Тема: «Екобум»(Життя без сміття).
Мета : сформувати уявлення про тверді побутові відходи, проблеми їх утилізації, вплив сміття на здоров'я планети і людини, вторинну переробку сміття, її економічне значення; поглибити й розширити знання учнів про шляхи розв'язання проблеми побутових відходів; розвивати вміння здійснювати пошук інформації у різноманітних джерелах та самостійно приймати рішення; розвивати комунікативну компетентність та навички здорового способу життя; виховувати у дітей дбайливе ставлення до довкілля, свого здоров'я і здоров'я планети; здійснювати профорієнтацію та професійне самовизначення.
Обладнання: роздатковий матеріал, презентація.
Хід заняття
Організаційна частина.
Треба разом привітатись:
Добрий день. Добрий день.
Дружно й весело сказати:
Добрий день. Добрий день.
Вправо, вліво повернутись.
Добрий день. Добрий день.
Один одному всміхнутись.
Добрий день. Добрий день.
Як вас, друзі, всіх багато
Синьооких і чорнявих,
Карооких і білявих,
І високих, і низеньких,
І товстеньких, і худеньких…
Всіх вас рада привітати
І найкраще побажати.
Добрий день!
Позитивне налаштування учнів на роботу.
По колу учні передають кленовий осінній листочок з побажаннями.
Даринко, я бажаю тобі …
Емоційне введення.
Перегляд відеоролика «Людина і природа» https://www.youtube.com/watch?v=S9caPlf5ioU
Обговорння через проблемні запитання переглянутого відео
- Сподобалось відео?
- Чи знайомі вам ці краєвиди?
- Чи тривожать вони вас?
- Які почуття викликають?
- Як ви гадаєте, людина дбає про природу чи знищує її своєю діяльністю?
Розповідь вчителя
- А чи знаєте ви, що з 1 січня 2018 року Україна зобов’язалася сортувати все сміття за видами матеріалів, а також розділяти його на придатне для повторного використання, для захоронення та небезпечне. Про це йдеться у статті 32 Закону України "Про відходи", до якої був доданий відповідний пункт ще у 2012 році. Цей пункт відповідає двом Директивам ЄС – 1999/31/EC та 2008/98/EC, які врегульовують поводження зі сміттям у країнах Європи, надають чітку послідовність дій, які необхідно виконувати із відходами, класифікують сміття, ставлять стратегічну мету скоротити кількість відходів, які вивозять на полігони.
Метод «Припущення»
- Хтось із вас вже здогадався про що ми сьогодні будемо розмовляти на уроці?
- А назва нашого уроку закодована. Спробуйте переставити букви та відгадати.
Б |
Е |
О |
У |
К |
М |
Оголошення теми й мети заняття
- Тема нашого сьогоднішнього заходу Екобум, ми будемо говорити про те як нам прожити без сміття. Мені дуже хочеться привернути увагу до актуальної екологічної проблеми сучасності – засміченості, з’ясувати як впливає погана екологія на здоров’я людини; знайти шляхи подолання проблеми.
Вправа «Мої очікування» + сторітелінг
- Діти, ви вже знаєте про що ми будемо сьогодні говорити, ви вправно відгадали тему нашої зустрічі. Прошу висловити свої очікування перед початком роботи. Що вам хочеться дізнатися? Які очікування?
- І враховуючи те, що ми починаємо мислити з позиції свідомих громадян. Місце для фіксації думок у вас - листочок якому вже багато років, я знайшла його у своєї бабусі на горищі. Вона також була вчителькою і як і я полюбляла свою роботу.
|
|
|
Розповідь вчителя
Згідно прогнозами науковців населення Землі може подвоїтись протягомнаступних 50 років. Майже 12 млрд. людей повинні навчитись жити на земній кулі, довжина екватора всього 40 000 км, і не просто жити, а як добрі господарі дбати про землю – свій власний дім, оберігати її. «Усі ми пасажири одного корабля, що називається земля» - сказав Антуан де Сент-Екзюпері. Тому священний обов’язок усіх полягає у постійній турботі про благо нашого спільного дому, а отже, й про себе.
Де хто вважає, що нічого не трапиться, якщо я кину папірець, недопалок, викину пляшку з-під напою, залишу в лісі недоїдки, а насправді ми бачимо навколо жахливі сміттєзвалища. По тому, як людство ставиться до проблеми сміття можна судити на скільки суспільство цивілізоване.
Робота в парах (зв’язок з життям)
- Розгляньте малюнки. Проаналізуйте їх зміст. Висловіть свою думку. На скільки ефективними є ці методи?
- Поділіться своїм життєвим досвідом. Що ви робите для збереження чистоти довкілля?
|
|
|
|
Фіз.хвилинка «Подивись на небо» (за потреби)
https://www.youtube.com/watch?v=jqy7Rm8n4Fk
Робота в парах.
-Діти, зараз ви отримаєте пам’ятку про правила якими треба користуватися при сортуванні сміття. Познайомтесь із ними, запам’ятайте! Я впевнена, що ви не володіли цією інформацією раніше.
ПАМ’ЯТКА
Папір – це зошити, газети, книжки. Фантики від цукерок – придивіться, може вони з пластику? Вологі серветки зовсім не паперові – вони з пластику! Паперові стаканчики не зовсім паперові, бо містять шару пластику всередині та переробляються як пластик. |
ПАМ’ЯТКА
Папір – це зошити, газети, книжки. Фантики від цукерок – придивіться, може вони з пластику? Вологі серветки зовсім не паперові – вони з пластику! Паперові стаканчики не зовсім паперові, бо містять шару пластику всередині та переробляються як пластик. |
Практикум «Сортуй правильно» з використанням цеглинок Лего
- Перед вами лежать цеглинки 4 кольорів, які відповідають контейнерам для сортування відповідного сміття. Зараз я буду діставати із своєї скрині предмети, а ваше завдання піднімати цеглинку Лего відповідного до контейнера кольору. Тільки будьте уважними!
(завчасно підготуйте предмети! Використайте щось із пам’ятки щоб перевірити уважність учнів)
Розповідь вчителя +перегляд відео
Сортування сміття – це культура відповідального ставлення до відходів, яка формує наші щоденні звички. Сортуючи відходи, ми повертаємо цінні ресурси, які містяться у смітті, в нашу економіку – на переробні підприємства. В Україні є понад 100 підприємств, які переробляють вторинні пластик, папір, скло, метали.
Пропоную переглянути цікавий і пізнавальний матеріал про одне з них.
https://www.youtube.com/watch?v=L7dTTr2h1cE
Творча робота в групах (проф.орієнтація)
- Діти, уявіть, що ви працюєте на телебаченні у відділі підготовки новин. У вас на виступ є 1 хвилина ефірного часу. Ваше завдання: порадитись, обговорити, систематизувати матеріал про важливість роботи підприємств які переробляють сміття та розповісти про це в ефірі. (перед іншими учнями). Проявіть свою фантазію та винахідливість.
|
|
Презентація робіт в групах.
Вправа «Нове життя»
- У мене на столі є кошик, в якому зібрані предмети (пластик, картон, папір, скло, тканина …), які перестали бути потрібними, тобто вони перетворились на сміття і їх збираються викинути. Пофантазуйте як би ви могли їх використати. Подивіться на мої ідеї, можливо, вони вас надихнуть на творчість. Поділіться своїми думками з однокласниками.
|
|
|
Робота в групах «Створення агітаційних плакатів»
За допомогою газет та журналів (малюнків з них), зробити агітаційний плакат «Ми за чисту планету».
Презентація робіт.
Підсумок
- Тож, давайте приймати участь у різних заходах: у здачі макулатури, у виставках, робити роботи з пластикових пляшок, приймати участь у екологічних акція по збірки сміття. І тоді ми будемо впевненими, що ми зробили максимум що від нас залежить для збередення довкілля.
Вправа «Моя думка»
- Погляньте на слайд. Давайте прочитаємо вірш та висловимо свої думки стосовно прочитаних рядків.
Вправа «Продовжи речення»
«Що я буду робити, щоб світ навколо став чистішим…»
(Передаємо з рук в руки глобус)
Рефлексія + зв’язок із життям
- Поділіться своїми враженнями. Чи справдились очікування?
- Що нового дізналися?
- Як зміниться ваше життя від завтра?
- Які нові звички ви набудете?
- Як це вплине на життя всесвіту?
Музична пауза (за часом)
- Діти, ви гарно працювали, були активними та творчими. Прошу насолодитися тематичним музичним треком.
https://www.youtube.com/watch?v=UCPGuYRZgAE
Вчитель. У природі немає ніякого сміття. Усе, що створила природа, є початком чогось нового. До нових зустрічей!
За бажанням можна включити цей фрагмент:
Виступ учнів Рольова гра (підготовка учнів заздалегідь)
Виходить група з 5 учнів у білих халатах та окулярах
Бригада: Через поле, через гай
Йде бригада «Водограй».
Це вона іде до вас
В добрий путь і в добрий час.
Головне наше завдання –
Екологічне виховання:
Як рідну землю зберегти,
Відродить, допомогти.
Вчитель: Перший пацієнт – Вода.
Прозора, чиста нам дана,
Щоб її люди споживали,
Оберігали, захищали.(демонстрація плакату із зображенням забруднених річок, озер, океанів)
Вода: О, люди! Нумо, схаменіться!
Й навколо, нумо, подивіться –
Що навкруги ми наробили?
І як усе занапастили!
Як обміліли наші ріки,
І їх не відродить повіки,
Нітратами їх отруїли
Й сміттям навкруг все забруднили.
А нашеє безмежне море
Покрите нафтою!.. О горе!
І гинуть мешканці його.
Хто винен тут? Карать кого?
А де маленькі ті джерельця,
Що води з-під землі несли?
Не набереш ти з них й відерця
Болотом й мохом поросли.
Вчитель: А, здається, води на Землі багато – 1,5 млрд. м3. Так багато, що вистачило б усім. Але біда у тому, що в морях-океанах вода солона, а всьому живому на Землі потрібна прісна.Але люди не цінують це багатство, забруднюють його. Кожен рік у водойми світу потрапляє стільки шкідливих речовин, що ними можна було б заповнити 10000 товарних поїздів.
1-й експерт: Агов, Людино, схаменися!
Ти знищуєш сама себе.
Швидше до вод цих повернися,
Спробуй виправити все!
2-й експерт: Хай сині розіллються ріки,
Їх чистота води – навіки!
І буде повно риб у них -
Дзеркальних, срібних, золотих.
Усі моря без нафти будуть
І негаразди всі забудуть.
3-й експерт: Води прозорі, голубі,
Щоб відновлялися самі.
Джерельця стали бірюзові,
Все били й били з-під землі,
А свіжі роси світанкові
Все посміхалися б тобі.
4-й експерт: А теплий із грозою дощик
Купав гаї, садки, поля,
І квітку, і грибок, і кущик,
Бо це усе – наша земля.
Вчитель: Другий пацієнт – Повітря –
Свіже й чисте, мов кришталь.
Але раптом захворіло,
Забруднилося, на жаль!(демонстрація плакатів із зображенням лісових пожеж, викидів заводів, диму смітників)
Повітря: Заводи, фабрики на милі
Мене, повітря, забруднили !
Їх труби неба дістають
І смерть й хвороби нам несуть.
Замість веселки кольорової
Всі її барви дим несе.
А замість свіжості ранкової –
Задуху вітер принесе.
Вчитель: А причинами такого явища є забруднення повітря промисловими, транспортними, побутовими викидами, космічний пил, пісок пустель, попіл та гази з вулканів, дим лісових і степових пожеж. А у нашій країні – ще й Чорнобильська катастрофа.
5-й експерт: Повітря, яким ми дихаємо, настільки забруднене, що мимоволі пригадуються крилаті слова: «Або люди зроблять так, що в повітрі стане менше диму, або дим зробить так, що на Землі стане менше людей.»
1-й експерт: Агов, Людино, схаменися!
Адже повітря – це життя.
І від проблем не відвернися,
Адже це наше майбуття!
Вчитель: Наступна в нас –
Земля родюча,
Її багатств хода разюча
І повна скарбів комора –
Казкова Фауна і Флора.
Демонстрація плакатів із вирубленими лісами, забрудненими галявинами, розореними гніздами і мурашниками. Виходить учениця у костюмі Землі
Земля: Це я – Земля! Життя дарую,
Любові мить несу у світ.
І все довкілля зустрічає
Теплінь і сонця промінці.
Ліси, садки, поля і гори,
Тварини, риби і птахи –
Усі мої це дітлахи!
А ти є хто, Людино?
Адже ти теж моя дитина!
Поглянь-но, що зі мною ти зробила!
Хіба на це я заслужила?
За що караєш ти невинних:
Рослинний світ, тварин, птахів?
І поглинають мене сумніви глибокі:
Чи є в тобі душа, чи є любов?
Чи може розум твій холодний
Затьмарить цінності життя?
Чия дитина ти, Людино?
Невже моя?
Вчитель: Через недбале використання, більше 6 млн. га врожайних земель, пасовиськ і гірських луків щорічно у світі перетворюються на пустелі. А тварини і рослини через жорстоке і недбайливе відношення «вистоюють» у довжелезних чергах в надії потрапити до Червоної або Зеленої книги. Усі шукають хоч якогось захисту та порятунку.
Звучить пісня за мотивом «Одна родина» С.Ротару