Виховний захід "Ерудит клуб до Кобзаря"

Про матеріал
Розробка виховного заходу на тему "Ерудит клуб до Кобзаря". З викоританням різноманітних завдань для учнів.
Перегляд файлу

Тема. Ерудит клуб до Кобзаря.

Мета:              

-перевірити рівень знань життя та творчості Тараса Григоровича Шевченка,

збагатити знання учнів про великого Кобзаря;

- сприяти розвитку інтересу учнів до вивчення історії, культури і традицій рідного краю; творчого мислення, формуванню життєвих компетенцій;

- виховувати учнів свідомими громадянами й істинними патріотами, любов до рідної мови, скарбів поетичного слова; пропагувати творчість великого українського поета.

Обладнання: автопортрет Т. Шевченка; запис у реп версії «Заповіт»; відео про пам’ятники; мультфільм « Садок вишневий коло хати»; зашифровані рядки з вірша Т.Г. Шевченка; прислів’я;

Хід заходу.

  1. Організаційній момент.

Ведуча 1: Доброго дня, діти. Сьогодні на занятті з вами будуть працювати:

Ірина Євгенівна, Світлана Юріївна, Аліна Олегівна та Ірина Володимирівна.

Ведуча 2: Шановні гості! Ми раді вітати. Знов прийшла на землю шевченкова весна.  Ми пропонуємо вам пройти разом із нами життєвими шляхами великого Кобзаря.

ІІ. Основна частина.

2.1. Вступне слово ведучих

 Ведуча 1: Весна-весняночка… Це вона привітна і щедра подарувала Україні Пророка. Ім’я  дала йому рідна мати - Тарас, що означає бунтар.

Є у нашій українській літературі імена, що увібрали в себе живу душу народу, стали часткою його 3життя. Таким ім’ям для нас, українців, стало ім’я Тараса Григоровича Шевченка, чия поезія от уже понад сто років викликає  у людей почуття гордості і захоплення красою, своєю силою і народною мудрістю.

Відео про пам’ятники

Ведуча 2: Чим заслужив таку шану та повагу Тарас Шевченко?

Ведуча 1: Сьогодні ми знову спробуємо відкрити для себе нового Шевченка, дізнатись щось невідоме

Ведуча 2: І став для нас Шевченко заповітом,

Безсмертним, як саме людське життя.

Ми будем славить перед цілим світом

Живе й святе Шевченківське ім’я!

Ведуча 1: 9 –го Березня 1814 року, темної ночі, перед світом, у селі Моринцях в хаті Григорія Шевченка, кріпака Пана Енгельгарда, блиснув у вікні єдиний на все село вогник, - народилася панові нова кріпацька душа, а Україні – її великий співець – Тарас Шевченко.

Ведуча 2:Не на шовкових пелюшках.

 Не у величному палаці –

 В хатині бідній він родивсь

 Серед неволі, тьми і праці.

Нещасна мати сповила.  

Його малого й зажурилась…

 І цілу ніченьку вона – 

 За сина – кріпака молилась.

Ведуча 1: Тарас Григорович був четвертою дитиною у родині. Усього їх біло шестеро.

Коли маленькому Тарасові виповнилося 2 роки, родина Шевченків переїхала до сусіднього села – Кирилівки. Тут, у Кирилівці, в убогій хатині й минуло безрадісне дитинство поета. Ось так пізніше він намалював свою хату. Коли Тарасові було 8 років, його віддали в науку до дяка.

Ведуча 2:Ти взяла мене, маленького, за руку

І в школу   хлопця одвела 

До п’яного дяка в науку.

- Учися, серденько, колись  

З нас будуть люде, - ти сказала.

Ведуча 2: Давайте з’ясуємо як ви знаєте життя і творчість Т. Шевченка

2.2 Експрес-тест «Незакінчені речення»

Закінчити подані речення:

  1. Назвіть дату народження Т.Г. Шевченка. (9 березня 1814р.)
  2. Тарас Шевченко народився у ... (Моринцях).
  3. Дитинство провів у … (Кирилівці).
  4. Батьки Шевченка були ... (кріпаками)
  5. Згідно з словами Шевченка, той, хто бачив цю людину хоча б здалеку, той бачив пекло в найгидкішому торжестві. Про кого з рідні міг так писати поет. (про мачуху)
  6. Подругу дитинства Тараса звали … (Оксана).
  7. Сестру Тараса звали ... (Катерина).
  8. Скільки всього дітей мали батьки поета? (вісім)
  9. У поміщика Енгельгарда Тарас служив … (козачком)
  10. Назвіть здібність поета в дитинстві . (малювання)
  11. 10 років поет перебував на ... (засланні).
  12. Скільки відомо фотографій Т.Шевченка? (11).
  13. Скільки портретів намалював Т.Шевченко (150).
  14. За висловами Карла Брюлова , це була «найбільша свиня в торжковських туфлях», але завдяки Шевченку ця особа ввійшла в історію, а сам Брюллов заплатив їй чималу суму. Назвіть прізвище цієї особи. (Енгельгардт)
  15. Т. Шевченка викуплено з кріпацтва та звільнено за гроші   ... (розіграного у лотерею за 2500 карбованців портрета Жуковського).
  16. Хто з письменників брав участь у викупі Шевченка з кріпацтва? (Є.Гребінка)
  17.  У якому місті викупили Шевченка з кріпацтва? (В Петербурзі)
  18. Портрети яких українських письменників намалював Шевченко?  
    (М. Вовчок 1859р., Є Гребінка1837р.).
  19. Книга Тараса Шевченка,  в  якій було зібрано поетичні твори, називалася ... («Кобзар»).
  20. . Які поеми Шевченка написані російською мовою? («Слепая ««Тризна»).
  21. . Кількість віршів, написаних Шевченком під час перебування в казематі Петропавлівської фортеці. ( 15).
  22. Девіз Шевченка – засланця. («Караюсь, мучусь, але не каюсь»).
  23. Яку письменницю Т.Г.Шевченко називав своєю сестрою? (М.Вовчок)
  24. Помер Т.Шевченко 10 березня 1861 року, його було поховано ... (на Смоленському кладовищі в Петербурзі).
  25. Перезахоронено на …(Чернечій горі біля Канева).
  26. Чернеча гора зараз називається … (Тарасовою)
  27.  Які мови знав Шевченко? (Українську, російську, польську, французьку, латину).
  28. Як в Україні називали мандрівних співців, що в супроводі музичних інструментів виконували народнопісенні твори? (кобзарі)

Ведуча 1: Україна… В одному вже тільки цьому слові бринить музика смутку і жалю. Україна-країна смутку і краси, країна, де найбільше люблять волю і найменше мають її.

Україна-це тихі води ї ясні зорі.

Україна-це край, де широка і довга стрічка Дніпра оперізує  жовті лани пшениці, де бездонна блакить неба купає золотосяйне сонце.

Хто бував в Україні? Хто знає Україну? Хто бував і знає, той нехай згадає, а хто не бував і не знає, той нехай собі уявить, що там скрізь білі хати у вишневих садах, і весною там дуже гарно, як усі садочки зацвітуть, і усі соловейки защебечуть.

 

2.3 Розшифруйте рядки з вірша Т.Г. Шевченка

Ведуча 2: А зараз ми перевіримо як ви знаєте вірші Шевченка.

 

2.4 Гра «Закінчи речення»

Ведуча 1: В наступний завдання вам потрібно закінчити речення.

1. Неначе сонце засіяло,

    І наче все на світі стало

    моє ... лани, гаї, сади!..

    І ми, жартуючи, погнали

    чужі ягнята до .... (води).

2.Дивлюсь, аж світає,

    Край неба палає,

    Соловейко в темнім гаї

    Сонце .... (зустрічає).

3. Не називаю її раєм —

     Тії хатиночки у .... (гаї).

4. Тече вода з-під явора    

     Яром на долину.

     Пишається над водою

     Червона .... (калина).

6.  Садок вишневий коло хати,

      Хрущі над вишнями гудуть,

      Плугатарі з плугами йдуть,

       і співають ідучи .... (дівчата).

 

Ведуча 2: Вчитися йому подобалося. Та недовго тривала ця наука. Коли хлопцеві сповнилося 9 років, від важкої праці померла його мама.

Ведуча 1:Там матір добрую мою 

Ще молодую -  у могилу 

Нужда та праця положила.

Ведуча 2: Щоб якось упоратися із сім’єю, батько Тараса одружився знову. Мачуха виявилася жінкою сварливою, недоброю. Вона зненавиділа «чужих» дітей, а особливо Тараса. Щоб хлопець менше був на очах лихої мачухи, батько брав Тараса чумакувати. Та скоро помер і батько.

Ведуча 1:Там батько, плачучи з дітьми 

(А ми малі були та голі), 

Не витерпів лихої долі, 

Умер на панщині!... А ми  

Розлізлися межи людьми, 

Мов мишенята.

 

  1.             З’єднай прислів’я

Ведуча 3: Шевченко видатний діяч України. І тому про нього складено багато творів з різних видів мистецтва. І зараз ми з вами познайомимось з прислів’ями в яких даного початку, а потрібно знайди закінчення прислів’я та з’єднай їх.

Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі.

Тарасів «Заповіт»  облетів увесь світ.

 В наш чудовий час вічно житиме Тарас.

Шевченко дужий був не силою, а словом мудрим.

 Тарасів «Кобзар»  - народу великий дар.

Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем.

Слово Тараса – наша зброя і окраса.

Тарасова думка будуть жити вічно.

Тарасові слова- то правда жива.

Шевченко Тарас наче сонце для нас.

 

Ведуча 4: Осиротівши, Тарас пішов у найми. Не дивлячись на те, що народився поет у бідній кріпацькій сім’ї, він  ріс допитливим і розумним хлопчиком. Не було нічого у хлопця-сироти, але був талант, прагнення вчитися. У нього рано проявилися здібності до малювання, співу та написання віршів.

Ведуча 3: І золотої й дорогої   

Моєї долі молодої,

А іноді така печаль 

Оступить душу, аж заплачу. 

І ще до того, як побачу  

Малого хлопчика в селі.

Мов одірвалось од гіллі. 

Одне-однісіньке під тином

Сидить собі в старій ряднині.

Мені здається, що се я.

2.6 Ребуси

Р  кобзар

 

 

‘‘

Черкаси

   ці 

Моринці

Ведуча 4: Тарас наймитує, у вільній від роботи час читає і малює. А по закутках, щоб ніхто не бачив його горя, плаче. Але думка знайти людину, яка б навчила його малювати, не покидає хлопчика. Так він потрапляє до маляра, який погоджується навчити хлопця малювати, однак пан Енгельгард забирає його до себе в Петербург.

Ведуча 3:Хоче  малювати, прагне він до знань

Та за це багато, зазнає знущань. 

Нишком він малює статуї в саду,

Вночі пише вірші  про людську біду.

Ведуча 4: Зустріч у Петербурзі із земляком-художником Сошенком різко змінила долю Тараса Григоровича. Він знайомиться також із байкарем Гребінкою, художниками Брюлловим, Венеціановим, з поетом Жуковським. Вони побачили великі здібності молодого художника і викупили його з неволі. Шевченко  виправдав їхні надії.

Ведуча 4:І виріс я на чужині

І сивію в чужому краї,

То одинокому мені

Здається кращого немає

Нічого в Бога,  як Дніпро

Та наша славная країна.

Ведуча 3: Ще одна подія сталася в Петербурзі, знаменна не тільки в житті Шевченка, а й важлива для всієї України – вихід у світ книги віршів  «Кобзар» у 1840 році. У наступному році окремою книжкою Шевченко видає велику історичну поему «Гайдамаки». Далеко від рідного краю живе поет мріями про Україну.

Ведуча 4:Сонце заходить, гори чорніють,

Пташечка тихне, поле німіє.

Радіють люди, що одпочинуть

А я дивлюся… І серцем лину

В темний садочок на Україну.

Ведуча 3: Так,  у 1843 році йому нарешті вдалося побувати на Батьківщині після 14-річної розлуки. Із цієї подорожі поет виніс гнітючі враження, Україна постала перед ним з усіма злиднями простого народу. Після повернення до Петербурга у 1845 році він закінчує художню академію з двома срібними медалями і званням «вільного» художника та мріє назовсім поселитися у рідному краї і боротися за покращення життя свого знедоленого народу.  За бунтарські твори 33-річного Шевченка було заслано в солдати із забороною писати й малювати.

Ведуча 4:Мені однаково, чи буду

Я жить в Україні, чи ні

Чи хто згадає, чи забуде   

Мені в снігу на чужині! –

Однаковісінько мені.  

В неволі виріс між чужими, 

І, не оплаканий своїми, 

В неволі, плачучи, умру.

Ведуча 3: Коли Шевченко був на засланні в далеких степах Казахстану, він дуже тужив за Україною. Ось послухайте, як ніжно і тужливо звучить пісня на слова поета. 

Ведуча4:О думи мої! О славо злая!

За тебе марно я в чужому краю

Караюсь, мучусь, … але не каюсь!...

Ведуча 3: Туга за  рідною природою, рідним краєм звучить в його віршах.

Ведуча 4: Останні роки життя поет прожив в Петербурзі. 1859-го року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну.

Тоді він мріяв оселитися в Україні у хаті з вишневим садком. Але доля не судила йому цього  звичайного людського щастя.

Ведучий 3:Поставлю хату і кімнату,

Садок-райочок насажу.

Поси́жу я і похожу

В своїй маленькій благодаті.

Та в одині-самотині

В садочку буду спочивати,

Присняться діточки мені,

Веселая присниться мати,

Давнє-колишній та ясний

Присниться сон мені!...

Ведуча 4: Настав 1861 рік, четвертий рік його повернення із заслання, рік який почав підрахунок його останніх років життя. В день народження 9 березня Тараса Григоровича провідали друзі. Прийшло багато листів, вітальних  телеграм з України. Прочитавши їх , хворий поет проказав: От якби додому, там би я, може одужав. Але не судилося. В ранці 10 березня  життя поета обірвалось.

Ведуча 3:Коли на раду тиху, на розмову

Коли ми зійдемося знову

На цій зубоженій землі?

Ніколи, братья, ніколи

З Дніпра у купі не п’ємо!

Розійдемось, рознесемо

В степи, в ліси свою недолю

Повіруєм ще трохи в волю,

І потім жити почнемо.

Межи людьми, як люди.

Ведуча 4: Тараса Шевченка поховали на Смоленському кладовищі в Петербурзі.

У травні цього ж року тіло  Великого Кобзаря було перевезено в Україну. Друзі вибрали для поховання місце на Чернечій горі, звіряючи величність місця з рядками « Заповіту».

Ведуча 3: Все йде,  все минає… Та залишається пам'ять, добра слава про людей, що мандрують у світі у пошуках істини та правди.

Минуло багато років від дня народження Шевченка – славного сина українського народу, але й сьогодні його слово живе між нами.

Кожне слово Тараса Григоровича Шевченка ніби із сьогоднішнього дня. Читайте його твори. Вони допоможуть осмислити минуле та зазирнути в майбутнє, відкрити для себе нове в мудрих рядках його творчості.

І дорослі і діти вшановують геніального українського поета, художника, борця за волю народу і завжди будуть пам’ятати його заповіти.

  1.            Декламування віршів (діти)

Ведуча 4: А зараз ви покажете як знаєте вірші Шевченка.

ІІІ. Підсумок заняття

 Минуло 203 років з дня народження славного сина України, але пам’ять про нього жива і досі в серцях людей.

Ні, не помер Тарас. Він з нами. Зайдіть у будь – яку хату в Україні й в більшості х них ви побачите прикрашений вишитим рушником портрет Кобзаря. Він, як член сім’ї, як найдорожча людина. Про нього складають пісні, пишуть вірші, йдуть до його пам’ятника, щоб покласти квіти, його ім’ям названо вулиці, парки, театри, його вірші знають і дорослі, й діти.

Мені б хотілося, дорогі діти, щоб ви вчилися говорити українською мовою за допомогою чудової поезії Тараса Шевченка.

В день народження Т.Шевченка дорослі і діти йдуть до його пам’ятника, щоб поставити свічку, покласти квіти, почитати його вірші, поспівати пісні, вшанувати великого Кобзаря.

 Дай вам, Боже, дай із неба,

 Дай, чого вам більше треба, -

 Дай вам миру і спокою

 Під могутньою рукою…

Зичу вам здоров’я, щастя, добра, любові і нових творчих звершень. Нехай у ваших серцях завжди живе українська мова, звучить рідна пісня.

Творчість Тараса Шевченка сьогодні залишаються актуальною. І сьогодні Шевченка надихає на творчість багатьох митців.

Мультфільм « Садок вишневий коло хати»

Звучить пісня «Заповіт»

 

 

 

docx
Додано
12 березня
Переглядів
26
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку