Виховна година з теми "Люби і знай свій рідний край!" спрямована збагатити знання учнів про нашу державу, національні символи, мову, славетних українців. Ознайомити з найвідомішими містами, найбільшими річками та озерами України. Виховувати патріотичні почуття. Прививати любов до рідного краю.
Мета: збагатити знання учнів про нашу державу, національні символи, мову, славетних українців. Ознайомити з найвідомішими містами, найбільшими річками та озерами України. Виховувати патріотичні почуття. Прививати любов до рідного краю.
Обладнання: кросворд, карта України, портрети славетних українців, малюнки.
Хід заняття
Земля моя, пишайся і мужай!
Хай над тобою світить сонце красне!
Моя хороша, рідна і прекрасна,
Земля моя, омріяний мій край !
1.Організація початку заняття
Учні: Ми вам раді, добрі люди,
І вітаємо щиро вас.
Та запрошуєм ласкаво
На урок у третій клас.
Вчитель: Є багато країн на землі,
В них - озера, річки і долини.
Є країни великі й малі,
Та найкраща завжди Батьківщина!
Учитель. Дорогі діти! У світі нема нічого вищого, дорожчого, як рідна земля, бо вона дала нам крила для польоту, відкрила цей чарівний дивосвіт. Вона,як мати, у світі одна.
Україна – це наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми народились, уперше побачили та пізнали світ, почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку. Це – наша найдорожча у світі Батьківщина. Вона для кожного одна, як мама, бо:
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Як рідну матір ми не вибираємо,так і Батьківщину людина не вибирає,але прикипає до неї всім серцем,як і до рідної неньки, проймається великою і світлою любов'ю на все своє життя. От і ми почнемо нашу дорогу до знань з найсвітлішого – з любові до рідного краю:
Любов - найвище в світі почуття,
Вона не має меж – безкрая.
З любові починається життя,
Вона усе найкраще починає.
Щасливі ми, що живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки. Любов до нашої країни починається з любові до маленької батьківщини, де розташовані рідні домівки, міста і села, де кожна стежинка — це стежинка дитинства.
Наше заняття присвячене Батьківщині, її символам, мові, народу. Поговоримо про це на сторінках нашого усного журналу. Розглядаючи сторінки журналу складемо чарівну квіточку.
- Як називається країна в якій ми живемо?
- Україна, рідний край, Батьківщина, Вітчизна – прості і прекрасні слова. Це буде середина нашої квітки.
1 -й учень
Зацвітає калина, зеленіє ліщина,
Степом котиться диво-луна.
Це — моя Україна,
Це — моя Батьківщина,
Що, як тато і мама, одна!
2 -й учень
Як не любить той край,
Де вперше ти побачив
Солодкий дивний світ,
Що ми звемо життям?
3 -й учень
Люблю я край наш дорогий,
Що зветься Україна,
Вітчизні хочу я своїй
Зрости достойним сином.
4 -й учень
Є в світі зваби немалі,
Але до рідної землі
Збайдужитись не можна!
5 -й учень. Рідний край! Ласкава оселя... Тут ми вперше ступили на святу землю, вимовили перше слово «мама»...
2. Основна частина
Без чого не може існувати держава? Про це ми сьогодні і дізнаємося, складаючи пелюстки нашої чарівної квіточки.
Але пелюстки не прості. Як і квітка вони чарівні - із завданням. Щоб відкрити першу пелюстку треба розгадати
кросворд.
1. Як називається збірка віршів Т.Г. Шевченка?
2. Який птах є символом України?
3. Найрідніша, наймиліша, вона всіх нас пестить, тішить.
Завжди скрізь буває з нами. Відгадайте, хто це?
4. У вінку зеленолистім, у червоному намисті.
Видивляється у воду на свою хорошу вроду.
5. Зібрання родичів. Мама, тато, я це -…
- Яке слово утворилося по вертикалі? (земля)
Вірно! Жодна країна не може існувати без своєї території, землі.
