Година спілкування.Добрі справи прикрашають людину.
Мета: продовжити знайомити учнів із поняттями «добро» і «зло», чуйність, сміливість, егоїзм, усвідомлення дітьми відповідальності за думку, слово, вчинок; формувати судження щодо норм поведінки; збагачувати уявлення про добрі вчинки, розвивати логічне мислення; виховувати почуття чуйності, доброзичливості, небайдужості та повагу до людей.
Обладнання: назва години спілкування, картки для вправи, тлумачний словничок, сигнальні картки, картки з прислів’ями, малюнок сонечка, маркер, дитячий рюкзачок, мішечок для сміття, дерево доброти.
Хід заняття
І. Організація класу.
Доброго дня, любі діти! Я прошу вас хвилинку постояти. Хай першими сядуть уважність та щирість, другими – сердечність та чуйність, а згодом – доброта та милосердя. Ви завагалися? А чому? Я не випадково зупинила вас. Кожен на хвилинку замислився над чистими джерелами своєї душі. Поверніться, будь ласка, один до одного, торкніться долонь свого товариша. Воно зігріє вас, так як і багатство ваших душ може зігріти ближнього.
ІІ. Мотивація.
Жила-була на землі дівчина, яку звали Любов. Невесело було їй жити на світі без подружки. Ось і звернулася вона до сивого, старого чарівника, який прожив уже більше ста років:
– Допоможіть мені, дідусю, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все життя.
Подумав чарівник і сказав:
– Приходь до мене завтра вранці, коли заспівають перші пташки і роса ще не зійде.
Вранці, коли яскраво сонечко освітило землю, прийшла Любов на призначене місце і побачила: стоять п’ять прекрасних дівчат.
Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в очі кожній. Вона задумалася, а потім підійшла до дівчини Доброти і простягла їй руку…
2. Вправа «Мікрофон»
- Чому, на вашу думку, Любов зупинила свій вибір саме на Доброті?
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
1.Вправа «Роз’єднай слова».
- Прочитайте слова, роз’єднайте їх і прочитайте назву нашої години спілкування.
«Добрісправиприкрашаютьлюдину».
Розпочинається година доброти,
Тож прошу Вас серцясвоївідкрити,
Щобзрозуміти і запам’ятати,
Лише з добра усе бере початок!
ІY. Основна частина.
Мабуть, ви здогадалися, що цю годину спілкування ми присвятимо доброті. Адже доброта і милосердя завжди були притаманні нашому народові. Цілком природним і закономірним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба з голодним, дати притулок бездомному, захистити старого і немічного, порятувати хворого чи каліку, захистити скривдженого. Здавна люди на землі цінували чесне, щире, правдиве життя. Треба утримуватися від поганих вчинків. Зло, як відомо довго не забувається. А от добро помножує добро.
Діти, щоб люди вас поважали, приязно ставились до вас, ніколи не забувайте і завжди дотримуйтесь золотого правила вихованості: ставтесь до людей так як би ви хотіли, щоб люди ставились до вас.
Все: із доброго чи злого,
Починається з малого.
Листя виросте з листочка,
З нитки витчеться сорочка,
Хліб – маленької зернини,
Дощ із чистої краплини.
Словничок.
Добро.
1. Усе позитивне в житті людини, що відповідає її інтересам, бажанням, мріям, благо, позитив; протилежне – лихо, зло.
2. Добра, корисна справа, вчинок.
3. Задоволення, яке хто-небудь відчуває від певного становища, певних обставин.
4. Сукупність належних кому-небудь речей, предметів, цінностей; майно.
Доброта.
1.Чутливе ставлення до людей.
2.Привітність, ласка, прихильність.
Милосердя – добре, співчутливе, ставлення до когось.
Вправа «Мозковий штурм»
Гра « Якщо ти добра людина, то повинна …»
(Умови гри. Якщо людина повинна робити те, що я називаю, то ви повинні показати зелену картку, а якщо ні – то червону)
Фізхвилинка
Ще з давніх-давен гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя, були основними у житті. І про це говорить народна мудрість. Пригадайте прислів’я, приказки про доброту.
Пропоную вам віднайти другу половинку прислів’я, будьте уважними.
Робота в парах. З’єднати частини прислів’я.
Справді, людина починається з добра. Що ж таке добро? Все зрозуміло – і водночас складно пояснити.
Тому кожна група попрацює над завданнями, і потім ми разом спробуємо пояснити, що таке добро.Щоб наша праця була продуктивною, щоб кожен почувався комфортно, нам потрібно прийняти правила роботи у групах. Які правила ви пропонуєте? (обговорення у групах).
Наші правила:
Ви вже об’єдналися у групи. Оберіть керівника та секретаря (головуючий керує роботою групи та обирає тих, хто буде виступати, секретар записує ідеї).
Робота в групах.
Завдання групам.
1 група. Написати на промінчиках сонця, з чим асоціюється добро? (тепло, літо, сонечко, весна, усмішка, любов, радість, підтримка).
2 група. Метод «Рюкзак». Записати людські чесноти, близькі до добра, скласти в рюкзак, щоб взяти із собою в життєву дорогу.
3 група. Записати негативні риси характеру, скласти їх у сміттєвий мішечок, зав’язати. Нехай вони ніколи не торкнуться нашого серця.
(Діти спочатку зачитують риси характеру, потім складають їх у рюкзак чи мішечок).
Y. Підсумок заняття.
А тепер, давайте разом з вами, складемо вірш про те, яким треба бути в житті.Останнє слово кожного рядка ви добиратимете в риму самостійно.
Щедро ллє проміння сонце
У твоє й моє....(віконце),
Щоб в теплі ми виростали
Й світло людям...(дарували).
Й де б ми в світі не бували,
Щоб завжди любов .....(несли),
Щастя, радість і тепло,
Щоб чудово всім ....(було).
В світ прийшли ми: я і ти –
Для любові й ....(доброти).
Будь привітним і прихильним,
Добрим, лагідним, і .....(сильним).
Вчися правдою прожити,
Теплим словом вмій ....(зігріти).
Вчись завжди допомагати
І людині ....(співчувати).
І старайся так прожити,
Щоб як сонечко....(світити)!
І в душі завжди неси
Теплий промінь .....(доброти)!
Варто задуматись.
- Один рік має 365 днів.
- Кожен день – 24 години.
- Кожна година – 60 хвилин.
- Отже, рік має 525 600 хвилин.
- Як багато часу нам дає Бог! Але яку частину цього часу ми приділяємо добрим справам ?!
У кожної людини є її Ангел-охоронець, який охороняє нас від біди. Якщо людина робить добрі справи, Ангел – радіє, а злі – плаче, тужить, втрачає свої сили. Я бажаю, щоб ви робили тільки добро. Щоб ваш Ангел-охоронець радів і завжди приходив на допомогу в тяжкі дні.
В народі кажуть : «Добрі думки - це коріння, добрі слова – гілки, а добрі вчинки – це плоди. 10.Створення дерева доброти. Складання плану добрих справ.
— Під нашим сонечком доброти виросло чарівне дерево. Чого не вистачає на ньому? (Листочків)
— Дійсно, листочків. На столі у вас зелені листочки. Щоб наше дерево ожило, листочок прикріпіть до дерева,але ті учні які робили добрі справи. Ось i подивимось, оживе наше дерево, чи нi. Зробити це потрібно швидко та акуратно. (Робота дітей).
— Подобається вам наше дерево?
— Молодці! Це дерево добрих оправ вже виросло під нашим сонечком доброти. А тепер посадимо друге дерево, щоб воно ожило вiд добрих та милосердних оправ нашого класу, i в кiнцi року ви зможете зробити висновок про свої вчинки та справи.
Робота в групах.
1 група. Напишіть , які добрі справи можна зробити біля свого будинку (посадити квіти, доглядати за ними, повісити годівнички, підгодовувати птахів, собачок, котиків, прибрати)
2 група. Напишіть , які добрі справи можна зробити вдома
(допомогти мамі по господарству, гратися з меншими братиком чи сестричкою, погуляти з домашньою тваринкою, винести сміття, сходити в магазин, провідати бабусю)
3 група. Напишіть , які добрі справи можна зробити в лісі
(прибрати, обгородити мурашник, повістити годівничку, шпаківню, не рвати квітів, посадити деревце)
- Як можна назвати це дерево ? (Дерево добрих справ, дерево доброти)
Намалюйте своє дерево і нехай на ньому з’являться якнайбільше листочків, плодів.
Гра «Гарячий стілець»
— Як ви будете поводитися у таких випадках?
1. Бабуся захворіла, і я...
2. Впала сестричка і плаче, і я...
З. Маленький братик не може заснути, і я...
4. Мама втомлена прийшла з роботи, і я...
5. Наближається мамине свято, i я
6. Тато майструє шосе у майстерні, і я
7. Однокласник пiдвiв тебе, i я...
8. Друг робить зауваження, і я...
9. Товариш просить сказати неправду, і я…
10. Товариш просить дати списати домашнє завдання, і я…
Та добро лиш твори повсюди,
Хай тепло твої повнить груди.
Ти посій i доглянь пшеницю,
Ти вкопай i почистъ криницю.
Волю дай, погодуй пташку,
Приласкай i навчи дитину.
Бо людина у цьому свiтi
Лиш добро повинна творити!