виду діяльності на інший.
П'ятий тип: 2 трикутника. Інтерес до мистецтва і людині. Тонко відчуває все нове і незвичайне.
Шостий тип: 1 трикутник. Винахідник, конструктор, художник. Володіє багатою уявою.
Звичайно, цей тест не відображає все різноманіття ваших талантів. Але, може бути, він допоможе вам замислитися про себе , про своїх можливостях і здібностях і почати розвивати ці здібності. У кінцевому підсумку це допоможе вам у виборі життєвого шляху.
Класний керівник: У світі багато професій. Щоб не заплутатися в них, фахівці об'єднують їх у великі класи, групи. Всі професії об'єднують в п'ять великих груп, тип (Перегляд презентації)
Перший тип: людина - природа. Люди цих професій мають справу з живою і неживою природою (ветеринар, агроном, гідролог, вівчар, механізатор, тракторист). Для них характерний загальний предмет праці - тварини і рослини, грунт і повітряне середовище.
Другий тип: людина - техніка. Це можуть бути льотчики, водії, матроси, токарі, слюсарі та інші професії, які використовують технічні пристрої.
Третій тип: людина - людина. Предметом праці у цій професії є інша людина, а характерною рисою діяльності - вплив на інших людей. До такого типу професій належать учитель, лікар, журналіст, продавець.
Четвертий тип: людина - знакова система. Фахівці такого типу використовують в своїй праці різні знаки: усна і письмова мова, цифри, хімічні та фізичні символи, ноти, схеми, карти, графіки, малюнки, дорожні знаки і т. п. Це бухгалтери, учені, люди, що працюють в лабораторіях, наукових центрах.
П'ятий тип: людина - художній образ. Людей цього типу відрізняє наявність живого образного мислення, художня фантазія, талант. Це музиканти, художники, актори, дизайнери та ін
Щоб не помилитися у виборі професії, потрібно врахувати свої психологічні особливості, здібності, фізичні можливості.
Ви знаєте, що характер людини відображає ставлення людини до навколишнього середовища. і саме риси характеру визначають поведінку людини – способи діяльності в типових ситуаціях. У залежності, яка риса домінує в характері людини виділяють такі риси, як інтелектуальні, емоційні та вольові. А також кожна професія висуває свої вимоги до рис характеру особистості, тому ми зараз пройдемо Методику вивчення характерологічних рис особистості„ Прочитавши твердження і варіанти відповідей у «Бланку опитувальника» відповідно до них ви повинні в „Бланку відповідей” під відповідними номерами поставити свою відповідь у вигляді знаку плюс („+”) відповідної колонки („а”, „б” чи „в”).
БЛАНК ОПИТУВАЛЬНИКА
Обробка результатів
Характерологічна риса |
№№ запитань |
Замкнутість-товариськість |
1, 7, 9, 13, 19, 25 |
Емоційна стійкість-нестійкість |
2, 5, 8, 14, 20, 26 |
Практичність, творчість |
3, 6, 15, 18, 21, 27 |
Раціональність-зваженість |
4, 10, 16, 22, 24, 28 |
Самоконтроль |
11, 12, 17, 23, 29, 30 |
Кожна відповідь оцінюється в балах, які проставляються біля кожного запитання. Відповідь „b” завжди оцінюється 1 балом. На запитання 1-7 та 23-30, якщо ви відповіли стверджено “а”, то вона оцінюється в 0 балів, а якщо ви відповіли “с”, то – 2 бали. За відповіді на запитання 8-22 на твердження ви відповіли “а” – 2 бали, “с” – 0 балів.
Класний керівник. Вибір професії - це дуже важлива подія в житті кожної людини. Але яку б професію ви не вибрали, вам завжди знадобляться знання, отримані в школі. Тому постарайтеся вже зараз визначити область ваших інтересів, більше читайте, набирайтеся досвіду та знань. Для цього потрібно пробувати себе в самих різних областях. Як добре помітив один мудрець: «Щоб не помилятися, потрібно мати досвід. Щоб мати досвід, потрібно помилятися ».