Опорний заклад Старожадiвський лiцей
КОЖНОМУ МИЛЕ ЙОГО СЛОВО РІДНЕ
Подорож країною мови
Мета: дати учням поняття про те, що рідна мова для кожної людини – це те життєдайне джерело, звідки воно бере свою енергію, життєву силу, закладену віками, з покоління в покоління цілим народом, рідним краєм; розвивати і збагачувати мовлення учнів; виховувати любов і гордість за рідну українську мову, бажання зберегти її чистоту і красу.
Хід заходу
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ЗАХОДУ
Звучить спокійна музика №1, на її фоні учитель читає вірш.
Я мислю мовою цією,
Я нею змалку говорю,
І рідною зову, своєю –
Це, де завгодно, повторю.
Моя чарівна, дивна мова,
Хто перелічить в ній слова?
Вона прекрасна і казкова,
Весела, щира і жива.
Вона державною вже стала,
Але доволі довго йшла.
Щоразу з попелу вставала…
А скільки спалена була!
На ноги б інша не сп’ялася,
А українська знов жива!
Нарешті стала, відбулася!
Говорить, думає, співа!
Н. Красоткіна
- Мабуть, ви здогадалися, що сьогодні ми поговоримо про нашу рідну, українську мову.
Слайди 1-2
ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Слово вчителя
- А чи знаєте ви, мої любі діти, що таке мова? Коли і як виникла українська мова? Яка вона? Щоб знати відповіді на ці питання, я пропоную вам подорожувати незвіданими шляхами Країни мови.
- А що ви очікуєте від нашої подорожі?
Мова кожного народу неповторна і своя
В ній гримлять громи в негоду,
в тиші трелі солов’я
Солов’їну, барвінкову, колосисту на віки.
Українську рідну мову в дар мені дали батьки.
На своїй природній мові і потоки гомонять
Зелен клени у діброві по кленовому шумлять.
Берегти її, плекати буду всюди й повсякчас
Бо ж єдина так як мати
Мова в кожного із нас.
- Для кожного народу дорога його рідна мова, а для вас найближча – українська.
«Рідна мова дорога людині, як саме життя», - говорить народна мудрість. Без мови не може існувати народ, його культура. Мова – це один з найдивовижніших скарбів, які людина створила за свою історію.
- Любі діти! Уявіть на мить, що на Землі ще немає мови.
- Якою була б земля?
- Якими були б ми?
- Це була б дуже сумна і похмура картина. Стіною стояли б непрохідні ліси, а в них – хижі звірі, гадюки, сови.
- Ну що, вирушаємо в подорож.
Зупинка 1. «Старовинна печера» Слайд 3
І так перша зупинка «Старовинна печера» Слайд 4
- Уважно подивіться на екран, хто там у печері? (Та це ж первісні люди!)
- Що вони роблять? (Скоцюрбились від холоду та гріються біля вогню).
Печерні люди спілкувались між собою жестами і мімікою. Давайте і ми спробуємо поспілкуватись мовою жестів і міміки.
Гра «Поясни жестом»
Діти, пропоную вам пограти в таку гру: - я зачитую слова, а ви добираєте жести, що мають передати їхній зміст.
«Чудово!» (Пальці в кулаку, великий палецьпіднятийвгору.)
«От дивисьмені!» (Погойдуваннявказівним пальцем.)
«Увага! Всіприслухалися!» (Піднятийвгорунерухомийвказівнийпалець.)
«От лишенько!» (Похитування головою, долоні на щоках.)
«У жодномуразі!» (Заперечнепохитування головою та рухи руками.)
«Що-що?» (Нахилголовитрохивбік.)
«Йдисюди!» (Закличнірухи кистями.)
- Всі молодці.
Наші учні також готувались до цього заходу, готували інформацію про виникнення мови. Тож послухаймо виступ творчої групи
Слайд №5
1.Такими наші пращури були колись, такими б надовго вони зоставались, якби не зробили геніального відкриття: винайшли мову. Мова первісних людей була дуже бідною. Вона складалась з небагатьох слів. Значення кожного такого слова були нечіткими, їх супроводжували рухами, що допомагали людям порозумітися. Та минали століття, змінювалися люди, удосконалювалися й мови.
Слайд №6
2.Пройшло немало часу до того, як люди здогадались зображувати певні події малюнками. Але інколи дуже важко було здогадатись суть і послідовність події, тому люди поступово додумались, щоб зображувати малюнком одне окреме слово. Зараз такізображенняназиваютьпіктограмами і широко використовують. Наприклад, піктограмами є дорожні знаки.
3.Не одразу мови різних народів стали такими, якими вони є сьогодні. Змінювалися уявлення людей про навколишній світ, змінювались й слова у мовах різних народів.
