Виховний захід. Ситуативна гра "Ступай стежиною добра" розроблено для дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних навчальних закладах інтернатного типу. Вирішення проблеми через ігрову ситуацію викликає у дітей зацікавленість.
Комунальний заклад
«Куп’янський спеціальний навчально-виховний комплекс»
Харківської обласної ради
Виховний захід для 2 класу
Ситуативна гра
«Ступай стежиною добра»
Гончарова Олена Миколаївна
вчитель першої кваліфікаційної категорії
МЕТА: вчити характеризувати події та явища як прояв добра і зла, доброзичливому ставленню до людей, оточуючого світу, не чекати винагороди за добро; розвивати у дітей власні оцінні судження, потребу робити добро; формувати поняття добра і зла, мотивацію до добрих вчинків; провести корекцію мовлення, образно-дійового мислення; застерігати від поганих вчинків; розкрити моральний зміст доброти; виховувати почуття доброти, любові та поваги до людей, порядність.
Хід заходу
І. Організація класу
Вітання:
Доброго дня вам,
Доброго дня нам,
Доброго дня всім!
Рефлексія.
Вправа «Мій портрет»
- Ми з підготовчого класу навчаємося разом. Але чи все ми знаємо один про одного? Сьогодні є можливість дізнатися більше про ваші думки, вчинки, здібності.
- Я взяла олівці і намалювала:
Зайчику – ліс,
Горобчику - небо,
Рибкам – озерце,
Для всіх – моє серце.
- Покладіть перед собою аркуші. Візьміть червоний олівець і намалюйте сердечко. А тепер візьміть простий олівець. 1, 2, 3, 4,5! Будем, діти, малювать.
- Ось голівка, очки ось,
Намалюйте губки,
Домалюйте чубчик,
Напишіть своє ім’я.
Хто це?
Діти: Я!
Назвіть себе.
- Дорогі діти! Дорогі гості! Сьогодні у нас незвичайний збір, предмет обговорення якого не має терміну давності. Це те, що ніколи не вийде з життя людей. Всі хочуть його отримувати. Але не всі можуть його робити.
- Про що будемо вести мову, дізнаємося, коли виконаємо завдання.
( На дошці перевернути букви, скласти з них слово)
- Назвіть букви. Яке слово? ДОБРО
- Пропишіть його у повітрі.
Тема нашого спілкування «Ступай стежиною добра». Це – ситуативна гра.
- Ми повеселились, пошуміли. А зараз запросимо тишу, увагу, розум, знання.
- Кожна гра має умови, правила поведінки. Повторимо наші правила.
(Правила на дошці)
Словникова робота
Словникове пояснення слова «добро» - корисна справа.
«Доброта» - відчуття душі, яке спонукає робити добро.
ІІ. Основна частина
- Народжується дитина. І з перших хвилин життя виховується батьками в добрі і ласці. Цю ласку і добро вона має нести все життя і ділитися з тими, хто її оточує.
- Хай прозвучать сьогодні слова : людського тепла і доброти, підтримки один одного, співчуття чужого болю, радості за чужі успіхи. Щоб ми всі вкотре переконалися, що потрібно жити дружно, любити і поважати один одного.
- Словом можна втішити, заспокоїти, а можна глибоко ранити. В нашій рідній мові - багато добрих слів.
- Які добрі слова ви використовуєте у своєму мовленні?
Слайд 1. «Добрі слова»
- Складемо ланцюжок ввічливих слів. Я починаю…
( Відповіді дітей).
Слайд 2. «Добро»
Словами добра є слова….(читаю)
- Що спільного в цих словах?
( Частина слова «ДОБРО»)
- Продовжимо ланцюжок слів
( на дошку закріплюю ще 11 слів)
- От чемні діти. Але іноді чарівні слова забуваються. Тоді справжня біда. Діти ображають один одного. В такому класі важко жити. Декому хочеться втекти з такого класу, де є розбишаки. Бо всі становляться ображені і сердиті. А в серцях виростає зло.
Слайд 3. «Зло»
- Всі названі слова вияви людського характеру.
Ситуація перша «Ми розбили склянку з чаєм»
Послухайте як вирішилась суперечка:
- Ти розбив.
- Ні, ти розбила.
- Ти штовхнув.
- А ти впустила!
Вже в школярки, наче хмарки, очі повні сліз. Дмухає на пальчик свій.
- Обпекла?
- А ти і радий!
Та школярик посмутнів.
- Я штовхнув.
- А я впустила.
- Я розбив.
- Це я розбила.
- Будемо миритись?
Слайд 4. « Мирилка»
- Діти, повторимо хором мирилку, щоб запам’ятали.
- Чи можна порівняти добро і зло?
- За розміром, смаком, музикою, відчути, за кольором?
Добро: велике, солодке, веселе, різнокольорове.
Зло: мале, гірке, сумне, чорне.
Відчуття добра.
-Потріть долоньки одна об одну, щоб відчули тепло. Зліпіть уявну кульку з вашого тепла і добра. Передайте її один одному. Подаруйте щиру посмішку.
-З гарним настроєм продовжимо далі.
Колір добра.
- Покладіть перед собою аркуші. Колір добра намалюйте у квіточці. Адже квіти дарують люди один одному в знак поваги і доброти.
- Якого кольору добро будете малювати?
Ситуація друга називається «І я…».
Доповніть речення.
1. Мама прийшла з роботи втомлена і я…
2. Малий братик сумує, і я..
3. Сашко з Павлом б’ються, і я..
Висновок.
Фізкультхвилинка «ДРУЖБИ добрий знак»
Гра «Сигнал»
-Чи треба так робити?
- Якщо ви згодні – показуйте зелений колір, ні – червоний.
1. Вітатися під час зустрічі.
2. Забрати улюблену іграшку братика.
3. Піднести старенькій бабусі важку сумку.
4. Сміятися над слабким.
5. Уміти прощати.
- Отже. На які справи здатна добра людина?
- До заняття ви підготували малюнки про добрі справи дітей.
- Що на них зображено?
(Відповіді дітей)
Тож давайте всі творити
Лише добрі справи,
Щоб жилося усім добре
У нашій державі.
- З давніх-давен у характері українського народу доброта і чуйність. Співпереживання і уміння співчувати чужий біль, були основними у житті. І про це говорить народна мудрість: « Народ скаже. Як зав’яже».
Ситуація «Розсипанка»
Скласти прислів’я:
1. За добро – добром платять.
2. Добра думка – половина діла.
3. Добрі слова – найкращі ліки.
- Як ви розумієте зміст?
-Народами всього світу складено багато казок, які навчають добру. Пригадайте і назвіть ці казки.
Слайд 5. «Добро в казках»
- Що в казках перемагає: добро чи зло?
Висновок: - У казках завжди добро перемагає зло.
- Діти, запам’ятайте слова мудреця:
Сказав Мудрець:
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізнить від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
Слайд 6. Фотокліп «Людина починається з добра»
- Буває так:
Ростуть дітки і ростуть в одному серці добро і зло, борючись одне з одним. Тому діти іноді чинять хороші і погані вчинки. І все залежить від самої дитини, що вона захоче тримати в своєму серці. Якщо добро, то вона навчиться робити добро.
- Щоб повірити в добро, потрібно почати робити його.
- Розкажіть, яку добру справу ви зробили у своєму житті.
(Розповідь дітей про добру справу)
Добрим бути просто чи непросто?
Не залежить доброта від зросту.
Як людей полюбиш — пошануєш,
Силу для добра в душі відчуєш.
І закрутиться Земля скоріше,
Якщо разом станемо добріші!
Доброта з роками не старіє,
Доброта від холоду зігріє.
І якщо вона як сонце світить,
То радіють і дорослі й діти.
- Де живе добро? (У серці)
- Уявіть собі. Що у вас є можливість перетворитися у добро. Приложіть руку до сердечка і вимовіть:
- Я «ДОБРО»
Закінчить речення про свої дії.
1. Я живу…(у серці)
2. Я роблю…(гарні справи)
3. Я бажаю..(усім добра)
4. Я мрію… (щоб люди були добрими)
- У кожного з вас на аркуші залишилося місце для долоньки «ДОБРА»
Прикладіть свою долоньку, обведіть.
А тепер прикладіть долоньку до серця.
- Хай завжди у вас будуть добрі: серця, слова, думки, справи, вчинки. І хай вічно живе у ньому добро.
- А тепер складіть їх в кулачок і не розгубіть. Це з вами на все життя.
- Пропоную із слів добра викласти стежку.
Пройдемо нею. Назвемо слова добра.
ІІІ. Заключна частина
Підсумок.
- Сьогодні ви проклали стежку «ДОБРА». Бажаю вам, діти, щоб ця стежка перетворилася на широкий шлях, яким ви будете йти впевнено, розділяючи з людьми добро.
Хай живе надія!
Хай земля радіє!
Хай печаль минає!
І добро всіх людей єднає! Слайд 7. «Хай живе надія»
1