Виховний захід до дня народження Лесі Українки
(Очне або дистанційне проведення)
Тема: «Жінка – не тінь!»
Мета:
- розширити й поглибити знання про життя та творчість Л. Українки;
- дослідити багатогранність особистості видатної українки;
- активізувати громадянські якості: патріотизм, вихованість, культуру спілкування, ввічливість та порядність;
- розвивати любов до своєї Батьківщини разом з вивченням української творчості та вшановуючи Лесю Українку;
- розвивати ерудованість, поповнювати багаж знань про цікаві факти життя та творчості письменниці.
- виховувати патріотичну та громадянську свідомість, любов до рідного краю, своєї Батьківщини та українських поетів.
Обладнання: мультимедійна дошка або телевізор, оформлення для дошки: плакати, портрет, вислови, презентація, відео, криптограма.
План заходу:
У розробці використано відео, яке знаходиться на гугл диску. Його потрібно скачати. Відео додано у презентацію, для того, щоб воно працювало, потрібно увімкнути демонстрацію екрану. Якщо все рівно екран чорний, значить у нас з вам технічна несумісність, ніхто в цьому не винен. Вам потрібно виділити чорний квадрат та видалити, а на його місце вставити відео. Це зробити просто, зверху є панель «Вставка», натискаєте її, а вкінці на панелі є «Фільм», натискаєте його та прикріплюєте відео, що скачали з гугл диску. Також відео можна вмикати окремо від презентації.
Хід заходу:
«Я не слабка», - усе життя вона кричала,
За українську жінку впевнено стояла.
Постійно мови іноземні вивчала,
Але українську любила та шанувала.
Леся Українка мову прославляла,
Світові шедеври українською перекладала,
Після себе залишила безцінний творчий скарб,
Який актуальний навіть у наш час.
Вітаю! Сьогодні, 25 лютого, відзначаємо 153 рік з дня народження відомої українки, яка відчайдушно боролася за права української жінки та жіноцтва в цілому. Це Лариса Петрівна Косач-Квітка, яку кожен з вас знає як Лесю Українку.
Окрім свого відомого псевдоніму, ідею якого вона запозичила у свого дядька Михайла Драгоманова, про Лесю можна говорити без зупинку, бо вона дуже багатогранна особистість. Спробуйте охарактеризувати письменницю одним словом, відповідаючи на питання, хто вона? (Діти називають свої версії) Дійсно, Лариса Косач – це дивовижна особистість, яка найяскравіше розкрилася, як: письменниця, перекладач, співзасновник «Плеяди», фольклорист, справжня патріотка України та активний діяч українського жіночого руху. (За кліком мишки на слайді з’являються характеристики)
Уявляєте, одна особистість в собі має таку багатогранність. Сьогодні наша головна мета, дізнатися, хто ж така насправді була Леся Українка, яким був її життєвий та творчий шлях.
І почнемо з короткого відео огляду, після якого кожен з вас зможе дати відповіді на каверзні питання в кінці нашого заходу.
(Перегляд відео) (Слайд презентації 3)
Творчий шлях Лесі Українки дуже насичений та розпочався зовсім рано. (Слайд презентації 5) У 9 років вона написала свій перший вірш «Надія», а уже в 13 віршів стає набагато більше та їх якість настільки висока, що її починають публікувати у часописі «Зоря». Відповідно при першій публікації своєї творчості на широкий загал, зовсім юна дівчинка Лариса Косач вирішує обрати для себе псевдонім. Ім’я було майже реальним, бо Лесею її пестливо називали у родинному колі, а от щодо прізвища, то таку патріотичну ідею вона придумала не сама, а запозичила у власного дядька – Михайла Драгоманова. Їй дуже подобалося, як він підписувався «Українець», тому свої вірші в часописі вона публікувала під псевдонімом «Леся Українка».
Не лише поетична діяльність приносила задоволення. У віці 19 років Леся самотужки написала для своїх сестер підручник «Стародавня історія східних народів», який згодом надрукували в Катеринославі.
Український письменник і громадський діяч Михайло Павлик так згадував про одну із зустрічей з поетесою у Львові 1891-го: «Леся просто приголомшила мене своєю освіченістю й тонким розумом. Я думав, що вона живе лише поезією, але це далеко не так. Для свого віку це – геніальна жінка. Ми говорили з нею дуже довго, і в кожнім її слові я бачив розум і глибоке розуміння поезії, науки і життя!»
На початку 1893-го у Львові виходить перша збірка поезій поетеси – «На крилах пісень». З-поміж вміщених у неї творів вирізняється вірш «Contra spem spero» («Без надії сподіваюсь»), що сприймається як кредо молодої письменниці. Особливо гостро, як заклик і гасло, прозвучали її «Досвітні вогні».
Потім були інші віршові твори, публікації статей у періодичних виданнях. Загальний творчий здобуток Лесі Українки сягає 14 томів її творчості.
(Слайд презентації 7)Йоганн Гете одного разу сказав, що скільки мов ти знаєш – стільки разів ти людина. Захоплюватися вивченням мов Леся почала з дитинства. Не забувайте, що до школи вона не ходила, тому вивчення мов було повністю покладені на її плечі. Вона дуже полюбляла постійно навчатися, тому вивчення нової мови ставало для неї своєрідним випробуванням. Їй допомагала мама та приватні вчителі, але основна заслуга лежить дійсно на самій поетесі.
(Слайд презентації 7, за кліком з’являться мови) Достовірно відомо, що Леся Українка володіла 10 мовами. Це українська, російська, польська, болгарська, англійська, німецька, французька, італійська, латинська та давньогрецька мови. Деякі джерела пишуть, що насправді мов було більше.
Леся іноземні мови не лише знала, але й активно використовувала, перекладаючи відомих авторів українською мовою. Серед таких творів – староєгипетська лірика, давньоіндійська «Рігведа», поеми Гомера, поезії Г. Гейне; а також В. Гюго, В. Шекспір («Макбет»), Дж. Г. Байрон («Каїн»), Данте («Пекло»), Ада Негрі, М. Метерлінк, Г. Гауптман, А. Міцкевич, М. Гоголь, І. Тургенєв, С. Надсон.
(Слайд презентації 9)(Зачитуєте інформацію зі слайду) Літературний гурток української молоді «Плеяда» — це нестримний рух до усвідомлення себе українцем, що охопив тоді широке коло особистостей, створений 1888 року в Києві з ініціативи Михайла Косача та його сестри Лариси Косач (Лесі Українки). Головним завданням учасники «Плеяди» ставили перед собою читання та критику нових творів і перекладів, а також видання літератури українською мовою.
«Плеяда» виношувала план видання календаря-альманаху з українською белетристикою, етнографічними та історичними нарисами, мала намір підготувати для освіти народу серію науково-популярних брошур з історії України. Проте, підготовані плеядівцями до друку три збірки «Весна», «Десна» і «Спілка» були заборонені цензурою восени 1889 р. У середині 1893 року «Плеяда» припинила свою діяльність.
Леся Українка вела величезну роботу, збираючи фольклор. Полтавщина, Волинь, потім Карпати, де лікувалася й відпочивала у своєї подруги – письменниці Ольги Кобилянської. Тут, у Буркуті, вона зі своїм чоловіком Климентом Квіткою зустрічалися з Іваном Франком, який спеціально відвідав їх, щоб познайомити з піснями свого краю. Водночас Леся Українка і К. Квітка підготували до видання дві збірки записів народних пісень.
Величезною заслугою письменниці як організатора, фольклориста і спонсора є запис 1908 р. на фонограф західноукраїнським музичним етнографом Філаретом Колессою кобзарських дум і народних пісень.
Ніжна, але сильна духом, пройнята прометеївським вогнем любові до людей, Леся Українка — неперевершений поет боротьби, поет-патріот. Саме тому Лесю Українку називають дочкою Прометея, бо саме вона перейняла від Тараса Шевченка й понесла далі естафету правди, добра, людяності.
Провідне місце в ліриці Лесі Українки займає тема любові до рідного краю, який вона хотіла бачити вільним і щасливим. Мотиви патріотизму тісно переплітаються з життям Лесі Українки, її мрією бачити свій народ більшим і щасливим.
Для ліричного героя творів поетеси характерні такі риси: полум'яна любов до батьківщини і знедоленого люду, революційна мужність і відвага, глибока чутливість і оптимізм, безмежна віра в творчі сили народу, цілеспрямованість і боротьба за світлі ідеали.
Її вірші сповнені патріотизму, любові до рідного краю — це й засіб виховання позитивних якостей у нас, її нащадків.
Пропоную познайомитися з деякими рядками, які писала Леся. (Слайд презентації 12)(Зачитуємо цитати з слайду)
Леся Українка однією з перших стає на засадах зміщення акцентів щодо положення жінок в нашому суспільстві. Вона доводить те, що жінка вільна обирати свій шлях самостійно. Леся стає жінкою-письменницею. Те, що Леся Українка поставила себе в один ряд з чоловіками-літераторами, було вже першим її кроком у відстоюванні жіночого руху. Лесині героїні виявляють себе як сильні особистості, що мають власну точку зору, власну думку і власне бачення світу. Причому в більшості випадків жіноче світосприймання контрастує з чоловічим.
Вона постійно повторювала фразу «Жінка – не тінь», бо щиро вірила в силу жіноцтва та безпосередньо українського жіночого руху. Саме вона була прикладом для усього покоління, що жінка має бути на рівних з чоловіками, бо ніколи вона не відчувала себе нижчою за статусом чи можливостями.
В 2023 році вперше заговорили на найвищому рівні про значення творчості Лесі Українки для жіночого руху. Більш того був внесений на розгляд законопроект щодо створення національного свята «День жінки» саме 25 лютого, тим самим підкресливши значення Лесі Українки для жіноцтва. Закон прийнятий не був, але це не означає, що ситуація не зміниться.
Кожен з вас вже дізнався дуже багато цікавої інформації про життя та творчість Лесі Українки, тому без проблем впораєтеся з наступними завданнями. Потрібно обрати правильний варіант відповіді. (На слайдах за кліком мишки біля правильної відповіді буде з’являтися зелена галочка при демонстрації екрану)
(Слайд презентації 25-35)
Будь-яка відома особистість наражається на постійні плітки та міфи навколо життя та творчості. Леся Українка не стала винятком. Навіть тоді вже про неї полюбляли попліткувати. Пропоную вам літературний батл, в якому вам буде запропоноване твердження, яке потрібно визначити чи це правда, або ж міф. (За кліком буде з’являтися правильна відповідь при демонстрації екрану.)
Кожен письменник мав на меті після себе залишити слід в історії України, щоб нащадки змогли пишатися його здобутками. От і Леся Українка підготувала для вас лист, в якому зашифрувала важливе послання. Вам потрібно цей лист розшифрувати та дізнатися, що ж хотіла Леся вам передати. (при очному проведенні діти отримують послання та розшифровують криптограму. При онлайн проведенні, послання розміщене на слайді. Наступний слайд потрібно використати при перевірці.)
«Жінка – не тінь», а справжня рівноправна особистість, яка має однакові права з чоловіками, яка неймовірно розумна та начитана, яка впевнено захищає національні інтереси та виборює право на існування усього «українського», не дивлячись на власний біль та погане здоров’я. Все це поєдналося у тендітній зовні та неймовірно сильній україночці, яка патріотизм перенесла не лише в своє життя, але й у псевдонім. Пишаємося мати таку українку у пращурах. Цінуємо, пам’ятаємо та прославляємо!