Виховний захід до Міжнародного дня толерантності "Ти знаєш, що ти – людина?.."

Про матеріал
Мета заходу: ознайомити учнів з історією свята та передумовами його виникнення; познайомити з поняттям «толерантність»; виявити основні риси толерантності; сформувати правильне уявлення про толерантну поведінку; сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе; пробудити у дітей щирий інтерес до всього корисного, морального, бажання берегти людську гідність.
Перегляд файлу

Павленко Ю. В.,

асистент вчителя

Лебединського ЗЗСО І-ІІІ ступенів №3

Виховний захід до Міжнародного дня толерантності

Тема: Ти знаєш, що ти – людина?..

Мета заходу: ознайомити учнів з історією свята та передумовами його виникнення; познайомити з поняттям «толерантність»; виявити основні риси толерантності; сформувати правильне уявлення про толерантну поведінку; сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе; пробудити  у дітей щирий інтерес до всього корисного, морального, бажання берегти людську гідність.

Обладнання: квітка (з окремими пелюстками) толерантності, ватман, кольорові маркери, картки з ситуаціями, мультимедійне забезпечення.

Епіграф до заходу: «Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші. Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної  терпимості».  

 Г. Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст

Хід заняття

І. Організація класу.

ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.

Вчитель.  Доброго дня, діти! Сьогодні у світі відзначається Міжнародний день толерантності. Саме з нагоди такого чудового свята ми з вами глибше ознайомимось зі значенням слова «толерантність», дізнаємося як це свято потрапило в наші календарі, переглянемо та обговоримо соціальні відеоролики, присвячені цій темі, і, звичайно, навчимося бути толерантними.

ІІІ. Основна частина заняття.

Послухайте легенду про толерантність.

Легенда про толерантність

Жила на світі дівчина на ім’я Любов. Тяжко їй  було жити без подружки. Ось і звернулася вона до старого сивого чарівника:

  • Допоможи мені, дідусю, вибрати подружку, щоб я могла з нею дружити все життя

 Подумав чарівник і сказав:

  • Приходь до мене завтра вранці, коли перші пташки заспівають і роса ще не просохне…

 Вранці, коли ясне сонце освітило землю, прийшла Любов у вказане місце до трьох сосен, що стояли на краю лісу… Прийшла і бачить: стоять біля сосен п’ять прекрасних дівчат, одна від другої гарніша.

  • Ось, вибирай, - сказав дідусь-чарівник. – Одну звуть Радість, другу – Печаль, третю – Удача, четверту – Краса, п’яту – Терпимість.
  • Всі вони прекрасні, - сказала Любов. –  Не знаю, кого і обрати…
  • Ти права, - відповів чарівник, - усі вони гарні, у житті ще не раз ти зустрінешся з ними, а може, ще й дружити будеш, але вибери одну з них. Вона буде тобі подружкою на все життя.

Замислилася Любов… Потім підійшла до однієї з дівчат і простягнула їй руку.

 То кого ж вибрала Любов? Ви не здогадались? Звичайно, Терпимість.

Як ви вважаєте, чому Любов обрала Терпимість, а не інші почуття? 

Вчитель.  Усі ми приходимо у цей світ для добра. Але під впливом різних обставин, оточення, поведінки ми в певних ситуаціях можемо робити хороші та погані вчинки. Своїм словом, поглядом або дією ми можемо підняти настрій людині, але водночас можемо її пригнітити, образити.

Для того, щоб не виникало таких ситуацій, в яких ми ображаємо людей просто того, що вони чимось від нас відрізняються або не погоджуються з нашою думкою і виникло поняття толерантність, а також у світі почали відзначати Міжнародний день толерантності.

    Давайте детальніше ознайомимось з історією цього свята.

Історія свята.

    16 листопада у всьому світі відзначається Міжнародний день толерантності. Його запровадили у 1996 році (24 роки тому) за рішенням Генеральної Асамблеї ООН. Саме цього дня ЮНЕСКО ухвалило Декларацію принципів терпимості. У Декларації йдеться про рівність усіх людей, незалежно від їхнього віросповідання, етнічної належності чи кольору шкіри.

Як заявлено в Декларації принципів терпимості, «терпимість – це те, що робить можливим досягнення миру та веде від культури війни до культури миру».

Декларація чітко формулює положення про те, що у повсякденному житті толерантність – це не бездіяльність, а активна життєва позиція, суть якої полягає не стільки в тому, щоб терпіти чужий спосіб життя, поведінку, звичаї, почуття, думки, ідеї або вірування, але охоче визнавати та приймати поведінку, переконання і погляди інших людей, які відрізняються від своїх власних.

У перекладі з латинської «tolerance» означає «терпіння». Толерантність (терпимість) означає, що кожен вільний дотримуватися своїх переконань і визнавати таке ж право за іншими. Так, люди за своєю природою розрізняються за зовнішнім виглядом, соціальним станом, мовою, статтю, поведінкою і цінностями. Цей перелік критеріїв відмінності можна продовжувати без кінця.

Ми всі різні. Але ми всі рівні. Тож кожна людина має право жити в мирі та зберігання своєї індивідуальності. А це означає, що бути толерантним не значить залишатися пасивним перед обличчям расизму, ксенофобії, гендерної або расової дискримінації, сексизму, ейджизму, насильства тощо, або ж мовчати, коли люди стикаються із жорстоким ставленням.

Впевнена, що толерантності потрібно вчитися і можна навчитися. Оскільки толерантність – це здатність людини, спільноти, держави чути і поважати думку інших, невороже зустрічати відмінне від своєї думки. Навчання починається з дітей, яких варто вчити бути просто «такими як всі», а, поважаючи інших, висловлювати свою точку зору та відстоювати власну позицію.

Мир не можливий без терпимості, а розвиток та демократія неможливі без миру.

Створення квітки толерантності

Вчитель.  Я дякую вам, що ви так уважно прослухали інформацію про історію свята толерантності, а також про саме значення цього поняття. А зараз давайте спробуємо узагальнити усе, що ви почули, створивши квітку толерантності. А на її пелюстках давайте кожен із вас запише те слово або словосполучення, з яким у нього асоціюється слово толерантність (Підказка: терпимість, милосердя, повага людської гідності, співробітництво, повага прав інших, прощення, співпереживання, прийняття інших такими, як вони є).

(Діти роблять надписи й прикріплюють пелюстки по-черзі, озвучуючи свої надписи).

Вчитель. Молодці! Дуже рада, що ви зрозуміли значення цього такого важливого у сучасному світі поняття.

Вчитель. Добре, що ви так гарно засвоїли поняття толерантність. А тепер спробуємо навчитися бути толерантними. Я пропоную вам життєві ситуації, які ви маєте вирішити з погляду толерантної людини.

Ситуація 1.

До класу прийшов новий учень. Чи цікаво Вам спілкуватися з ним? Як Ви будете поводитися на початку його перебування у класі?

Ситуація 2.

Вчитель посадив до Вас учня, який з певних причин Вам не подобається. Ваша реакція (буду ігнорувати, намагатися запобігти сидінню разом, дражнити, буду встановлювати контакти).

Ситуація 3.

Уявіть себе лідером класу. Один з учнів Вашого колективу перебуває у постійному конфлікті з іншими. Які будуть Ваші дії, як Ви зможете вирішити конфлікт? Ваші пропозиції щодо встановлення дружньої атмосфери в класі.

Ситуація 4.

 Один з Ваших однокласників просив дати йому списати, і, хоча Ви були проти, він наполіг на своєму. Під час перевірки вчитель звинуватив вас обох у тому, що роботи однакові. Ваша реакція?

Ситуація 5.

Ви знаходитесь за кордоном. Вас запросили в гості у сім’ю. На вечерю спеціально для Вас було подане національне блюдо. Але Ви одразу зрозуміли, воно Вам не сподобається. Що Ви скажете господарям дому, щоб їх не образити?

Ситуація 6.

Вашому класу запропоновано зробити велику спільну фотографію. Більшість учнів вирішили фотографуватися у шкільній формі, щоб залишилася пам’ять про шкільні роки. Але двоє  категорично проти цього. Запропонуйте ваш варіант вирішення проблеми.

Ситуація 7.

Після уроків ви з класом вирішили провести час разом. Під час вирішення як саме його провести думки розділилися: половина учнів захотіла піти пограти у футбол на стадіон, а інша - піти на пікнік до лісу. Як вчинити в такому випадку? До чиєї думки треба прислухатись?

Гра «Асоціативний ряд»

Вчитель. Зараз я попрошу вас виконати завдання. Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині. Тим самим ми з’ясуємо які ж риси існують.

      (На аркуші ватману записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру і виходять записувати її).

Т – терплячий, товариський, тактовний.

О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Е – енергійний, елегантний, ефективний.

Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

А – активний, акуратний, авторитетний.

Н – надійний, найдорожчий.

Т – терплячий.

Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.

І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.

С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

Ть – тактовний, товариський.

Вчитель.  Чи подобаються вам риси характеру, які ми записали біля кожної букви? Мені теж дуже – дуже подобаються і я бажаю, щоб ви про них не забували та шукали їх у собі.

Перегляд та обговорення соціальних відео

Вчитель. Наступним етапом нашого уроку толерантності є перегляд соціальних відео. Після перегляду попрошу вас висловити свою думку про побачене.

І. Поважай старших.

ІІ. Подарунок.

ІІІ. Інвалідність – не вирок.

IV. Булінг.

Завдання: спробуйте на листочках написати компліменти один одному, замість тих образ, які написали діти своїй однокласниці. Чи важко робити компліменти?

Виконання тесту «Чи толерантна ти людина?»

Вчитель. Як бачимо бути толерантними зовсім не складно, все залежить лише від нашого бажання. Я впевнена, що кожен із вас щодня стикається з такою ситуацією, де потрібно проявити свою терпимість, поступитися комусь в суперечці, вгамувати свою злість до того, хто чинить не так, як тобі хотілося б. Якщо ви так робите, то це означає, що ви є толерантними людьми. А наскільки ви є толерантними зараз з’ясуємо за допомогою тесту на толерантність.

Тест «Наскільки Ви толерантні?»

1.  Ви вважаєте, що у Вас виникла цікава ідея, але її не підтримали. Це Вас  засмутить?

              а) так;                 б) ні.

2.   Друзі пропонують розпочати гру. Чому Ви віддасте перевагу?

              а) щоб у ній брали участь ті, хто грає добре;

              б) щоб грали й ті, хто навіть  не знає правила.

3. Чи зможете Ви спокійно сприйняти погану для Вас новину?

              а) так;                 б) ні.

4. Чи дратують Вас люди, які з’являються в громадських місцях в нетверезому вигляді?

              а) якщо вони поводяться пристойно, це мене  взагалі не цікавить;

              б) мені завжди були неприємними люди, які не вміють себе     

                  контролювати.

5. Чи легко Ви знайдете контакт з людьми іншої професії, матеріального стану,  іншими звичками?

              а) ні, це мені важко було б зробити;

              б) так, бо я не звертаю на це увагу.

6. Над Вами пожартували. Як Ви на це відреагуєте?

              а) мені не подобаються ані жарти, ані жартівники;               

              б) хоча цей жарт може бути неприємним, відповім тим самим.

7.  Чи згодні Ви з тим, що багато людей «знаходяться не на своєму місці» і   «роблять не свою справу»?

              а) так;                 б) ні.

8. У компанії Ви з другом (подругою), який стає об’єктом загальної уваги, відвертаючи її від Вас. Як Ви на це відреагуєте?

            а) мені неприємно, що мене позбавляють уваги;               

            б) я лише зрадію за нього (неї).

9.  У гостях ви зустрічаєте людину похилого віку, яка критикує сучасне покоління і розхвалює старі часи. Ваша реакція:

            а) підете раніше, зіславшись на якийсь привід;                              

            б) почнете сперечатися.

Підрахуйте бали.

         По 2 бали дається за відповіді: 1б, 2б, 3б, 4б, 5б, 6б, 7б, 8б, 9б.

          За інші варіанти відповідей бали не нараховуються.

Від 0 до 4 балів.

         Ви безкомпромісний та упертий. Де б Ви не перебували, створюється таке враження, що Ви намагаєтесь усім нав’язати свої думки. Ви можете виявити агресію, навіть підвищити голос, аби досягти своєї мети, тому з Вами важко підтримувати стосунки тим, хто дотримується іншої точки зору, хто не погоджується з тим, що Ви робите.

Від 6 до 12 балів.

         Ви спроможні відстоювати свою точку зору і вести діалог, змінювати свою думку, якщо це необхідно. Хоча іноді можете бути і занадто різким, нечемним до свого співрозмовника. В такі моменти Ви справді можете виграти суперечку з людиною більш слабкого характеру. Але чи варто одержувати перемогу таким чином, якщо цього можна досягти, не принижуючи чиєїсь гідності?

Від 14 до 18 балів.

Твердість Ваших переконань поєднується з Вашою толерантністю. Ви можете прийняти будь-яку ідею, з розумінням поставитися до  неочікуваного вчинку, навіть якщо Ви його не схвалюєте. Ви досить критично ставитесь до своєї думки і здатні з повагою і тактом відмовитись від поглядів, які, як виявляється, були помилковими.

ІV. Підсумок заняття.

Вчитель. Отже, тільки терпимість, злагода, взаєморозуміння, взаємоповага вміння поважати думку іншої людини, яка відрізняється від твоєї власної, готовність допомогти іншим, творити добро, подолання особистого егоїзму принесуть щастя і впевненість у майбутньому.

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від незгод,

Знищить суперечок павутину,

Переріже нитку перешкод.

Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледіть перемогу,

Допоможе витримати все.

Будь завжди нестримним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй.

Освіти життя яскравим сонцем,

Толерантний Всесвіт побудуй!

Я сподіваюсь, що побачене та слова, сказані сьогодні, не будуть марними і ви навчитеся бути терпимими до інших, навчитеся любити кожного за те, що він особливий. Будьмо толерантними! Дякую за вашу активність та увагу!

Я  хочу закінчити наш захід словами німецького поета Гете: «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Квітка толерантності для оформлення класу | Ілюстрації. Виховна робота

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Ситуація 1.

До класу прийшов новий учень. Чи цікаво Вам спілкуватися з ним? Як Ви будете поводитися на початку його перебування у класі?

Ситуація 2.

Вчитель посадив до Вас учня, який з певних причин Вам не подобається. Ваша реакція (буду ігнорувати, намагатися запобігти сидінню разом, дражнити, буду встановлювати контакти).

Ситуація 3.

Уявіть себе лідером класу. Один з учнів Вашого колективу перебуває у постійному конфлікті з іншими. Які будуть Ваші дії, як Ви зможете вирішити конфлікт? Ваші пропозиції щодо встановлення дружньої атмосфери в класі.

Ситуація 4.

Один з Ваших однокласників просив дати йому списати, і, хоча Ви були проти, він наполіг на своєму. Під час перевірки вчитель звинуватив вас обох у тому, що роботи однакові. Ваша реакція?

Ситуація 5.

 Ви знаходитесь за кордоном. Вас запросили в гості у сім’ю. На вечерю спеціально для Вас було подане національне блюдо. Але Ви одразу зрозуміли, воно Вам не сподобається. Що Ви скажете господарям дому, щоб їх не образити?

Ситуація 6.

Вашому класу запропоновано зробити велику спільну фотографію. Більшість учнів вирішили фотографуватися у шкільній формі, щоб залишилася пам’ять про шкільні роки. Але двоє  категорично проти цього. Запропонуйте ваш варіант вирішення проблеми.

Ситуація 7.

Після уроків ви з класом вирішили провести час разом. Під час вирішення як саме його провести думки розділилися: половина учнів захотіла піти пограти у футбол на стадіон, а інша - піти на пікнік до лісу. Як вчинити в такому випадку? До чиєї думки треба прислухатись?

Додаток 3

 

Т – терплячий, товариський, тактовний.

О – обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Е – енергійний, елегантний, ефективний.

Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

А – активний, акуратний, авторитетний.

Н – надійний, найдорожчий.

Т – терплячий.

Н – необхідний людям, ніжний, незалежний.

І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.

С – співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

Ть – тактовний, товариський.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Соціальні відео

Поважай старших: https://youtu.be/38y_1EWIE9I

Подарунок: https://www.youtube.com/watch?v=8B3PBCLpRMo

Інвалідність - не вирок: https://www.youtube.com/watch?v=rajnbzd27PM

Соціальне відео про булінг: https://www.youtube.com/watch?v=uMg-8ijfM-s

Шкільний булінг (school bullying): https://www.youtube.com/watch?v=OzWZ2Ya5ePU

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

Тест „Наскільки Ви толерантні?”

1.  Ви вважаєте, що у Вас виникла цікава ідея, але її не підтримали. Це Вас  засмутить?

              а) так;                 б) ні.

2.   Друзі пропонують розпочати гру. Чому Ви віддасте перевагу?

              а) щоб у ній брали участь ті, хто грає добре;

              б) щоб грали й ті, хто навіть  не знає правила.

3. Чи зможете Ви спокійно сприйняти погану для Вас новину?

              а) так;                 б) ні.

4. Чи дратують Вас люди, які з’являються в громадських місцях в нетверезому вигляді?

              а) якщо вони поводяться пристойно, це мене  взагалі не цікавить;

              б) мені завжди були неприємними люди, які не вміють себе     

                  контролювати.

5. Чи легко Ви знайдете контакт з людьми іншої професії, матеріального стану,  іншими звичками?

              а) ні, це мені важко було б зробити;

              б) так, бо я не звертаю на це увагу.

6. Над Вами пожартували. Як Ви на це відреагуєте?

              а) мені не подобаються ані жарти, ані жартівники;               

              б) хоча цей жарт може бути неприємним, відповім тим самим.

7.  Чи згодні Ви з тим, що багато людей «знаходяться не на своєму місці» і   «роблять не свою справу»?

              а) так;                 б) ні.

8. У компанії Ви з другом (подругою), який стає об’єктом загальної уваги, відвертаючи її від Вас. Як Ви на це відреагуєте?

            а) мені неприємно, що мене позбавляють уваги;               

            б) я лише зрадію за нього (неї).

9.  У гостях ви зустрічаєте людину похилого віку, яка критикує сучасне покоління і розхвалює старі часи. Ваша реакція:

            а) підете раніше, зіславшись на якийсь привід;                              

            б) почнете сперечатися.

Підрахуйте бали.

         По 2 бали дається за відповіді: 1б, 2б, 3б, 4б, 5б, 6б, 7б, 8б, 9б.

          За інші варіанти відповідей бали не нараховуються.

Від 0 до 4 балів.

         Ви безкомпромісний та упертий. Де б Ви не перебували, створюється таке враження, що Ви намагаєтесь усім нав’язати свої думки. Ви можете виявити агресію, навіть підвищити голос, аби досягти своєї мети, тому з Вами важко підтримувати стосунки тим, хто дотримується іншої точки зору, хто не погоджується з тим, що Ви робите.

Від 6 до 12 балів.

         Ви спроможні відстоювати свою точку зору і вести діалог, змінювати свою думку, якщо це необхідно. Хоча іноді можете бути і занадто різким, нечемним до свого співрозмовника. В такі моменти Ви справді можете виграти суперечку з людиною більш слабкого характеру. Але чи варто одержувати перемогу таким чином, якщо цього можна досягти, не принижуючи чиєїсь гідності?

Від 14 до 18 балів.

Твердість Ваших переконань поєднується з Вашою толерантністю. Ви можете прийняти будь-яку ідею, з розумінням поставитися до  неочікуваного вчинку, навіть якщо Ви його не схвалюєте. Ви досить критично ставитесь до своєї думки і здатні з повагою і тактом відмовитись від поглядів, які, як виявляється, були помилковими.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Сидоренко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Боркан Наталія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Колчар Іванна Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 січня 2022
Переглядів
17374
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку