"Хлібом славиться земля»
Навчальна мета заходу: Розширити знання учнів про хліб, як один із самих давніх і основних продуктів харчування, познайомити зі шляхом, який проходить хліб перш, ніж потрапити до столу, розширити уявлення про необхідність вживання хліба, про значення хліба за часів голодомору та війни; виховувати дбайливе ставлення і повагу до зерна, хліба, праці людей. Сформувати думку про хліб як про найбільшу цінність у житті людини.
Виховна мета заходу: Виховання глибокої поваги до хліба, пізнання істинної цінності хліба, ознайомлення з процесами вирощування, збирання і зберігання хліба, вшанування нелегкої хліборобської праці і формування у студентів поваги і любові до професій сільських трудівників.
Методична мета: Практичне застосування форм та методів проведення виховних заходів патріотичного спрямування.
Місце проведення: Актова зала школи.
Обладнання: Снопи жита та пшениці, українська розмальована піч, глечики, рогачі та інше приладдя, українська селянська лава застелена тканим килимом з українським орнаментом, на столі на рушниках – короваї білого хліба, булки, батони, пряники, вази із засушеними м’ятою, любистком та васильками. На стінах прислів’я і крилаті вислови («Хвала рукам, що пахнуть хлібом», «Їж хліб з сіллю і водою – живи правдою святою», «Не страшна біда, коли є хліб і вода», та ін), мультимедійний супровід з музичним оформленням, презентаціями та відео- вставками. План проведеннязаходу: Підготовчий етап: перед початком заходу знайомлення всіх присутніх із виста
Звучить музика. Дівчатка, тримаючи в руках колоски, маки, волошки, виходять на сцену «змійкою», створюють «пшеничне поле», складають квіти у вази, які стоять по обидва боки сцени, і шикуються півколом на сцені.
Дівчинка. Гостей дорогих стрічаєм
Круглим пишним короваєм.
З рушником берем таріль,
Коровай кладем і сіль.
Хлопчик. Шанобливо хліб підносим
І вклонившись, щиро просим:
Любий гостю наш, приймай
Хліб гостинний – коровай.
(Діти кланяються і кладуть хліб на стіл, застелений скатертиною).
Хліб – це мир, любов, життя, хліб – це наша радість.
І смачний окраєць хліба, теплого, пшеничного.
Коли навчились його виробляти.
Тільки хліб – незгубна цінність, в ньому наша сила.
Хліб – це спокій, мир, життя, хліб – це справжня радість.
Вчитель: Діти, сьогодні наша зала перетворилась на прекрасну світлицю. До нас завітали гості. Ви так гарно вбрані. Чому? Бо ми українці. Україна – це наша земля, рідний край, наша країна із своєю історією,обрядами, традиціями та звичаями, чарівною піснею і мудрими людьми, мальовничою природою. Сьогодні ми зібрались тут, щоб вшанувати його величність – хліб.
Ми живемо в Україні,
Де в степу із краю в край
На добро усій країні
Визріває урожай.
Де пшениця достигає
Колосиста, золота,
Де, неначе море, грають
І шумлять густі жита.
(Пісня «Ой посію жита много»)
Вчитель: Діти, а чи знаєте ви, як виник хліб? А початок хліба – маленька зернина. У глибині століть загубився той день, коли людина вперше розтерла зерно, змішала його з водою і на розпеченому камені спекла свій перший хліб. Коли це було?
Учень1Є відкриття, яких не вкриє мла,
Нехай минуть віки, тисячоліття,
А жінка та, що вперше хліб спекла,
Залишиться безсмертною у світі.
8. І хоч згубилось в плині літ ім’я,
І пам’ятника жінці тій немає,
А я її такою уявляю:
Вона, як мати, як сестра моя.
Учень: 2. Із добрими, ласкавими руками,
Як всі жінки у нашому селі,
Що творять хліб, щоденно творять хліб,
І все життя їм пахне колосками.
(Хтось стукає у двері. Заходить Хлібчик)
Хлібчик. Відгадайте-но, діти, хто я такий?
Виріс у полі на добрій землі,
Місце найкраще знайшов на столі.
Так, правильно, я хліб. А чи знаєте ви, скільки людей доклали зусиль, щоб отакий гарний хліб був у вас на столі? Люди яких професій потрудилися над цим? Гей, колосочки, допоможіть мені, йдіть розкажіть дітям хто ж допомагає хлібові потрапити на стіл.
1 колос. Виросла пшениця. Ні спеки, ні холодів не боїться. Це вчений багато років працював, серед тисяч зерняток найкраще вибирав, новий сорт виводив.
2 колос. Агроном сказав, коли орати, як землю напоїти, насіння підкормити.
3 колос. Тракторист землю орав, поле засівав.
4 колос. Льотчик над полем кружляв, молоді паростки від шкідників захищав.
5 колос. Коли дозріли колоски, комбайнер урожай зібрав.
6 колос. Шофер зерно на елеватор повіз.
7 колос. Коли зерно висушили, мельники його на борошно перемололи.
8 колос. Із готового борошна пекар замісив тісто, випік хліб. Усі хлібороби добре попрацювали.
Хлібчик. Я не сам до вас прийшов, а зі своїми братом та сестричкою. Паляничко, Бублику, а йдіть-но сюди!
(виходять Паляничка і Бублик)
Сценка «Бублик і паляниця»
Бублик житній паляниці говорив хвастливо:
Я ж біленький, солоденький, вигнутий красиво,
У малечі викликаю усмішку щасливу.
І сказала хвастунові паляниця свіжа:
Я до кожної родини йду щодня до хати.
Ти, як гість, у дім приходиш,
Я ж – як рідна мати.
Вчитель: Ну що ж раз в нас є хліб на столі, то може й заспіваємо?
Пісня «Як діждемо літечка»
Учень 3 Щодня до нас приходить гість –
Рум’яний, теплий, свіжий,
І називається він хліб,
Він наша перша їжа.
Звичайно, перша, головна.
Як сонце і повітря,
Хлібина ніжна і смачна
Пшенична або житня.
Учень 4. Імен багато має хліб,
Є гарні і незвичні –
Рогалик, торт, батон, пиріг,
І паска, й паляниця.
Ще бакалійник і калач,
Перепічка і піца,
І завиванець, і рогач,
Галушка, коржик, пляцок,
І колобок, і легуміна,
І мандрик, і пампушки,
Книші, лангоші, пиріжки,
Сухарики і хрусти.
Учень 5. За 5-6 тисяч літ до нас
Вже пахло в світі хлібом.
І перший в світі хлібодар
Ним снідав і обідав.
З тих незапам’ятних часів
Хліб на столі – це свято;
Скажіть, святіше щось за хліб
Чи будемо ми мати?
Вчитель. Чи знаєте ви, як пахне життя? Давайте затихнемо на хвильку і відчуємо цей запах… Це пахне хліб. Неповторний запах робить хліб живим, частиною душі кожного з нас. В усі віки хліб був обов’язковим атрибутом, що супроводжував найважливіші події в житті людини. Коли народжувалася дитина і йшли на хрестини, неодмінно клали в колиску срібний карбованець і хлібину – на здоров’я і достаток. На весіллі молодих стрічали хлібом-сіллю. На Великдень у красному куті виставляли високі паски.
Та не завжди хліб був таким смачним та буденним.
Є таке страшне слово – голод. Людина, яка пережила його, із жахом чує це слово. В роки Великої Вітчизняної війни не тільки від куль помирали люди, а й від голоду.
Учень 6 Солдатський хліб – черствий сухар
І в казанку незмінна каша.
Ми винесли страшний тягар,
Така вже, видно, доля наша.
Тоді збагнули ми, що хліб,
Здобутий боєм роти,
Ми проміняти не змогли б
На всі житейськії щедроти.
Вчитель:А ще був страшний голодомор в Україні 33-го року. Від голоду помирали і дорослі, і діти. Шматок хліба коштував стільки ж, як саме життя.
Учень 7 У полі висохли криниці,
Ніхто не сіяв, не орав.
Голодний рік мов чорна птиця
Над краєм змореним літав.
Вчитель: Цілими сім’ями, цілими селами вимирали люди страшною, лютою і повільною смертю — від голоду. І ніякої думки більше не могло бути у головах людей, окрім як про хліб. Це була людська трагедія. Її назвали Голодомор. Цю трагедію народ добре запам’ятав, зберіг у своїй пам’яті й передає від покоління до покоління. Завтра, 22 листопада, День пам’яті жертв Голодомору. Цього дня, в пам'ять про померлих від голоду, люди запалюють свічки. Давайте вшануємо хвилиною мовчання тих, хто став жертвами лихоліть, які випали на долю українського народу.
Хвилина мовчання.
Учень 8 Зростає колос золотий,
Налитий сонцем й небом,
Щоб ми вклонилися йому
І багатіли хлібом.
І кожен день, і кожну мить
Дай, Боже, хліб насущний,
Щоб ми могли у мирі жить,
Щоб не були бездушні.
Молись до хліба, не кидай,
Хай хліб спасінням буде.
Бо не черствіє хліб святий,
Черствіють тільки люди.
(Танок дівчат з віночками та рушниками)
Вчитель: Доки батьки у полі, сільські діти,зібравшись у гурти, бавились у цікаві ігри. Давайте і ми пограємо у гру.
Гра «Зав’яжи снопок»
Діти діляться на дві команди. За сигналом «Один-два-три почали!» діти біжать по черзі, приносять колоски і віддають дівчатам – капітанам команд. Капітани з колосків складають снопок, потім перев’язують його стрічкою. Виграє та команда, капітан якої першим підніме снопок.
Вчитель: Поки діти грали, з ними траплялися різні кумедні історії та вони складали веселинки. Давайте послухаємо декілька.
Сценка «Хліб і торт»
Автор. Лежачи на полиці в магазині, Хліб і Торт засперечалися.
Торт. Що не кажи, а я і гарніший за тебе, і значно смачніший.
Хліб. Зате – я потрібніший.
Торт. Ну, й кумедний. Та коли б ти був потрібніший, ніж я, то й ціною був би вищий!
Хліб. Не все оцінюється грошима. Краще вже хай буду й недорогим, і не таким гарним, зате я щасливий, що необхідний людям не тільки на свята, як от ти, а завжди і скрізь.
«Звідки береться хліб?»
Запитав у Зіни Гліб:
Розвела руками Зіна:
Вчитель: Сьогодні, хоч наша держава і багата високими врожаями зерна, хліб потребує бережного ставлення до себе, до тих, хто орав землю, сіяв і збирав зерно, пік хліб.
Учень 8 Не кидайсь хлібом, він святий –
В суворості ласкавій,
Бувало каже дід старий
Малечі кучерявій.
Не грайся хлібом, то ж бо гріх!
Іще до немовляти,
Щасливий стримуючи сміх,
Бувало каже мати.
Вчитель: Дорогі діти! Сьогодні ми з вами вели розмову про хліб, що здавна був поняттям святим. Я вірю, що в кожне ваше серденько попаде зернятко добра. І так, як із зернятка виростає хлібний колос, так і в ваших серцях проросте великий колос добра, честі, поваги, справедливості. Нехай ваша душа буде такою ж величною і чесною, як безкрає пшеничне поле.
Здоров’я, щастя всім вам, хай завжди буде пахучий хліб на вашому столі! На закінчення свята ми хочемо пригостити вас хлібом у вигляді сушки, щоб ви ніколи не втратили смаку українського хліба, щоб ви всі завжди були ситі й здорові, веселі й щасливі, щоб в усі віки на українському столі на білій вишитій скатертині лежав, мов сонце, свіжий хліб.
(Звучить пісня «І в вас, і в нас хай буде гаразд », діти пригощають гостей бубликами)