ПЛАН-КОНСПЕКТ ВИХОВНОЇ СПРАВИ
Вчитель: Городенська М.В.
у 5-Б класі Чернівецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №31
Дата проведення уроку: 11.09.2017
Тема заняття: Честь і гідність
Мета уроку: Соціалізація особистості через уявлення учнів про щастя, людську індивідуальність, характер; пояснити поняття «гідність», «честь»; обґрунтувати важливість збереження власної гідності; розвивати вміння аналізувати ситуації; виховувати гідних і чесних людей, потребу у цих якостях .
Обладнання: іграшка у вигляді серця, різнокольорові «пелюстки» для оцінки емоційного стану.
Хід виховної справи
I Організаційний момент
Привітання. Контроль відвідування.
Перевірка готовності учнів класу до уроку.
Створення позитивної емоційної атмосфери.
II Актуалізація опорних знань
Запитання до учнів
Як ви гадаєте:
Якщо є бажаючі, 2-3 учнів можуть зачитати твори, написані удома.
Психологічна вправа на встановлення доброзичливої взаємодії між учнями класу
Проблемні питання:
III Робота над темою уроку
1.Мотивація навчальної діяльності
Тема нашого уроку дуже актуальна. Сьогодні йтиме мова про гідність і честь і те, чому не можна принижувати людську гідність та наскільки важливо боротися з грубістю.
Подумайте, чи морально оцінювати людину за зростом, вагою, кольором волосся тощо? Чому?
2.Усвідомлення вивченого матеріалу
Честь це сукупність найвищих моральних якостей, на які спирається людина, будуючи модель своєї поведінки. Її також розуміють, як «повага, пошана, визнання».
Учням пропонується прокоментувати вислови: «Поховали героїв з честю», «Іван Франко – честь і слава нашої літератури».
Під терміном «гідність» розуміють сукупність рис, що характеризують позитивні моральні якості; усвідомлення людиною своєї громадської ваги, громадського обов’язку.
Наприклад, кажуть «З гідністю вирішити непорозуміння».
Давайте відновимо речення, вставляючи у них слова «чесний» чи «гідний»:
Захистити слабшого – це … хлопця вчинок.
Хлопці знали, що Андрій ніколи не бреше, тож відпустили його під … слово.
Розв’язання педагогічних задач
Задача 1
Мама лаялася за те, що Сашко у школі весь час щось забував. «Тюхтій», - чув хлопчик по кілька разів на день навіть тоді, коли нічого не забував. На чергову образу хлопчик вискочив надвір, голосно ляснувши дверима.
Хто правий у цій ситуації?
Задача 2
Хлопчаки щоранку переслідували новачка і за вільний прохід до школи брали з нього жуйки. Хлопчик у черговий раз не віддав жуйки, а вийняв флакон чорнил і вилив на кривдників.
Чому він так вчинив?
Задача 3
У вас у класі дуже сильний учень, що змушує більш слабких прибирати замість нього.
Як би ви вчинили, якби він змусив прибирати і вас?
Учитель: Як ви думаєте, чи часто в житті доводиться вирішувати подібні задачі? Від кого ми маємо захищатися?
Здавна вважали, що достоїнство людини виявляється в її вчинках. Як ви думаєте, чи є різниця у висловленнях «захищати достоїнство» і «захищати честь»? Для того, щоб вам легше було відповісти на це питання, давайте прочитаємо статтю у підручнику «Що таке достоїнство і честь».
Для кращого розуміння значень цих понять учитель пропонує поміркувати над висловом: «Усвідомлення честі навчає солідарності з ближнім, а усвідомлення достоїнства – відповідальності перед далеким майбутнім».
Міркуючи, учні повинні дійти висновку про те, що захищати честь означає захищати той кодекс правил, що встановлений визначеною групою. Як приклад можна навести захист кодексу лицарської честі і т.ін. Натомість захист достоїнства завжди пов’язаний з високими моральними якостями людини, яка здійснює цей захист, що дозволяють шанобливо ставитися до оточуючих людей.
Слід пам’ятати, що кожна людина гідна поваги. А той, у кого є достоїнство, його не втратить, тому що наявність достоїнства свідчить про моральне дорослішання особистості. А якщо людина «втрачає достоїнство» - значить, морального дорослішання ще не відбулось, тобто людина ще не сформувалася як моральна особистість.
IV Підведення підсумків уроку
Можна запропонувати учням тестові завдання або запитання до вивченого матеріалу:
Оцінка емоційного стану учнів
«Пелюстка мого настрою»
Кожна дитина обирає з комплекту розкладених перед нею різнокольорових пелюсток лише ту одну, яка відповідає її настрою чи почуттю. Обраними пелюстками викладається загальна квітка. Слід звернути увагу, які кольори більше переважають:
Червоний – радісний, захоплений.
Жовтий – світлий, приємний.
Зелений – спокійний, урівноважений.
Синій – незадовільний, сумний.
Фіолетовий – тривожний, напружений.