Ознайомити учнів із символікою дівочої коси як ознакою дівочої краси, честі, духовного здоров’я. Прищеплювати шану до народних звичаїв та традицій, що є невід’ємною частиною буття сучасного покоління. Розвивати естететичні смаки, акторські, декламаторські здібності, навички вільного спілкування. Виховувати турботу про власне здоров’я, свою майбутню долю, почуття національної гідності.
КЗО «Новопокровська СЗШ»
ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ НА ТЕМУ:
«ЧИ ВВАЖАЄШ ТИ СЕБЕ
КУЛЬТУРНОЮ ЛЮДИНОЮ?»
Підготувала
класний керівник
Нікітчук Олена Адамівна
МЕТА: Ознайомити учнів з правилами культури поведінки; сприяти вихованню ввічливості, доброти, людяності, чесності. На конкретних прикладах показати, що означає бути культурною людиною. Формувати національну свідомість, компетентність, взаємоповагу, цілеспрямованість учнів нової школи.
На дошці вислови:
(Дж. П. Гілфорд, психолог).
Учитель. Наш народ споконвіку наслідував лицарські традиції виховання дітей. Сторіччями формувалася еліта нації. У Велику козацьку добу на території двох українських козацьких держав (Гетьманської України і Запорізької Січі) діяла система лицарського виховання, яка мала назву козацька педагогіка.
Головна мета такого виховання: плекання козака – лицаря, мужнього громадянина із високим рівнем моральності та духовності. Кожен знає, що від того, як людина поводиться з іншими людьми, залежить ставлення до неї інших.
Сьогодні ми виявимо, наскільки правильно ви засвоїли правила поведінки, чи вмієте ними користуватися, наскільки ви культурна людина?
Бліц – опитування:
Міркування учнів
Учитель. В. Сухомлинський сказав: «Умій відчувати поруч людину, умій розуміти її душу, бачити в її очах складний духовний світ – радість, горе, біду. Думай і відчувай, як твої вчинки можуть відбитися на душевному стані іншої людини. Не завдавай своїми вчинками, своєю поведінкою болю, переживань іншим людям. Умій підтримати того, у кого горе. Пам’ятай, що воно може бути і в тебе. Умій виховувати себе так, щоб ти ненавидів хамство і всяке зло».
Гра «Вияви свою обізнаність»
Закінчіть речення: (хто швидше?)
1. Шабля ранить голову, а … (слово душу)
2. Удар забувається, а … (слово пам’ятається)
3. Гостре словечко … (коле сердечко).
4. Дурний язик голові … (не приятель)
5. Мудрий не все каже, що знає, а дурень не все … (знає, що каже)
6. Яка головонька … (така й розмовонька)
7. У короткого розуму … (язик довгий).
8. Умій сказати, умій і … (змовчати)
9. Порожній млин і без … (вітру меле)
10. Не той друг, хто медом маже, а той … (хто правду каже)
11. Що нині втече, то … (завтра не зловиш).
А тепер попрацюємо в групах. Кожна група отримує завдання із ситуаціями, а потім прокоментує їх.
Ситуація І. У школі коридором іде група учнів із різних класів, а назустріч їм – учитель математики. Двоє учнів привітались, а решта пройшли мовчки.
-- Чому ви не привітались з учителем? – запитав один з учнів.
-- А вона в нас математику не викладає, прозвучала відповідь.
Ситуація ІІ. Валерій виділявся серед інших своєю винятковою вихованістю. Його ввічливе, делікатне ставлення до вчителів і однокласників ставили в приклад іншим. Одного разу хтось з однокласників Валерія запропонував допомогти немічній бабусі (нарубати дров, помити підлогу). Усі діти погодились. Один тільки Валерій відмовився. – І чого б це я став ходити до якоїсь бабці, мені що робити нічого?
Оцініть поведінку Валерія.
