Виховний захід до Дня рідної мови (21 лютого) «Від рідного слова ти сил набирайся, Ніколи й ніде ти його не цурайся»

Про матеріал
Мета заходу: показати роль і місце в особистому і суспільному житті людини; сприяти становленню активної життєвої позиції-розвитку уяви, логічного мислення, усного мовлення; стимулювати інтерес до постійного удосконалення особистої мовної компетентності; допомогти учням в усвідомленні місця української культури в цілому, і мови зокрема, в контексті Європейської; розвивати швидкість мислення, пам’ять та навчальну мотивацію; вміння висловлюватися милозвучно, гармонійно, змістовно; прищеплювати здоровий дух змагання, прагнення стати найкращим; виховувати любов та повагу до рідного слова, високі почуття патріотизму й гордості за свою Вітчизну.
Перегляд файлу

Виховний захід до Дня рідної мови (21 лютого)

«Від рідного слова ти сил набирайся,

Ніколи й ніде ти його не цурайся»

Мета: навчити  дітей сприймати і розуміти слово; показати роль і місце в особистому і суспільному житті людини; сприяти становленню активної життєвої позиції-розвитку уяви, логічного мислення, усного мовлення; стимулювати інтерес до постійного удосконалення особистої мовної компетентності; допомогти учням в усвідомленні місця української культури в цілому, і мови зокрема, в контексті Європейської; розвивати швидкість мислення, пам’ять та навчальну мотивацію; вміння висловлюватися милозвучно, гармонійно, змістовно; прищеплювати здоровий дух змагання, прагнення стати найкращим; виховувати любов та повагу до рідного слова, високі почуття патріотизму й гордості за свою Вітчизну.

Обладнання: мультимедійна дошка, словнички, державна символіка(прапор, герб, гімн), виставка народного промислу, роздатковий матеріал, конверти із завданнями виставка книг, присвячена історії та розвитку української мови, Конституція України, грамота, подяка.

(Вислів на проектор)- Рідна мова, пісня солов’їна,

Ти одна як диво-дивне,

Як одна на світі Україна

І як мати в кожного одна

(В. Сосюра)

Форма проведення: мовознавчі турніри.

Категорія учасників: дві команди по п’ять учнів.

Хід заходу

Учень. Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

Красу її, вічно живу і нову,

І мову її солов’їну.

Учениця. Як гул століть, як шум віків,

Як бурі подих- рідна мова,

Вишневих ніжність пелюстків,

Сурма походу світанкова,

Неволі стогін, волі спів,

Життя духовного основа.

Учень. Рідна мово! Зелена діброво!

Чую пісню твою запашну

Ти квітуєш пелюстками слова

У морозних димах полину.

Учениця. О рідне слово, хто без тебе я?

Моя ти – пісня, сила і відвага.

Тебе у спадок віддали мені

Мої батьки і предки невідомі.

Ведучий. Найбільший скарб народу- це його національна мова, яка віками і тисячоліттями  на цій землі складалася, шліфувалася, з покоління в покоління передавалася.

Ведуча. Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – в нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки – тут коріння роду українського, що сягає сивої давнини. І де б ми не були, скрізь відчуваємо оклик рідної землі.

Ведучий. Сьогодні ми зібралися, щоб вшанувати нашу рідну мову, бо вона – життя духовного основа. Мова – то цілюще джерело, хто не припаде до нього вустами, той сам всихай від спраги.

Століттями мови народу була тією повноводною річкою, яку ми називаємо поезією. Поетична грань живе в слові, яку ми називаємо поезією. Поетична грань живе в слові, і слово немислиме без неї, як немислима річка без води.

Ведуча. Шановні добродії! Сьогоднішня зустріч - це ще одна сходинка до нашого взаєморозуміння, до родинного єднання в сім’ї вольній, новій.

Ведучий. Ми раді вітати вас на нашому святі мови, та надіємося, що ви отримаєте задоволення від спілкування і надовго залишаться приємні спогади. Отож, ми спробуємо довести всім, що гарний настрій можна зберегти при будь-якому ставленні до нас фортуни і що найголовніше – це людська гідність. Її поважати потрібно завжди.

Ведуча. Свято наше буде проходити у вигляді мовних конкурсів, і ми побачимо, на скільки наші учні знають українську мову. Давайте оплесками привітаємо наші команди. До їх складу входять найерудованіші, найкмітливіші, найдотепніші учні старших класів нашої школи. У цій грі не буде переможених, просто комусь пощастить більше. Команди, займіть свої місця.

Вихід команд під музичний супровід.

Ведучий. Оцінювати команди буде наше високоповажне журі( представлення членів журі).

Ведуча. Шановні вболівальники, не ловіть гав, а оплесками підтримуйте свою улюблену команду. Отже, починаймо!

Ведучий. 1-й тур. «Презентація»

Кожна команда презентує себе, оголошує свою назву дивіз та емблему.

Ведуча. 2-й тур. «Розминка»

Ведуча по черзі ставить запитання кожній команді. Якщо команда неправильно відповідає, хід переходить до наступної. Прошу підійти капітанів для жеребкування. Воно буде продовжуватися до тих пір, поки хтось не помилиться.

  1. Скільки літер в українському алфавіті? (33).
  2. Що таке антоніми? (протилежні слова).
  3. Назвіть автора Гімну України? (П. Чубинський).
  4. Який птах, згідно з легендою, відроджується з попелу? (фенікс).
  5. Яка найбільша зоря Сонячної системи? (Сонце).
  6. Якою є перша дія гравця у тенісі і волейболі? (подача).
  7. Що таке квінтет? (група з 5 музикантів).
  8. Як називається лінія, що поділяє земну кулю на дві пів кулі і проходить через центр Землі перпендикулярно до осі її обертання? (екватор).
  9. Що таке омоніми? (слова однакові за звучанням , але різні за значеням)
  10. Скільки самостійних і службових частин мови? (6 і 3).

Ведучий. Музична пауза.

Ведуча. 3-й тур. «Далі… далі…».

Кожній команді потрібно за 1 хвилину дати якнайбільше правильних відповідей.

Запитання для першої команди:

  1. Як називалося село, в якому народився Т. Шевченко? (Моринці).
  2. Як по-іншому можна назвати розмальоване яйце? (Писанка).
  3. Яка народна назва Пасхи? (Великдень).
  4. Який сьомий відмінок нашої мови? (Кличний).
  5. Як називається опис природи? (Пейзаж).
  6. Як звали київського князя, який загинув від укусу гадюки? (Олег).
  7. Рівномірне чергування впорядкованих елементів, звукових, мовних, зображувальних (Ритм).
  8. Сьома нота основного музичного звукоряду (Сі).
  9. Словник про значення слів (Тлумачний).
  10.  Правила спілкування (Етикет).
  11.  Розмова двох людей (Діалог).
  12. Власний життєпис (Автобіографія).
  13. Народні пісні про весну (Веснянки).
  14. Що в перекладі з грецької означає «Біблія»? (Книга).
  15. Ім’я пантери з казки Р. Кіплінга «Мауглі»? ( Багіра).

Ведучий. Запитання для другої команди:

  1. Псевдонім матері Лесі Українки, Косач Ольги Петрівни? (Олена Пчілка).
  2. Назва гірських українців? (Гуцули).
  3. Новостворені слова (Неологізми).
  4. Невіршована мова, літературний жанр (Проза).
  5. Частина тексту з новою думкою (Абзац).
  6. Льодова гора, що плаває в морі? (Айсберг).
  7. Доберіть український синонім до слова «презент» (Подарунок).
  8. Скільки є заповідей Божих? (10).
  9. Народна творчість називається (Фольклор).
  10. Об’єкт полювання Дуремана у казці «Золотий ключик»  (П’явки).
  11. Словниковий запас мови ( Лексика).
  12. Опис, роздум, розповідь – це.. (Типи мовлення).
  13. У давньогрецькій міфологій бог моря і водяної стихії (Посейдон).
  14. Як називається части слова, що стоїть перед коренем і служить для творення нових слів? (Префікс).
  15. Здатність людини, мислити, основа її свідомого життя( Розум).

Ведуча. 4-й тур.

Команди одержують конверти, в яких є частини слів: корень, префікси, суфікси, закінчення. З них потрібно скласти слова. Виграє той, хто першим правильно складе слова.

Префікси: на-, над-, за-, з-, в-, про-, при-, ви-, по-, під-, роз-, від-, до-, перед-

Корені: -пис-, -їзд-, -мов-, -ліс-, -дум-, -в’яз-

Суфікси: -к-,-ок-, -очк-

Закінчення:

Ведучий. Яке це диво – українська народна пісня! Яку владну силу таїть вона в собі! Хто не був зачарований нею? Вона натхненна, мелодійна, безмежна широтою і красою образів. Вона звучить, як голос душі людської, сповненої туги і радості.

 

Учень. О пісне! Від народу кров і плоть

Ти узяла, щоб лиш йому служити.

Тебе ніхто не може побороть,

Бо вільний дух твій правдою повитий.

Учениця. Пісня…

Вона лунала в тишій урочистій

І ніжне слово брала у полон

І пестила, і ніжила в колисці

Дитячий сон.

Учень. Крилатим птахом линула в діброві

І сяйво зір тримала на крилі.

І в кожнім слові, сповненім любові,

Бриніли чари рідної землі.

Учениця. Кружляй же завжди, пісне, на орбіті,

Брини й лунай в різноголоссі нот.

Про рідний край і нашу пісню в світі

Не забувай, співучий мій народе.

 

Звучить пісня.

 

Ведуча. Слово надається журі (оголошуються результати за чотири тури).

Ведучий. 5-й тур. «Хто швидше».

Кожній команді видаються таблички з цифрами. Ведучий читає фразеологізми, учасники підіймають картки з потрібною цифрою.

Грати.. скрипко;

… шкури здерти;

… колесо до воза;

… п’ятниць на тиждень;

Бути на… небі;

… дорогою обійти;

… раз відміряй, а … раз відріж;

У … няньок дитина не плаче;

… одного не ждуть;

Ведуча. 6-й тур. «Битва капітанів».

Учасникам гри потрібно скласти якнайбільше слів з літер, що входять до складу слова «Презентація». Час на роздуми – 1 хвилина.

А для учасників команд на дошці записані слова, які потрібно розставити за алфавітом.

Слова для виконання завдання: сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс, листопад, переліт, зранку, зовсім, доверху, чисто, здогад, личко, лицар, жердка, щітка, шланг, віз, горб, радощі, цукор.

Музична пауза.

Ведучий. 7-й тур. «Чорна скринька».

У чорній скриньці лежать три «яблука». Перше «яблуко» було завезене до Росії у XVII ст. із Голландії за наказом Петра І, а в Голландію з Америки. Його називали «земляне» або «чортове яблуко». Друге «яблуко» було завезено з Південної Америки. Французи та італійці назвали його « яблуком кохання», друге «золотим яблуком». Перша згадка про це яблуко в Росії датована 1781 роком. У цей час його вирощували тільки в приватному ботанічному саду Демидова у Москві. Третє «яблуко» китайське, батьківщина його – Південно-Східна Азія. Воно так і називається китайське яблуко.

Завдання.

Назвіть «яблука», що лежать у чорній скриньці.

На сцену виносять чорну скриньку. Командам на роздуми дається 1 хвилина.

Звучить музика.

Відповідь. Увага! Правильна відповідь: перше «яблуко» - картопля. Друге «яблуко» - апельсин, третє «яблуко» - помідор.

Ведучий. 8-й тур. «Дуель».

Командам по черзі ставлять 10 запитань. Переможцем стає той, хто дасть найбільше правильних відповідей.

  1. Назвіть антонім до слова «гарний» (Поганий).
  2. Драматург І. Тобілевич відомий як… (І. Карпенко-Карий).
  3. Перша християнка Київської Русі (Княгиня Ольга).
  4. Хто ховається під іменем Роксолана (Настя Лісовська).
  5. Цвіт якої рослини за переказами показує сховані у землі скарби? (Цвіт папороті).
  6. Якого плоду бояться женихи? (Гарбуза).
  7. Без яких рослинних символів нема України? (Без верби і калини).
  8. Автор «Повісті минулих літ» (Нестор Літописець).
  9. Як пишемо пошанний вираз «будь ласка»? (окремо).
  10. Скільки звуків у слові «джміль»? (4)

Учень. Не цурайтесь мови, люди

Рідного джерельця

Хай воно струмочком буде

Хай дійде до серця.

Учениця. Хай воно в піснях лунає

Кожен день і в свято

Соловейком хай співає

В українській хаті.

Ведучий. Що за вечір, як без танців,

Це, напевно, скаже всяк,

Тож попросимо сміливців

До нас на гопак.

Танець

Ведуча. 8-й тур. «Диктор».

Представники кожної команди мають проказати скоромовки. Члени якої команди краще їх проговорять, та команда і переможе.

Скоромовки:

  • Ти, малий, скажи малому, хай малий малому скаже, хай малий теля прив’яже;
  • Не клюй, курко, крупку, не кури, коте, люльку;
  • Хитру сороку впіймала морока, а на сорок сорок – сорок морок;
  • Ніс Гриць пиріг через поріг, став на горіх – впав на пиріг;

Ведучий. Гра з глядачами

  1. Що можна бачити із заплющеними очима? (Сон).
  2. Хто завжди каже правду? (Дзеркало).
  3. Третя нота (Мі).
  4. Скільки голосних звуків в українській мові? (6).
  5. Яке слово об’єднює 33 літери? (Алфавіт).
  6. Зубів не має, а кусає ( Кропива).
  7. Рисочка між словами (Дифіс).
  8. Сота частина метра ( Сантиметр).
  9. Птах – символ миру (Голуб).
  10. Столиця України (Київ).

Ведуча. 9-й тур. «Цікава мозаїка».

Кожна людина по своєму неповторна. Від неї і тільки від неї самої залежить її успіх чи невдача. Ми розпочинаємо наступний конкурс, в якому кожен з учасників буде виконувати індивідуальне завдання. Прошу учасників вибрати свої завдання. Час на виконання 1 хвилина.

Доповнити прислів’я

Завдання для першої команди:

  1. Хто пізно ходить, … (той сам собі шкодить).
  2. Не копай другому яму, … (бо сам у неї попадеш).
  3. Слово не горобець, … ( вилетить не спіймаєш).
  4. Яка пшениця, …( така й паляниця).
  5. Яка хата, такий тин… (який батько, такий син).

Завдання для другої команди:

  1. Що посієш, … (тей пожнеш).
  2. У дитини заболить пальчик, … (а у матері серце).
  3. Мудрим ніхто не родився, … ( а навчився).
  4. Книгу читай, … (розуму набирай).
  5. Книга корисна, коли … (її читай).

Ведучий.10-й тур. «Національна символіка».

Учасники впродовж 30 секунд готують відповіді на запитання для першої команди:

  1. Назва Гімну України («Ще не вмерла Україна…»).
  2. Автор слів Гімну (П. Чубинський).
  3. Столиця України ( Київ).
  4. Перший Президент України ( Н. Грушевський).
  5. Що означає слово «хохол»? (жовто-блакитний).
  6. Назвіть малий Державний Герб України? (Тризуб)

Запитання для другої команди:

  1. Назвіть село, в якому живемо ( Увисла).
  2. Назвіть найбільшу святиню українського народу в музичній символіці (Гімн).
  3. Автор музики Гімну (М. Вербицький).
  4. Назвіть духовний Гімн України («Боже великий, єдиний…»).
  5. Колір нашого Прапора (жовто-блакитний).
  6. Що означає слово «сфінкс»? (Тризуб).

Учень. Від рідного слова ти сил набирайся,

Ніколи й ніде ти його не цурайся.

І з нього черпай любов, наче воду.

Учениця. Любіть свою мову й ніколи

Її не забудьте в житті,

Вона – як зоря пурпурова,

Що сяє з небесних висот

І там, де звучить рідна мова

Живе український народ.

Ведуча. Українська мова – це мова багатомільйонного народу, одна з найбагатших і найрозвиненіших мов світу. Це неповторна мова Шевченка і Франка, Лесі Українки, Тичини й Сосюри, Рильського та Малишка, Стуса й Симоненка, Ліни Костенко, представників сучасного письменства.

Ведучий. Сьогоднішнє свято ще раз показало нам усім, що таке для людей рідна мова. Це – тиха мамина колискова, мудре батьківське слово. Це – наша гордість. Бережімо її, гордо всім заявляймо: «Я – УКРАЇНЕЦЬ! Син чи донька цієї землі. Я пишаюся цим, люблю свій народ, свою землю, свою мову!»

Ведуча. Ось і підійшло до кінця наше свято. Слово для оголошення результатів конкурсу надається журі.

Переможцям вручають призи.

Звучить пісня

Ведучий. Бажаю кожному з вас стати борцем за відродження рідної історії, мови, культури. Любіть Україну, шануйте її народ, вивчайте свою мову.

До побачення дорогі наші друзі! До нових зустрічей!

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
6 квітня 2020
Переглядів
644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку