Ми- маленькі українці
Виховний захід підготувала:
вчитель Чернігівського колегіуму №11
Стеценко Інна Вячеславівна
Ми — маленькі українці
Мета: закріпити і збагатити уявлення першокласників про нашу державу – Україну, продовжити ознайомлення з національною символікою України, формувати національну свідомість школярів; пробуджувати пізнавальні інтереси до історії свого народу, української нації, її культури і побуту; розвивати пізнавальні інтереси, уміння робити висновки ,узагальнювати ; виховувати громадянські й патріотичні почуття: любов до Вітчизни, повагу до її символів,гордість за свій народ. Обладнання: Мультимедійна дошка , презентація « Ми маленькі українці», плакати із зображеннями державних символів України; сюжетні ілюстрації на національну тематику; аудіоапаратура;прапор України, вишиті рушники, виставка дитячих малюнків. Попередня робота: кілька учнів за допомогою вчителя готують виразне читання напам’ять тематичного віршованого матеріалу, діти класу малюють малюнки на тему: « Ми –українці». ХІД ЗАНЯТТЯ На дошці розміщують плакати із зображеннями українських державних символів та відповідний ілюстративний матеріал.
Любі діти! У наш клас завітали гості щирі, Привітайте в добрий час Гостей усмішкою й миром. Доброго дня вам! Доброго дня нам! Доброго дня всій Україні! Вчитель: Пролунав дзвоник — і ми знову зібралися в нашій затишній класній кімнаті. Сьогодні ми поговоримо про важливе й цікаве для кожної людини. Я надзвичайно, друзі, рада Дитячі бачить оченята — Як сяють вони ясно в вас! Застиг в очікуванні клас: Чекають з нетерпінням діти: Про що ж розмова нині піде? II. Розкриття теми заняття Вчитель: А піде вона, діти, про те, що об’єднує нас усіх. Це наша Батьківщина — край, де ми народилися й живемо, земля наших батьків і прадідів, держава, що має багату історію та чудові традиції. Це Україна. III. Повідомлення теми й мети Вчитель: Отже, сьогодні ми говоритимемо про нашу Батьківщину, про державні символи України . А як ви вважаєте, без чого не може існувати жодна країна? (Діти висувають припущення.) Правильно, у світі немає жодної держави без народу. Тобто Україна — це не тільки мальовничі й родючі землі, але й усі люди, що населяють їх. Кожний з вас — українець, і вам усім обов’язково належить знати, якого ви роду-племені та, звісно, пишатися ним. IV. Подання нових знань Вчитель : Хоча ви ще першокласники, та, певне, вже з дошкільних років вам відомо, що ви діти... Які? (Українські.) Правильно. До сьогоднішнього заняття наші маленькі україночки та українці підготували невеличку літературну композицію про рідний край і наш народ. Послухаймо ж її. Літературна композиція До дошки виходять учні-читці в українському національному вбранні Вчитель (до одного із читців) Хто ти, хлопчику маленький? 1-й учень Син я України-неньки, Українцем я зовуся, Тою назвою горджуся! Тихі зорі, ясні води — Моя Україна, Дзвін шабель, пісні, походи, Пісня солов’їна.
Вчитель (до дівчинки) Хто ти, дівчинко-дитинко?
1-ша учениця Я — маленька українка: Щиро рідний край люблю я, Палко свій народ шаную, Тим пишаюсь неодмінно, Що я — донечка Вкраїни.
2-й учень У всьому світі — кожен зна — Є Батьківщина лиш одна. І в нас вона одна-єдина: Це наша славна Україна.
2-га учениця Україна — це країна Козацького роду, Мати вільних українців — Древнього народу.
3-й учень Українці — мужні й сильні, Наше небо чисте, А наш прапор — жовто-синій, Герб — тризуб злотистий.
3-тя учениця Українці — кожен знає — Добрі, працьовиті, Що родились ми в цім краї, Пишаймося, діти!
4-й учень Українське щире слово, А прислів’я — влучне, Наша українська мова багата, співуча.
4-та учениця Всі гостинні, дуже мудрі, Сміливі, відважні — Ось які вкраїнські люди, Вам це кожен скаже!
5 –та учениця А вкраїнські наші діти — Наче пишні в лузі квіти, Ясноокі та вродливі, Дуже чемні та кмітливі!
Учитель дякує читцям за виступи і просить зайняти свої місця. Наша держава – одна з найбільших країн у Європі. Щасливі ми, що народилися і живемо в Україні. Тут жили наші прадіди, живуть батьки, тут корінь українського народу. І де б не були скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося аж до сліз, зачувши рідне слово, вслухаємось у чарівні мелодії пісень, вбираємо в себе ніжні звуки української мови. Україна – це наша історія. Бо поки ми пам’ятаємо історію свого народу, ми існуємо, як нація. Від розуміння і любові кожного з нас залежатиме, яким буде майбутнє України. Державні символи України Учитель. Я хочу вам запропонувати потрапити в минуле і послухати легенду. За давньою легендою давно-давно жила одна жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними,сміливими, дуже любили свою матусю, готові були віддати за неї життя. Підросли вони і вирішили піти в світ прославляти свою матусю. Вирушив у дорогу найстарший син. Мати на згадку про себе подарувала йому золоту корону з трьома промінцями. Пішов син між люди. І за трьохпроменеву корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала шлях до кращого життя, дали першому синові ім’я Тризуб. Настала черга середнього сина. Йому мати в дорогу подарувала жовто – блакитний одяг. Своїми звитяжними ділами прославляв він свою матір. Одержав середній син імення Прапор. А там, де був найменший син,завжди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мама своєму наймолодшому синові подарувала соловейків голос. І одержав молодший син за свій голос і величний спів ім’я Гімн. І з того часу ідуть поруч три брати – Тризуб, Прапор, Гімн і прославляють рідну неньку. І там де вони проходять, лунає урочиста пісня. Це легенда українського народу про державні символи України. До державних символів України належить Державний Прапор України, Державний Герб, Державний Гімн.
Учні. Національний прапор України – синьо-жовтий стяг. Синій колір – колір чистого мирного неба. Жовтий – це колір пшеничної ниви , колір хліба , зерна. Кольори ще мають інше значення – «мир» і «багатство»,бо народ наш є мирний та працьовитий. Працею здобував він славу рідній землі. Синьо – жовтий прапор маєм: Синє небо, жовте жито; Прапор свій оберігаєм, Він – святиня, знають діти. -А чи знаєте ви , коли святкують українці День прапора?( 23 серрпня). - А яке ж свято святкують українці 24 серпня? (В 1991 році було проголошено незалежність України.) Герб – це офіційна емблема держави, символ влади. Золотий тризуб на блакитному тлі – дуже давній знак. Він використовувався ще за часів Київської Русі. Отже, нашому гербу – більше тисячі літ. Наш герб – тризуб, Це воля, слава й сила; Наш герб – тризуб. Недоля нас косила, Та ми зросли, ми є, Ми завжди будем, Добро і пісню.
Гімн – це найголовніша пісня країни. Її автор – український поет Павло Чубинський. До тексту підібрана ніжна і одночасно горда, непокірна мелодія Михайла Вербицького. Всі найбільші свята українського народу проходять з урочистим виконанням нашого Гімну. Слова палкі, Мелодія врочиста – Державний Гімн Ми знаємо усі. Для кожного села, Містечка, міста – Це клич один З мільйонів голосів.
Це наша клятва, Заповідь священна, Хай чують друзі й вороги, Що Україна вічна, Незнищенна, Від неї лине світло навкруги.
- Як потрібно себе поводити коли звучить Гімн України? Звучить фрагмент державного гімну. Школярі підводяться і слухають його, поклавши праву руку на серце. ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА Ми мандруємо, ми мандруємо, Україною крокуємо. Ось побачили Карпати. Як вершину нам дістати? Заглянемо в озерця, Не торкнутись нам до дна! Так ми довго – довго йшли І до школи знов прийшли.
Бесіда «Про український народ» Вчитель . Справді, діти, нам дуже пощастило, що ми належимо до величного народу .Ми – українці, народ український - щедрий і гостинний, красивий і трудолюбивий. Українці мудрі й відважні, майстровиті й творчі .( Якими майстрами декоративного мистецтва славилася українська земля?)
Українські козаки прославили наш народ своїми подвигами, будівельники — величними древніми спорудами, Детинець древнього Чернігова,( територія Валу), і в наш час. золотоверхими храмами; Катерининська церква, Борисоглібський собор, Тро́їцько-Іллі́нський монасти́р. українські митці — гарними піснями і мудрими казками.( Івасик- телесик, Коза-дереза,Котигорошко, Пан Коцький, Лисичка і журавель) Українці славні в усьому світі своєю гостинністю, працьовитістю. Наша Батьківщина дала світові багато видатних людей: поета і художника Тараса Шевченка, гетьмана Богдана Хмельницького, художницю Катерину Білокур... Зараз ви ще маленькі, але згодом, може, хтось із вас стане відомим у всьому світі і теж прославить Україну своїми справами, творчістю чи науковими відкриттями. І перші свої кроки ви вже зробили. Прийнявши участь у нашому класному конкурсі малюнків « Ми –Українці». Ми провели конкурс і визначили переможців. Гра «Мій український народ» Дітям пропонують дібрати якомога більше слів-ознак для характеристики свого народу. Усі бажаючі відповідають з дозволу дорослого, підводячись із місця. Кожен гравець, що дав правильну відповідь, отримує один бал (учитель дає цій дитині штучну квіточку). Правило гри: одне й те саме слово двічі називати не можна. По закінченні гри підраховують, у кого зі школярів букет найбільший, — цих учнів оголошують переможцями. Мовленнєвий матеріал для гри Мій народ творчий, доброзичливий, приязний, гостинний, веселий, кмітливий, розумний, мудрий, древній, вродливий, сміливий, мужній, відважний, героїчний, працьовитий, роботящий, майстровитий, козацький, співучий, щирий, завзятий, миролюбний, гордий, вільний, щасливий. Протягом гри класовод за необхідності може допомагати дітям навідними запитаннями. Наприклад: «Українці гордяться своїм краєм?» (Так!) «Значить, у нас який народ?» (Гордий.)
Вчитель: Мені хотілося б прочитати вам віршик. Він називається «Моя Україна». Ці святі слова в тексті вірша повторюються після кожного його рядка. Я думаю, що ви їх залюбки промовите разом зі мною — щиро, з любов’ю, урочисто й виразно. Педагог декламує вірш, а учні щоразу промовляють хором слова «Моя Україна». М. Чумарна Моя Україна Сонце в небі і зоряна ніч солов’їна — Моя Україна. Мамина пісня і мамина тиха сльозина — Моя Україна. Батькове слово і врода небесна калина — Моя Україна. Слово молитви і лагідний усміх дитини — Моя Україна. Давайте сьогодні ми з вами запалимо свічечку, яка буде символом нашої любові до України. І у ваших сердечках нехай запалає маленький «вогник» гордості за те, що ви - українці. Я прошу вас пронести цей вогник через усе своє життя. Тож будьте чесні, розумні, горді, любіть свою рідну Батьківщину. V.Підсумки заняття Вчитель:. Справжній українець повинен змалку знати символіку своєї Батьківщини, цікавитися рідним краєм, його визначними місцями, природою, минувшиною, історією та подіями сьогодення. Зараз, діти, я пропоную вам узяти участь у пізнавальній вікторині і підвести підсумок нашої виховної години.
Вікторина «Люби і знай свій рідний край!» Запитання для вікторини 1. Які символи має наша держава? (Герб, прапор, пісню-гімн.) 2. Скільки кольорів має український державний прапор? (Два.) 3. Які ці кольори? (Синій та жовтий.) 4. Як ми називаємо український герб? (Тризуб.) 5. Як називають наших пращурів, що боролися за свободу українського народу? (Козаки.) 6. На чому їздили козаки? (На конях, ). 7. Який предмет національного вбрання носять українські дівчата на голові? (Віночок.) 8. Як називається столиця України? (Київ.) 9. Якими видами декоративно – прикладного мистецтва славилася українська земля?( Гончарством, писанкарством, різьбярством, вишиванням). 10. Чим прославився ще український народ. 11. Чим сподобалась вам виховна година. По закінченні вікторини педагог відзначає найбільш активних та кмітливих учасників. Вчитель:. А ще українців називають надзвичайно співучою нацією. І зараз у нашому класі пролунає гарна пісня про вас — українських діток. Я прошу дуже уважно її послухати і спробувати тихенько підспівати . Ця пісня для Вас буде сюрпризом. Адже ви можете побачити знайомих вам дітей. Звучить запис пісні «Діти України» Класовод. Бажаю вам нести по життю звання українця із честю й гордістю. На все добре, діти! |