Ситуація ІІІ. Закінчилось шкільне свято. Учні вийшли на вулицю вечірнього міста. Хлопці і дівчата сповнені радості та оптимізму. Настрій чудовий і цьому сприяє гарна погода. Чому б не продовжити веселитись? У всіх одна думка. І ось вулицями міста розлилася гучна пісня, яка порушила спокій людей, що вже відпочивали. Раптом хтось із перехожих робить зауваження. Припиніть співати. Уже ніч. Оцініть поведінку молоді.
Поговоримо про правила етикету.
Біля ліфту стоять юнак і дівчина. Хто першим має зайти в ліфт і вийти?
(Юнак має пропустити дівчину і, запитавши в неї поверх, натиснути потрібну кнопку на панелі. Але вийти з ліфту має юнак першим і запропонувати дівчині допомогу).
Коли виходиш з автобуса чи тролейбуса, хто має першим зійти і навпаки?
(Заходить в автобус першою дівчина, а виходить першим хлопець і надає допомогу іншим, хто виходить)
За правилами етикету жінка (дівчина) має йти праворуч чоловіка. До яких осіб не відноситься це правило? (Військових)
Ви офіціант. Вам необхідно обслужити двох молодих людей Юнака і дівчину), кому ви маєте дати меню для замовлення? З якого боку подаються замовлені страви? (Дівчині, з правого боку).
Коли хтось приходить до вас у гості, як ви говорите? Присядьте, будь – ласка, чи сідайте, будь – ласка (Сідайте, Присядьте означає довго не затримуватися).
Ви завжди вітаєтесь зі знайомими людьми. Та є винятки, коли ви повинні вітатися і з незнайомими людьми. (У гостях, купе, літаку, номері готелю).
Що потрібно пам’ятати, коли йдеш у гості? Перерахуйте основні правила.
(Не слід запитувати: «А хто ще буде?» Відмовитись від запрошення в гості потрібно за два дні. Приходити слід вчасно: не раніше і не пізніше. Приходити не з пустими руками, обов’язково щось принести. Одяг має бути акуратний і зручний.
Учитель: Рівень вашої культури прямо залежить від особистих прагнень та ініціативи. Жити серед людей – це значить удосконалювати себе щоденно. Бо тільки в такім середовищі народжується прекрасне: доброта, любов, чуйність, чесність, знання і духовність. Будьте невтомними у пошуку, примноженні та утвердженні прекрасного.
Слова – звернення Матері – Терези
Люди бувають нерозумними, нелогічними і егоїстичними.
І все ж виявляй доброту!
Якщо ти досяг успіху, то в тебе може з’явитися багато фальшивих друзів і справжніх ворогів. І все ж досягай успіху!
Якщо ти чесний і відвертий, то люди обманюватимуть тебе.
І все ж будь чесним і відвертим!
Те, що ти будував роками, може бути зруйновано в одну мить.
І все ж будуй!
Люди потребують допомоги, але вони згодом дорікатимуть тобі за неї.
І все ж допомагай людям!
Якщо ти досягнув безмежного Щастя, тобі заздритимуть.
І все ж будь щасливим!
Добро, яке ти зробив сьогодні, люди забудуть завтра.
І все ж твори добро!
Ділися з людьми кращим, що в тебе є, і цього ніколи не буде достатньо.
І все ж ділися найкращим!
КЗО «Новопокровська СЗШ»
ГОДИНА СПІЛКУВАННЯ НА ТЕМУ:
«ЧИ ВВАЖАЄШ ТИ СЕБЕ
КУЛЬТУРНОЮ ЛЮДИНОЮ?»
Підготувала
класний керівник
Нікітчук Олена Адамівна
МЕТА: Ознайомити учнів з правилами культури поведінки; сприяти вихованню ввічливості, доброти, людяності, чесності. На конкретних прикладах показати, що означає бути культурною людиною. Формувати національну свідомість, компетентність, взаємоповагу, цілеспрямованість учнів нової школи.
На дошці вислови:
(Дж. П. Гілфорд, психолог).
Учитель. Наш народ споконвіку наслідував лицарські традиції виховання дітей. Сторіччями формувалася еліта нації. У Велику козацьку добу на території двох українських козацьких держав (Гетьманської України і Запорізької Січі) діяла система лицарського виховання, яка мала назву козацька педагогіка.
Головна мета такого виховання: плекання козака – лицаря, мужнього громадянина із високим рівнем моральності та духовності. Кожен знає, що від того, як людина поводиться з іншими людьми, залежить ставлення до неї інших.
Сьогодні ми виявимо, наскільки правильно ви засвоїли правила поведінки, чи вмієте ними користуватися, наскільки ви культурна людина?
Бліц – опитування:
Міркування учнів
Учитель. В. Сухомлинський сказав: «Умій відчувати поруч людину, умій розуміти її душу, бачити в її очах складний духовний світ – радість, горе, біду. Думай і відчувай, як твої вчинки можуть відбитися на душевному стані іншої людини. Не завдавай своїми вчинками, своєю поведінкою болю, переживань іншим людям. Умій підтримати того, у кого горе. Пам’ятай, що воно може бути і в тебе. Умій виховувати себе так, щоб ти ненавидів хамство і всяке зло».
Гра «Вияви свою обізнаність»
Закінчіть речення: (хто швидше?)
1. Шабля ранить голову, а … (слово душу)
2. Удар забувається, а … (слово пам’ятається)
3. Гостре словечко … (коле сердечко).
4. Дурний язик голові … (не приятель)
5. Мудрий не все каже, що знає, а дурень не все … (знає, що каже)
6. Яка головонька … (така й розмовонька)
7. У короткого розуму … (язик довгий).
8. Умій сказати, умій і … (змовчати)
9. Порожній млин і без … (вітру меле)
10. Не той друг, хто медом маже, а той … (хто правду каже)
11. Що нині втече, то … (завтра не зловиш).
А тепер попрацюємо в групах. Кожна група отримує завдання із ситуаціями, а потім прокоментує їх.
Ситуація І. У школі коридором іде група учнів із різних класів, а назустріч їм – учитель математики. Двоє учнів привітались, а решта пройшли мовчки.
-- Чому ви не привітались з учителем? – запитав один з учнів.
-- А вона в нас математику не викладає, прозвучала відповідь.
Ситуація ІІ. Валерій виділявся серед інших своєю винятковою вихованістю. Його ввічливе, делікатне ставлення до вчителів і однокласників ставили в приклад іншим. Одного разу хтось з однокласників Валерія запропонував допомогти немічній бабусі (нарубати дров, помити підлогу). Усі діти погодились. Один тільки Валерій відмовився. – І чого б це я став ходити до якоїсь бабці, мені що робити нічого?
Оцініть поведінку Валерія.
Ситуація ІІІ. Закінчилось шкільне свято. Учні вийшли на вулицю вечірнього міста. Хлопці і дівчата сповнені радості та оптимізму. Настрій чудовий і цьому сприяє гарна погода. Чому б не продовжити веселитись? У всіх одна думка. І ось вулицями міста розлилася гучна пісня, яка порушила спокій людей, що вже відпочивали. Раптом хтось із перехожих робить зауваження. Припиніть співати. Уже ніч. Оцініть поведінку молоді.
Поговоримо про правила етикету.
Біля ліфту стоять юнак і дівчина. Хто першим має зайти в ліфт і вийти?
(Юнак має пропустити дівчину і, запитавши в неї поверх, натиснути потрібну кнопку на панелі. Але вийти з ліфту має юнак першим і запропонувати дівчині допомогу).
Коли виходиш з автобуса чи тролейбуса, хто має першим зійти і навпаки?
(Заходить в автобус першою дівчина, а виходить першим хлопець і надає допомогу іншим, хто виходить)
За правилами етикету жінка (дівчина) має йти праворуч чоловіка. До яких осіб не відноситься це правило? (Військових)
Ви офіціант. Вам необхідно обслужити двох молодих людей Юнака і дівчину), кому ви маєте дати меню для замовлення? З якого боку подаються замовлені страви? (Дівчині, з правого боку).
Коли хтось приходить до вас у гості, як ви говорите? Присядьте, будь – ласка, чи сідайте, будь – ласка (Сідайте, Присядьте означає довго не затримуватися).
Ви завжди вітаєтесь зі знайомими людьми. Та є винятки, коли ви повинні вітатися і з незнайомими людьми. (У гостях, купе, літаку, номері готелю).
Що потрібно пам’ятати, коли йдеш у гості? Перерахуйте основні правила.
(Не слід запитувати: «А хто ще буде?» Відмовитись від запрошення в гості потрібно за два дні. Приходити слід вчасно: не раніше і не пізніше. Приходити не з пустими руками, обов’язково щось принести. Одяг має бути акуратний і зручний.
Учитель: Рівень вашої культури прямо залежить від особистих прагнень та ініціативи. Жити серед людей – це значить удосконалювати себе щоденно. Бо тільки в такім середовищі народжується прекрасне: доброта, любов, чуйність, чесність, знання і духовність. Будьте невтомними у пошуку, примноженні та утвердженні прекрасного.
Слова – звернення Матері – Терези
Люди бувають нерозумними, нелогічними і егоїстичними.
І все ж виявляй доброту!
Якщо ти досяг успіху, то в тебе може з’явитися багато фальшивих друзів і справжніх ворогів. І все ж досягай успіху!
Якщо ти чесний і відвертий, то люди обманюватимуть тебе.
І все ж будь чесним і відвертим!
Те, що ти будував роками, може бути зруйновано в одну мить.
І все ж будуй!
Люди потребують допомоги, але вони згодом дорікатимуть тобі за неї.
І все ж допомагай людям!
Якщо ти досягнув безмежного Щастя, тобі заздритимуть.
І все ж будь щасливим!
Добро, яке ти зробив сьогодні, люди забудуть завтра.
І все ж твори добро!
Ділися з людьми кращим, що в тебе є, і цього ніколи не буде достатньо.
І все ж ділися найкращим!
КЗО «Новопокровська СЗШ»
ВИХОВНИЙ ЗАХІД
«КРАСА ДІВОЧОЇ КОСИ»
Підготувала і провела
класний керівник 9-го класу
Нікітчук Олена Адамівна
Листопад – 2018
Мета: Ознайомити учнів із символікою дівочої коси як ознакою дівочої краси, честі, духовного здоров’я. Прищеплювати шану до народних звичаїв та традицій, що є невід’ємною частиною буття сучасного покоління. Розвивати естететичні смаки, акторські, декламаторські здібності, навички вільного спілкування. Виховувати турботу про власне здоров’я, свою майбутню долю, почуття національної гідності.
Обладнання: мультимедійна презентація «Коса-дівоча краса», декорації (польові квіти, верба, соловейко, вишнева гілка, небо, сонце, стрічки, птахи у небі; відео ролики «Обряд розплітання коси», уривок із мультфільму «Василина Микулишна», майстер-клас з плетіння коси, фонозаписи пісень «Чому розплетена коса», «Розпустили кучері дівчата», «Дівчинка русява», «Час рікою пливе».
Хід заходу:
Звучить ніжна українська мелодія
Вступне слово вчителя
Ви вже здогадалися, сьогодні ми говоритимемо про дівочі коси, які здавна вважалися символом зовнішньої і внутрішньої краси, показником охайності, турботи про власне здоров’я, а також надприродного зв’язку із Всесвітом. Ми говоритимемо і про красу дівочої коси, і про дівочу красу взагалі, про моральну гідність, народні традиції, які треба берегти і збагачувати. На жаль, дівочі коси для сучасних красунь скоріше виняток, ніж правило, то ж сподіваємось, що зустріч сьогодні відіграє позитивну роль в житті дівчат. Хочемо, аби вони усвідомити, наскільки важливою є турбота про власне волосся, як це впливає не лише на нашу зовнішню привабливість, а й загальне самопочуття, навіть на подальшу долю.
Дівчинка:
Як я скучила за вами, коси,
Чом вас, коси, ніхто не носить?
Русі коси до самого пояса,
Коси, викладені вінками.
Ще ж досі народ мій носить
Спогад лоскітний і щемливий.
Коси, коси, чом вас зараз
Ніхто не носить?
Чи дівчатам немає часу,
А чи вже заплітати ліньки?
Ви ж одвіку були окрасою
Скільки суму в житті розважили,
Скільки болю вам завдавали!
Вас на золото щедро важили,
Як невільними продавали.
Шанували вас чорними, сивими,
Розпинали вас на охресті,
Недарма ж ви служили символом
І незайманості, і честі.
Коси, коси, чом вас зараз
Ніхто не носить?
Ведучий Волосся. Воно — симфонія. Шовкове, неслухняне, золоте, кольору спілих каштанів. Скільки поетичних слiв присвячено волоссю! А задумувалися ви над тим, для чого воно потрiбне?
Ведуча. Волосся дане нам не просто для краси. Як стверджують вчені, волосся — зв’язок з космосом, воно не тільки накопичує енергію, а й зберігає iнформацiю.
Ведучий. Кожен народ по-різному ставився до волосся. Наприклад, тібетські мудреці не стриглися i не голилися, а заплітали косу. Довге волосся вважалося натхненням для творчостi. Сила біблійного героя Самсона також була у волоссi, це говорило про те, що волосся несе в собі фізичні властивостi. Коханий брав пасмо волосся нареченої, вирушаючи в далеку дорогу, i відчував, що незримий контакт дійсно існує.
Ведуча. В укранцiв особливо шанобливе ставлення до волосся, коси. З давнiх-давен коса була символом дівочої честі, працьовитості. охайності. З дівочою косою пов’язано багато легенд, переказів, пісень, влучних прислів’їв:
«Дівчина з косою, як трава з росою»
Ведучий«Нема коси — нема краси»
Ведуча. «Дівчина без коси, кінь без гриви»
Ведучий «Де дівка з косою, там хлопці юрбою»
Ведуча. «Коса — дівоча краса»
Дівчата співають пісню «Розпустили кучері дівчата»
Ведучий Мені приємно, що в нашій школі є дівчата, які пишаються своїм довгим волоссям. Запрошуємо їх на сцену для участі в конкурсах.
Під звуки мелодії дівчата – учасниці піднімаються на сцену, ведуча представляє кожну учасницю і довжину її коси.
Ведуча Я хотіла поставити дівчатам кілька запитань
- Що таке стрічка і кісники? Яке вони відношення мали до коси?
(за їх допомогою заплітали коси)
- Що означає вираз «розплести косу» (взяти шлюб)
- Чому косу заплітають з трьох частин:
( це свідчення єдності трьох стихій природи: повітря, води і землі)
- Яку роль відігравав вінок на голові у дівчат, крім того, що це було прикрасою (вінок – це оберіг)
- Яку траву використовували дівчата для полоскання волосся, щоб причарувати хлопців? (любисток).
Дівчата – учасниці пішли готувати зачіски
Дівчинка
Я збирала трави росяні в саду,
Мальви, чорнобривці, м’яту запашну.
А у полі серед жита я збирала мак.
Гарна квітка, що казати, знає з нас усяк.
Розплела я коси, розчесала їх.
Вранці мила росами з квітів польових.
Полоскала м’ятою і любистком їх,
Щоб були ошатними,
Щоб любили хлопці всі.
Ведучий Заплітання коси – один із найкращих звичаїв в Україні.
Ведуча Наша земля завжди славилася шанобливим ставленням до волосся, до коси.
Ведучий На перший погляд коса – проста та невибаглива зачіска, бо не вимагає багато часу для її створення. Заплела –і пішла. Але ви повинні знати, що українки плели коси не тільки через їх практичність.
Ведуча Волосся дане нам не просто для краси. На думку вчених, волосся не тільки накопичує енергію, а й зберігає інформацію. Волосся – джерело нашої космічної сили, а тому все, що з нами відбувається, змінює русло невидимої ріки, яка омиває нас своїми біоенергетичними хвилями, тому будь-яка дія на волосся може не лише змінити наш зовнішній вигляд, але і все наше життя.
Ведучий Коса розташовується вздовж хребта, і вважалося, що всі світлі Bceленські сили через волосся переходять в хребет и наповнюють тіло, Душу й Дух дівчини особливою життєвою силою, готуючи її до майбутньої священної місії – материнства.
Ведуча Волосся дане не просто для краси. Воно – своєрідні природні антени нашого організму, які проводять невидиму живильну силу простору до тіла. Наше волосся — носій зв’язку з вищим світом.
Ведучий З давніх-давен коса служила дівчатам для накопичення життєвої сили, необхідної для здоров’я і духовного розвитку.
Звучить пісня «Ой не ріж косу»
Ведуча Споконвіків дівоча коса була своєрідною візиткою охайності. Як стежить юнка за своїм власним волоссям, такою, вважалося, в майбутньому буде господиня –чепурною, працьовитою або ж неохайною чи лінькуватою.
Ведучий Тому матері з особливою наполегливістю намагалися з раннього віку привчити дитину до охайності, щоб знала традиційні закони моралі. «Яка коса – така й краса», «Подивися на косу, а подумай про господиню», – говорили в народі.
Ведуча Здавна в Україні існував непорушний звичай: умившись вранці, дівчина мусила перш за все розчесати та заплести косу. Якщо ж вона сідала до столу або бралася до роботи з нерозчесаним волоссям, то про неї казали люди: «У неї на голові сорока гніздо вила» або «У неї в космах сім чортів кублилося» чи ще «Не вари борщу, поки не заплетеш косу».
Ведучий Тому дівчат змалку привчали доглядати за волоссям, щоб воно росло швидше і було красивим. А для цього існувало безліч рецептів: чим мити, чим зміцнювати волосся, чим полоскати, щоб воно мало приємний запах.
Дівчата, піднімаючись із місць, дають корисні поради
1 дівчинка. Довге волосся миють рідше, ніж коротке — раз на 10 днів помірно теплою перевареною водою.
2 дівчинка. Для миття тонкого і сухого волосся замість мила використовують яєчний жовток.
3 дівчинка. Дуже корисно полоскати волосся відваром із суміші сухих трав: м’яти, ромашки, шавлії, любистку, звіробою
4 дівчинка. Східні жінки перед тим, як мити волосся, втирали в голову кисле молоко, а на Русі — кислий квас.
5 дівчинка. Якщо коротке волосся — розчісують від коренів до кінців, довге — навпаки, починають з кінців пасма, і поступово, не смикаючи, піднімаються до коренів.
6 дівчинка. Гребінці раз на тиждень обов’язково миють із милом.
7 дівчинка. Щоб волосся надмірно не випадало, візьміть рівні частини шишок хмелю, волошки, кореня лопуха, любистку, деревію, софори японської, залийте окропом на 2 години, а потім втирайте густий відвар у корені волосся.
8 дівчинка. Росту волосся сприяє настій кореня лопуха, який втирають у шкіру.
9 дівчинка. Відвар з кропиви має мінеральні солі, дубильні речовини, глюкозу, органічні кислоти, вітаміни, а тому також зміцнює корені волосся.
Ведуча Дівчатка після річного віку косу вже не обрізали, і матері ретельно стежили за ним – щоденно розчісували, змивали в пахучих травах, прикрашали стрічками.
Ведучий Заплітали дівчинці косичку вперше також у визначений час. Коли їй виповнювалось 5 років. Святкове заплітання коси здійснювала хрещена мати, коли дівчинка йшла до першого причастя.
Інсценізація «Перше заплітання коси»
Хрещена з похресницею підходить до батьків дівчинки:
Хрещена
Благословіть, батьку й мати, коси заплітати,
Коси заплітати, у стрічки вбирати.
Щоб виросли довгі, густі і красиві
І раніше своїх рочків не стали би сиві.
Батько і мати
Благословляємо!
Хрещена: Благослови і ти, Боже, бажання батьків у добрий час заплітати та розплітати дівочу косу.
Дівчинка з розпущеним волоссям сидить на стільці, хрещена плете їй косу
Хрещена
Я зв’язую все волосся на тобі, аби трималося з чотирьох боків, щоб парубки в’язалися з усіх боків.
Мати
Підростала доня. Виростали коси. Мила мама коси: світлі – ромашкою, щоб сонечком світилися і медом пахли: темні – мятою і любистком, щоб пахли загадково та хлопці полюбляли.
Ведуча Правду говорять у народі «Косу збережеш, щастя знайдеш». Щоденні, традиційні зачіски по всій Україні були найрізноманітнішими. Як правило, малих дівчаток заплітали в чотири коси, а старших — у дві. У святкові дні волосся заплітали в одну чи дві коси, що вільно спадали на плечі із вплетеними святковими стрічками. Чим дорослішою ставала дівчина, тим ретельніше вона доглядала своє волосся.А зараз пропонуємо переглянути відео майстер-клас з плетіння коси
Перегляд відео ролика
Ведуча Погодьтесь, дівчина-українка завжди асоціюється з довгою косою. Погляньте ось на ці зображення. Спробуйте відчути настрій кожної зображеної дівчини.
Ведучий А чи знаєте ви, що означала коса, чому її заплітали лише дівчата? Давня людина життя своє поділила на чотири цикли – зима, весна, літо, осінь. І так само був річний цикл сонця. І весняні хороводи імітували цей рух. Така була форма хороводу „Кривий танець”. Таким самим рухом плели вінки і таким самим рухом заплітали косу. Це означало безкінечність людського життя, життя природи й сонця. Тому й співали: ”Ми кривого танцю йдемо, кінця йому не знайдемо!”
Ведуча Але чому ж коса запліталася із трьох частин? Ми вже знаємо два елементи: життя природи й сонця. Третій символ коси – символ шлюбу. І тому триєдиний символ – символ сонця, урожайності і шлюбу. Так само вінок, танець. Носили косу й вінок тільки дівчата, бо після шлюбу вони втрачали свій зміст. Отже, коса й вінок стали символом дівоцтва. Жінки не мали права заплітати коси, водити хороводи, носити вінок. Дівчина, яка втрачала честь, не мала права носити косу й вінок. На весіллі розплітали косу й відрізували тим, що втратили честь.
Звучить пісня «Ой у вишневому саду»
Відео «Обряд розплітання коси»
Ведучий Та як би мама не тішила-пестила доньчину косу, наставав час самостійному вирішенню долі дівочої окраси. Заховавшись у куточок, приткнувшись до прихиленого люстерка, рішуче відпанахувала шовкові пасма дорогоцінних дівочих кіс. І тоді неживим тілом спадало на підставлений паперовий аркуш купане в любистку-м’яті, сушене на трепетних плечах, куйовджене на вітрі, висвітлене на сонячному промені волосся. Одтинали його, наче живе тіло.
Ведуча А, можливо, цього вимагали якісь особливі обставини. І тоді дівчина жертвувала своєю красою заради того, хто для неї найдорожчий у світі.
Уривок з мультфільму «Василина Микулишна»
Дівчина
Народ нам мудрість передав свою, що диха в звичаях, обрядах і повір’ях:
«Ой, не ріж косу!» - благають матері доньок в калинових сузір’ях.
Хлопець читає вірш
Тож пам’ятайте рідний оберіг.
Без пам’яті нема народу.
Примножуйте все те, що Бог для нас зберіг.
Народна мудрість – берегиня роду.
Ведучий А тепер настав час підбити підсумки конкурсу в номінаціях:
«Найдовша коса», «Найкраща зачіска», «Приз глядацьких симпатій»
Учитель: Сьогодні ми зробили спробу повернути до життя ще один звичай – шанування дівочої коси. І хочеться вірити, що він оживе, наповниться новим змістом і передається новим поколінням.
Запис пісні Русі “Дівчинка русява”