Виховний потенціал уроку німецької мови та шляхи його реалізації через застосування технології критичного мислення на прикладі вивчення модальних дієслів.
Гуманізація освіти зумовлює відмову від вузьких прагматичних цілей вивчення іноземної мови. У сучасних концепціях навчання іноземна мова розглядається як відображення культури відповідного народу, а вивчення іноземної мови – як оволодіння іншомовною культурою і як засвоєння світових духовних цінностей.
«Вікно у світ» не можливо відкрити перед дитиною, якщо при навчанні спілкуванню не прищеплювати норм адекватної мовної поведінки. Важливим напрямом мовної підготовки на уроках іноземної є формування учня як суб’єкта діалогу культур та учасника ситуацій міжкультурного спілкування.
Цінність іноземної мови як навчальної дисципліни виявляється в формуванні крім комунікативної ще життєвої компетентності учнів, тобто їх здатності вирішувати реальні проблеми повсякдення.
Саме на це спрямоване застосування технології критичного мислення, яке передбачає взаємодію , співробітництво вчителя і учня під час навчального процесу. Дуже важливе значення тут отримують аналіз и творчий підхід до будь-якого матеріалу. Від учнів чекають не запамятовування всього цілком, а знаходження проблем та пошук їх розвязання.
Варто зазначити три етапи критичного мислення: виклик, осмислення і рефлексія. На етапі виклику вчитель з’ясовує, що учням відомо про предмет розмови та що вони не знають, а хотіли б. На даному етапі роботи явною стає мотивація навчання. Там, де ми вживаємо поняття "осмислення" й можна говорити про процес отримання знань: це і розвиток навичок самостійного дослідження, і обговорення в групі(ах), спостереження, виявлення недоліків і сильних сторін, т.і. Тут може бути робота з текстами, фрагментами, зображенннями, явищами або іншими джерелами. І, нарешті, "рефлексія" має на увазі забезпечення міцності знань, осмислення їх актуальності, корекція власних установок. Коротше кажучи, можна представити таке триступінне навчання у схемі: сприйняття - осмислення - застосування.
Такий підхід дає змогу на всіх етапах уроку формувати:
Зупиняючись на формуванні моральних норм та соціокультурних правил учня, підкреслюю саме значущість опанування граматичної теми модальних дієслів та їх вживання при спілкуванні.
Хочеться повідомити цікавий факт, що у німецькій мові модальні дієслова зустрічаються, за підрахунками дослідників, щонайменше вдвічі частіше, ніж в українській.
Це може бути перегляд мультфільмів або коротеньких відеосюжетів,
в яких вживаються вирази типу: „ich kann dir helfen“, „ du darst das nicht machen“. З урахуванням технології критичного мислення вчитель спонукає дітей висловити свою думку стосовно переглянутого: «er,sie,es macht gut/ er,sie,es darf so machen». Це може бути сюжетно-рольова гра, в якій пояснюють правила із застосуваням модальних дієслів. При організації роботи в групах, парах чи виконані індивідуальних завдань вчитель застосовує модальні дієслова. В ході гри чи завдання педагог перепитує думку дітей з приводу тієї чи іншої дії «darf oder nicht / kann oder nicht». Наведу приклади.
Сюжетно-рольова гра «Зоопарк».
Мета не тільки розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас
а й виховувати дбайливе ставлення до тварин. Можна виробити із учнями «Правила поведінки у зоопарку». (Демонстрація робіт).
Сюжетно-рольова гра «Родина».
Мета навчити дітей шанобливо ставитись до батьків, дідуся та бабусі, інших членів родини. «Іch kann schon das für anderen machen».
Сюжетно-рольова гра « Що змінилось? Was hat sich verändert?».
Її можна застосувати до будь якої теми, що вивчається в навчальному році: « Я, моя сім’я і друзі», «Відпочинок і дозвілля», «Природа», «Школа», «Свята та традиції».
Зміст цієї гри полягає в тому, щоб показати гарні та погані вчинки людей в одній й тій самій житєвій ситуації. Як можна змінити дійсність на краще.
Сюжетно-рольова гра «Це гарно. Es ist schön».
До теми уроку розіграти сценку з відповідними дієвими особами, які чинять морально-етичні або егоістичні, погані вчинки. Діти мусять дати їм оцінку «Це гарно. Es ist schön. Es ist nicht schön. Man darf so machen. Man darf das nicht sein».
Та й взагалі, в ході будь якої гри у початковій школі діти не лише повторюють за вчителем готові вирази із дієсловом können, а також намагаються самостійно надати оцінку своїм умінням та навичкам типу «Ich kann das malen“, “…lesen”,”…schreiben”.
Вони також дотримуються правил під час певної гри: „Du darfst so machen“, „Das darf so nicht“.
Як творче домашнє завдання можна запропонувати дітям намалювати картинку або зробити колаж з фото за темою, де відображені гарні вчинки людей.
Також хочу навести Вам приклади мультфільмів, сюжети із яких я використовую на своїх уроках:
“Meisterdetektiv Pikachu”, “Der König der Löwen”, “Drachenzähmen leicht gemacht”, “Der Lego Movie 2”, “Die Eiskönigin”, “Toy Story”, “Willkommen im Wunder Park”, “Mister Link”, “Urfin: Der Zauberer von Oz”, “Pets 2”, “Die Fixies”.
Особисто мені подобається засвоєння модальних дієслів у вигляді пісні:
«German Modal Verbs Song – Deutsch lernen» (Learn German with Herr Antrim). Класно презентує цю тему у відео сюжетах для маленьких учнів на своєму каналі Andrea Thionville (YouTube).
Учні середньої ланки мають більший лексичний запас, що дає можливість урізноманітнити види роботи та вправи із використанням модальних дієслів. Діти з цікавістю спільно складають правила «Поведінки в класі на перерві та під час уроків». Жваве обговорення викликають поради «Як правильно товаришувати» або «Як уникнути конфліктних ситуацій в спілкуванні із однокласниками». Учні із зацікавленістю презентують свої можливості допомоги дорослим по господарству або хатні обов’язки, які закріплені між членами родини,
формулюють необхідні заходи щодо дбайливого ставлення до нашого довкілля, доречно й правильно застосовують модальні дієслова у різних видах сюжетно-рольових ігор, які відображають ту чи іншу життєву ситуацію типу «В кафе», «У магазині», «Під час подорожі» тощо.
До кожного уроку можна підібрати як епіграф вислови відомих людей, що мають у своєму складі модальні дієслова або прислі’я.
Дуже легко й гарно засвоюється тема модальних дієслів у цій ланці при виконані вправ на знання правил дорожнього руху.
Джерелом для натхнення можуть стати уривки відомих та цікавих для цієї вікової катеогії фільмів на німецькій мові:
“Der Herr der Ringe”, “Der Hobbit: der Spielfilm Trilogie”, “Harry Potter”, “Zurück in die Zukunft”, “Paw Patrol”, “Die Eiskönigin”, “Die Dinos”, “Pippi Langstrumpf”, “Heidi”u.a.
Устарших класах виховний потенціал учня формується в певній мірі також через позакласне читання. Це може бути опрацювання матеріалу періодичної преси або читання цікавих текстів та їх обговорення. Учнів ніколи не залишають байдужими «складні питання», як людина опиняється в глухому куті, «Чому буває так» і як уникнути того чи інншого скрутного становища. Розгляд запропонованої книжки та обмін думками можна провести в нетрадиційному форматі уроку з горнятком чаю тощо. Можна запропонувати учням урок зразкового читання в різноманітних формах: літературні ранки, заочні екскурсії в літературні музеї або відвідування місцевості творчості великих людей. Можна провести урок-змагання на вміння виразно читати уривки з незнайомих книжок, відстоюючи особисту думку про те, що саме подобається і чому. Рекомендую список «100 gute Bücher für Ihren Unterricht Deutschlehrer – Info | DW».
Щодо інтернет простору є так званий Фонд Василя Хмельницького K.FUND та його канал K.FundMedia представляє велику низку відео сюжетів рівня А1 –А2 для швидкого та прогресивного оволодіння німецькою мовою. Є підбірка німецькомовних фільмів Катерини Куськал за рівнями (А1-С1) «Urmel aus dem Eis», «Hänsel und Gretel», «Der kleine Eisbär», «Das Tagebuch der Anne Frank», «Die verlorene Zeit», «Türkisch für Anfänger» u.a. Гетте інститут пропонує також фільми німецькою за рівнями – Студвей. studway.com.ua > filmi-nimeckoyu , широко відомий Nicos Weg A1 та інше.
Як ми всі розумієм, критично мислити учень може у будь-якому віці, але навчитися мислити критично не можна протягом одного уроку. Так і прищепити моральні цінності за одне заняття не можливо.
Не можна відокремити чіткий алгоритм дій вчителя з формування морально-етичних цінностей учня на уроці. Але можна видокремити певні умови, створення яких здатне спонукати і стимулювати учнів до цього. Головними із них є такі:
Німецька земля славиться своєю гостинністю. Вона як різнобарвний багатонаціональний килим, такаж яскрава та самобутня. Представники різних народів живуть, працюють та вважають домівкою Німеччину. Тому терпимість та такт є головною запорукою такого тісного співіснування. Виховний потенціал уроку полягає в тому, щоб діти вчились без агресії сприймати думки, поведінку форми самовираження та спосіб життя іншої людини, які відрізняються від власних.
Роблячи висновок свого виступу щодо виховного потенціалу уроку німецької мови та шляхів його реалізації, хочу зазначити. Застосування критичного мислення, яке дає можливість висловити свою думку стосовно тієї чи іншої ситуації, саме використання модальних дієслів сприяє активізації виховного потенціалу учня, та займає важливе місце у парадигмі формування учня як моральної особитості міжкультурного соціому.