Слайд№7
4.А далі сталася подія величезної ваги: люди винайшли письмо.Спочатку писали знаками, буквами та ієрогліфами на дерев’яних і глиняних дощечках та папірусі.
Слайд №8
5.А перший слов’янськийалфавітбувстворений священниками Кирилом та Мефодіємбільше 1000 роківтому. Цебуластарослов’янськаписемність. Старослов’янськоюмовоюписалисяцерковні книжки, наукові твори, закони, літописи та найдавнішіпам’яткилітератури.
Слайд №9 Слова Ліни Костенко
Слайд №10
6.Багато людей доклали своїх зусиль, щоб сьогодні ми могли писати й читати. Наша українська мова належить до високорозвинених мов світу. За милозвучністю вона визнана вченими другою серед європейських мов (після італійської)
Пісня «Українська мова»
І йшли віки, були українці,
і сотворилося СЛОВО українське.
І як сталося так , то сказало собі слово
по - своєму і благословилося.
І прилетіли птиці, і вродилася калина,
і було солодко, і було гірко.
І стало все називатися:
і земля, і матір, і Вітчизна
по-Вкраїнському.
Зупинка 2 «Джерело»Слайд №11
- Подорожуємо далі! Ми підійшли до чистого джерела. Відпочиньмо і нап’ємось водички. Щоб вода із джерела задзюрчала веселіше, потрібно виконати кілька завдань.
Робота в групах:Слайд №12
Завдання 1. «Я люблю свою мову»
Дібрати якомога більше прикметників до слова мова. (Записують на сердечках, які потім прикріплюють навколо слова мова). Коли ви впораєтесь із завданням, прошу показати це піднятими долоньками вверх.
Сердечко – це символ любові. Так символічно і ми з вами проявили свою любов до милозвучної, батьківської, рідної мови.
Слайд №13
Завдання 2. Гра «Знайди помилку!»
Погляньте на незвичайну карту України. Знайдіть помилку.
Відеокліп «Рідна мова»
Завдання 3. Гра «Хто правильно закінчить прислів’я?»
- Молодці, діти! Ви добре впоралися із завдання, і тому водичка стала чистою і побігла веселіше. Люди кажуть, що мова – то цілюще джерело, і хто не припаде до нього вустами, той сам усихає від спраги.
Зупинка 3 . «Смішинки – веселики». Слайд №14
- Український народ любить жартувати. Якою б замученою не була б людина, але почувши дотепний жарт – усміхається. І миттєво сум минає, а замість нього панує веселий сміх. Пожартуймо і ми!
1) Жінка запитує хлопчика:
- Сам ходиш до школи?
- Ні, мене посилають.
2) Петрик читає книжку і час від часу вигукує:
- Ти дивись! Нічого собі! Хто б міг подумати!
- Що ти читаєш синку? Мабуть детектив?
- Та ні, орфографічний словник.
3) У нас у класі відбувся такий діалог між учителем і учнем.
Оксана Михайлівна питає Борі:
- Борисе, чому ти знову спізнився?
На це Борис відповів:
- Ну, Оксано Михайлівно, ви ж самі говорили, що вчитись ніколи не пізно!
4) А ще у нас є чимало бешкетників вертлявих.Ото було, що Іван питає у вчительки:
- Галино Степанівно, можна літати по школі, як реактивний літак?
- Еге ж, можна.- відповіла наша вчителька. - Але так можна випадково і зі школи вилетіти.
5) Ксеня скаржиться своїй матусі, повернувшись зі школи:
- Чи справедливо людину карати за те, чого вона не зробила?
- Звісно, ні, доню!
- А учитель покарав мене за вправу, якої я не виконала.
6)Тато розмовляє з сином-першокласником:
- Миколко, я мав розмову з твоєю вчителькою.А тепер питаю в тебе:хто найбільший ледар у твоєму класі?
- Не знаю, тату.
- Не правда, знаєш. Хто сидів у класі та тільки дивився, як інші працюють?
- Наша вчителька, тату!
Зупинка 4 «Лісочок»Слайд №15
- Не шкодуйте часу і зусиль для вивчення мови! Мова – наш вірний друг і помічник протягом усього життя.
Учень.
Ой, яка чудесна українська мова!
Де береться все це, звідкіля і як?
В ній є ліс, лісочок, пуща, гай, діброва,
Бір, перелісок, чорноліс. Є іще й байрак!
- Ось ми й потрапили до лісочка. Щойно сходив сніг, дівчата і хлопці виходили на лужок і починали водити хороводи, гралися у різноманітні ігри.
Ми зараз пограємо у народну гру « У лісочку на горбочку».
- Які дерева й кущі ростуть у цьому лісочку? Ми дізнаємося, якщо відгадаємо загадки описи.
Гра «Хто швидше вгадає слово»
1. Дерево з гнучким гіллям, вузенькими листочками. Найчастіше росте по берегах річок, понад ставками. (Верба)
2. Могутнє листяне дерево з міцним стовбуром, великою кроною та плодами жолудями. (Дуб)
3. Кущова рослина з білими невеликими квіточками та гіркими чи кисло – солодкими ягодами, зібраними в кетяг. (Калина)
4. Хвойне, вічнозелене дерево з короткою глицею, довгастими шишками і конусоподібною кроною. (Ялинка)
5. Дикоросла троянда з простими квітками і з стеблами, укритими колючками, а також плоди цієї рослини, багаті на вітамін С. (Шипшина)
6. Дерево з оранжево – червоними ягодами, що ростуть гронами, а також – ягоди цього дерева полюбляють горобці. (Горобина)
Зупинка 5. «Казкова галявина»Слайд №16
- Ось ми і не помітили, як вийшли на галявину. Ця галявина незвичайна, казкова.
- Кожен із вас любить казки. А чи знаєте ви їхніх героїв?. Зараз дізнаємося. Чи відгадаєте ви загадки?
Гра «Відгадай з якої казки»
Працювала я у хатці,
Танцювалаупалаці.
Є такау мене звичка —
Десьгубити черевички.
(«Попелюшка»)
Вигнав дід козу із хати —
Та й пішла вона блукати:
Всі козу ту виганяли, Рак козуню ущипнув,
Зайцю хатку повернув.
(«Коза-дереза»)
Він веселий й незлобливий,
Цей хороший дивачок.
З ним господар, хлопчик Робін,
І товариш — П’ятачок.
До прогуляноквінласий,
Є на мед чутливий нюх.
Зветьсяплюшевийведмедик,
Всімвідомо… («Вінні Пух»).
Старенька бабуся у лісі жила,
Гостинці для неї онука несла.
Хто дівчинку ту по дорозі зустрів?
Як казка ця зветься?
Хто б відповів?
(«Червона Шапочка»)
До школи прямує хлопчак дерев’яний,
Чомусь потрапляє у цирк полотняний.
Відома ця книжка тобі, чи не так?
(«Пригоди Буратіно»)
Хто моторчик свій заводить?
З даху в гості хто приходить?
І на свято він дістався — Скажем дружно:
«Здрастуй,…»
(Карлсон)
Зупинка 6. «Чарівний кущ»Слайд №17
Учитель
На узліссі тиша, спокій.
Спіє терен чорноокий,
Пломеніє глід,
Тьмяно жевріє шипшина,
Червоніє горобина,
Пишається калина,
Наче маків цвіт.
- Діти, зверніть увагу на кущ калини. Якщо торкнутися її листячка, можна почути тихий шепіт. Це шепочуть листочки. Вони розповідають один одному віршики, що підготували наші учні про українську мову. Послухайте їх.
Учень 1
Ріднамово, рідне слово
Наче музикачудова
Як водицяізкриниці,
Де купаютьсязірниці
І співуча і квітуча
Щедра, як земля родюча
Загадкова і чудова
Неповторна наша мова.
Учень 2
Розвивайся, звеселяйся,
Моя ріднамово,
У барвінкизодягайся
Моєщире слово.
Учень 3
Колосися в полі житом,
Піснею в оселі,
Щобзросталинашідіти
Мудрі і веселі.
Учень 4
Щоб на все життя з тобою
Ми запам´ятали,
Як з колискидорогої
Мовонькукохали.
Учень 5
Всі народи мову мають,
Всі пісень своїх співають.
Бо хто має мову рідну,
Той багатий, а не бідний.
Учень 6
Солов’їну, барвінкову,
Колосисту навіки,
Українську рідну мову
В дар мені дали батьки.
Учень 7
Берегти її, плекати
Буду всюди й повсякчас, -
Бо є єдина, так як мати,
Мова в кожного із нас!
Безліч пісень уміщує скарбниця українського народу. І ллються над чарівною природою України слова солов’їної української мови, переплітаючись із чарівною мелодією.
Відеопісня «Гімн українській мові»
- Чи сподобалась вам подорож Країною мови?
- Завжди пам’ятайте, що рідна мова – це неоцінне духовне народне багатство, що передається від покоління до покоління і несе народну мудрість, славу, культуру і традиції.
Бажаю вам успіхів у подальшому опануванні мовної грамоти, щоб у ваших вустах українська мова була і багатою, і красивою, і медовою.
- Як говорила Олена Пчілка:
Давайте будемо розмовляти
По – українському.
Ми довго ждали сього.
Бо неподоба цуратися
Свого рідного слова.