2021
Сценарій квесту «Космічні мандри»
Мета: дати учням основні знання про Космос, Сонячну систему та інші початкові поняття астрономії; узагальнити знання дітей про основні космічні об’єкти; засобами гри формувати навички працювати в команді, бути ініціативним та вміти розв’язувати проблемні завдання; тренувати пам'ять, увагу; розвивати творчі здібності, мислення, прививати цікавість до пізнання космічних просторів, уміння вихованців бути зосередженим та злагоджено працювати у колективі; створювати позитивний емоційний фон, атмосферу доброзичливості; виховувати повагу до природи, прагнення до досконалості, краси, гармонії, патріотичні почуття до Батьківщини.
Обладнання: виставка газет, портрети Ю.Гагаріна, Л.Каденюка, яблука, обручі, шапочки-маски із зображенням планет сонячної системи, кросворд.
Хід заходу
В зал під музику «Марш юних космонавтів» входять діти і ведуча.
1 учень:Людей завжди манили далі ,
І вічно звали океани,
А космос жив і не спішив.
Він був казковим і страшним.
2 учень: Небо зорями рясніє,
Таємниче і глибоке,
Всесвіт нам бентежить мрії,
Спонукаючи до дії,
Розум радує і око.
3 учень: Про супутники космічні
Ми говоримо буденно.
Допомогою їх звично
Користуємось щоденно.
Ведуча 1: Ніч – найбільш таємничий період доби. Саме в цей час на небі спалахує мільйонна міріада зірок. А ви коли-небудь звертали увагу на таке небо? Яке воно величне, непорушне. Це цілий Всесвіт, що існує поряд із нами. І на мить здається, що наш світ надто крихітний. А людина – маленька частинка цього всього.
Ведуча 2: Здавна наші пращури тягнулися до зірок, до таємниць Всесвіту. Космічна ера почалася запуском супутника 4 жовтня 1957 року. Перший
штучний супутник Землі піднявся на висоту 947 км., викликав захоплення всього світу, 92 дні він літав навколо нашої планети.
1 учень: Під керівництвом С.П. Корольова у 1959 році перша автоматична станція типу «Луна» досягла Місяця. А 15 серпня 1960 року, після 17 обертів, вдало приземлився космічний корабель із двома собаками Білкою і Стрілкою.
1
2 учень: Але чи не найбільшим досягненням ученого є підготовка і керування польотом першого пілотованого космічного корабля «Восток-1». 12 квітня 1961 року з першим космонавтом Ю.О. Гагаріним, що здійснив вікову мрію людства, зробивши свій перший виток навколо Землі
Ведуча 1: На Україні народилися, жили і творили багато з тих, кого сьогодні називають першопрохідцями Космосу. Сьогодні, хотілося пригадати прізвища тих, кого ми називаємо героями, тих, чиї імена увійшли в історію як творців космонавтики. Це Ю.О.Гагарін, М.І.Кибальчин,Ю.Кондратюк, С.П.Корольов, В.Уткін, О.Макаров, М.Янгель. Першою людиною, що вийшли в космос був О.Леонов, член екіпажу «Восход -1».
Ведуча 2: Сьогодні ми з вами теж здійснимо мандрівку космічними просторами!Для польоту нам треба набрати дружну команду. Перевіримо дружні ви чи ні?
Гра «Космічна команда». Зараз візьміться за руки і утворіть коло. Запам'ятайте, хто ваші сусіди. Потім під музику («Світ зірок») гуляйте по залу, але коли пролунає команда «ракету», ви повинні знову зібрати коло, не переплутавши своїх сусідів.
Ведуча 2: Бачу, що команда вийшла у нас дружна, згуртована. Ось тепер можна летіти. Шановні діти! Давайте пофантазуємо. Уявіть собі що цей клас - величезний космодром. На космодромі знаходяться готові до польоту космічні кораблі. Ми маємо 3 екіпажи: Місяць, Земля, Зірка. Екіпажам кораблів приготуватись! Екіпаж №1 «Місяць» готові до польоту? Екіпаж №2 «Земля» готові до польоту? Екіпаж №3 «Зірка» готові до польоту?
Станція №1 «Сонячні друзі»
Ведуча 1:Отож ми потрапили на першу станцію. Тут ви повинні дописати вірш.
Завдання: Сонце планети усі зігріває,
Кожна планета ім’я своє має. Перший від сонця - ….. – маля, (Меркурій)
Друга - ……, а третя - ………. (Венера, Земля)
……. червоніє і каже уперто: (Марс)Прикро займати лиш місце четверте!
П’ятий - ………, а шостий - ………. , (Юпітер, Сатурн)
Сьомий - ……….., ну а восьмий - ………….. (Уран, Нептун)
………. – це дев’ята планета була, (Плутон). Та вчені сказали: «Занадто мала!»
Дрібноти такої в системі чимало. І в списку великих планет вісім стало.
Станція №2 «Палаюча зірка»
Ведуча 2: Як ви вже здогадалися, ми знаходимося дуже близько від Сонця. Сонце – велика і найближча до вашої Землі зірка. Ця зірка знаходиться на відстані майже 150 мільйонів кілометрів від вашої планети. Цей шлях космічний корабель може подолати за 6 місяців. Світловий промінь від Сонця до Землі дістається за 8 хвилин, тобто ті промені, які зігрівають ваш край, утворилися на сонці понад 8 хвилин тому.
2
Завдання: Дидактична гра «Дайте правильну відповідь»
• Сонце – це супутник 3емлі чи велика зоря? (зірка)
• Сонячний диск має форму овала чи кулі? (кулі)
• Сонце дарує нам повітря, воду чи світло і тепло? (світло і тепло)
• Уночі сонце ховається за обрієм чи за хмарами? (за обрієм)
• Влітку день довший чи коротший, ніж узимку? (довший)
Станція №3 «Найменша планета»
Ведуча 1 : Хто здогадався, про що ми говоритимемо далі?Яка перша планета Сонячної системи. (Діти відповідають, що вони знаходяться на Меркурії)
Ведуча 2: Так! Планета Меркурій у 17 разів легша і у три рази менша від Землі. Рік на цій планеті триває всього три земних місяці – це як зима чи літо, а день чи ніч – цілий їхній рік. Тобто три місяці дня і стільки ж часу ночі. Тут немає погоди, не змінюються пори року. Та найцікавіше те, що вдень температура планети нагрівається до 430 градусів, а вночі охолоджується до мінус 170.
Завдання: Гра «Астрономічна лічилка».
Кожен учасник команди отримує шапочки - маски із зображенням планет сонячної системи і за сигналом діти встають по порядку (як планети на орбіті).
Станція №4 «Планета-сестра»
Ведуча 1: Ця планета дуже схожа на Землю, бо має майже однакові з нею розміри та вагу. Але атмосфера її непридатна для життя. Як ви вже здогадалися, ми опинилися на Венері.
Завдання: У нашій країні є прекрасні обереги – ляльки-мотанки. Перед вами – одна з таких яскравих. Оскільки Венеру вважають сестрою Землі, то створіть
для Венери ляльку-мотанку: переодягніть її чи додайте до її образу щось таке,що характерне саме для планети Венера.
Станція №5 «Планета життя»
Ведуча 2: Від Сонця ця планета 3 і за приблизними підрахунками вчених їй 5 мільярдів років. Так, ми з вами – на Землі.
Завдання: Перед вами – кросворд, перші літери якого вже відомі та утворюють ключове слово. Решту ви повинні відгадати.
з |
і |
р |
к |
а |
|
|
е |
к |
в |
а |
т |
о |
р |
м |
і |
с |
я |
ц |
ь |
|
л |
і |
т |
о |
|
||
я |
н |
т |
а |
р |
||
1.Велетенське розжарене небесне тіло (зірка) 2.Умовна лінія перетину земної кулі з площиною, що проходить через центр Землі (екватор)
3.Планета-супутник Землі (місяць)
4.Найтепліший земний сезон тривалістю 3 місяці (літо)
5.Дорогоцінна скам’яніла смола хвойних дерев, що росли десятки мільйонів років тому (янтар)
Станція №6 «Червона планета»
Ведуча 1: Недарма у руках кожного з вам червоні кульки. Це свідчить про те,
що зараз ми умовно перемістилися на планету Марс. Поверхня його вкрита
3
безліччю кратерів, до складу яких входить багато заліза. Іржавіючи, залізо набуває червонястого кольору. Тож і виходить, що планета червона.
Завдання: У цій кімнаті заховане слово-назва планети. Але літери загубилися. Ви повинні їх знайти, прикріпити до кульок і випустити у небо. Хай планета Марс летить у Космос. !!! Будьте уважні! Шукайте літери на червоних аркушах, які можуть бути розміщені будь-де (у вазонах квітів, під стільцем)
Станція №7 «Газовий гігант»
Ведуча 2: Ця планета складається переважно з газів і вона в 11 разів більша та у 18 разів важча від Землі. Так, це Юпітер. Крізь кольорові хмари, які огортають Юпітер, погано пробивається сонячне світло, тому тут завжди холодно. Юпітер є потужним джерелом шкідливого радіовипромінювання. За таких умов життя тут неможливе.
Завдання: Гра «Зоряні загадки»
1. Білі квіточки ввечері розквітають, а вранці в'януть (зірки).
2. Пролетів по небу будинок, космонавти в тім домі (ракета).
3. Ні пера, ні крила а швидше орла, тільки випустить хвіст, понесеться до зірок.
Станція №8 «Дивовижна планета»
Ведуча 1: Цю дивовижну планету називають ще «володарем кілець», які оперізують її. Складаються вони з уламків каміння і льоду та обертаються навколо планети зі швидкістю 10км/с. Це – Сатурн. А складається вона з газів, водню та гелію. На цій планеті постійно спостерігаються грандіозні шторми, видимі навіть із Землі, супроводжувані блискавками.
Завдання: Перед вами – заздалегідь приготоване солоне тісто. Із нього ви повинні зліпити маленькі макети Сатурна та розфарбувати.
Станція №9 «Синя планета»
Ведуча 2: Ви отримали пакетики із фарбою-порошком синього кольору. Ця підказка привела вас на Уран. До складу цієї планети входить газ метан, який і надає їй синювато-зеленуватого відтінку.
Завдання: Дидактична гра «Порівняй»
• Сонце гаряче, а Місяць... (холодний). • Сонце світить вдень, а Місяць... (уночі). • Сонце ми бачимо завжди круглим, а Місяць... (повним, половинну, «серпом»). • На сонце дивитися важко, воно засліплює, а на місяць... (легко, приємно). • Місяць – це супутник 3емлі, а Сонце – це... (велика зоря).
• Місяць обертається навколо 3емлі, а навколо Сонця обертаються... (планети).
• Коли світить Місяць – природа відпочиває, а коли світить Сонце – ... (оживає).
Ведуча 1: Ось і добігла кінця наша подорож! Космос – місце, яке ще потребує досліджень та відкриттів. Поруч з планетами там існують астероїди, комети, зірки та ще багато цікавого й нерозгаданого. Можливо, хтось із вас відкриє нову зірку чи якесь інше космічне диво.
4
Список використаної літератури
1. Гавриш С. Маленькі історії про великі істини. Права та свободи дитини : кн. для читання / С. Гавриш. — Х. : Ранок : Веста, 2004. — 160 с.
2.Гуріна В.В., Біляєв В.Г. Моя планета – Земля. – Х.: . – Х.: Белкар-книга, 2018. – 48с.: іл.. – (Пізнаємо світ разом)
3.Інтернет- ресурси.
4. Старченко, В. А. Дошкільнятам про зоряне небо: навч. посіб. К.: Наш час, 2007. 95 с.
5.Чередниченко В., Грабовський С., художник Гаркуша В. Український космос. –Київ: А-ба-ба-га-ла-ма-га, 2009.
6.Чижевський О., художник Ніолаєв В., Кардашук О., Гальдяєва О. Я пізнаю світ . — К. : Школа, 2001. — 414 с.
5