Свято цікавої фізики. Свято цікавої фізики. Свято цікавої фізики. Свято цікавої фізики. Свято цікавої фізики. Свято цікавої фізики. Свято цікавої фізики.
Відділ освіти
Старовижівської РДА
НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня – гімназія»
смт. Стара Вижівка
В. Є. Фесенюк
9 клас
2018
Природу не можна перехитрити та обдурити, але її можна пізнавати та розуміти, щоб жити з нею в мирі та злагоді.
М. Балашов
Є все-таки в цьому житті одна єдина гідна людини справа – дізнаватися правду про світ і про своє місце у ньому.
Н. Коперник
Ведучий 1. Вітаємо усіх учнів та шановних гостей, що зібрались у цій залі. Нарешті настало і наше свято ЦІКАВОЇ ФІЗИКИ. У гості до нас завітала пані ФІЗИКА зі своїми доньками.
(На сцену виходять: фізика та п’ять її доньок.)
Фізика. Доброго дня вам усім. Хочу познайомити вас з моїми прекрасними доньками. Ось моя улюблениця – МЕХАНІКА, а це - чарівна ЕЛЕКТРИКА, а ось – ТЕРМОДИНАМІКА, а це – ОПТИКА, а ось ця – моя наймолодша донечка, моя розумниця – МОЛЕКУЛЯРКА.
Ведучий 2. Раді знайомству. Прошу сідайте. Ось тут у цій залі зібрались усі, які люблять і шанують вас, пані ФІЗИКО і ваших доньок.
ТЕРМОДИНАМІКА. Матусю. Нас усі вивчають, люблять, шанують, а ти до нас ставишся по – різному. Ось МЕХАНІКА – твоя улюблениця, а на мене ти зовсім уваги не звертаєш.
(Починає плакати, ображатись.)
МЕХАНІКА.А ти, що не розумієш чому? Я – найпопулярніша у світі. У мене стільки вчених, які просто обожнюють мене. Я – найпотрібніша з усіх вас. Про мене складають вірші. Ось, наприклад…
(На сцену виходить учень і читає вірш про механіку.)
Учень 1.
Механічний рух
Щоб зрозуміти фізичну науку,
Мову її треба добре збагнути.
Чіткість і звучність її неземну Так полюбити, як вічну красу.
Мова ця, друже, вкраїнська в цілому
Хоч є слова і не з нашого дому.
Речення в ній і окремі слова - Розповідь про незліченні дива...
Тож почнемо непросту цю науку
З слова простого - фізичного руху
Будь-яку зміну в природі завжди
Рухом фізичним сміло зови.
Рухом назвемо і рух літака
Що у блакить наче птах він зліта
Стан тих вагонів, що рейками мчать,
І пасажирів, які в них сидять.
Рух механічний у риби в воді,
Танок метелика в теплій траві,
Здійснює рух в небі хмарка мала,
У водоспаді краплиста вода.
Он у вагоні людина дріма
Враження перше : тут руху нема.
Але по рейках колеса біжать,
Стіни й підлога ритмічно дрижать.
А за вікном пробігають стовпи.
І села, і річки, і різні мости...
Он хлопчик в вагоні стоїть –
Сам - нерухомий, а вагон то біжить.
Коли рух описати нам треба,
Із землі, із зорі чи із неба,
Виберем тіло примітне таке,
Відносно якого й опишем усе.
В фізиці тіло це відліком зветься
Правда, довільно воно там береться.
Віддаль від нього відлічують в часі
В горах, у полі, в просторому класі...
Як тільки віддалі зміну побачиш,
Сам собі й друзям, отак розтлумачиш :
Тіло у русі знаходиться дане
Тільки відносно того, що за відлік обране.
Як захочеш, то можеш завжди
Тіло таке у природі знайти
Відносно якого ти будеш незрушний
В стані спокою, як камінь бездушний.
Фізик великий, що звавсь Галілей,
Справу велику зробив для людей.
„Рух є відносним!” - сказав він відважно,
Чим і прославивсь цей фізик поважний.
МЕХАНІКА. Ось, які вірші про мене складають. А легенди… Ви тільки послухайте і подивіться. Я запропоную вам „версію” відкриття закону всесвітнього тяжіння.
Яблука сорту „ Ньютонівка”
( Виходить „яблуня”, на шиї табличка „Антонівка”. Стає на стілець, дістає з кишені яблуко, починає їсти. На „яблуні” також навішані яблука. Під яблунею сідає Ньютон і починає думати. Огризок від яблука „яблуня” кидає Ньютону на голову. Ньютон піднімає голову, потім підскакує, пробуючи зірвати яблуко, але „яблуня” піднімає вище гілки-руки. Ньютон ходить навколо яблуні і знову задумався.
Трохи віддалік стоять Сусід і Сусідка.)
Сусідка. Он подивись, що генії роблять. Думають, зараз щось надумають. А ти? Все саджаєш свої яблуні, а закони сусід відкриває. І на кого я свою молодість потратила? Сватався до мене Ісаак, але я пішла за садівника. А була б жінкою лорда.
Сусід. Зате ж весною, як зацвітуть яблуні, стоїть така краса навкруги! А восени цих яблук сила-силенна. Навіть під нашою антонівкою сусід любить сидіти, яблуками ласувати.
Сусідка. А якби ти продавав яблука, то мав би грошей більше, ніж він. А ти роздаєш. Та ще й дозволяєш гуляти по нашому садку чужим. („Яблуня” знову кидає яблуко на голову Ньютону).
Ньютон. І чого воно падає на Землю? Може, це всі тіла між собою притягуються, як яблуко до Землі? Та це ж буде новий закон! Закон всесвітнього тяжіння! Піду, запишу, доки не забув. (Виходить).
МЕХАНІКА. А як у школі мене люблять…Цілими днями діти бігають по коридорах і застосовують мої закони…
Учень 2
Кілька тижнів я бігав по школі з лінійкою, секундоміром, динамометром, вимірював, розраховував, шукав підтвердження тих чи інших законів МЕХАНІКИ. Основна задача механіки — визначити, де буде знаходитись тіло в будь-який момент часу. Я знайшов в школі документ, який дає вичерпну відповідь на це питання,— розклад уроків. Досліджуючи рух вчителів, я виміряв відстань від учительської до кожного кабінету й обчислив середню відстань, яку кожен вчитель проходить за день. Крім цього я виміряв середні швидкості руху по школі, і виявилось, що середня швидкість руху вчителів дорівнює 1,1 м/с. Та ці результати не йдуть ні в яке порівняння з учнівськими. Середня швидкість руху учнів на І поверсі — 7,2 м/с, а на ІІ поверсі — 6,8 м/с. Хоча, якщо не звертати уваги на зауваження чергових і кататися по перилах, то швидкість
зросте до 11,2 м/с. Рух сходами з І поверху на другий дав результат 6,0 м/с, а з II на І —8,0 м/с. Вивчити траєкторію руху будь-якого з учителів можна, скориставшись розкладом уроків. Зазвичай вона складається з відрізків учительська — кабінет і навпаки. Траєкторія руху учня є більш складною, але одне я можу сказати напевно: переміщення, що здійснює будь-яке живе тіло у школі за день, завжди дорівнює нулю.
Я виявив, що рух учнів на перерві дуже нагадує броунівський, а спостерігаючи за поведінкою учнів в різні моменти часу, можна уявити шкільне життя як модель для вивчення агрегатних станів речовини: учні на уроці — це модель твердого тіла (кожен учень-атом має своє місце, рух обмежується коливанням навколо парти, максимум, куди можна переміститись,— до дошки чи, якщо дуже постаратись,— геть з класу).
Перерва — це рідкий стан: сили взаємодії зменшуються, але вийти за межі
посудини — школи — вдається не кожному. І, нарешті, дзвоник з останнього
уроку перетворює нас на модель газу: відстань збільшується до 10 км, зв'язок лише по телефону, газ практично ідеальний. Ось такі я зробив висновки.
(вклоняється фізиці і іде зі сцени.)
МОЛЕКУЛЯРКА. І мене, і мене згадали. Ото ж і я важлива у житті людей!!!
ЕЛЕКТРИКА. Мовчи!!! Оскільки ти найменша, то мама любить тебе найбільше. А ось я – найважливіша!!! Без мене сучасна людина вижити не зможе! Про мене і вірші складають…
(На сцену виходить учень і читає вірш про електрику.)
Учень 3.
Електрика
З електрикою зв'язаний Аж цілий ряд ідей,
Які у фізику принесли
Кулон, Максвелл і Фарадей.
А потім долучився
Великий із людей Непокірний італієць
Галілео Галілей.
ЕЛЕКТРИКА. Мої явища можна пояснювати на побутово – гумористичному рівні.
(На сцену виходить учень і читає тлумачний словник.)
* «Лазер» — дитина, яка ще не вміє ходити.
* «Аніон»— друг Ані.
ТЕРМОДИНАМІКА. А ось про мої явища люди складають загадки і з цікавістю розгадують їх.
(На сцену виходить учень і зачитує загадки.)
Учень 4.
На стіні висить тарілка,
По тарілці біжить стрілка.
А ця стрілка наперед
Нам погоду вказує.
(Барометр.)
Там іскриться сніг та лід,
Там сама зима живе.
(Холодильник.)
Тепла гармошка весь дім обігріває.
( Центральне опалення)
Ввечері на землю злітає,
І ніч на землі перебуває,
вранці знов підлітає.
( Роса – повітря охолоджується – водяна пара конденсується, вранці випадає роса; кругообіг води в природі.)
Над річкою, над долиною повисла біла хустина.
( Туман – багато вологи у повітрі; при охолодженні водяна пара конденсується у воду.)
Фиркає, гиркає, гілки ламає,
пил підіймає, з ніг збиває.
( Вітер – переміщення повітряних мас з прискоренням.)
Пухнаста вата пливе кудись;
чим вата нижче, тим дощик ближче.
( Хмари – насичена водою.)
Виріс ліс – білий весь:
пішки до нього не ввійти,
на коні не в’їхати.
( Малюнок « морозний» на вікні – кристалізація води.)
Що видно, коли нічого не видно?
(Туман.)
Вона Сонцю — найрідніша,
Вона в спеку — наймиліша.
( Вода.)
У воді не тоне й у вогні не горить.
( Лід.)
Горя не знає, а гірко плаче.
( Хмара.)
Без рук, без ніг, а в хату лізе.
(Холод, тепло.)
Науково обґрунтована пустота.
( Вакуум.)
Удень скло розбите,
вночі вставлене.
( Ополонка.)
Падає - легке, а впаде – не піднімеш.
( Дощ.)
Летить – мовчить,
а впаде – кричить.
( Сніг.)
Ішла пані у ночі,
Погубила всі ключі.
Місяць бачив – не сказав.
Сонце встало, позбирало.
( Роса.)
Біла морква зимою росте.
( Бурулька.)
ОПТИКА. А я люблю спостерігати, як люди придумують різні кросворди і розгадують їх.
Ведучий 1. Давайте розгадаємо один з них.
Розв'яжи кросворд…
1. Предмет, у якому можна побачити своє зображення.
2. Зоря — одне з найказковіших світлових явищ …
3. Його значення у житті надзвичайно велике.
4. Світлові прилади, які створила людина.
5. Різнокольорова дуга на небі.
6. Колір веселки, який знаходиться між червоним і жовтим кольорами.
7. Наука, що вивчає світло.
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
ФІЗИКА. Любі мої донечки, я вас усіх дуже люблю. Просто, ви усі різні, але водночас, усі однаково важливі. Тому не потрібно сваритись і ображатись. А щоб якось розрядити ситуацію, я для вас і усіх гостей приготувала чудову гумореску.
Учень 5.
Гумореска
„ Дід Опенько - астроном”
Раз до нас в село прийшла
Якась телеграма,
А насправді то була
Цікава програма.
Розказати, хто, що може
Про космічний простір,
Про те, як до нас „пришельці”
Прилітають в гості.
Запитав хтось із народу :
„Ta нащо нам того?!
Ми не знаємо про них
І нам не до цього.”
Ta гукнули із громади :
„Це цікаво знати!
Ви скажіть лише, чи будуть
За то приз давати?”
„Буде, люди, нагорода
За кращу билину
Про космічні кораблі,
Про марсіанинів.”
Перший виліз на майдан
Я - старий Опенько
І почав перед народом
Брехати легенько:
„Йшов колись я через ліс,
А вже темно було.
Тут до мене просто з неба
Щось кругле прибуло.
Я почав хреститися :
Думав - кінець світу,
Але звідтам чорт вилазить
І зовсім роздітий.
Hy та й каже мені: „Діду,
Хочеш добре жити?
Пропонуєм тобі з нами
У небо летіти.”
Я подумав: ”Як то так?
Без смерті, без „краю”,
Чи то ангел, чи то чорт
В пекло забирає?”
Але вирішив : сідаю,
Може й правду кажуть,
Може краще життя там
„Пришельці” покажуть.
Сів я в їхній апарат,
У тую машину,
He встиг кліпнути очима,
Як в небо полинув.
А у просторі космічнім
He такі зірочки,
Як ви бачите із низу
Якіїсь цяточки.
Он та крапочка у небі –
Велика планета,
А та друга, що летить, -
Космічна комета.
Hy а місяць, ясний місяць,
Що так гарно сяє.
Як ви кажете? Брат брата
На вилах тримає?
Ta не слухайте ви, люди,
Такої билини,
Бо там майже увесь місяць –
Гори і долини.
Але час пройшов швиденько
І вже збігла днина.
Hy а я так хочу їсти,
Адже я - людина
Мені хлопці на обід
Дали три пігулки :
Перша - борщ,
а друга - бульба,
А третя - пів булки.
А ще, людоньки, забув
Про те розказати
Як по тому кораблі
Я почав літати.
І літав я досить довго,
Добре налітався.
Аж тут сам не знаю звідки,
Голос баби взявся.
Ta й кричить мені :”Опеньку,
Проснися! Ти чуєш?!
Ти кудою, стара псото,
В своїм сні мандруєш?”
Я почав своїй Красуні
Все розповідати,
А вона мене та й в плечі :
„Йди бульбу копати!”
Ось на цьому мої мандри, людоньки, і завершились…
(вклоняється і сходить зі сцени.)
Ведучий 2. Яка цікава гумореска. Але наше свято наближається до завершення. Я думаю, що усі присутні у цьому залі гарно провели час.
Ведучий 2. А я впевнена, що учні нашої школи після свята ФІЗИКИ ще з більшим натхненням та інтересом продовжать вивчати цей предмет. Отож хороших нам усім успіхів та оцінок. До нових зустрічей…
1