Виховний захід до Дня рідної мови (21 лютого)
«Від рідного слова ти сил набирайся,
Ніколи й ніде ти його не цурайся»
Мета: навчити дітей сприймати і розуміти слово; показати роль і місце в особистому і суспільному житті людини; сприяти становленню активної життєвої позиції-розвитку уяви, логічного мислення, усного мовлення; стимулювати інтерес до постійного удосконалення особистої мовної компетентності; допомогти учням в усвідомленні місця української культури в цілому, і мови зокрема, в контексті Європейської; розвивати швидкість мислення, пам’ять та навчальну мотивацію; вміння висловлюватися милозвучно, гармонійно, змістовно; прищеплювати здоровий дух змагання, прагнення стати найкращим; виховувати любов та повагу до рідного слова, високі почуття патріотизму й гордості за свою Вітчизну.
Обладнання: мультимедійна дошка, словнички, державна символіка(прапор, герб, гімн), виставка народного промислу, роздатковий матеріал, конверти із завданнями виставка книг, присвячена історії та розвитку української мови, Конституція України, грамота, подяка.
(Вислів на проектор)- Рідна мова, пісня солов’їна,
Ти одна як диво-дивне,
Як одна на світі Україна
І як мати в кожного одна
(В. Сосюра)
Форма проведення: мовознавчі турніри.
Категорія учасників: дві команди по п’ять учнів.
Хід заходу
Учень. Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну.
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
Учениця. Як гул століть, як шум віків,
Як бурі подих- рідна мова,
Вишневих ніжність пелюстків,
Сурма походу світанкова,
Неволі стогін, волі спів,
Життя духовного основа.
Учень. Рідна мово! Зелена діброво!
Чую пісню твою запашну
Ти квітуєш пелюстками слова
У морозних димах полину.
Учениця. О рідне слово, хто без тебе я?
Моя ти – пісня, сила і відвага.
Тебе у спадок віддали мені
Мої батьки і предки невідомі.
Ведучий. Найбільший скарб народу- це його національна мова, яка віками і тисячоліттями на цій землі складалася, шліфувалася, з покоління в покоління передавалася.
Ведуча. Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі – в нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки – тут коріння роду українського, що сягає сивої давнини. І де б ми не були, скрізь відчуваємо оклик рідної землі.
Ведучий. Сьогодні ми зібралися, щоб вшанувати нашу рідну мову, бо вона – життя духовного основа. Мова – то цілюще джерело, хто не припаде до нього вустами, той сам всихай від спраги.
Століттями мови народу була тією повноводною річкою, яку ми називаємо поезією. Поетична грань живе в слові, яку ми називаємо поезією. Поетична грань живе в слові, і слово немислиме без неї, як немислима річка без води.
Ведуча. Шановні добродії! Сьогоднішня зустріч - це ще одна сходинка до нашого взаєморозуміння, до родинного єднання в сім’ї вольній, новій.
Ведучий. Ми раді вітати вас на нашому святі мови, та надіємося, що ви отримаєте задоволення від спілкування і надовго залишаться приємні спогади. Отож, ми спробуємо довести всім, що гарний настрій можна зберегти при будь-якому ставленні до нас фортуни і що найголовніше – це людська гідність. Її поважати потрібно завжди.
Ведуча. Свято наше буде проходити у вигляді мовних конкурсів, і ми побачимо, на скільки наші учні знають українську мову. Давайте оплесками привітаємо наші команди. До їх складу входять найерудованіші, найкмітливіші, найдотепніші учні старших класів нашої школи. У цій грі не буде переможених, просто комусь пощастить більше. Команди, займіть свої місця.
Вихід команд під музичний супровід.
Ведучий. Оцінювати команди буде наше високоповажне журі( представлення членів журі).
Ведуча. Шановні вболівальники, не ловіть гав, а оплесками підтримуйте свою улюблену команду. Отже, починаймо!
Ведучий. 1-й тур. «Презентація»
Кожна команда презентує себе, оголошує свою назву дивіз та емблему.
Ведуча. 2-й тур. «Розминка»
Ведуча по черзі ставить запитання кожній команді. Якщо команда неправильно відповідає, хід переходить до наступної. Прошу підійти капітанів для жеребкування. Воно буде продовжуватися до тих пір, поки хтось не помилиться.
Ведучий. Музична пауза.
Ведуча. 3-й тур. «Далі… далі…».
Кожній команді потрібно за 1 хвилину дати якнайбільше правильних відповідей.
Запитання для першої команди:
Ведучий. Запитання для другої команди:
Ведуча. 4-й тур.
Команди одержують конверти, в яких є частини слів: корень, префікси, суфікси, закінчення. З них потрібно скласти слова. Виграє той, хто першим правильно складе слова.
Префікси: на-, над-, за-, з-, в-, про-, при-, ви-, по-, під-, роз-, від-, до-, перед-
Корені: -пис-, -їзд-, -мов-, -ліс-, -дум-, -в’яз-
Суфікси: -к-,-ок-, -очк-
Закінчення: -а
Ведучий. Яке це диво – українська народна пісня! Яку владну силу таїть вона в собі! Хто не був зачарований нею? Вона натхненна, мелодійна, безмежна широтою і красою образів. Вона звучить, як голос душі людської, сповненої туги і радості.
Учень. О пісне! Від народу кров і плоть
Ти узяла, щоб лиш йому служити.
Тебе ніхто не може побороть,
Бо вільний дух твій правдою повитий.
Учениця. Пісня…
Вона лунала в тишій урочистій
І ніжне слово брала у полон
І пестила, і ніжила в колисці
Дитячий сон.
Учень. Крилатим птахом линула в діброві
І сяйво зір тримала на крилі.
І в кожнім слові, сповненім любові,
Бриніли чари рідної землі.
Учениця. Кружляй же завжди, пісне, на орбіті,
Брини й лунай в різноголоссі нот.
Про рідний край і нашу пісню в світі
Не забувай, співучий мій народе.
Звучить пісня.
Ведуча. Слово надається журі (оголошуються результати за чотири тури).
Ведучий. 5-й тур. «Хто швидше».
Кожній команді видаються таблички з цифрами. Ведучий читає фразеологізми, учасники підіймають картки з потрібною цифрою.
Грати.. скрипко;
… шкури здерти;
… колесо до воза;
… п’ятниць на тиждень;
Бути на… небі;
… дорогою обійти;
… раз відміряй, а … раз відріж;
У … няньок дитина не плаче;
… одного не ждуть;
Ведуча. 6-й тур. «Битва капітанів».
Учасникам гри потрібно скласти якнайбільше слів з літер, що входять до складу слова «Презентація». Час на роздуми – 1 хвилина.
А для учасників команд на дошці записані слова, які потрібно розставити за алфавітом.
Слова для виконання завдання: сад, вишенька, жайворонок, зерно, холодно, ліс, листопад, переліт, зранку, зовсім, доверху, чисто, здогад, личко, лицар, жердка, щітка, шланг, віз, горб, радощі, цукор.
Музична пауза.
Ведучий. 7-й тур. «Чорна скринька».
У чорній скриньці лежать три «яблука». Перше «яблуко» було завезене до Росії у XVII ст. із Голландії за наказом Петра І, а в Голландію з Америки. Його називали «земляне» або «чортове яблуко». Друге «яблуко» було завезено з Південної Америки. Французи та італійці назвали його « яблуком кохання», друге «золотим яблуком». Перша згадка про це яблуко в Росії датована 1781 роком. У цей час його вирощували тільки в приватному ботанічному саду Демидова у Москві. Третє «яблуко» китайське, батьківщина його – Південно-Східна Азія. Воно так і називається китайське яблуко.
Завдання.
Назвіть «яблука», що лежать у чорній скриньці.
На сцену виносять чорну скриньку. Командам на роздуми дається 1 хвилина.
Звучить музика.
Відповідь. Увага! Правильна відповідь: перше «яблуко» - картопля. Друге «яблуко» - апельсин, третє «яблуко» - помідор.
Ведучий. 8-й тур. «Дуель».
Командам по черзі ставлять 10 запитань. Переможцем стає той, хто дасть найбільше правильних відповідей.
Учень. Не цурайтесь мови, люди
Рідного джерельця
Хай воно струмочком буде
Хай дійде до серця.
Учениця. Хай воно в піснях лунає
Кожен день і в свято
Соловейком хай співає
В українській хаті.
Ведучий. Що за вечір, як без танців,
Це, напевно, скаже всяк,
Тож попросимо сміливців
До нас на гопак.
Танець
Ведуча. 8-й тур. «Диктор».
Представники кожної команди мають проказати скоромовки. Члени якої команди краще їх проговорять, та команда і переможе.
Скоромовки:
Ведучий. Гра з глядачами
Ведуча. 9-й тур. «Цікава мозаїка».
Кожна людина по своєму неповторна. Від неї і тільки від неї самої залежить її успіх чи невдача. Ми розпочинаємо наступний конкурс, в якому кожен з учасників буде виконувати індивідуальне завдання. Прошу учасників вибрати свої завдання. Час на виконання 1 хвилина.
Доповнити прислів’я
Завдання для першої команди:
Завдання для другої команди:
Ведучий.10-й тур. «Національна символіка».
Учасники впродовж 30 секунд готують відповіді на запитання для першої команди:
Запитання для другої команди:
Учень. Від рідного слова ти сил набирайся,
Ніколи й ніде ти його не цурайся.
І з нього черпай любов, наче воду.
Учениця. Любіть свою мову й ніколи
Її не забудьте в житті,
Вона – як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот
І там, де звучить рідна мова
Живе український народ.
Ведуча. Українська мова – це мова багатомільйонного народу, одна з найбагатших і найрозвиненіших мов світу. Це неповторна мова Шевченка і Франка, Лесі Українки, Тичини й Сосюри, Рильського та Малишка, Стуса й Симоненка, Ліни Костенко, представників сучасного письменства.
Ведучий. Сьогоднішнє свято ще раз показало нам усім, що таке для людей рідна мова. Це – тиха мамина колискова, мудре батьківське слово. Це – наша гордість. Бережімо її, гордо всім заявляймо: «Я – УКРАЇНЕЦЬ! Син чи донька цієї землі. Я пишаюся цим, люблю свій народ, свою землю, свою мову!»
Ведуча. Ось і підійшло до кінця наше свято. Слово для оголошення результатів конкурсу надається журі.
Переможцям вручають призи.
Звучить пісня
Ведучий. Бажаю кожному з вас стати борцем за відродження рідної історії, мови, культури. Любіть Україну, шануйте її народ, вивчайте свою мову.
До побачення дорогі наші друзі! До нових зустрічей!