Виховна година: "Здоров'я - найвища цінність"

Про матеріал
Виховна година: "Здоров'я - найвища цінність" допомагає учням дбайливо ставитися до свого здоров'я, життя.
Перегляд файлу

Овруцький професійний ліцей

 

Методична розробка виховного заходу

до  Дня здоров’я:

„ Здоров’я - найвища цінність ”

C:\Users\777\Desktop\maxresdefault.jpg

 

 

                                                             Розробив:

                                                                           класний керівник,

                                                                      викладач історії

                                                                         Домославська Н.В.

                                                                           

Тема: Здоров’янайвища цінність


Мета: Сформувати в учнів відповідальне ставлення до власного життя, усвідомлювати цінність власного здоров’я, розвивати критичне мислення, вміння робити висновки та власну оцінку негативних дій на організм людини, негативних факторів (алкоголь, паління, наркотики тощо); Актуалізувати відчуття важливості здоров’я та потреби дбайливого і відповідального ставлення до нього.

 

Вид роботи:   усний журнал.


Обладнання:  Конвенція про права дитини; Конституція України; вислови
                        про здоров’я: « Стежте за своїм тілом, якщо бажаєте щоб ваш
                        розум працював правильно » ( Р. Декарт ); « Людина сама
                        повинна зробити своє здоров’я » ( П. Брегг );«Здоров’я – не все,
                        але все без здоров’я – ніщо » ( Сократ ); «Здоров’я – найвище
                        благо» ( Латинська мудрість ); « Нема щастя без здоров’я »
                        ( Українське прислів’я ); « Здоров’я маємо – не дбаємо, а
                        втративши плачемо » ( Українська приказка ); « Здоров’я – це
                        це стан повного фізичного, духовного і соціального
                        благополуччя, а не лише відсутність хвороб або фізичних вад »
                        ( Преамбула Статуту ВООЗ, 1948р. ); виставка літератури.

                                               Хід виховної години

На дошці розміщений календар-журнал. Кожен листок календаря має певну назву. Послідовність сторінок:
                                          1. Харчування і здоров’я;
                                          2. Ми і довкілля;
                                          3. Твоє життя в твоїх руках;
                                          4. Народна медицина.
                                          5. Здоров’я і гігієна.
                                          6. Здоров’я – це життя.

Учитель.                        

  Минуле не вернуть, не виправить минуле… 
А час не зупиняється, а молодість біжить.
І миті жодної не можна повернути,
Щоб заново по-іншому прожить.

Василь Симоненко

     Кожна людина має право на життя і здоров’я. Але ми маємо обов’язок берегти їх. У статті Конституції України стверджується: «Кожен має право на охорону здоров’я, медичне страхування» . Від того яке у нас здоров’я залежить і майбутнє нації.
     Здоров’я – це найбільший і найцінніший скарб який має людина. Сьогодні в ліцеї ми проводимо День здоров’я. Як зберегти, підтримувати своє здоров’я ви дізнаєтесь із усного журналу «Здоров’я» , який ми плануємо провести.

Ведучий.

     Тож читаймо першу сторінку журналу – «Харчування і здоров’я»

Учениця 1.

     Перш ніж поділитися з вами, як правильно харчуватися, я хочу розповісти вам, звідки черпати життєві сили. Забудьте про безкінечні філіжанки кави, пляшечки кока-коли, медичні препарати. Можна поповнити запаси енергії лише внісши незначні корективи у свій спосіб життя:
       1. Засинайте і прокидайтесь в один і той самий час, навіть у вихідні;
       2. Вставайте з ліжка одразу ж, як тільки прокинетеся;
       3. Не уникайте дотиків. Дружні обійми, масаж – відмінні енергетичні
          джерел.
       4. Більше рухайтесь. Але робіть це із задоволенням;
       5. Дозволяйте собі короткий відпочинок протягом робочого дня;
       6. Не сидіть на дієті. Споживайте здорову їжу 5-6 разів на день
           маленькими порціями;
       7. Частіше бувайте на повітрі;
       8. Більше смійтеся;
       9. Приймайте ванну із настоєм м’яти;
       10. Дихайте глибше: чим більше кисню, тим більше енергії;
       11. Влаштовуйте собі вихідні.

(Любов Руденька, газета «Порадниця»)
 

Учень 2.

     А тепер про харчування. Мені здається, розповсюджена думка, що ніби сніданок треба з’їсти самому, обідом поділитися із товаришем, а вечерю віддати ворогу, потребує уточнення.
     Ситий сніданок, можливо, необхідний тому, хто протягом дня позбавлений можливості як слід попоїсти. Напевно, і зайнятій важкою фізичною працею людині варто добряче підзаправитися саме зранку.
     Однак для більшості з тих, кому за сорок, ранкове надмірне насичення організму (як і, до речі, обіднє та вечірнє) зовсім ні до чого. Для повноцінного перетравлення їжі необхідно витратити певну енергію. Проте ця ж енергія потрібна і для виконання певної роботи (інтелектуальної чи фізичної).
     Організм не може повною мірою задовольняти енергетичну потребу і шлунку і мозку (чи м’язів) одночасно. За російським прислів’ям – «Сытое брюхо к учению глухо», тобто сита людина до навчання не сприйнятлива. І не тільки до навчання, а й до ефективної напруженої роботи.
     Чи не помічали ви, що не рідко після сніданку вас тягне подрімати? Це їжа що потрапила до шлунку відволікає на себе енергію, таку необхідну для денної розумової та фізичної роботи. Тож не варто захоплюватися ранковими ситими сніданками.
     Пробіжка, холодний душ, гарячий чай з бутербродами – ось активний і здоровий початок робочого дня.

Учень 3. 

     А я вам хочу розповісти про збалансований раціон. Ряд учених запропонували свої рекомендації щодо збалансованого харчування для підтримання здоров’я організму. Доведено, що надмірне споживання жирів, може викликати надмірні серцеві захворювання, а надлишок надходження рафінованого цукру – призвести до карієсу. В середньому рекомендується вживати менше жирів та цукру і більше натуральних крохмалевмісних продуктів – зернових,овочів, фруктів.
     Раціон для дорослої людини повинен включати:

  • овочі – мінімум 2 рази на день;
  • картопля – 1 раз на день;
  • свіжі фрукти – 2 рази;
  • хліб – переважно з не просіяного борошна;
  • олія;
  • нежирне м’ясо;
  • частково замінювати м’ясо рибою;
  • пити знежирене молоко;
  • частково замінювати масло і звичайний маргарин пастами з незначним вмістом жиру;
  • скоротити споживання солі, менше чипсів, бекону та інших солоних продуктів.

     Та до цього всього сказаного хочу додати: індивідуальна потреба залежить від види діяльності і фізичного навантаження. Дітям потрібно більше споживати білкової їжі ніж дорослим.

Ведучий. Друга сторінка журналу «Здоров’я» - «Ми і довкілля»
Ведуча.

    Щоб здоров’я добре мати -
    Про природу треба дбати.

Учениця 1.

     Усім відома думка що краса врятує світ. Озирнімося навколо:

п’є джерельну воду вітер спозаранку,
     сонце ніжно пестить троянди на світанку,
 а сосни тихенько розмову ведуть віддалік,
 верба кучерява веде рокам свій лік.

    Як хороше відпочити на лоні природи, вдихнути запах терпкої живиці і свіжого сіна.
     На жаль люди забувають, що навколишнє середовище треба берегти, бо від його стану залежить здоров’я всіх.
     Придивіться:

   Де вода всміхалась – заросло болото,
   Де верба співала – зрубаний пеньок
   Лисинами сяють береги сухії,
   В дружбу із природою зробим швидше крок.

Учень 2.

     Яке ж здоров’я можемо ми мати коли самі собі шкодимо?
     Дійсно, кислотні дощі завдають шкоди людині. Вони впливають на шкіру, волосся. Вони завдають шкоди і господарству, негативно впливають на рослини, спалюють їхні органи, окислюють річки, ґрунти що призводить до загибелі риби та лісових тварин.

Учень 3.

     Через застосування інтенсивних технологій вирощування рослин, які передбачають використання великої кількості мінеральних добрив, у продукції накопичуються нітрати. Споживання такої продукції призводить до утворення в організмі людини концентрованих речовин, що спричиняють ракові захворювання.

Учень 4.

     Зовсім нещодавно, менше 100 років тому, вода більшості річок України була придатна для пиття. Тепер вода з рівнинних річок і їхніх приток небезпечна не лише для пиття, а й для купання. І з чим це пов’язане? Насамперед, із потраплянням до водних артерій шкідливих викидів промислових підприємств, комунальних господарств.

Учень 5.

      Надзвичайно небезпечне для здоров’я людини радіоактивне забруднення, яким заражено 5 млн. га територій України, це 12 областей натшого краю. Забруднено 1,5 млн. га земельних угідь. До організму людини радіоактивні елементи надходять з водою, повітрям, харчовими продуктами.
Вони накопичуються у різних органах, здебільшого в шкірі, кістковому мозку, селезінці, статевих органах, кришталику ока, викликають патологічні зміни: серцево-судинні,ракові захворювання, захворювання органів дихання.

 

Учень 6.

     У зв’язку з екологічною ситуацією, що склалася, на Україні зменшилась тривалість життя людини. За тривалістю життя чоловіків Україна стоїть на 29 світі і 49 місці в світі, а жінок – на 27 і 39 відповідно. Скорочення тривалості життя населення України пов’язують з екологічними забрудненнями і наслідками катастрофи на Чорнобильській АЕС та соціально-економічною кризою в країні.

Ведучий

     Перегортаємо третю сторінку журналу «Здоров’я». Вона присвячена темі «Твоє життя в твоїх руках».

Ведуча

     Серйозною проблемою населення України, в тому числі і підлітків є шкідливі звички та їх негативний вплив на здоров’я. Куріння, алкоголь, неправильний спосіб життя призводять до захворювання і смерті.

Учень 1.

     Алкоголь є найпоширенішим соціальним наркотиком. Його вживають майже в усіх регіонах планети. Цей вид наркотику діє на мозок двома шляхами. По-перше, як знеболюючий засіб, що притупляє чутливість і емоції, та депресант, який сповільнює рухи і реакції. Під дією алкоголю людина може почувати себе щасливою,кмітливою, впевненою у собі. Однак оточуючі бачать все по іншому. Більшість людей контролює кількість алкоголю, що вживають алкогольні напої широко доступні в магазинах, барах, ресторанах. Проте зловживання алкоголю є основною причиною багатьох злочинів – дорожньо-транспортних пригод, вбивств, самовбивств, насильств, зґвалтувань.

Учень 2.

     «Ріки починаються зі струмочка,
       а пияцтво – з чарочки»   
                                            (Приказка)

Швидкі наслідки впливу алкоголю на організм людини:

  • уповільнення реакцій на зовнішні подразники;
  • послаблення почуття координації;
  • послаблення здатності ясно мислити;
  • погіршення пам’яті;
  • блювота;
  • затьмарення зору;
  • втрата свідомості;
  • кома;
  • смерть.

Відстрочені наслідки впливу алкоголю на організм людини:

  • захворювання алкоголізмом;
  • провалини в пам’яті;
  • цироз печінки;
  • пошкодження головного мозку, нервової системи ;
  • серцеві захворювання;
  • погіршення травлення;
  • скорочення тривалості життя ;
  • смерть від нещасних випадків.
     

     Ступінь дії алкоголю як наркотику, що формує залежність, проявляється, коли людина припиняє його прийом. В такому випадку вона переходить у стан «білої гарячки», що супроводжується підвищеним потовиділенням, тремтінням, нудотою, галюцинаціями.
 

Учитель.

     Поговоримо сьогодні детальніше про шкідливість куріння, шкідливу звичку, яку мають дорослі, та, чого гріха таїти, і учні нашого училища. Але чи така вже шкідлива для здоров’я ця звичка?
     Кожен, хто палить, скорочує своє життя на 8-9 років. Кожна цигарка скорочує життя на 8 хвилин.


Учень 3.

     Джерела знань про куріння тютюну йдуть у далеке минуле. Так, під час розкопок на острові Кіпр була знайдена трубка для куріння, від якої досягав більш ніж 3 тис. років. Французькі спеціалісти, що реставрували у 1997 році мумію фараона Рамзеса ІІ, що помер молодим більш ніж 1200 років до нашої ери, виявив в ній, серед інших рослин, у значній кількості тютюн.

Учениця 4.
     «Коли мі зійшли на берег, то вирушили углиб острова. Нас зустріли багато майже голих людей, які йшли зі своїх поселень з палаючими головешками у руках і травою, дим якої вони «пили», у 1492 році, досягши берегів острова Сан-Сальвадор що знаходиться в центральній Америці».

Учень 5.

     Основними причинами, що спонукають підлітків до куріння є:

  • бажання бути схожими на оточуючих курців, наслідувати старших – 26,2 %;
  • цікавість – 24,1%;
  • балування – 18%;
  • щоб не бути «маминими синками» - 17%;
  • бажання схуднути – 10%;
  • особисті «драми» , самотність – 5%.