Легенда « Наша земля»
Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося.
От вони й прийшли до Бога, а він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді; я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, пустелі. Але пам'ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні - то ворога».
Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну свою назвали Україною.
Насправді, географічне положення нашої держави дуже зручне. Вона розташована в центрі Європи. В Україні сприятливий клімат для росту і розвитку тваринного і рослинного світів.
А тепер перевіримо що ви знаєте про свою державу.
1. Яка столиця нашої держави?
2. Які наші державні символи ?(герб, гімн, прапор)
3. Яка назва гімну України?
4. Як називається найбільша річка України?
5. Яку назву має наш обласний центр?
6. Яку назву має наш район?
7. В якому місті ми живемо?
8. Яка головна вулиця нашого міста?
Молодці, розкрили першу пелюсточку. Виконуємо наступне завдання. Без чого ще не може існувати держава, дізнаємось, розшифрувавши слово.
и с м о в л и
24 серпня 1991р. прийнято акт проголошення незалежності України за яким Україна є самостійною демократичною державою. Вона, як і будь-яка країна має свої державні символи. Які?
Герб тризуб має глибокі корені в історії українського народу і належить до часів князювання в Києві Володимира Великого. Тризуб зберігся на золотих і срібних монетах Володимира. Тризуб символізує ту ж саму трійцю життєтворчих енергій що і хрест. Мудрість, знання і любов, які виходять з одного джерела.
Прапор України також має вікові корені. Чисте небо – символ миру, а пшеничне поле – символ достатку і працелюбності.
В основу сучасного державного гімну покладено мелодію пісні композитора 19ст. М.Вербицького. Слухаючи гімн, українці кладуть руку на серце, а коли вносять держ. Прапор всі встають.
- А які народні символи ви знаєте?(обговорення)
- Час переходити до іншого завдання і відкривати ще одну пелюстку.
Н А Р О Д
Жодна держава не може існувати без народа. І сьогодні ми згадуємо славетних українців. Людей, які боролися за незалежність, прославляли нашу країну далеко за її межами.
- Кого з видатних українців ви знаєте? Це діячі культури(письменники, музиканти,художники), спортсмени. Чим вони видатні? (розгляд портретів, розповіді учнів).
Наступна пелюсточка – мова.
Тому що народ не може існувати без мови. Зараз ми дізнаємося які ви мовознавці. Всім відомо, що перлиною нашої мови є усна народна творчість, а саме прислів’я .
Виконання завдання віднови прислів’я.
Маленька праця краща * * а лінь марнує.
Праця чоловіка годує, * * а невченому тьма.
Вченому світ * * за велике безділля
Хочеш собі добра, * * не роби нікому зла.
Виконання завдання віднови вірш.
Та попід горою.
Тече вода із-за гаю
Поміж осокою.
Хлюпощуться качаточка
Ловить ряску, розмовляє
З дітками своїми.
А качечка випливає
З качуром за ними.
Учитель. « Всім серце любіть Україну свою, і вічні ми будемо з нею!» - писав поет Володимир Сосюра. І кожен з нас серцем прихиляється до цих слів, тому, що у дущі народу живе велика любов до його рідної і милої України.
І сьогодні ми хочемо запевнити, що весь жар душі,свою любов і найкращі почуття ми віддамо тобі, рідний краю:
Учень1.
Люблю твої поля, ліси,озерця
Усе – усе, що є в моїм краю.
Тепло своїх долонь і розуму, і серця
Тобі, мій краю, віддаю.
Учень 2.
Бо ти – найкращий в світі і єдиний,
Життя дав кожному із нас.
Квітучий, милий і чарівний,
Іди до щастя, рідний, в добрий час!
III. Зключна частина
Не забуваємо, що ми українці. Бережімо рідну землю, національну гідність. Продовжуйте вивчати історію рідного краю. І як сказав М. Рильський «Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього».