Правовий практикум з елементами тренінгу "Булінг: причини та шляхи подолання"

Про матеріал

Метою даного заходу є ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; розвивати навички розуміння мотивів поведінки іншої людини; формувати вміння змінювати модель власної поведінки в залежності від життєвої ситуації через різноманітні інтерактивні форми роботи.

Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

 

відділ освіти, молоді та спорту виконавчого комітету

Каланчацької  селищної  ради

Херсонської області

 

Олександрівська загальноосвітня школа

Каланчацької селищної ради

Херсонської області

 

E:\100 років Злуки\Дркувати 22.01\5.jpgE:\100 років Злуки\Дркувати 22.01\5.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                            Автор: Коваленко  Марія Костянтинівна,

                                       вчитель  зарубіжної літератури

                                                   Олександрівської ЗОШ  І-ІІІ ступенів

                                                      Каланчацької  селищної  ради

          Херсонської   області

                                                                                                   F:\феміда\d0ed0e998a9efc932d34a82e39e12c93.jpg

Мета: розвиток освітніх компетентностей:

ціннісно-смислові: ознайомити учнів з поняттям, формами та структурою булінгу; розвивати навички розуміння мотивів поведінки іншої людини;  формувати вміння змінювати модель власної поведінки в залежності від життєвої ситуації;

комунікативні компетенції: усвідомлювати і поважати почуття інших; розвивати навички конструктивного спілкування;

пізнавальні компетентності: розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати ненасильницький світогляд учнів, удосконалювати навички творчого вирішення конфліктних ситуацій; навчати думати про наслідки знущання, знехтування; привернути увагу суспільства до проблем булінгу;

соціальні компетентності: розвивати навички роботи в парах, групах;

моральні компетентності: формувати співчутливе ставлення до жертв насилля;  розвивати навички надання і отримання допомоги; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства.

Обладнання і матеріали: комп’ютер, презентація, відео «Камінь-ножиці-папір», QR- коди,  яблука, фломастери, папір, різнокольорові кульки, квіткові пелюстки, картки з ситуаціями, таблиця з правилами чемності, паперові метелики,  скринька, макет «Дерево  Очікувань», ілюстративно-тематична виставка, пісня «Крихітний вогник мій» (This little light. Слова і муз. Стів Сескін й Ален Шемблін. Переклад Марія Бурмака), Кримінальний кодекс України, Конвенція прав дитини, Конституція України.

Форми, методи і  прийоми: метод «Мікрофон», пошукова робота через QR- коди, робота в групах, парах, інтерактивні вправи: «Мої очікування», «Відкрите серце», «Інтонація», «Цитатна мозаїка», метод «Перехрестя думок».

Очікувані результати: наприкінці заняття учні:

пояснюють, що таке булінг;

розпізнають булінг і дружні піддражнювання;

розробляють стратегії подолання булінгу;

демонструють емпатію до жертв насилля, уміння припиняти булінг та звертатися по допомогу;

називають джерела допомоги жертвам булінгу.

 

 

 

                                                 Епіграф:    Мій улюблений світ – без насильства,

                                                Без жорстокості, болю і зла,

                                               Де народом заспівана пісня

                                                      Містить тільки хороші слова…

І. Супрун

 

 

 

 

 

                                                  Хід заходу

 

І. Організаційна хвилина.

 

ІІ. Постановка проблемного завдання. Мотивація.

 

1. Вправа з яблуками.

                     (На столі два однакових яблука)

- Діти, скажіть, чим відрізняються ці яблука?

- Знайдіть в одному з двох яблук щось погане, скажіть про це і  з силою киньте на підлогу?

- Чи бачите якусь відмінність між тим яблуком, що кинули, і тим, що ввесь час лежало на столі?

- А зараз я переріжу обидва яблука. Що ви бачите? (Яблуко, що лежало на столі всередині було білим, а друге – коричневим, вкритим «синцями» від ударів об підлогу).

- Чому так сталося?

Учитель. Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина! Те саме відбувається і з тими людьми, яких ми ображаємо чи обзиваємо. Зовні ми не бачимо, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран.

- Як почуваються ті, кого обзивають і цькують однолітки? (Ображеними, пригніченими)

- Як це позначається на їхньому навчанні?

- Що вони думають про тих, хто їх ображає?

- Чому деякі люди ображають інших? Як називається таке явище?

Учитель. Кожному з нас  хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість, які направлені на одну дитину. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти почуття жертви булінгу та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у булінгу. Ми розширимо знання про явище булінгу, про причини його виникнення та про фізичні і психічні наслідки для жертв булінгу. Та головне – спробуємо розробити стратегії подолання цього негативного явища. Маю надію, що зустріч буде для вас пізнавальною, цікавою і корисною.

 

2. Вправа «Мої очікування»

Мета: формування власної мети діяльності, мотивація та усвідомлення власної відповідальності за досягнення певних результатів.

Учитель. Пропоную вам на метеликах, які лежать на столах, написати, а потім озвучити, що ви чекаєте від нашої зустрічі і прикріпити їх на наше «Дерево Очікування».

 

 

 

ІІІ. Оголошення теми та мети заходу.

1.Вправа «Правила чемності»   

Мета: організація груп  та створення можливості  ефективної роботи.

Учитель. Для того, щоб наша робота була ефективною, пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися

впродовж нашого заняття.

Правила чемності

Дозволяється

Не дозволяється

1. Говорити те, що думаєш.                                                             

2. Звертатися на ім’я.

3. Допомогати одне одному.

4. Творити.

1.  Перебивати.

2.  Голосно розмовляти.

3.  Ображати один одного.

4.  Бути нещирим.

Запитання :

1. Чи згодні ви з правилами?

2. Чи маєте ще якісь пропозиції?

Висновок: правила, які є певними нормами поведінки людей, описують все те, що людина має право робити і як діяти там, де є ці правила.

3.Вправа «Відкрите серце»

Учитель.  Пропоную всім вам стати в коло. Я передаю вам кульку з ситуацією. Вам потрібно взяти в руку кульку і розповісти про ситуації, які виводять людину з рівноваги і про те, що допомагає в такій ситуації заспокоїтись. Кульку передаєте по колу (По черзі передаю дітям кульки з ситуаціями:

1. Коли мене ображають… .

2. Коли мене принижують… .

3. Коли з мене насміхаються… .).

- Діти, що ви відчули під час гри?

- Чи вплинула ця вправа на ваш настрій?

Висновок. Правильно. Ви відчули тепло руки свого однокласника і це підняло ваш настрій. І ви змогли відкрити своє серце і поділитися наболілим.

4.  Робота в групах.  Вправа «Інтонація».

Мета: підкреслення значення емоцій  під час спілкування; формування комунікативних навичок.

     Потрібно вимовити з різною інтонацією одну й ту саму фразу «Дай списати алгебру», «Принеси мені завтра диск», «Витри дошку», «Зосередься на завданні».

(Інтонація: 1 група – прохання, 2 група – вимога, 3 група – побажання).

Обговорення:  

- З якою інтонацією найлегше було вимовити фразу?

- Що ви відчули, коли вам наказували?

- Що ви відчули, коли до вас зверталися у формі прохання або побажання?

- Якого висновку ви дійшли?

  Висновок. Дружні стосунки з оточуючими багато в чому залежать і від тону нашої розмови, і від інтонації слова. Недарма кажуть, що словом можна і врятувати і вбити…

5. Робота в групах. «Цитатна мозаїка».

 Опрацюйте цитати відомих людей і висловіть свої

думки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Орієнтовні відповіді учнів:

  •                   Коли ми робимо зло людині, воно завжди повертається бумерангом нам.
  •                   Добро має велику силу. Зробивши добру справу, не потрібно волати про це на весь світ. Справжнє добро безкорисливе.
  •                   Найчастіше людина страждає від невміння прощати, бо почуття помсти сильніше. Ми повинні навчитися прощати і проявляти милосердя до кривдників. За свої погані  вчинки вони сповна отримають від Бога.
  •                   Байдужа людина ніколи не отримає від оточуючих любов, підтримку, повагу. У мене байдужі люди викликають лише співчуття, і хочеться їй допомогти).

Висновок. Цілком закономірним і природним вважається допомогти нещасному, знедоленому, захистити скривдженого. Чуйність і доброта просто необхідні в житті людей, причому не тільки тим, хто потребує допомоги, а й тим, хто надає цю допомогу. Адже навіть звичайне добре слово, промовлене вчасно, може дуже допомогти людині.

 

6. Пошукова робота в групах через QR-коди. 

 

Що таке булінг?

 

Твоє право.

Відповідальність за булінг

Безпечна школа

Stop bulling

D:\класний керывник\класны години\Булінг выдео кьюар код.png

D:\класний керывник\класны години\Твоє право. Відповідальність за булінг.png

D:\класний керывник\класны години\Безпечна школа  Stop bulling.png

Завдання для груп: Перегляньте, знайдіть матеріал, використавши QR-коди, та виконайте завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Висновки. Булінг – це неприпустиме явище в школі і кожен є відповідальним за створення такої шкільної культури, де булінгу немає місця.

7. Інтерактивна вправа «Аналіз та синтез» з використанням презентації (переглядається презентація, обговорюється-аналізується кожен слайд та синтезуються-обираються найточніші думки і формулюються висновки (також по кожному слайду).

Мета: ознайомити учасників з поняттям булінгу, соціальними ролями в булінгу та стилями їх поведінки.

Учитель. Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема агресивності та насильства, яке здійснюється  самими дітьми один до одного.

 Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг. Отже, що це таке: булінг у перекладі з англійської – хуліганити, грубіянити, визначається,  як утиск, цькування, дискримінація. Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей.

                          Демонстрація комп’ютерної  презентації за посиланням

 

Б  Булінг.pptx [Автосохраненный].pptx

 

Висновки. Ми переглянули презентацію, дізналися про причини та наслідки булінгу, а саме головне – про відповідальність за його прояви. Це питання на даному етапі актуальне постійно. Свідченням цього є те,  що нещодавно Верховна Рада (18 грудня 2018 р.) ухвалила закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» (№ 8584). Законом Кодекс України про адміністративні правопорушення доповнено статтею 173-4, якою передбачено, що булінг (цькування) тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.

 

 

8. Авторитетна думка.

1. Виступ шкільного психолога. А зараз я хочу ознайомити вас з шкільною статистикою. У школі проведено анкету (додаток за посиланням (Ctrl – курсор):

В  Додаток до виступу психолога. Анкета.docx

        Серед учнів 8-11 класів нашої школи було проведено анкетування з метою виявлення проявів булінгу на території школи та за її межами, з’ясування  можливих причин, через які деякі учні стають жертвами знущань з боку інших. 

В опитуванні прийняли участь діти різного віку:16 р. – 27 %, 15 р. – 27  %, 14 р. –31,5 %,13 р. –14,5 %. З них: хлопчики – 54 %, дівчата – 46 %.

         На запитання про ставлення до різних проявів насилля діти відповіли наступним чином: негативно – 85,5 % та байдуже – 14,5 %.

27 % опитуваних підтвердили те, що по відношенню до них були спроби прояву боулінгу.

54 % учнів  зазнавали по відношенню до себе емоційне насилля, фізичне – 9 %, жодного – 37 % ; 31,5 % позитивно відповіли про можливі випадки насилля в сім’ї.

          На питання «Чи відчували ви жорстке поводження з боку друзів, однолітків, дорослих?» відповіли наступним чином: так – 27 %, ні – 73 %

Лише  9 % опитуваних намагались захистити себе від  образ та нападків агресії з боку інших.

На питання «Які огортають почуття, коли вам доводиться бачити жорстоке насилля?» ми отримали наступні відповіді: страх – 12 %, ненависті – 12 %, злості – 30  %, незахищеності – 0, провини – 6 %, сорому – 0, співчуття – 24 %, байдужості – 4 %, жалості – 12 %.

Під час проведення анонімного анкетування було виявлено місця найбільш частіших проявів булінгу серед учнів школи: шкільний коридор, територія за школою. Серед видів приниження виявлено наступні: образи, глузування, використання прізвиськ, штовхання. Серед можливих причин агресії під час анонімного анкетування виділили такі, як: зовнішній вигляд, людина не може за себе заступитися, фізичні обмеження, поведінка людини, національність, матеріальний статус та самопровокування агресії.

2. Виступ дільничного інспектора Оганесяна А.С.

Висновки. Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.

Отже, явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти – спостерігач, а завтра – жертва.

9. Метод « Перехрестя думок».

Мета: визначити причини та прояви шкільного булінгу; перевірити отримані теоретичні знання.

І команда. Назвати причини шкільного булінгу        

ІІ команда. Назвати прояви шкільного булінгу.

Висновки. Отримавши теоретичні знання   про причини та прояви  шкільного насильства,   діти  спроможні  змінювати   колектив, його цінності,  суспільство в цілому, і  цінувати себе як повноцінну особистість.

 

10. Демонстрація відео «Камінь-ножиці-папір».

 

Запитання для обговорення.

- Як почувався Папірець, коли вперше прийшов до школи? (Злякався, бо побачив групу ножиців, які сильніші за нього).

- Що відчув, коли зустрів Папірців? (Зрадів).

- Як його зустріли Папірці? (Почали ображати, штовхатись).

- Хто допоміг Папірцеві? Як він це зробив? (Один із Ножиців відігнав кривдників і подав йому руку).

- Що побачили Папірець і Ножиці, коли йшли зі школи? (Як двоє камінців ображають маленького камінчика).

- Що зробили Ножиці? (Сховалися за стовпами, бо боялися камінців).

- Хто допоміг Камінчикові захиститися від кривдників? (Папірець прогнав кривдників і подав Камінцю рюкзак).

- Що камінчик зробив для Ножиців? (Усміхнувся і подарував квітку).

- Який висновок можна зробити з цієї історії?

Висновок: Сильніший завжди має захищати слабших і підтримувати їх у хвилину слабкості.

11. Робота в парах. Вправа «Квітка  безпеки»

Мета: формувати в учнів навики відповідальної та безпечної поведінки, спонукати підлітків до пошуку шляхів захисту в небезпечних для них ситуаціях.

Учитель. Завдання вправи полягає в тому, що кожна пара  повинна подумати і написати:

1 пара. Як захистити себе від булінгу.

2 пара. Що треба робити  в ситуації булінгу.

             Озвучивши свої рекомендації, утворити  спільну  «Квітку безпеки» (Діти записують на пелюстках власні рекомендації і зачитують їх).

(Орієнтовні рекомендації:

1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.

2. Стримуй гнів.

3. Говори спокійно і впевнено – дай агресору можливість зупинитися.

4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).

5. Повідом про булінг когось із дорослих анонімно.

6. Поговори про це зі своїм братом, сестрою, знайомими.

7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!

8. Усунь провокативні фактори.

Учитель.  Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами.

- Ваша власність належить тільки вам.

- Ви маєте право на допомогу.

- Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!

Висновок. Знаючи  шляхи захисту у небезпечних  ситуаціях, можна захистити себе від проявів агресії та жорстокості.

12. Робота в групах. Практикум «Ситуації булінгу»

Мета: вироблення навичок безпечної поведінки в конкретній ситуації, пошук шляхів захисту в ситуації булінгу.

Учитель. Кожна група отримає певну ситуацію, в якій описано насильство. Завдання полягає в тому, щоб допомогти жертві, а також знайти для неї шляхи захисту й безпечної поведінки. Групи читають, обговорюють і пропонують  рекомендації і висновки. Можете скористатися «Квіткою безпеки»                 (рекомендаціями, які ми склали в попередній вправі).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Питання для обговорення:

1. Чи були труднощі при виконанні завдання? Якщо так, то в чому саме?

2. Які емоції чи переживання ви відчували до дітей, які опинилися в складних ситуаціях?

Учитель. У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров’я. Адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему – і  хвороби неминучі.

Висновок. Віддзеркалене в цих реальних фактах життя ще раз змушує задуматися: «Як живемо?», «Як ставимося один до одного?», «Що змушує нас бути такими жорстокими?», «Чому любов, доброту, терпіння пускають під укіс, і діти  виростають душевно пораненими, понівеченими… У них зникає відчуття захищеності, вони губляться в цьому світі?».

            Тому проблема булінгу  на сьогоднішній день є дуже гострою.

ІІІ. Підсумки заходу.

1.«Кошик добрих справ».

Учитель. Було б набагато ліпше, якби люди замість булінгу робили щось добре один для одного. Пропоную підвести підсумки за допомогою  «Кошика добрих справ». У кошику знаходяться маленькі сердечка, на яких  на зворотній стороні написані дії, які потрібно зробити протягом тижня. (Додаток  за посиланням (Ctrl – курсор):

 

Ґ  Додаток.Серця з перелік.добрих справ.docx)

 

Добрі справи: поділитися парасолькою під час дощу; підтримати для когось двері; допомогти батькам у домашніх справах; сказати теплі слова рідним; допомогти літнім людям; подарувати усмішку, підтримати добрим словом; знайти нового друга; поділитися смачненьким; попросити пробачення в того, кого образив; обійміться з  однокласниками; розвеселити друзів; пропустити когось в черзі; подякувати повару за смачний обід; зробити комплімент; почитати щось добре; зробити сюрприз; полити квіти в класі; привітати однокласників з успіхами; зателефонувати рідним.

Висновки.  Я щиро вірю і повністю впевнена, що кожен з вас робитиме добрі справи, що підніматимуть настрій іншим. Наші вчинки, справи  так чи інакше лишають слід у серці людини. Наша школа – це маленька сім’я. Мені та вам, хотілося б,  щоб у нашій сім’ї завжди панувало добро, взаємоповага, не було сварок, лихослів’я.  Я переконана, що кожен із вас прагне, щоб наша школа стала територією Добра. Тому пам’ятайте правило, яке називають Золотим «Усе, що хочете аби робили вам люди, те робіть їм  і ви».

2. Прийом «Мікрофон»

- Що вам особисто дав цей захід?

- Пригадайте найяскравіші моменти, епізоди роботи в групі, парі, які вам найбільше запам’яталися?

- Як на вашу думку, про що свідчать наші очікування?

- Підійдіть до «Дерева очікування» і скажіть  чи справдилися ваші очікування?              (Діти підходять до «Дерева очікування», озвучують і забирають на згадку метелика (Додаток за посиланням (Ctrl – курсор):

Д  Додаток до очікув. Метелики..docx).

 

Учитель. Я гадаю, що головним є те, що саме цей захід дав змогу усім вам подивитися на себе по-новому, переглянути свої вчинки та взаємини з оточуючими.

 Важливо бути небайдужим до людей, які нас оточують, до своїх однолітків, і навіть до випадкових знайомих, бо іноді декілька слів підтримки можуть врятувати людину від вчинків, які вже не можливо буде змінити. Я хочу щоб ви пам’ятали,  що насилля завжди породжує ще більше насилля, а агресор та жертва міняються ролями. З будь-якої ситуації завжди  є декілька виходів, але ми не завжди їх бачимо, бо емоції не дають поглянути на ситуації з різних боків. Щоб прийняти правильне рішення необхідно порадитись з людиною, якій ви довіряєте, а  це можуть бути батьки, вчитель, директор школи, психолог чи одноліток. Коли людина комусь розповідає про свої складнощі, то досягає щонайменш дві мети: по-перше відбувається емоційна розрядка, по-друге, людина може побачити інший бік життєвої ситуації та інші виходи з неї.

       Зверніть увагу на нашу ілюстративно-тематичну виставку. Ви зможете ознайомитися з правилами уникнення конфліктів та запобігти проявам булінгу (Додаток за посиланням (Ctrl – курсор):

 

Е  М-ли ілюстр.-тем.вист. Плакати.Стенд).

 

        І завершити наш захід хочеться піснею «Крихітний вогник мій» (This little light. Слова і муз. Стів Сескін й Ален Шемблін. Переклад Марія Бурмака.) у виконанні Раківської Дар’ї.  У вас на столах є слова пісні (додаток за посиланням (Ctrl – курсор):

Є  Додаток.Слова пісні.Крихітний вогник.docx

 

Тож підтримаємо нашу солістку.

(Додаток за посиланням:  пісня «Крихітний вогник мій»:

 

 

(Звучить пісня. Під час звучання пісні демонструється відео Anti Bullying Video It Only Takes One. Додаток за посиланням:

 

)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

 

1. Булінг – важлива проблема для дітей в України. ЮНІСЕФ розпочинає компанію проти булінгу// Педагогічний портал: освітня преса.

2.Лора Паркер Роерден. Не смійся з мене. Посібник для вчителя. Наукове видавництво «Акта».

3. Конвенція ООН «Про права дитини».- К., 2005 р.

4. Наказ Міністерства освіти і науки України «Про вжиття заходів щодо запобігання насильству над дітьми»// Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України, № 7-8.-2010 р.

5. Глобальне опитування про булінг [Електронний ресурс]// ЮНІСЕФ – Режим доступу до ресурсу: http//www.unicef.org/ukraine/ukr/

6. ЮНЕСКО. Как остановить насилие в школе. Пособие для учителей.-2011.

7.  Куртова С. Булінг у школі// Освіта.UA:сайт. URL:http//ocvita.ua/ school/

 lessons summary/upbring 42788.

8.Поляруш С.І. Поняття та проблема правового захисту від шкільного булінгу//Актуальні проблеми правової науки і державотворення в Україні в контексті правової інтеграції. Суми, 2017. с.211-213.

9.Кормило О. Явище булінгу в освітньому просторі. Проблеми гуманітарних наук. Серія «Психологія».2015. Вип.35.с.174-187.

10.Губко А.А. Шкільний булінг як соціально-психологічний феномен. Серія:Психологічні науки.2013. Вип.114. с.46-50.

11.https://www.unian.ua/society/10382094-rada-vvela-shtrafi-za-buling.html

12.https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/protidiya-bulingu /korisni-posilannya-shodo-temi-antibuling.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 серпня 2019
Переглядів
2146
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку