ВИХОВНА ГОДИНА-ТРЕНІНГ «НАШІ ЕМОЦІЇ»
Мета: формувати в учнів поняття «емоції»; формувати вміння використовувати способи саморегуляції з метою корекції негативних емоцій та агресивних тенденцій поведінки молодших школярів; учити надавати допомогу одне одному в колективі; розвивати у дітей уміння розрізняти емоційні стани людини; виховувати почуття відповідальності, культуру спілкування.
ХІД ЗАНЯТТЯ
1. Зустріч і привітання гостей
2. Вступне слово вчителя
— Я вітаю вас, діти, на сьогоднішньому занятті. А щоб у нас усе вийшло, пропоную вам виконати вправу «Сонечко». Для цього слід терти долоні одна об одну протягом хвилини, відчуваючи потік позитивної енергії. Потім різко розведіть їх перед собою на відстані 1-2 см. Відчуваєте між ними енергетичний струм? Із цього струму «ліпимо» уявний «сніжок-сонечко» і кидаємо другу, з яким хотіли б поділитися гарним настроєм і позитивними емоціями (радістю, добротою, щирістю).
3. Мотивація діяльності
— Перегляньте уважно мультфільм і скажіть, про що сьогодні йтиметься. (Мультфільм «Емоції з рибками».)
— Сьогодні ми вирушимо у незвичайний світ — Світ Емоцій. Ми будемо говорити про емоції, як вони можуть вплинути на здоров’я людини і як навчитися ними володіти. Для цього вам знадобляться ваша кмітливість, винахідливість, уміння знаходити спільну мову з іншими людьми. Я бажаю, аби кожен із вас знайшов щось цікаве для себе!
- Що таке емоція? ( Емоції – це загальна активна форма переживання організмом своєї життєдіяльності).
- Ми у своєму житті вміємо виражати різні емоції, наша міміка дуже багата й різноманітна. Відомо, що 80% інформації наш співрозмовник отримує через міміку і жести. А які символи допомагають зобразити емоції?
З давніх-давен професія актора вимагає вміння володіти емоціями. Пізніше з’явилися «смайлики»- це значки, що позначають якісь емоції. Перші смайлики з’явилися не в Інтернеті: в америці в грудні 1963 року ходожник Харві Белл намалював перший смайл з нагоди злиття двох страхових компаній і його розмістили на значках співробітників. А у 1970 році смайл придбав величезну популярність: його почали друкувати на марках, футболках, рюкзаках, ….. Продукція з зображенням смайликів приносила величезні доходи всім, окрім свого творця.
3. Вправа «Емоції»
— Чи можете ви уявити людину, яка ніколи не сміється, не плаче, не сердиться, не боїться? Мабуть, ви скажете, що таких людей не існує. У різні моменти життя ми сміємося, радіємо, плачемо. Радість, сум, страх, здивування — це емоції, те, як ми реагуємо на події. Навіть зараз, коли ви слухаєте мене, у когось виникає цікавість чи здивування або ще якісь емоції.
-Уявіть, ви прийшли до цирку, де фокусники демонструють свої цікавинки. Які емоції у вас виникали? А якщо подивитися на дресирувальника левів, які емоції будуть тепер?
— Емоції допомагають нам зрозуміти одне одного, завдяки емоціям можна дізнатися про настрій людей.
— Якими є емоції, що спонукають радіти, посміхатися, відчувати задоволення? (Позитивними.)
— Як назвати емоції, що спонукають сумувати, бентежитися, тривожитися? (Негативними.)
ПОЗИТИВНІ |
Вдячність Веселість Упевненість Задоволення Наполегливість Щастя Радість |
НЕВИЗНАЧЕНІ |
Байдужість Недовірливість Нетерплячість Роздратування Тривога Схвильованість Розгубленість |
НЕГАТИВНІ |
Впертість Заздрість Страх Образа Самотність Гнів Горе |
- Ще є емоції ( Невизначені).
4. Розпізнавання емоцій по пазлам.
- Прокоментуйте емоції , які у вас на пазлах.
- Чим відрізняються пазли на зворотній стороні ? Як можна про них сказати згідно орфограм з української мови? ( Антонімами)
- Які емоції ви хотіли б відчувати позитивні чи негативні?
5. Вплив емоцій на здоров’я і життя людини. Шкала емоцій.
- Зверніть увагу, як за шкалою емоцій кожен наш стан впливає на здоров’я, настрій та успіхи.
6. Володіння емоціями.
- Чи потрібно володіти емоціями, керувати ними? ( Так)
- Чи бачили ви у деяких фільмах як швидко мчать коні?
- Уявимо, що коні - це наші емоції, візник – це наш розум, а візок ( або колісниця ) - це наше тіло.
Якщо наші негативні емоції не стримувати,як це робить візник (а попереду обрив, що буде з нашим тілом? Воно буде цілим? Якщо ми не стримуємо емоції і не керуємо ними виникають бійки, а у дорослому віці навіть вбивства, жахливі наслідки.
6. Вправа «Дихай і думай красиво»
- Спробуємо вправу для керування негативними емоціями:
Мета - знижувати рівень емоційного напруження.
Інструкція. Заплющте очі, глибоко вдихніть. Подумки говоріть.
«я -- лев» — видихни, вдихни;
«я — птах» — видихни, вдихни;
«я — камінь» — видихни, вдихни;
«я — квітка» — видихни, вдихни;
«Я спокійний(на)» — видихни.
7.Гра «Чарівний мішечок»
- Діти, а який у вас зараз настрій? Що відчуваєте? Ні на кого не ображені? Якщо у нас є такі, у кого за день чи за тиждень виникали негативні емоції, пропоную покласти їх у чарівний мішечок. (Діти кладуть у мішечок уявні негативні емоції.)
— А як ви гадаєте, куди ми подінемо цей мішечок? (Відповіді та пропозиції учнів.)
— Ми позбавилися негативних емоцій. Сподіваюсь, ваш настрій поліпшився, з’явилися інші емоції. А так це чи ні, зараз перевіримо.
Підсумок заходу
► Вправа «Наші емоції» (Кубик Блума/
— Пропоную вам доповнити речення.
Мені подобається...
Мені приємно, коли...
Я ображаюся, коли....
Я злюся, коли...
Мене дратує, коли...
Мама злиться, коли...
Я радію, коли...
Йдучи до школи, я завжди переживаю...
Мені сумно, коли...
Найбільша радість для моїх батьків...
Учитель засмучується...
Я отримую задоволення від...
— Отже, головне, як ми поводимось, переживаючи певні емоції. Виявляючи певні емоції, ми повинні зважати на наше оточення та можливі наслідки.
8. Рефлексія
►► Вправа «Прогноз настрою»
На партах — малюнки: хмарки з дощем, хмарки і сніжинки, хмарки і блискавки, сонечко. Діти обирають малюнок, який демонструє їхній настрій, а вчитель коментує.
Малюнок хмарки з дощем.
— Якщо у вас на душі похмуро, згадайте, що після дощу часто буває веселка.
Малюнок хмарки і сніжинок.
— Не забувайте, що сніжинки та краплинки однаково розтануть.
Малюнок хмарки і блискавки.
— Ви роздратовані, але заспокойтесь, адже від ваших блискавок можуть постраждати інші. Все буде добре.
Малюнок сонечка.
— Сьогодні у вас на душі сонячно. Отже, зумієте своїм теплом зігріти своїх друзів.
— Дякую всім за роботу! Гарного настрою!
9. Вправа « Самооцінювання»
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