     Нікотин – це сильна отрута, яка найбільше діє на нервову систему серцево-судину, дихальну і систему живлення організму. Щороку більше 1 млн. дітей помирає від хвороб зв’язаним з палінням. За статистикою, на кожну 1000 тонну тютюнових виробів припадає 1000 смертей. За останні 50 років паління звело в могилу близько 70 млн. чоловік. Кожні 10 секунд від тютюну гине одна людина.

     Головна мішень для тютюнового диму – верхні дихальні шляхи та легені. Подразнення слизових оболонок починається вже в ротовій порожнині. При курінні руйнується емаль зубів, а також тютюновий дим призводить до подразнення слинних залоз, запалення дихальних шляхів та бронхітів, хронічної пневмонії, емфіземи легень, пневмосклерозу, туберкульозу легень. Ще одним результатом паління є порушення функціонування серцевих м’язів, що може призвести до інфаркту міокарда, інсульту мозку. Паління провокує розвиток виразки шлунку ускладнює інші захворювання.

Вправа

     На плакаті намальована «хмаринка» - місце де буде знаходиться відповіді учнів на питання: «Що ви знаєте про шкідливість тютюнопаління?».

Вчитель: Уявіть таку ситуацію: ви йдете вулицею. Раптом зустрічаєте кореспондента, який вам задає запитання «Що ви знаєте про шкідливість тютюнопаління?». На папірцях напишіть свою відповідь. Далі всі ці папірці приклеюються на плакат. Вчитель читає їх та обговорює з учнями, робить висновки.

Учень 6.

     Ще одним негативним фактором, який впливає на наше здоров’я є наркотики, які скорочують життя у 2-2,5 рази, тобто на 30-40 років. Наркоманія – це не лише хвороба, а й стиль життя, який ми обираємо, що призводить до неї. Наркоманія – джерело поширення ВІЛ-інфекції.

Вправа «Міфи і факти про ВІЛ/СНІД»

Мета: Систематизувати знання про шляхи передачі ВІЛ.
Учні заперечують або підтверджують наведені твердження.
1.ВІЛ – це вірус що спричиняє СНІД.
2. Можна інфікуватися ВІЛ випивши зі склянки, якою користувався ВІЛ інфікований.
3. ВІЛ передається через дружній поцілунок.
4. Можна інфікуватися ВІЛ під час переливання неперевіреної крові.
5. Людина – носій ВІЛ може інфікувати свого статевого партнера.
6. Вживання алкоголю підвищує ризик інфікування ВІЛ.
7. Комарі можуть переносити ВІЛ.
8. Використання одноразових шприців може захистити від ВІЛ, СНІДУ.
9. Використання презервативів під час статевого акту може зменшити ризик інфікування ВІЛ.
10. Більшість людей інфікованих ВІЛ становлять загрозу для суспільства.

Ведучий.

     На противагу курінню алкоголю, наркоманії, ми повинні протистояти здоровим способом життя, особливо заняттями в області  спорту.
Пісня «Здоров’я і спорт» (на мотив пісні «Червона рута») :
    А здоров’я щоб мать
    І міцне і багате.
    Фізкультуру любіть
    І у будень і в свято.
    Волейбол, баскетбол
    Шанувати потрібно
    На змаганнях училища
    Представлятимеш гідно
     Приспів:

Спорт – це здоров’я,
Буде поруч із нами,
Бо шануєм його з дитячих літ,
Будем любити і метання і кроси,
І стрибки, і атлетику й біг.

Ведучий.

     Перегортаємо четверту сторінку журналу. Вона нам розповість про «рослини – цілителі». Ця сторінка журналу під назвою «Народна медицина», розкаже як часто нам на допомогу приходять лікарські рослини. Вони живуть поруч з нами ми ніколи не знаємо, які цілющі властивості мають.

Ведуча.

     Перед нами п’ята сторінка журналу «Здоров’я і гігієна», яка дасть нам можливість самим створити своє власне здорове майбутнє.

Учень 1.

    Зрозуміло, всім відомо,
    Що приємно буть здоровим
    Тільки треба знати,
    Як здоровим стати.

     Ми майбутнє України. Нам вирощувати хліб, водити кораблі, стояти біля верстатів, лікувати хворих, будувати міста і села, стояти на захисті Вітчизни. Все це може зробити тільки здорова людина. Для цього потрібно дотримуватися вимог гігієни.
Гігієна – наука про збереження і зміцнення здоров’я. 

Учень 2.

     Кожного дня ми повинні дотримуватись правил особистої гігієни.

    Кожен день по розпорядку
    Маємо робить зарядку.
    Для здоров’я вона – плюс,
    Намотай собі на вус.
Учень 3.
    Води не бійся, щоденно мийся,
    Брудні руки є бідою.
    Щоб хвороба тебе не зловила,
    Будь культурним – перед їдою.
    Бережись немитих рук.
    Кран з водою ліпший друг.

Виступ медичного працівника училища

Ведуча.

    Перегортаємо останню сторінку усного журналу «Здоров’я – це життя».
Ми з вами маємо чудове право, право на життя і здоров’я. Але ми маємо і обов’язок – берегти своє життя і здоров’я. У статті 49 Конституції України  стверджується: «Кожен має право на охорону здоров’я, медичне страхування. Охорона здоров’я забезпечується державним фінансуванням».
     З метою захисту прав дитини  Україна підписала Конвенцію, згідно з якою всі держави повинні захищати права дітей. Серед них виділено і право на охорону здоров’я. 

Учень 1.

Вірш «Захворіла дитина»:

    Захворіла дитина
    І мама не спить
    З тривогою в голосі тихо
    Питає: «Що доню, болить?»
    До лоба компрес прикладає,
    Малиновий чай налива.
    А сльози з очей покотились,
    Бо дуже дитина слаба.
    Від жару щічки червоні,
    І спрага пашить на губах.
    Не сила очі підняти,
    Та слабкість в руках і ногах.
    А кашель сухий і надривний
    Замучив хвору дитину.
    Без лікаря важко сказати
    Хвороби дійсну причину.
    Лікар, прийшовши на виклик,
    Подивиться в горло, послухає груди,
    Припише що треба вживати,
    Щоб зникли ознаки недуги.

Пісня «Хай буде здоров’я велике, міцне»

    Хай буде здоров’я велике, міцне
    Дитинство кохане моє промайне.
    Батьки так щасливі: здорове дитя, 
    Надія країни в селі підроста.
           Приспів:
    Піду скупаюсь в річці казковій
    На стадіоні тренуюся я,
    Росту я спритним, міцним і здоровим -
    Опору має Вкраїна.

Учень 2.

Вірш «Здорові діти»:
    Здорові діти, здорові батьки -
    Запам’ятайте це прислів’я.
    Здоров’я бережіть своє завжди
    Оберігай завжди довкілля.
    Два блага у житті -
    Будь здоровим і мудрим -
    Народ наш завжди виділяв.
    Тож бігай, стрибай і учись щиросердно.
                                         А рух – це здоров’я ти знай.
                                         Лиш втративши здоров’я – цінуєш його,
                                         Ціну лиш тоді ти пізнаєш.
                                         Тож краще шануй, бережи і підтримуй -
                                         То горя й біди не зазнаєш.
Пісня «Ми народились, щоб здоровими бути»:

Ми народились, щоб здоровим бути!
І не хворіти, ліки не приймать.
До років ста без медиків прожити
І на прийом до них не потраплять.

                     Приспів:
Здоров’я, здоров’я, здоров’я -
Це щастя – інакше не сказать
І просимо всіх ми присутніх
Здоров’я своє шанувать.


Коли з водою й сонцем ти подружиш,
Зміцниш всі м’язи, сили набереш,
Не будеш куриво бридке курити,
То може й двісті років проживеш.

                      Приспів.

Учень 3.

Ми вірші читали
Ми пісні співали
Ми журнал листали,
Про здоров’я дбали

Учитель.

     Прогорнувши сторінки нашого журналу, ми всі зрозуміли, що здоров’я – це одна з вищих людських цінностей, джерело радості й мова щастя, запорука успіху в будь-якій справі, нормальний природний стан людини, внутрішня гармонія організму, форма прояву життя, багатство, про яке людина не думає, доживає і згадує про нього, витративши його.
     Здоров’я кожного – всього народу, адже здорова людина виробляє цінності - матеріальні чи духовні, а хвора їх лише використовує, та ще й потребує догляду за собою, тому витрачати своє здоров’я через шкідливі звички, погано до нього ставитися – це злочин. Берегти і зміцнювати здоров’я – обов’язок кожної людини.
 

 

docx
Додано
18 червня 2021
Переглядів
670
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку