Енергетичні напої – «надають крила» чи вбивають?.. (слайд 1)
Дев’ять десятих нашого щастя
залежить від здоров’я.
А.Шопенгауер
Постановка і формулювання проблеми: часте вживання енергетичних напоїв дає нам енергію і забирає наше здоров’я.
Гіпотеза проекту: енергетичні напої чинять негативну дію на здоров’я людини.
Мета проекту:(слайд )
Завдання проекту: ( слайд )
Методи, прийоми, форми роботи: пошук інформації, робота з нею, «мозковий штурм»; поєднання індивідуальної та групової , урочної та позаурочної організаціних форм.
Під час роботи над проектом учні мають дослідити, яким чином енергетичні напої впливають на організм підлітка. Проект спрямовано на розвиток самостійності пошукової роботи учасників. Під час роботи в цьому проекті учні знайомляться з поняттям «енергетичні напої» та їхнім складом, роблять висновки щодо доцільності вживання підлітком енергетиків. Учні навчаються самостійно шукати відповідей на ключові та тематичні питання за допомогою батьків, літератури, Інтернету, друзів. У процесі розробляння проекту учні створюють публікації, презентації, потім демонструють свою роботу перед ровесниками, учителями, батьками.
У процесі відстеження результативності проектної діяльності використано такі методи та прийоми дослідження, як:
Очікувані результати: ( слайд )
а). учні знатимуть: про переваги здорового способу життя та негативний вплив на людський організм такої шкідливої звички, як уживання енергетичних напоїв; причини вживання підлітками енергетичних напоїв та їх наслідки;
б). учні вмітимуть: оцінювати різні джерела інформації про проблему та критично ставитись до власних дій і вчинків; виходити на діалог з людьми, які вживають енергетичні напої; долати упередження та шкідливі звички, зокрема потяг до енергетиків, співпрацювати з різними категоріями громадян для розв’язання проблеми.
I-й етап – підготовчий ( слайд )
II-й етап –збирання необхідної інформації
III-й етап –планування, ключові моменти діяльності
IV-й етап –презентація результатів діяльності
V-й етап –оцінювання успішності проекту
ХІД ЗАХОДУ
Учитель: Доброго дня,діти! Рада вітати вас на нашому заході. Ми з вами протягом року працювали над виховним проектом «Енергетичні напої – «надають крила» чи вбивають?.. ». Тож настав час підбити підсумки нашої роботи. Робота над проектом передбачала такі завдання:
(діти озвучують завдання).
Кожна міні-група на певному етапі роботи над проектом збирали інформацію, добирали відеоматеріали, систематизували інформацію. За мету ми з вами визначили: (зачитує вчитель).
Рефлексія Давайте з вами налаштуємося на плідну працю. Встаньте ті,…..
Встановлення контакту з учасниками. Запитання вчителя до дітей.
Молодці! Тепер у нас всіх гарний настрій і ми можемо розпочинати.
Музика (релакс)
Учитель:Всім відомо, що головною цінністю кожної людини є здоров’я. Медики довели, що здоров’я насамперед залежність від поведінки людини, від її способу життя. На здоров’я сучасної людини впливають різні чинники: стреси, шкідливі звички, нераціональне харчування.
Сучасна людина живе в дуже напруженому ритмі и тому молодь починає шукати допінгові речовини для підтримки свого організму.
Ще із сивої давнини для наших предків дерево було символом здоров’я. Чим міцніше здоров’я, тим дерево було розлогішим. Ось і ми спробуємо створити таке дерево, але це не дерево здоров’я, а дерево наших очікувань. Тож, що ви очікуєте від сьогоднішнього заходу?( дерево на плакаті), ( очікування діти пишуть на стікерах одного кольору, дехто озвучує) _______________________________________________________________
Учитель: Я сподіваюсь, що ваші очікування справдяться.
Сьогодні, в наше життя стрімко увірвались різні енергетичні напої, які, як дехто вважає, є джерелом бадьорості та додаткової енергії, що необхідна для сучасної людини.
Останнім часом у молоді можна побачити в руках пляшечку з енергетиком. Енергетики без контролю вживаються учнями і під час занять в учбових закладах, розважальних центрах. Багато батьків не звертають увагу на те, що вживають їхні діти. Все це відбувається тому, що діти та дорослі мало обізнані про дію енергетичних напоїв на організм людини. А чи знаєте ви як виник цей напій?
Учень: __________________________ досліджувала історію виникнення енергетичних напоїв і хоче вас з цим познайомити. (презентація)(слайд )
Учитель: Скажіть ,будь-ласка : «А чи знаєте ви торгівельні марки енергетиків, які випускають?» (ймовірні відповіді дітей) (фото )(слайд )
Учитель: Ви напевно помітили, що на ваших столах стоять таблички з назвами груп, тож просимо модератора групи представити свою команду ( презентація 1 хв.) :
Учитель: Гаразд, кожна група готова до презентації свого міні-дослідження. Тож, увага, слово надаємо «Хімікам».
Учень0: Давайте з’ясуємо: шкідливо чи корисно вживати енергетичні напої?
Розглянемо детально склад енергетиків:( слайд )____________________________
Учень 1: Не дивлячись на те, що на світовому ринку присутні десятки енергетичних напоїв, основні їх інгредієнти однакові. Основними компонентами є Сахароза - звичайний цукор. Висококалорійний компонент багатьох харчових продуктів, використовується в чистому вигляді для підсолоджування напоїв, кондитерських виробів і т.п.
Глюкоза – найпоширеніший цукор в реакціях метаболізму людини, основна живильна речовина, що доставляється кров’ю до органів і тканин. Потрапляє в організм з їжею як продукт перетравлення сахарози, крохмалю, глікогену і інших вуглеводів.
Учень 2: (слайд ) Кофеїн – поширений психостимулятор, міститься в чаї, каві, мате, гуарані, горіхах кола і деяких інших рослинах. Зменшує відчуття втоми і сонливості, підвищує розумову працездатність, прискорює пульс, володіє легким сечогінним ефектом. Період активності змінюється втомою, що вимагає адекватного відпочинку. Передозування виявляється збудженням, безсонням, нервозністю, дратівливістю, судомами, болем в животі, прискореним і нерегулярним сердечним ритмом, а при дуже високих дозах – психозом, пошкодженням м’язів, аритмією і смертю (смертельна доза для людини – 10-15 г кофеїну, або 100-150 чашок кави). Систематичне вживання великих кількостей кофеїну приводить до розвитку наркотичної залежності – кофеїнізму.
Учень 3:(слайд ) Теобромін – речовина, схожа по будові і дії з кофеїном, але володіє приблизно в 10 разів меншим психостимулюючим ефектом. Міститься в какао і какавопродуктах, наприклад, в шоколаді.
Таурін – похідне амінокислоти цистеїну (всупереч поширеній точці зору, сам він амінокислотою не є). Один з основних компонентів жовчі, в основному в м’язах. Необхідний для нормального функціонування нервової, імунної і деяких інших систем, бере участь в регуляції обміну жирів і кальцію. У достатній кількості синтезується в організмі.
Учень 4:(слайд ) Глюкуронолактон– один з природних метаболитів глюкози в людському організмі. Важливий компонент сполучної тканини. Ніякими “енергетичними” властивостями не володіє, покращує виведення з організму токсичних продуктів обміну речовин. У енергетичних напоях міститься в кількості, що перевищує природне добове вироблення в 250-500 разів.
Учень 5: ( слайд )L-карнитин – речовина, яка синтезується в організмі з амінокислот лізину або метіоніну. Міститься в м’ясних і молочних продуктах, горіхах, деяких фруктах і овочах. Необхідний для нормального засвоєння і розпаду жирів. Організм людини не потребує додаткового джерела L- карнитина окрім власного вироблення і надходження з їжею.
D-рибоза – цукор, що входить до складу РНК, АТФ і деяких інших важливих біологічних молекул. Виробляється в організмі людини. Його здатність стимулювати енергетичний обмін явно перебільшена.
Учень 6: (слайд )Вітаміни групи B – необхідні організму речовини, необхідні для багатьох біохімічних реакцій. У звичайному раціоні сучасної людини містяться в достатніх кількостях. Не володіють “енергетичними” властивостями. А підвищена доза вітаміну В призводить до частого серцебиття та тремтіння в руках і ногах.
Гуарана – тропічна рослина, поширена в Бразилії, використовується як природний психостимулятор. Містить безліч органічних речовин, основну з яких, – кофеїн, який і обумовлює стимулюючу дію.
Учень 7:( слайд ) Женьшень– природний стимулятор різносторонньої дії. У звичайних дозах знижує відчуття втоми, підвищує психічну і фізичну активність. Надмірне вживання чревате тривожністю, безсонням і підйомом артеріального тиску.
Даміана – Латинське найменування вказує на властивості даміани як афродизиака. Покращує настрій і додає відчуття благополуччя. При великих дозуваннях можлива поява відчуття ейфорії, послаблюючий ефект.
Учитель: Дякую, у вас була дуже змістовна інформація. І ми зясували, що деякі речовини не шкодять людському організму. Увага на екран! «Соціологи» пропонують переглянути наступний відеоматеріал. (відео соціологи).
Соціологи( Учень):Енергетичні напої орієнтовані переважно на молодь. Для них характерний вміст цукру – джерела енергії, вітамінів кофеїну, таурину та вище перерахованих «Хіміками» інгредієнтів. Для визначення ставлення школярів до енергетичних напоїв було проведено соцопитування серед учнів 6-9-х класів. В опитуванні брало участь 67 дітей з них 26 учнів віком від 11 до 15 років уже вживали енергетики. Погляньте на діаграму( на слайді три діаграми) ( слайд )__________________________________
Описує діаграми _________________________________
Питання:
Учень: Ми бачимо, що чимало школярів ваблять енергетики, діти їх вживають, не підозрюючи про наслідки, які можуть задати енергетики їх організмові. Багато підлітків свідомо ставляться до свого здоров’я. Енергетик, як напій, що містить цукор і кофеїн, небезпечний для молодого організму. ________________________________
Учитель : «Тінейджери» вам є що додати?
Учень: Так, ми хочемо презентувати нашого уявного друга-ровесника,який час від часу вживає енергетичні напої, і як вони можуть вплинути на його організм.(під час презентації хіміків і соціологів, тінейджери оформлюють друга)___________________________
Тінейджери:( результати на плакаті)
Не шкідливі речовини Шкідливі речовини
Висновок(Учень): Отже, енергетичні напої шкідливі для організму людини. Іх надмірне вживання шкодить здоров’ю . Енергетичні напої не містять своєї енергії, а лише висмоктують її у того, хто їх п’є, і за кількагодинне збудження людина може поплатитися власним здоров’ям і навіть життям.___________________________
Учитель: Дякую! Ви презентували уявного друга, а я пропоную перглянути історію підлітка, який вже не хоче вживати енергетичні напої. (слайд відео про хлопчика )
Учитель Друзі, тож як ви вважаєте, чи може енергетик бути корисною, нешкідливою речовиною, чи може шкодити організмові?
(відповіді дітей)
Учні: (відповіді дітей)Таким чином, ми використовуємо власні енергетичні ресурси, іншими словами, беремо в себе енергію в борг. Проте рано чи пізно цей борг доведеться повернути з відсотками у вигляді втоми, безсоння, дратівливості та депресії. ________________________
Учитель: Як бачимо, мінусів набагато більше, ніж плюсів. Проте, не виключено, що одного разу у вашому житті виникне ситуація, ( сподіваємося, лише одного разу), коли ви не зможете обійтися без енергетичного напою. У цьому випадку уважно прочитайте правила вживання напою, щоб захистити свій організм.(роздаю пам’ятки , слайд на екран застереження)
ЗАСТЕРЕЖЕННЯ
Не рекомендовано вживати:
Закріплення матеріалу
Учитель: А щоб закріпити набуту інформацію пропоную вам виконати вправу і визначити фактори ЗА і ПРОТИ вживаня енергетиків ( інтерактивна дошка)
Фактори «3А»
Фактори «ПРОТИ»
Вправа вільний мікрофон
Перед вживанням енергетичного напою подумайте: чи варте воно вашого здоров’я ?
(відповіді 3-х дітей)
1. Я думаю, що не варте. Потрібно дбати про здоров`я та не вживати цих напоїв, адже це може призвести до трагічних наслідків. __________________________
2. Я погоджуюсь з цією думкою. Бо здоров`я найважливіше. Попри активну рекламу, енергетичні напої небезпечні для здоров`я. _____________________________
3. Ну, а я хочу сказати, що від однієї баночки на пів року, нічого не буде. _______
3 . Остання відповідь : Хочу заперечити: я не хочу вживати енергетичні напої, краще підбадьорюсь чашкою чаю і смачніше, і організм в нормі. ______________
Учитель : Ну, а якщо ви дійсно хочете спробувати справжній енергетичний напій , то його можна приготувати власноруч. А ми хочемо пригостити цим напоєм наших гостей. Ми вже спробували і добре знаємо його рецептуру.
Роздають рецепт чаю(слайд ) і пригощають
(вчитель читає рецепт чаю рецепт чаю)
Учитель : перед вами справжня скарбниця вітамінів і поживних речовин.
Рефлексія
Діти, ми з вами визначили, що здоров’я – це головна цінність життя кожного з нас. (вчитель показує на дерево). А чим міцніше здоров’я , тим дерево розлогіше. Прошу вас зазначити чи справдились ваші очікування від сьогоднішнього заходу. Напишіть будь-ласка на своїх листочках (діти клеять листочки зеленого кольору на дерево).
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
Учитель: . В народі кажуть: «Обізнаний – значить захищений!». Думаю, кожен зробить свої висновки і сам вирішить, пити йому енергетичні напої, чи ні. Обирайте самі, на чиїх помилках ви будете вчитися: на своїх, чи чужих. І, головне пам’ятайте: « Твоє здоров’я - в твоїх руках!». Вибір за вами.