Виховний захід для учнів 3 – 4 класів
«Гопак – душа козака»
Підготувала вчителька
початкових класів
Березівської гімназії
Наталинської сільської ради
Красноградського району
Кузьменко Людмила Федорівна
Мета заходу: розширити знання учнів про історію українського танцю; ознайомити з характерними ознаками та елементами танцю; виховувати культуру взаємовідносин між людьми у щоденному житті, повагу до традицій і звичаїв українського народу.
Обладнання: презентація «Український народний танець», відеозапис «Гопак», фонограми пісень, музика до танців, картки.
Хід заходу:
Ведучий 1. Вітаю, шановні друзі! Хочу відразу запитати, чи всі присутні люблять танцювати? Напевно, серед вас не знайдеться байдужих до танців. Жодне свято не обходиться без них. І хай не всі вміють професійно танцювати, але безумовно одне: краса танцю зрозуміла всім.
Ведучий 2. Що виникло раніше – танець чи музика – не знає ніхто, але добре відомо, що танцює людство з давніх-давен під супровід пісні, музики. Фольклорний танець має певні традиційні для даної місцевості: рухи, ритми, костюми.
Ведучий 1. Танці – це емоційна насолода. Вони розвивають почуття ритму, виробляють правильну поставу, піднімають настрій.
Ведучий 2. Танець виник в глибоку давнину. Як і пісня, він сильно пов'язаний з побутом. Танці відображають життя народу, його думки та почуття, звичаї та традиції.
Ведучий 1. Традиції… Це саме вони передають з покоління в покоління те, саме найкраще, чого досягли наші предки.
Ведучий 2. Завдяки традиціям не загубився такий вид мистецтва як танець. Танці кожного народу зачаровують виключною красою та неповторністю.
Ведучий 1 Гопак – старовинний український танець, який давно став національним. Цей танець походить від козацьких часів, але популярний і сьогодні. Оскільки у танці використовують трюки та надзвичайно швидкі стрибки у швидкому темпі, дивитися на це одне задоволення!
Ведучий 2. Український гопак – це не просто танок,
Це – культура і гордість народу!
Це – широка душа і мистецький вінок,
Цьому Роду– нема переводу!
Ведучий 1. Це – нестримний вогонь, ніжний подих вітрів,
Дивна грація, легкість і сила,
Емоційний порив, феєрверк почуттів,
Це – політ над віками, це – крила!
Ведучий 2. Це є нації код, і глибинне коріння,
Це – незламність, і гідність, і воля,
Це – велична й могутня моя Україна!
ЇЇ слава, окраса, і доля!
Ведучий 1. Усе почалося на Запорізькій Січі. Козак потрапляв на Хортицю і його одразу направляли на навчання: читати-писати, грати на музичних інструментах і танцювати Останній пункт видавався найбільш дивним, але це тільки спочатку. Бо гопак – танець не простий. Це своєрідна розминка, під час якої відпрацьовували основні бойові елементи — блискавичну швидкість, потужні удари рук і ніг, сталеву стійку й тактику. Згодом гопак, завуальоване під танець бойове мистецтво, поширився і за межі Запорізької Січі. Декілька років таких танців, і хлопчина перетворювався на справжнього воїна. Бо виконувати такі рухи без натренованого тіла просто неможливо
Виступ учнів.
1. Перші танці виникли як прояв емоційних вражень від навколишнього світу.
Танцювальні рухи розвивалися також і внаслідок імітації рухів тварин, птахів, а пізніше — жестів, що відображали певні трудові процеси(напр., деякі хороводи).
Найдавнішими слідами танцювального мистецтва в Україні можна вважати малюнки трипільської доби, де зображені фігури людей, котрі одну руку кладуть на талію, а другу заводять за голову. Такі рухи зустрічаються в сучасних танцях.
2. Гопак – бойовий танець. Кожен рух є бойовий удар ногою з різних позицій, навіть із положення сидячи. Візантійський історик IX століття Лев Диякон описував походи князя Святослава у «Хроніках» як синів сатанинських волхвів, які навчалися військовому мистецтву через танець.
3. Гопак - це так звана кругова оборона. Коли козаки потрапляли в оточення, вони утворювали коло – хоровод, у якому одні чіплялися за інших, і вирвати одного з хороводу було майже неможливо. У круговій системі дві людини з кожного боку тримають по одному, і ця людина відриває ногу від землі та атакує супротивника обома ногами.
5. Згодом, після знищення Січі, гопак почали виконувати і дівчата в парі з хлопцями. З плином часу танець вже виконувався групами, в яких були і хлопці і дівчата. Важливо, що цей танець ніколи не виконується наодинці.
Ведучий 2. Танцювальні костюми є схожими на національний одяг, але все ж дечим відрізняються. Зазвичай дівчата одягають білі сорочки з вишитими візерунками та національною символікою, поверх них – вовняну поневу ( спідниця) та фартух. Червоні намиста, чобітки та вінок з квітками чудово доповнюють образ української дівчини.
Ведучий 1. Шаровари – “візитна картка” гопака. Це широкі чоловічі штани, зазичай червоного або синього кольорів, які підв’язують кушаком ( поясом).І ще одна цікавинка про цей танець: він завоював золоту медаль на VI Всесвітньому фестивалі молоді і студентів.
Сценка
Сидять козаки на сцені, займаються кожен своєю справою.
1 козак: Батьку ! А чому турки сміються, що в нас шаровари ширші?
Батько: Не знаю. В моїх он тільки кусень сала, торба з пшоном, діжа з вином, п'ять гарбузів, сто кавунів, два вози разом з волами, (один з сіллю, другий з огірками) й велика ложка, щоб їсти потрошку.
Дозорні: Батьку ! Дівчат знайшли !
Кошовий: Як потрапили до розташування нашого табору ?
Дівчата: Квіти збирали, заблудили ! Проводіть нас !
Кошовий: Чи так дівчат відпустимо ?
Хлопці: Ні ! Викуп ! Викуп !
Дівчата: А у нас грошей немає.
Хлопці: То нехай пісню заспівають і затанцюють !
Дівчата: Вам якої ?
Хлопці: Веселої…
(дівчата співають «Гарний танець гопачок»)
1 козак: Гнате, ти видів як чеберяють?
2 козак: (кривиться) Чок, чок, гопачок.. Тьфу… Це що танці? От у нас танці… Ану , браття, покажемо як танцювати треба..
1 козак:
Гей! Зіграй, музико, так,
Аж щоб світ увесь тремтів!
Бо козак пішов в гопак,
Трохи чуба не згубив!
2 козак:
Нам вже досить воювати -
Най сьогодні розважаймось!
Нумо, браття, танцювати
І до скону не спиняймось!
(хлопці виконують танець «Гопак»)
Підсумок. Українські народні танці, запальні і ліричні, нестримні і повільні, полонили весь світ. У них яскраво виявляється характер, висока і самобутня культура нашого народу. Змінюється історія, побут нашого народу, все досконалішими і сучаснішими стають українські танці.
Дякую всім за увагу!
Додатки
Демонстрація основних рухів українського народного танцю.
Опис основних рухів українського народного танцю
Вихиляси
Простий вихиляс (колупалочка) (спільний для жінок і чоловіків). Вихідне положення — третя або шоста позиція ніг.
На «раз» — легенький підскік на лівій нозі, одночасно праву ногу, трохи зігнуту в коліні, вивернути п'яткою догори і поставити на носок праворуч від себе. Корпус трохи повернути вперед правим плечем. Можна також нахилитися вперед;
на «два» — знову легенький підскік на лівій нозі, а праву ногу поставити на каблук носком догори на те місце, де стояв носок. Корпус вирівнюється.
На наступний такт все повторюється з другої ноги (рис. 75). Вихиляс з вигинанням ноги (жіночий). Вихідне положення — третя або шоста позиція ніг.
Варіант вихилясу-—чобіток (жіночий). Вихідне положення — третя або шоста позиція ніг. На «раз-два» першого такту — «простий вихиляс». Руки — див. положення" 1.
На «раз» другого такту — робочу ногу піднімають трохи догори. Одночасно руки злегка розводять в сторони, начебто показуючи на чобіток (звідки походить назва руху), а корпус нахиляють донизу;
на «два» — повернутись у вихідне положення цього руху (рис. 77)
Вірьовочка (спільна для жінок і чоловіків).
Вихідне положення — третя позиція ніг, права нога попереду.
На затакт «і» з ледь помітним підскоком прослизнути вперед на низьких півпальцях лівої ноги, коліно вільне. Праву ногу, зігнуту в коліні, підняти попереду лівої і перевести назад за ліву ногу; коліно спрямувати вбік і трохи вперед, підйом витягнути, але не напружувати;
на «раз» опустити праву ногу на низькі півпальці позаду лівої в третю позицію; коліно вільне або злегка зігнуте;
на «і» з трохи помітним підскоком прослизнути вперед на правій нозі. Ліву ногу підняти вперед і перевести назад за праву ногу, як на затакт «і»;
на «два» опустити ліву ногу на низькі півпальці позаду правої, як на «раз» (рис. 78).
Голубець (спільний для жінок і чоловіків). Вихідне положення — шоста позиція ніг.
На «раз» — крок правою ногою вперед всією ступнею, злегка присідаючи; носок спрямований вперед. Ліву ногу підняти ліворуч, коліно й підйом вільні; на «і», підскочивши на правій нозі, легко підбити нею в повітрі ліву, яка відскакує трохи вище в сторону. Удар робиться внутрішньою стороною ступні об ступню, коліна вільні;
на «два» опуститися з підскоку на всю ступню правої ноги, злегка присідаючи. Ліва нога залишається піднятою вбік; на «і» — пауза. Так само рух виконується з другої ноги. Голова трохи повертається в сторону піднятої ноги, корпус злегка нахиляється у протилежному напрямку .
Доріжка (припадання)
Проста доріжка (спільна для жінок і чоловіків). Вихідне положення — третя позиція ніг.
На «раз» — невеликий злегка «виворітний» боковий крок правою ногою праворуч на всю ступню, трохи присідаючи. Ліву ногу відірвати від підлоги і наблизити ступню ззаду до правої, трохи нижче кісточки; коліно злегка зігнути і спрямувати вбік, підйом вільний;
на «і» ліву ногу опустити позаду правої на півпальці, злегка випрямляючи її в коліні.
Тинок
Малий тинок (спільний для жінок і чоловіків).Вихідне положення — третя позиція ніг, права нога попереду.
На затакт «і» злегка присісти на ліву ногу, піднімаючи невисоко вперед праву, вільну в коліні; на «раз» перескочити на праву ногу вперед, коліно злегка зігнути. В момент перескоку права нога трохи відводиться праворуч, описуючи в повітрі невелику дугу. Ліва нога невисоко піднімається вперед, коліно вільне, підйом витягнутий, але не напружений; на «і» ступити лівою ногою на півпальці попереду і навхрест правої ноги; на «два» поставити праву ногу позаду лівої на всю ступню, злегка згинаючи її в коліні. Ліву ногу підняти невисоко вперед. Так само рух виконується з другої ноги
Присядки
Проста присядка (чоловіча). Вихідне положення — перша позиція ніг.
На «раз» — з невеличкого підскоку рвучко опуститися вниз на півпальці обох ніг. Каблуки тримати разом, а носки й коліна розвести в сторони;
на «два» з невеликим підскоком трохи піднятися з глибокого присідання, залишивши всю вагу корпусу на лівій нозі, а праву, сильно зігнуту в коліні, виворітно підняти вперед, доводячи стопу до коліна лівої ноги.
Присядка м’ячик. Присядка з поворотом
П і д с і ч к а (чоловіча).
Рух виконується на одній нозі на глибокому присіданні. Другою ногою описати коло, підсікаючи попереду опорну ногу. У момент підсікання упертися долонями обох рук в підлогу, а ліву ногу відірвати від підлоги.
Дрібушки (прибивки)
Прибивка, або прибій (спільна для жінок і чоловіків). Вихідне положення — шоста позиція ніг.
На затакт «і» присісти на лівій нозі, одночасно праву, згинаючи в коліні, відірвати від підлоги; на «раз», акцентуючи, всією ступнею ударити об підлогу. Руки можуть бути в різних положеннях.
Прибивки можуть бути подвійні і потрійні. Вони виконуються однією ногою. В залежності від того, як високо вгору піднімається нога і від сили удару нею об підлогу, в народі цей рух називають малий або великий «прибій».
Потрійний притуп (спільний для жінок і чоловіків).Вихідне положення — шоста позиція ніг.
На «раз» притупнути всією ступнею правої ноги;на «і» притупнути всією ступнею лівої ноги;
на «два» притупнути всією ступнею правої ноги;на «і» — пауза.
Пісня «Гопачок»
Я навприсядки скачу,
Чобітками тупочу.
Тупу-тупу-тупочу -
Наче пташка я лечу.
Гоп! Гоп!
Тупочу!
Наче пташка я лечу.
Тілі-тіль, веде смичок
Гарний танець - гопачок,
А бандура -
Брень-брень-брень -
Танцював би цілий день!
Гоп! Гоп!
Брень-брень-брень!
Танцював би цілий день!
Прислів’я та приказки про танці
10. Танець не робота, а хто не вміє, то срамота.
11. Кіт за пліт, а миші в танець.
12. До роботи недужа, а до танцю, як ружа
13. До роботи без охоти, а на танці хоч ввечері, хоч вранці
Гра «Танці світу»
1. Україна - Гопак.
2. Польща - Краков'як.
3. Грузія - Лезгинка.
4. Греція - Сиртакі.
5. Іспанія - Фламенко.
6. Угорщина - Чардаш.
7. Молдова - Жок.
8. Італія - Тарантела.
Жіночий та чоловічий костюми
Кабріоль (стрибок, при якому одна нога вдаряє об іншу знизу вгору)
Павучок (танцюрист переміщується сценою, сидячи навколішки та відкидаючи ноги вперед)
Повзунець (танцювальні па виконуються на зігнутих у колінах ногах)
Присядки та обертання
Шпагат зі стрибком
1