Виховний захід історичного спрямування, покликаний поглибити знання учнів період 30-х років ХХст. як в контексті історії України так і в контексті історичного краєзнавства.
«Запали свічку пам‘яті» |
ГОЛОДОМОР 1932-1933 рр. |
Звучить музика („Реквієм” В.-А. Моцарта).. Відкриваються куліси.
Учні стоять на сцені .
1 учень тримає в руках свічу, після своїх слів підходить до стола і запалює її.
Я зітхну… запалю обгорілу свічу.
Помічаю: не замки – твердині, не храми,
Кам‘яний чорнозем – потріскані стіни плачу.
2 учень тримає в руках Книгу скорботи України після своїх слів підходить до стола і ставить її.
З далини, аж немов з кам‘яної гори надійшли.
Придивляюсь: «Вкраїна, ХХ століття»
І не рік, а криваве клеймо «33»
3 учень тримає в руках вишитий рушник після своїх слів підходить до стола і кладе.
Повстаньте всі , кому сказали : «Вмри!».
Засяйте над планетою, невинні душі.
Зійдіть на води й суші, збудуйте пам‘яті
Невигаслий собор, це 32-й рік.
4 учень тримає в руках ляльку-мотанку що символізує Україну, після своїх слів підходить до стола і ставить її.
Це 33-ий рік,
Це 47-ий рік.
Голодомор! Голодомор! Голодомор!
Такого ще земля не знала,
Закрили Україні очі,
І душу міцно зав‘язали
Учні покидають сцену.
Ведучий 1. Не сьогодні це сказано : « Час нарожуватися і час помирати, час руйнувати і час будувати , час розкидати каміння і час збирати його, час мовчати і час говорити «. Тож сьогодні час говорити! Говорити про страшну трагедію українського народу , яка забрала життя мільйонів наших земляків.
Ведучий 2. 1933-ий рік … Найчорніший час нашого народу. У світі не зафіксовано
такого голоду , як той, що випав на долю народу найродючішої та найблагодатнішої землі.
Ведучий 1.. День пам‘яті жертв голодомору – щорічний національний пам‘ятний день в Україні, який припадає на четверту суботу листопада. В ці дні ми вшановуємо пам‘ять українців життя яких забрав голод 1932-1933 рр. 24 країни світу офіційно визнали голодомор геноцидом українського народу. В наших селах із голоду помирали і дорослі, і діти. Як можна забути, що без стихії, без засухи, без війни – в самому центрі цивілізованої Європи, в Україні, яка незадовго перед цим була житницею континенту, небачений голод забрав у могилу мільйони людей?
Пам’ятаймо, що зимою 1932-1933 р. помирало в Україні 17 чоловік на хв.., 25 тис. щодня. За 10 місяців Україна втратила майже чверть свого населення. Страшна арифметика, та не вся , бо до неї треба додати розкуркулених і висланих у Сибір, розстріляних і замордованих у 1937-1939 Р.Р. Чому так сталося?
Учень 5 . Наприкінці 1920-их років провідне місце провідне місце в керівництві режиму посів Йосип Сталін, який зосередив у своїх руках абсолютну владу , як у партії, так і в державі. Настає тоталітарний контроль держави і партії за суспільством, який супроводжують ліквідації поступок у національній, культурній, соціально-економічний сферах. Особливе занепокоєння влади викликає Україна. Потужна національна еліта , економічне незалежне і національне свідоме селянство становило головну загрозу для більшовиків. Держава переходить до індустріалізації. І тоталітарна влада не винайшла кращого способу, як фактично пограбувати селян, репресіями, які отримали назву розкуркулення, вона абсурдно нищила кращі селянські господарства. Майно селян конфісковували, а їх самих засуджували до ув‘язнень чи засилання на північ , у Сибір. У колгоспах селяни втрачають можливість контролювали за результатами своєї праці. Вони цілком стають залежними від партійного керівництва. Керівництво СРСР розглядало голод. Як інструмент придушення українців. Це найбільш чітко проявляється у постанові керівництва СРСР від 14 грудня 1932 року «Про хлібозаготівлі на Україні , Північному Кавказі і в західній області».
Ведучий 2. Першими про знищення українського дослідили і сповістили людству американці – Джеймс Мейс та Роберт Конквест. Нині про перебіг голодомору написано понад 10 тис. статей, свідчень, документів, досліджень науковців, які розкривають причину, саме чому був голодомор, та хто в у цьому винен?
Документи, які свідчили про терор голодом раніше ніколи не оприлюднювались. Незалежна вільна Україна відкриває таємні заборони комуністичного режиму над такими документами, що доводять свідомий характер терору голодом, а також загальне число жертв від 7 до 10 млн.
Вчитель. Шановні гімназисти, сьогодні про події 32-33 років на Корюківщині розповість науковий співробітник Корюківського історичного музею Толкачова Оксана Олексіївна .
Виходять 5 учнів
1 учень. Хоч якою очевидною була зумисність голоду 1932–1933 років, правду про
нього більшовики ретельно приховували . За часів, коли Україна входила до складу СРСР, неможна було почути бодай слово про найбільшу з несправдливостей, заподіяних нашому народові за всю історію. Застрашені українці, яким пощастило пережити голод, мовчали про нього, щоби вберегти себе і свої сім’ї. Та забути жахи голодомору люди не могли. Спогади сотень очевидців оприлюднені тільки зараз, коли Україна здобула незалежність.
2 учень. Це було не стихійне лихо, а зумисне підготовлений голодомор. У
1933 році Сталін, говорячи про підсумки першої п’ятирічки, говорив: „Ми,
безперечно, досягли того, що матеріальне становище робітників і селян
поліпшується у нас із року в рік. У цьому можуть сумніватися хіба що
тільки запеклі вороги радянської влади”. Після такої заяви мало хто міг
наважитися висловити іншу точку зору.
3 учень. Не наважувалися сказати правду не тільки при Сталіні, а й при інших
вождях-генсеках цілих 60 років. У жодних підручниках історії не можна
було знайти жодного слова про голодомор. Голод – то такий фізіологічний феномен, який нищить нормальну психіку, гасить емоції і волю до боротьби. У багатьох споминах жертв голоду засвічується, що тривале голодування призводить до апатії і деморалізації людської свідомості, відбирає сили для боротьби. Голод призводив бо божевілля і канібалізму. Дистрофія нищила розум, свідомість людей, перетворювала їх на тварин. За таких умов фізичний опір був неможливим.
Голод руйнував громадські і суспільні зв’язки, кожен голодуючий думав
лише про те, як би врятуватися від смерті. Але порятунку не було. Духовне життя людей занепало.
ВІДЕОФІЛЬМ «Тиса-1. Про голодомор на Україні»
Ведучний 1. Щороку кожної четвертої суботи листопада о 16 годині оголошують загальнонаціональну хвилину мовчання , після чого по всій Україні відбувається акція «Запали свічку», в межах якої всі охочі несуть свічки до пам‘ятників. В нашому місті це пам‘ятник «Жертвам фашизму». В акції також можна взяти участь, залишивши свічку у своєму вікні. А зараз ми запрошуємо всіх запалити свічки пам‘яті.
ВІДЕО Оксана Білозір «Свіча»
Ведучий 1. Сьогодні є поширеною думка, що говорити про голод – це озиратися назад, блукати десь серед могил. А що ми там знайдемо? Ми повинні дивить у завтрашній день, а не озиратися назад. То чи треба говорити про голод?
Ведучий 2. Озиратися в минуле треба кожному. Людина не живе в одному часі, а у трьох часових вимірах : у минулому, сьогоденні та майбутньому. Дорога у майбутнє пролягає через минуле. Треба осмислити власне минуле, зрозуміти його, бо історія повторюється. Отож озиратися треба, щоб зрозуміти.
Ведучий 1. Відродження України можливе лише тоді , коли народ поверне свою історичну пам‘ять.
Ведучий 2. Дякуємо всім за увагу.
Зима Наталія Анатоліївна,
учитель історії та правознавства
Корюківської гімназії
Чернігівської обл.
1