Серед усіх масових позакласних заходів великою популярністю в школярів користуються вечори цікавої фізики. Головне призначення такого заходу - стимулювати учнів до більш глибокого та всестороннього вивчення предмета, привити їм цікавість та смак до занять фізикою. Потрібно не просто розважати учнів, а максимально активізувати їх. Для тих учнів, які ще не мають серйозного інтересу до фізики, ще пасивні по відношенню до неї, такий захід може бути першим кроком на шляху зацікавлення предметом. По відношенню до другої групи учнів, тих, які цікавляться фізикою, подібний вечір буде додатковим засобом пожвавлення учбового матеріалу і урізноманітнення процесу його сприйняття. Крім таких цілей проведений вечір ставив собі за мету показати дітям, що фізика – жива, цікава наука і люди, які її творять, мають не тільки гострий розум, але й почуття гумору.
Відділ освіти
Старовижівської РДА
НВК «ЗОШ І-ІІІ ступеня – гімназія»
смт. Стара Вижівка
В. Є. Фесенюк
10 - 11 класи
2018
Серед усіх масових позакласних заходів великою популярністю в школярів користуються вечори цікавої фізики. Головне призначення такого заходу - стимулювати учнів до більш глибокого та всестороннього вивчення предмета, привити їм цікавість та смак до занять фізикою. Потрібно не просто розважати учнів, а максимально активізувати їх. Для тих учнів, які ще не мають серйозного інтересу до фізики, ще пасивні по відношенню до неї, такий захід може бути першим кроком на шляху зацікавлення предметом. По відношенню до другої групи учнів, тих, які цікавляться фізикою, подібний вечір буде додатковим засобом пожвавлення учбового матеріалу і урізноманітнення процесу його сприйняття. Крім таких цілей проведений вечір ставив собі за мету показати дітям, що фізика – жива, цікава наука і люди, які її творять, мають не тільки гострий розум, але й почуття гумору.
У проведенні цього заходу брали участь учні десятих класів. Багатьох зацікавила ця робота, вони активно працювали в процесі підготовки та проведення цього заходу. Це помітно відобразилось на якості їх роботи та знань на уроках фізики.
Вечір проводився в актовій залі школи. При цьому використовувалось таке обладнання: електрофорна машина, два султани, надувна кулька, вакуумний насос, листок паперу, склянка з водою, магдебурські півкулі та ін.
Вечір відбувся за таким планом:
Сценарій проведення фізичного вечора був такий:
(На сцену виходять ведучі.)
1-й ведучий. Вітаємо усіх любителів фізики, що зібрались у цій залі. Нарешті настав цей вечір – розпочинаємо вечір цікавої фізики.
2-й ведучий. Багато хто каже, що фізика-це "суха" і нецікава наука, що при вивченні фізики не місце посмішці. Ми постараємось показати, що це не так.
1-й ведучий. Насправді фізика – цікава наука і багато фізиків мають прекрасне почуття гумору.
2-й ведучий. Зараз ми вам запропонуємо послухати цікаві запитання і спробувати дати на них відповіді. Наш експерт, вчитель фізики, висловить свою думку про ваші знання.
(На сцену виходить учень і задає питання до присутніх в залі.)
Учень 1.
(Учні відповідають на питання, а експерт рецензує їх відповіді.)
1-й ведучий. Дехто поділяє всіх людей на два типи -"фізики" та "лірики".
2-й ведучий. Насправді "фізики" можуть бути ''ліриками"- вони можуть писати вірші, співати пісні і навіть поставити п'єсу.
1-й ведучий. На нашій сцені -"Суд над інерцією".
(На сцену піднімаються дійові особи - комендант суду, прокурор, адвокат, секретар суду і займають свої місця.)
Комендант. Встати, суд іде.
(Заходить суддя, сідає.)
Комендант. Прошу сідати.
Суддя. Сьогодні ми розглядаємо справу "Народ проти інерції"". Суд ознайомився з цією справою і готовий ЇЇ розглянути. Обвинувачення готове?
Прокурор. Готове, ваша честь.
Суддя. Захист готовий?
Адвокат. Готовий, ваша честь.
Суддя. Введіть підсудну до зали суду.
(Вводять Інерцію, яка займає місце на лаві підсудних.)
Суддя. Приступаємо до розгляду справи. Слово надається обвинуваченню.
Прокурор. Пане суддя, шановні громадяни, на цій лаві ми бачимо злісну порушницю, на чиїй совісті багато людських життів, незліченні матеріальні втрати. Вона не зважає ні на слізні прохання своїх жертв, ні на погрози, а робить свою чорну справу не дивлячись ні на що. Я вважаю її винною у багатьох злочинах проти людства.
Суддя. Чи визнає себе підсудна винною у наведених обвинуваченнях?
Адвокат. Ні, ваша честь.
Суддя. В такому разі вона підлягає суду присяжних. Секретар, зачитайте список присяжних.
Секретар. (Зачитує список.)
Голова учнівського комітету, староста класу, відповідальний за навчання, відповідальний за дисципліну.
Суддя. Обвинувачення, чи є вас проти когось заперечення?
Прокурор. Ні, ваша честь.
Суддя. Захист?
Адвокат. Ні, ваша честь.
Суддя. Присяжні, займіть свої місця в першому ряді зали.
(Присяжні займають свої місця.)
Суддя. Слідкуйте уважно за розглядом даної справи. Керуючись здоровим глуздом та своєю совістю, спираючись на факти, ви в кінці засідання винесете свій вердикт: "Винна" чи "Не винна". А тепер надамо слово обвинуваченню.
Прокурор. Обвинувачення може навести багато прикладів злочинної діяльності підсудної. Зупинимось на трьох випадках. Перший злочин - загибель пасажирського теплоходу "Адмірал Нахімов" у бухті Новоросійська. Свідок - капітан цього корабля.
Суддя. Запросіть свідка.
(Заходить свідок, складає присягу.)
Прокурор. Розкажіть, що відбулось у той день?
1-й свідок. Ми виходили з бухти Новоросійська, а одночасно до неї заходило вантажне судно "Петро Васєв". Я думав, що ми розминемось, але коли побачив, що відстань небезпечна, наказав "Повний назад". Отут і втрутилась підсудна, не дозволила нам зупинитись вчасно і вантажне судно вдарило мій теплохід в борт. В результаті цього за кілька хвилин "Адмірал Нахімов" затонув, загинули сотні людей. Всю вину за ці смерті та за загибель корабля я покладаю на підсудну.
Прокурор. У мене запитань немає.
Суддя. Запитання захисту.
Адвокат. Яка оцінка у свідка була в школі з фізики?
1-й свідок. Ну, фізикою я в школі не захоплювався, мав з цього предмету ледве четвірку.
Адвокат. Що вам відомо про явище інерції?
1-й свідок. Чесно кажучи, я забув, що це таке, здається, щось пов'язане зі швидкістю... Я не пам'ятаю.
Адвокат. Більше запитань не маю.
Суддя. Свідок може залишити залу суду. Обвинувачення, продовжуйте.
Прокурор. Наступний випадок, на щастя, не такий жахливий, але тим не менше приніс багато страждань потерпілому та його близьким.
Суддя. Запрошую свідка.
(Заходить учень на милицях, складає присягу)
Прокурор. Свідок, розкажіть, що з вами сталося.
2-й свідок. Повертався тиждень тому я додому зі школи. Перед самим будинком мені потрібно було перейти дорогу. Я побачив, що справа наближається автомобіль, але подумав, що ще встигну перед ним перебігти вулицю. Посеред дороги я посковзнувся і ледве не впав, загаявшись на якусь мить. Водій натиснув на гальма, все було б добре, але тут вмішалась ця Інерція... Автомобіль вдарив мене, я впав, побився. В результаті - перелом ноги. У всьому винна вона, негідниця.
(Вказує на Інерцію.)
Прокурор. Більше запитань не маю.
Суддя. Запитання може ставити захист.
Адвокат. Ви знайомі з моєю підзахисного?
2-й свідок. Розумієте, коли в нас був урок про інерцію, була середа Я мусив піти на базар за покупками, тому я про неї майже нічого не знаю.
Адвокат. У мене все.
Суддя. Пане прокурор, у вас є ще свідки?
Прокурор. Так, останній свідок, ваша честь.
Суддя. Запросіть свідка.
(Заходить свідок, складає присягу.)
Прокурор. Ознайомте нас зі своїм випадком.
3-й свідок. Якось я їхав власним автомобілем. Наближався вечір. Мені хотілось швидше попасти додому. Раптом на повороті машину занесло, вона перекинулась у кювет. У всьому винна вона, Інерція. Це через неї зараз я мушу ходити пішки.
Прокурор. Питань не маю.
Адвокат. Свідок, що вам відомо про інерцію?
3-й свідок. Вперше про неї я почув з уст прокурора, бо в школі я науками не цікавився, вийшов з неї з самими трійками.
Адвокат. Запитань більше не маю.
Суддя. Надаємо заключне слово обвинуваченню.
Прокурор. Ваша честь, панове присяжні, ви бачите, як переконливо обвинувачення показало, яка велика вина обвинуваченої, яка вона злісна порушниця. Все Інерція робить навмисно, незважаючи ні на кого. Вона, безсумнівно, винна, що і підтвердять присяжні.
Суддя. Заключне слово захисту.
Адвокат. Ваша честь, панове присяжні, на перший погляд підсудна винна. Але врахуємо те, що інерція властива всім тілам без винятку, вона невіддільна від них. І той, хто знає про це, обов'язково використає ці знання собі на користь. Капітан корабля, враховуючи інерцію судна, наперед розрахує курс, щоб не зіткнутися із зустрічним транспортом або не наскочити на риф чи мілину. Пішохід ніколи не буде переходити вулицю перед рухомим транспортом, знаючи, що завдяки інерції автомобіль зупинити вмить неможливо. А водій буде тримати безпечну дистанцію та швидкість з тієї ж причини. Про що ж свідчать розповіді свідків обвинувачення? Про те, що вони не враховували явища інерції у своїй професійній діяльності та у повсякденному житті. Якраз це і є причиною їх бід. Вони самі є винуватцями загибелі "Адмірала Нахімова", і дорожньо-транспортних пригод. Ось чому, панове присяжні, я вважаю, що підсудна не винна.
Суддя. Надаємо останнє слово підсудній.
Інерція. Ваша честь, панове присяжні, мені дуже шкода жертв катастрофи та дорожніх пригод . Але я не почуваю себе винною. Кожна людина повинна познайомитись зі мною у сьомому класі на уроках фізики. Крім того, уявіть собі світ без мене: тіла рухаються тільки під дією сили, не працюють двигуни, Місяць упаде на Землю, Земля - на Сонце. Взагалі припиниться будь-який рух. Панове присяжні, подумайте добре, перш ніж виголошувати свій вердикт.
Суддя. Сторони завершили. Тепер, панове присяжні, винесіть свій вердикт.
(Присяжні деякий час радяться.)
Присяжні. Не винна.
Суддя. Підсудну звільнити негайно. Рекомендую свідкам та прокурору врахувати, що фізичні процеси та явища зустрічаються в нашому житті на кожному кроці, тому кожна людина знати основні закони та явища фізики. Процес закінчено.
(Учасники вистави сходять в залу, на сцену піднімаються ведучі)
1-й ведучий. Фізика - наука експериментальна. Всі її гіпотези та теорій обов'язково повинні пройти перевірку дослідом.
2-й ведучий. І сьогодні ми обов'язково побачимо цікаві, ефектні та загадкові досліди, які вам треба пригадати з різних розділів фізики, які ви вивчали.
(На сцену піднімаються учні, які виконують досліди.)
1). Електризація султанів від електрофорної машини.
2). Роздування кульки під ковпаком вакуумного насоса.
3). Висмикування листка паперу з – під склянки з водою.
4). Дослід з магдебурськими півкулями.
1-й ведучий. Багато загадок природи розгадала фізика. Ще більше оточуючий світ їх ставить перед нею.
2-й ведучий. Ми також поставимо перед вами кілька фізичних загадок. Спробуйте, відгадайте.
(На сцену піднімається учениця і задає залі загадки.)
Учень 2.
1. У деякому царстві жив цар. І було в нього три дочки. Усім, хто сватався, він пропонував три складні завдання. Одного разу прийшов у палац принц-красень і виконав усі три завдання. Зраділи цар і царівни. А принцові було не до радощів - закохався він у наймолодшу. Щоб не образити старших сестер, він звернувся до царя: "Наворожила мені циганка, що якщо мені сподобається одразу кілька дівчат, то треба вибрати ту, в якої найшвидше закипить вода в каструлі."
Здивувався цар на такі слова, але звелів запалити велику піч, принести три однакові каструлі, наповнені рівною кількістю води і накриті однаковими кришками. Вік наказав дочкам вибрати каструлю й стежити, коли в ній закипить вода.
Як ви вважаєте, в якої царівни вода в каструлі закипить найшвидше? Поясніть, чому?
2. Жив-був дід з трьома синами. На краю світу жив. Навколо тиша, місця непрохідні.
Виросли сини і просять батька відпустити їх з рідного дому. Хочеться їм по білому світу побродити, на людей подивитись, розуму повчитись.
Домовились брати подорожувати разом: йти туди, куди кожен з них по черзі вести буде. Спочатку старший вів усіх на південь. Пройшли брати 10 верст. Потім попереду пішов середній. Ще 10 верст пройшли брати, але тепер вже на захід. Настала черга молодшому. Він пройшов з своїми братами 10 верст на північ. І опинились брати, на своє здивування,... в рідному домі, звідки зовсім недавно відправились.
То де жив дід зі своїми синами?
3. Розповів якось Іванко мені пригоду, яка з ним трапилась: "Побував колись я в саду казкової краси. По всьому саду цвітуть запашні квіти, гранатові дерева ніби фарбою пофарбовані, так багато на них плодів. Куди
не глянь, сидить соловей та пісні виспівує.
Але самою прекрасною в тому саду була принцеса, дочка володаря саду, та зачарував її злий чарівник: перетворив на качечку. Дівчині-красуні дозволив тільки на гойдалці гойдатись. Любила вона цю розвагу. Якщо гойдалка гойдається, це значить, що вона на них - дівчина. Як тільки зупиняється, в ту ж мить перетворюється вона на качечку і швидко відлітає.
Почув я, що якщо довго дивитись на нерухому принцесу, то чари пропадають. Я звільнив прекрасну принцесу від закляття злого чарівника, за що й отримав винагороду."
Як це вдалось зробити Іванку?
(Учні висловлюють свої здогадки, обґрунтовують їх.)
1-й ведучий. З відомими фізиками свого часу сталось багато кумедних випадків.
2-й ведучий. Послухайте деякі з них і ви побачите, що серйозні фізики уміють жартувати.
(На сцену піднімається учень і розповідає ці випадки.)
Учень 3.
1-й ведучий. Але ж не тільки фізики вміють жартувати…
( на сцену виходять дві дівчини та хлопець і зачитують жарти. )
Учні 4, 5, 6.
1-й ведучий. На цьому наш вечір завершено. Ми надіємось, що побувавши на ньому, ви винесете з цієї зали інтерес та любов до фізики на довгі роки.
2-й ведучий. До побачення, до нових зустрічей.