ТЕМА. За що ми відповідаємо
МЕТА. Формувати в учнів поняття про вчинок і наслідок.
Учити думати про відповідальність, наслідки своїх
вчинків.
Розвивати спостережливість, мислення, уяву.
Виховувати співчуття до тих, хто страждає, бажання
творити добро.
ХІД ЗАХОДУ
-Сьогодні ми поговоримо про вчинки і наслідки ваших учинків, про відповідальність за вчинки. Хоч у вас за плечима зовсім небагато життєвого досвіду, ви повинні усвідомити , що за власні дії треба завжди відповідати.
- Як ви розумієте слово « вчинок»?
-Вчинок – це не думки, наміри, бажання, а реальна дія людини, скерована на когось чи щось.
Пригадайте казку про Буратіно. Ляльковий хлопчик бажав своєму таткові лише добра, проте увесь час завдавав шкоди. Його наміри і вчинки були протилежними.
Більшість наших учинків стосується повсякденності. Якщо людина, виконуючи свої обов’язки, дотримується моралі, вона має всі підстави вважатися доброю, порядною людиною.
Трапляються такі ситуації, коли слід поступитися власними зручностями заради інших людей: запропонувати сісти в транспорті, відвідати хворого товариша, позбирати сміття на березі річки, потурбуватися про безпритульну тварину. Такі дії є виявами моральної активності, вони свідчать про небайдуже ставлення до інших, є добрими вчинками.
Мама з сином і дочкою, вашими ровесниками увійшли до автобуса. Вільних місць не було.
Почувши цю розмову, хтось з пасажирів запропонував: « Посадіть дітей», - і звільнив для них місце. Мама навіть слова не встигла сказати, а діти вже всілися і, задоволені собою, подивилися на маму. У неї було засмучене обличчя.
У житті кожна людина робить різні справи: добрі та не зовсім, погані й просто жахливі. Зазвичай вона бажає іншим добра, але іноді вчинки людини бувають недостойними її поведінки.
Як ви розумієте прислів’я : “ Посієш учинок – пожнеш звичку, посієш звичку – пожнеш характер, посієш характер – пожнеш долю»?
4.Читання оповідання В. Сухомлинського « Кожна людина повинна»
Мама з маленьким Петриком сіли в потяг. Вони їдуть в далеке південне місто, на берег теплого моря – відпочивати. Мама стелить на полиці ліжко для себе і на окремій полиці – для Петрика. Хлопчик вечеряє: їсть смачну булку, курячу ніжку і яблуко. М’яко погойдуючись, заколисують вагони. Ліг Петрик на м’яке ліжко і запитує:
Петрик довго не міг заснути.
5.ГРА « Хто відповідальний?»
Розкажіть, у яких ситуаціях батьків або дітей можна назвати відповідальними людьми, а в яких – ні?
6.Читання і обговорення притчі й оповідання В. Сухомлинського
Старий і яблуня
(Притча)
Зовсім старий став дідусь. Працювати більше не може, сидить на сонечку, та онукові казки розповідає. Ближче до осені покликав дід онука в сад. Узяв з собою лопату та маленьку яблуньку. Посадив дід яблуньку та й говорить онукові:
Онук запитує:
Посміхнувся дідусь:
Дуб діда Матвія
Жив в нашому селі дід Матвій. Виповнилося йому вісімдесят років. Немічний став дід Матвій.
Прийшла весна. Сидить дід біля хати на лавочці. З школи йдуть діти. Несуть саджанці дуба.
Дали діти дідові дубок. Йдуть і роздумують: що робитиме дідусь з дубком? Адже він такий старий, безпорадний.
А дід Матвій зібрав свої останні сили і посадив дубок на вулиці. Посадив і доглядав за ним усе літо. Поливав і землю розпушував навколо дубка. Зеленіє дубок і тягнеться до сонця.
Восени дід Матвій помер.
Діти, які дали дідусеві саджанець, доглядають за дубком.
Пройшло десять років. Так і звуть всі те дерево: діда Матвія дуб.
Думати про людей – це прекрасно.
Якби кожен думав про те, щоб принести щастя іншим людям, не було б нещасних.
7.Підсумок заходу
Є така цікава і повчальна розповідь про чотирьох осіб, які звалися УСІ, ХТОСЬ, КОЖНИЙ, НІХТО: « Треба було виконати якесь дуже важливе завдання, і УСІ були впевнені, що саме ХТОСЬ це зробить. КОЖНИЙ міг це зробити, але НІХТО не зрозумів, що саме УСІ цього не зроблять. Закінчилося тим, що саме УСІ звинувачували лише КОГОСЬ, бо НІХТО не виконав того, що КОЖНИЙ міг зробити САМ»