Виховний захід "Ми всі господарі природи, тож бережім її красу"

Про матеріал
Основна мета даної роботи - це навчити учнів аналізувати екологічну ситуацію, яка склалася в Україні, виявляти основні чинники, які впливають на навколишнє середовище, протидіяти негативним змінам у природному середовищі, які мали місце в минулому, відбуваються зараз або можуть бути, розвивати в учнів вміння оцінювати умови для існування кожного з нас, робити власні висновки, виховати в учнів бережливе ставлення до природн, естетичні якості особистості.
Перегляд файлу

Мета –навчити учнів аналізувати екологічну ситуацію, яка склалася в Україні, виявляти основні чинники, які впливають на навколишнє середовище, протидіяти негативним змінам у природному середовищі, які мали місце в минулому, відбуваються зараз або можуть бути, розвивати в учнів вміння оцінювати умови для існування кожного з нас, робити власні висновки, виховати в учнів бережливе ставлення до природн, естетичні якості особистості.

Актуальність, що перетворилася в глобальну проблему, пов’язана зі зростаючим антропогенним впливом. Це зумовлено демографічним вибухом, урбанізацією, що прискорюється, забрудненням навколишнього середовища відходами, надмірним навантаженням на орні землі, пасовища, ліси, водойми. У результаті гірничо-технічної  діяльності в світі порушено не менше 15 – 20 млн га земель, з них 59% площі використано під різні гірничі виробки, 38% – під відвали пустої породи або відходів збагачення, 3% – місця осідання, провалів і ін. порушень поверхні, пов’язаних з підземними розробками. Інколи порушення правил ведення гірничих робіт чи масштабна аварія призводить до катастрофічних незворотних наслідків.

Заходами, спрямованими на охорону довкілля можуть бути:

  • Обмеження викидів в атмосферу та гідросферу з метою поліпшення загальної екологічної обстановки.
  • Створення заповідників, заказників і національних парків з метою збереження природних комплексів.
  • Обмеження лову риби, полювання з метою збереження певних видів.
  • Обмеження несанкціонованого викидання сміття. Використання методів екологічної логістики для тотального очищення від несанкціонованого засмічення території регіону.

Вчитель. Дорогі друзі, шановні гості, сьогодні ми з вами зібралися у цій залі для того, щоб поговорити про екологію в Україні, про ту небезпеку,яка загрожує нашій Землі, а отже і нам, тому що ми з вами живемо на цій Землі.

1-й ведучий. Усім відомо, що природа на землі сформувалася до появи людини. Первісні люди були такою самою частиною природи, як і дикі звірі, а головною їх проблемою був голод.

2-й ведучий. І пізніше, щоб не вмерти з голоду, люди навчилися вирощувати хліб і розводити свійських тварин. Але їхньою проблемою були інфекційні хвороби, які виникали від бактерій, що розводились від накопичення сміття і бруду, особливо в містах.

1-й ведучий. Пізніше, щоб зробити життя своє багатшим і зручнішим, люди почали змінювати природу, розвивати технічний прогрес, забруднювати все навколо себе.

2-й ведучий. Теперішньою проблемою всіх людей на землі є екологічні захворювання природи.

1-й учень. Природа землі схожа на організм людини, тільки дуже великий. Як дихальна система постачає в людський організм кисень, так і ліси збагачують киснем повітря Землі.

2-й учень. Як кровоносна система живить усі клітини людського організму, так криниці, річки, озера, моря несуть воду та поживні речовини до всього живого на планеті.

3-й учень. З давніх-давен люди шанобливо ставилися до криниць, джерел. Берегли їх, бо добре знали, що вода – це джерело життя на Землі.

1-й ведучий. Проте у шаленому ритмі атомної епохи ми інакше почали дивитися на свят. Усе брали від природи , «не чекаючи милостей», а з віддачею не поспішали.

2-й ведучий. І ось настав час, коли природа вже не може віддавати, коли вона волає, кричить: «Людино, захисти, порятуй мене від самого себе!»

4-й учень. Я хочу додати, що нашу планету часто порівнюють із величезним космічним кораблем, що летить просторами Всесвіту, а людство – екіпаж цього корабля.

5-й учень. Красиве і мудре порівняння! Але ми всі повинні осмислити, що у нашого космічного корабля немає аварійного виходу.

1-й ведучий. І лунає сьогодні звідусіль…

3-й учень. Тривога на космічному кораблі Земля! Майбутнє Землі в небезпеці!

2-й ведучий. Це крик! За цими словами гірка істина. Людство стоїть на порозі екологічної катастрофи.

6-й учень. Це парниковий ефект на Землі.

7-й учень. Зменшення озонового екрану в стратосфері.

8-й учень. Проблема чистої води.

9-й учень. Кислотні дощі.

10-й учень. Причиною ракових захворювань людей і тварин у 70% випадків є порушення взаємодії організму і навколишнього середовища.

11-й учень. Щорічно планета втрачає десятків видів тварин і рослин, які заносяться до Червоної книги під звуки траурних маршів екологічної катастрофи

1-й ведучий. Важко поранена плаче хвора Земля.

1-й учень. Земле рідна – природи ім’я.

 Понівечена скрипко моя.

 Як могла в цім світі жити?

 Як могла благоденствувати?

2-й учень. В ніжності просинатися рано,

 Коли ти помираєш в ранах?

 Як могла плекати квіти.

 Коли так благаєш жити?

3-й учень. Як не чула моя душа,

 Що здригаєшся ти від ножа.

 Як дивитись природі у вічі?

 Перед нею ми винні утричі.

1-й хлопчик. Щоб від спеки десь сховатись,

                          Ми до річки йшли купатись.

2-й хлопчик. Що це з річкою? Вона

 Непривітна і сумна.

(заходить, понуривши голову, дівчинка – «річка», у синій сукні)

Річка. Як мені не сумувати?

Всі отрутохімікати

Постікали в мою воду.

Зіпсували чисту вроду,

Вже течу між болотами,

Заросла очеретами.

Зникла риба. Навіть раки

Поховались, небораки. (Затуляє обличчя руками)

1-й хлопчик. Ой ти, річко синьоока,

 Ти ж була колись глибока.

2-й хлопчик. І сумуєм ми з тобою

 Під плакучою вербою.

Річка. Чуєте, хтось плаче?

(Усі розтупаються. На сцені стоїть дівчинка – «рибка» у сірій сукні)

1-й хлопчик. Хто ти?

Рибка. Я рибка

2-й хлопчик. А чого ти плачеш, рибко?

Рибка. Ой біда! Люди, що це за вода?

Може вам і добре пити -

Хімікати в ній усі,

А мені в ній важко жити –

І на дні, і на воді.

1-й хлопчик. А вода ж була колись!

Рибка. Люди, звідки ви взялись?

 Люди, трохи совість майте.

 Бідну річеньку спасайте!

(хлопчики виводять дівчинку – «рибку»)

1-й ведучий. Послухайте пісню про біди і ще однієї річки

2-й ведучий. Люди, схаменіться! Не губіть природи!

1-й учень. Знов над плесом, наче лось на кризі,

 Застигну – і хоч криком закричу:

 Вже сон-трава в Червоній книзі.

 В Червоній книзі щиглики й сичі.

2-й ведучий. А що таке Червона книга, діти? Ви всі знайомі з нею?

2-й учень. В Червону книгу ми занесли.

 Світ неповторний та чудесний,

 Що поступово вимирає.

 Давно рятунки в нас благає

3-й учень.  Невже в майбутньому на світі

 Не будуть квітнуть дикі квіти,

 Конвалія й фіалки ніжні,

 І вісник березня – підсніжник?

4-й учень. Невже ми більше не побачим,

 Як сон-трава росою плаче?

 Троянда степу, квітка мрії,

 Жар - цвітом землю не зігріє?

5-й учень. Дюжино, схаменися! Може досить?

 Чи до душі нам річки каламуть?

 Земля твоя пощади в тебе просить,

 Бо ж хімія, і стронцій, і нітрати

 В продуктах, що на стіл нам подають.

6-й учень. Сади вишневі похилились,

 Хрущі давно вже не гудуть.

 Лише жуки ті колорадські

 Картоплю день і ніч гризуть.

7-й учень. Жайворонки над полями

 Більше не співають,

 Тільки одні хімікати

 Вітри розганяють.

8-й учень. Вже в бабусиних городах

 Огірки не родять,

 Бо ядучі жовті хмари

 Понад ними ходять.

1-й хлопчик. Ти ж була колись глибока,

 Швидкоплинна, синьоока.

2-й хлопчик. Чом же стала каламутна?

 Чом плюскочуть хвилі смутно?

2-й учень. Зупинімось. Останній є шанс.

 Оглянімось! Благаємо вас!

3-й учень. Все задумано мудро в природі:

 Жити всм треба в мирі і згоді.

4-й учень. Річка, хай куди хоче тече,

 Пташеняті підставим плече.

5-й учень. Як зрубаємо дерево - вмить

 Поспішаймо аж два посадить.

6-й учень. Як асфальт – то не через калину,

 Джерельце хай немає зупину.

7-й учень. Полюбімо природу ми палко:

 Не топчімо ногами фіалку…

8-й учень. Як розоремо світ оцей вщерть,

 Вирок нам – без війни буде смерть.

9-й учень. Зупинімось, останній є шанс!

 Ця планета – не тільки для нас!

(сходять)

1-й ведучий. Природа рідна – наша втіха,

 Тож хай вона не знає лиха!

2-й ведучий. Про добро потрібно нагадувати постійно. Ми повинні бути милосердними і до людей, і до природи.

1-й ведучий. Адже вони також ростуть, живуть і потребують бережливого ставлення до себе

2-й ведучий. Послухайте звернення природи до нас.

Лист до людини

Людино, розумна істото,

Ти можеш усе на землі!

Відсунути можеш потопи

Й будуєш цілі кораблі.

Та знову і знову, людино,

До тебе звертаємось ми.

Ми гинемо, гинемо, гинемо!

Будь ласка, ти нас збережи!

Хай будуть, в нас цілі дерева,

Рослини, тварини, птахи.

Людино, людино, людино!

Ми просимо нас зберегти!

2-й ведучий. Дорогі друзі! Ви переглянули маленьку виставу, де головним героєм була наша знедолена земля, що просить порятунку. Природа волає, природа просить прислухатись до її прохання, і від того, як ми будемо поводитися, залежатиме і наше життя, і життя майбутніх поколінь.

(виходять учні, які беруть участь у сценці «Зупинись – суд іде» з теми «Проблеми людства – екологія»)

Головний суддя. Сьогодні ми слухаємо справу про забруднення навколишнього середовища і про екологічні проблеми суспільства. Діло складається з двох частин. В першій – природа звинувачує суспільство, людину, призначення якої, як вважав Ламарк, як би заклечається в тому, щоб знищити свій рід, в другій частині – суспільство розглядається як сила, здатна «із дикої вимираючої природи зробити її придатною для життя, осушити болота, оживити ці мертві води, заставити їх текти». Своєю працею людина відкрила природі те, що вона має в своїм лоні, - «невідомі \й скарби». Я пизиваю високий суд об’єктивно розглянути цю справу, вислухати обидві сторони, свідків і внести справедливий вирок.

Секретар. До слова запрошується природа.

Природа. Пройшло біля 1млрд. років, як появилася на землі людина. Завдяки НТП вона думає собі, що вона господар, і вільно, чи невільно цей господар застосовує до мене давній принцип: «Розділяй і володій».

Секретар. До слова запрошується суспільство.

Суспільство. Найвища організація життя і існування – це суспільство. В древні часи, коли людина була ще збирачем і мисливцем, вона знаходилась більш-менш в гармонії з природою і повністю залежала від неї. З розвитком техніки люди ставали сильними, навіть всемогутніми. Вони вже могли покорити і підпорядкувати сили природи на свою користь.

Суддя. Тепер слухаємо свідків і потерпілих. Запрошую потерпілу Землю.

Земля. Щоб прогодувати себе, одягнутись, людина використовує земельні ресурси. Рілля і плантація займають приблизно 1,5 млн.га. при неправильному обробітку ґрунтів руйнується верхній родючий шар.

Свідок. Людина щорічно видобуває з надр Землі більше 100 млрд. тонн руд, горючих та будівельних матеріалів. Видобуток корисних копалин призводить до змін у рельєфі Землі, утворення котловин.

Суддя. (звертається до адвоката природи) Чи є факти негативного впливу міндобрив на здоров’я людей?

Адвокат природи. Підвищений вміст нітратів в харчових продуктах призводить до багатьох захворювань людини. В сільському господарстві у великих кількостях використовуються пестициди, які використовуються для боротьби із шкідниками різних культур і знищення паразитів. Наприклад, в 1986 році в колишньому СРСР було застосовано в середньому біля 1,9 кг. Пестицидів на 1га. чи 1,4 кг на душу населення.

Суддя. (звертається до адвоката суспільства) Що робить сьогодні людина, щоб запобігти розвитку захворювань, причиною яких є мінеральні добрива?

Адвокат суспільства. В деяких країнах (США, Франції, Німеччині) зменшують використання пестицидів або повністю від них відказуються. В 1985 році в США нараховувалося більше 20 тис. фірм, де не застосовуються навіть мінеральні добрива. Аналогічні приклади є в Україні.

Секретар. Запрошується свідок атмосфера.

Атмосфера. Забрудниками атмосфери являються: продукти згоряння автотранспорту, промислові викиди і побутово-комунальні викиди (в результаті спалювання мінерального палива в атмосферу попадає біля 20 млрд. т. вуглецю, сірчаного газу, а це головне джерело кислотних дощів), радіоактивні елементи, попадають в атмосферу при ядерних вибухах, аваріях на атомних станціях. Найбільш яскравий приклад негативного впливу людини на клімат Землі – це виникнення озонової дірки над Антарктидою і Антарктикою.

Секретар. Запрошується свідок біосфера.

Біосфера. Щорічна площа лісів зменшується на 25, швидкість знищення екваторіальних лісів за останні роки складає 20 га за добу. За даними міжнародної спілки з охорони природи з 1600 року на землі вимерло 94 види птахів і 63 види плазунів, під загрозою зникнення 1000 видів тварин

Секретар. Запрошується свідок гідросфера.

Гідросфера. Вода – найцінніше багатство. Без неї не можливе життя на планеті. Фізіологічна потреба у воді одної людини за 70 років складає50 тонн. В сучасному місті тільки на побутові потреби кожного дня потрібно 300-500 л. води на одну людину. Забрудники води: побутові і промислові відходи, мінеральні добрива, пестициди, змиваються з полів дощами, продукти гниття, горючо-змащувальні речовини, нафта, відходи тваринництва.

 Суддя. (звертається до адвоката суспільства) Чи усвідомлює людина свої помилки?

Адвокат суспільства. Так, людина усвідомлює свої помилки. У багатьох країнах проводять роботу по лісонасадженнях. Для охорони деяких видів тварин і рослин організовані заповідники, національні парки.

Суддя. Суть конфлікту Людини-Природи полягає в тому, що людство прагне взяти від неї значно більше, ніж природа може дати. Для того,щоб зрозуміти масштаби наступу людини на природу, можна привести наступні співставлення. Біосфера нашої планети існує біля 3,5 – 4,4 млрд. років, вона починала формуватися з моменту утворення планети Земля. Сучасна людина існує на Землі 100 тис. років. Якщо взяти під увагу тривалість життя одного покоління людей за 60 років, то нашу цивілізацію можна вмістити в 800 поколінь, причому 600 з них одягалися в звірячі шкури і користувалися кам’яними знаряддями, 100 володіли писемністю, 4 – використовували силу пари, 2 – електроенергію. І тільки наше покоління поставило на службу авіацію, космонавтику, радіо, телебачення. Це означає, що людина скачком вийшла у рівність з біосферою.

Суспільство. Сотні тисячоліть проходило формування людини розумної. Тільки 2 останні тисячоліття характеризувалися тим, що в світі людина пройшла корінні зміни в розумінні охорони навколишнього середовища.

Головний суддя.  Високий суд признав, що сьогодні людство відчуває на собі тиск проблем: екологічних, демографічних, продовольчих. Якщо ці проблеми досягнуть критичного рівня, то людство може спіткати їх загибель; дуже серйозні потрясіння, які приведуть до знищення її чисельності, якості життя і рівня потреб. Щоб запобігти катастрофі, необхідно:

  • Будувати очисні споруди, використовувати мало зернисте паливо, проводити утилізацію відходів;
  • Раціонально розміщувати підприємства чорної і кольорової металургії, хімічної та целюлозно-паперової промисловості;
  • Промисловим підприємствам проводити чистку води (механічну, хімічну, біологічну);
  • Зменшувати в розумних межах використання мінеральних добрив і пестицидів;
  • Бережно, раціонально використовувати природні багатства;
  • Приймати терміново міри по захисту тварин і рослин.
docx
Пов’язані теми
Географія, 9 клас, Сценарії
До підручника
Географія 9 клас (Бойко В.М., Дітчук І.Л., Заставецька Л.Б., Гринюк Т. А., Смаль І. В., Харенко І. М.)
Додано
24 січня 2019
Переглядів
646
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку