Виховне заняття спрямоване на ознайомлення дітей з їхніми правами та обов'язками, допоможе формувати вміння дотримуватися правових свобод та обов'язків дитини.
Виховне заняття в підготовчому класі
на тему: «Дитино, знай свої права та обов’язки»
Підготувала та провела
вихователь Зінченко Н. Г.
Чигиринський навчально-
реабілітаційний центр
Тема: «Дитино, знай свої права та обов’язки»
Мета: ознайомити дітей з їхніми правами, допомагати молодшим школярам зрозуміти їхнє право на турботу та піклування держави та родини, дати уявлення про поняття «право», «Конституція». Розвивати увагу, старанність. Виховувати повагу до своєї сім'ї, друзів, оточуючих.
Обладнання: Конституція України, плакат «Знай свої права та обов’язки, дитино!», малюнки про права дитини.
Хід заняття
I. Організаційна частина
Привітання
У нас сьогодні заняття незвичне.
Воно як казка буде в нас,
Права і обов’язки будем вивчати
Сідаймо за парти! Увага, клас!
II. Мотивація навчальної діяльності
Хвилинка таємниць («Чарівний мішечок»)
- Діти, в руках у мене чарівний мішечок, а в ньому найцінніший скарб. Хто з вас хоче його побачити, можете зазирнути в нього, але поки що не розповідати своїм однокласникам, кого ви там побачили. І мовчіть до того часу, аж поки всі охочі не зазирнуть на дно чарівного мішечка.
(в мішечку лежить дзеркало)
- То кого ви побачили у чарівному мішечку? (себе)
- Так, ви побачили у чарівному дзеркальці кожен себе – людину. Адже людина – найцінніший скарб.
Кожен з вас – неповторна особистість, людина, яка живе сьогодні і саме більше такої на цій Землі немає і ніколи не було.
Але ви завжди повинні пам’ятати, що ніколи не можна ображати людину, не можна принижувати людську гідність. Тому люди живуть, дотримуючись певних правил. Без правил життя було б просто не можливе. Існує чимало правил: правила у сім'ї, у школі, у грі, в житті.
Навколо нас – дуже багато правил. І серед них є такі, які зобов’язані виконувати всі люди. Найголовніші правила називають Закон.
Кожна країна, кожна держава має свої Основні закони. Основним Законом нашої держави є Конституція України.
-Погляньте на цю книжку, що я тримаю у руках. (Показую Конституцію України)
Це Конституція України, в якій записано всі закони, по яких ми живемо сьогодні в нашій країні.
III. Повідомлення теми і мети заняття
Вправа « Гра слів»
- На дошці ви бачите склади. Сьогодні на уроці ми спробуємо прочитати
тему нашого уроку
ва пра ти ди ни в’яз ки обо
(права та обов’язки дитини)
Ми говоримо: права та обов’язки дитини. А хто така дитина?
Слово вихователя
- Сьогодні ми поговоримо про права дитини тобто про ваші права. Але крім прав ми маємо ще і обов’язки. Отже, завдання наше вивчити та запам’ятати наші права. А також добре знати і не забувати про обов’язки.
Тема нашого заняття: «Мої права та обов’язки”.
IV. Вивчення нового матеріалу
Слово вихователя
- Діти, що потрібно для того, аби дитина виросла?
- На все, що ви зараз сказали, ви маєте право.
- А що таке «право»? – запитаєте ви.
Права дитини – це певні можливості,що надаються вам, дітям ( до 18 років) для того, щоб жити і дорослішати. Тобто те , що ви можете робити і в чому вам не можуть відмовити.
У 1959 році було ухвалено Декларацію прав дитини. У 1989 році всі прогресивні країни світу, зокрема наша Україна, підписали Конвенцію прав дитини. У 1991році в Україні був ухвалений Закон про охорону дитинства.
Що означає слова «декларація» та « конвенція»?
Декларація – це документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей.
Конвенція – це міжнародний договір.
Дитина незалежно від її раси, національності, кольору шкіри, раси, мови, релігії, етнічного чи соціального походження, майнового стану, стану здоров’я, незалежно від її батьків та її законних опікунів має права. Сьогодні ми з вами будемо подорожувати Країною Права.
Зупинка перша «Знаємо права дитини»
Вихователь. Дитиною вважаємо людину віком до 18 років. Кожна дитина після народження має право на ім’я. А чи знаєте ви, що означають ваші імена?
Етимологічна хвилинка
Робота з ромашкою. Вихователь готує ромашку, на пелюстках якої імена дітей та їхнє значення.
Вихователь. Дитина має право на піклування та любов батьків, родичів, держави.
Пальчикова гімнастика
Оцей пальчик – мій дідусь,
Оцей пальчик бабця,
Оцей пальчик – мій татусь,
Оцей пальчик – мама,
Оцей пальчик – я:
Ось і вся моя сім’я.
Зупинка друга «Я маю право на...»
Які ж права має дитина давайте подумаємо, зараз ви отримаєте стікери і напишете на них, які ви маєте права (учні отримують стікери на яких є початок речення «Я маю право на...» діти дописують і прикріплюють стікери на дошку)
Фізкультхвилинка «Попливли»
- Діти, серед записаних вами прав є право на відпочинок. То давайте і ми з вами відпочинемо.
Раз, два – усі пірнають,
(Присідання)
Три, чотири – виринають,
Пять, шість – на воді
(Рухи руками)
Кріпнуть крильця молоді,
Сім, вісім, що є сили –
Всі до берега приплили,
(Руки на поясі, ходьба на місці)
Девять, десять – розгорнулись,
Обсушились, потягнулись,
І розбіглись хто куди.
(Сісти за парти)
Пошта казкових героїв. Робота в групах
- Діти, поки ви відпочивали на електрону пошту прийшли якісь незвичайні повідомлення.
Прошу вас розібратися, що це за повідомлення. Від кого вони?
Повідомлення 1. Любі діти! Допоможіть!
Вовк хоче з'їсти Червону Шапочку.
(порушено право на життя)
Повідомлення 2. Рятуйте!
П'єро та Мальвіну ображає Карабас Барабас.
( жорстоке ставлення, насильство)
Повідомлення 3. Я зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та
прийшла коза рогата, і нема у мене хати.
Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви розкажіть.
(право на родинну оселю)
Повідомлення 4. Роботи багато!
Не встигну ніяк!
Та й що одягну я!
Це ж свято! Це бал!
А, може, мені допоможете ви
Так хочу сьогодні на бал я піти.
( «Попелюшка», - на відпочинок, на дозвілля, на свободу і особисте життя, на свободу думки і слова, на володіння і користування своєю власністю)
Повідомлення 5.Діти! Прошу у вас я допомоги! Як бути?
Що робити? Не всилі я уже терпіть.
Гидким мене всі називають, всі ображають
та щипають.
(«Гидке-каченя», - право на гідність, повагу.)
Повідомлення 6.Благаю у вас я допомоги! Сиджу на дереві старому.
А зла Змія Яга його вже майже догриза.
Як не поможите мені,
мене засмажать у печі.
(«Івасик-Телесик»,- право на життя.)
Повідомлення 7. Любі друзі! Поможіть!
Дід з бабою спалили моє гніздечко!
Як мені бути?
( «Кривенька-качечка», - право на особисті речі, на життя)
На кожне право до дошки прикріплюємо квіточку жовтого кольору з написом цього права.
V. Узагальнення вивченого
Гра «Веселий м’ячик»
Ти котись, веселий м’ячик,
Швидше, швидше по руках.
У кого лишився м’ячик,
Той розказує права!
Діти мають право на охорону здоров’я.
Діти мають право на повноцінне харчування.
Діти мають право на інформацію.
Мають право на розвиток творчих здібностей.
Маєте право брати участь у різних конкурсах.
Діти мають право сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати жодної.
Дитина має право на життя. А ще – на батьківське піклування.
Зупинка третя «Виконуємо свої обов’язки»
Слово вихователя. Але ви маєте пам’ятати не тільки про права, але і про свої обов’язки.
Права і обов’язки будь-якої людини, будь-якої дитини взаємопов'язані і дуже важливі, життя буде гармонійним і справедливим за умови, якщо кожна людина дотримуватиметься своїх прав і не забуватиме про свої обов’язки, як гарантію дотримання прав інших.
На кожен обов’язок до дошки прикріплюємо квіточку синього кольору з написом цього обов’язку.
VI. Підсумок уроку
Дайте відповідь на питання:
Скільки жовтих квіточок? А скільки синіх? Ви помітили, що їх однакова кількість? Який висновок ми можемо з цього зробити?
- Чи сподобався урок?
Якщо сподобався то кидайте у вазу червону намистинку, якщо ні то чорну (учні отримують намистинки двох кольорів і по черзі кидають їх у вазу)
-Що сподобалося найбільше?
Продовжіть речення.
Я зрозумів…
Я навчився…