Тема. Дарма не бійся, але стережися !
Мета: поглибити знання учнів про правила поведінки у надзвичайній ситуації; сформувати правила поведінки та обов’язки людини під час надзвичайних ситуацій, вибухонебезпечних предметів; розвивати навички самозахисту та взаємодопомоги; виховувати бережливе ставлення до власного життя і життя інших людей
Обладнання : правила поведінки у надзвичайних ситуаціях, кубик питань, зображення, телефон, ІКТ, дитячі автомати.
Хід заняття
I. Організаційна частина
1.Привітання
Ось і дзвоник пролунав,
Він заняття розпочав.
Ви сідайте, діти, вправно
І розмова піде славно,
Тож часу свого не гаймо,
Працювати починаймо!
2.Повідомлення теми виховного заняття
Саме про них піде мова на нашому уроці. Ми дізнаємось, які події називають надзвичайними ситуаціями, як від них застерегтися і як поводитися, коли вони виникнуть.
Погляньте на світ по-дорослому, те що відбувається на вулицях і навколо нас – це не гра.
Вам випало зростати саме тоді, коли наша країна переживає важкі випробування. Насправді – війна, конфлікти, переселення, бомбардування та теракти – це дуже небезпечно.
Отже, тема нашого заняття « Дарма не бійся, але стережися».
ІІ. Основна частина
1.Бесіда з учнями
- У житті нерідко трапляються події, що можуть призвести до загибелі людей. Це аварії, стихійні лиха, війна.
- Як ви гадаєте, які події називають надзвичайними? Наведіть приклади. (Повінь, пожежа, аварія, катастрофа; забруднення води, ґрунту, повітря; ураган, смерч; радіаційне забруднення; землетрус; терористичний акт, війна, тощо).
- Крім стихійних лих, які спричиняє сама природа, трапляються нещасні
випадки через несправність техніки, через те, що деякі люди байдуже ставляться до своїх обов’язків. Це аварії. Аварії, під час яких гинуть люди, називають катастрофами.
2. Попереджувальний сигнал «Увага всім!».
- Про надзвичайні ситуації повідомляють по радіо чи телебаченню.
Для того, щоб людина увімкнула радіо чи телевізор, використовують звуковий
сигнал – завивання сирен, переривчасті гудки на підприємствах. Пам’ятай, що це є попереджувальний сигнал , «Увага всім!».
- Зараз я пропоную вам його прослухати. Почувши його, негайно вмикай
радіоприймач чи телевізор і слухай інформацію служби надзвичайних ситуацій.
3. Попереджувальний сигнал «Повітряна тривога!».
Увага! Повітряна тривога!
Повітряна тривога – це загроза ракетного удару з повітря. Українська протиповітряна оборона щоразу фіксує запуск ракет, однак траєкторію їх визначити непросто ЗАХОДІВ БЕЗПЕКИ НЕОБХІДНО ДОТРИМУВАТИСЯ ВСТАНОВЛЕНИХ ПІД ЧАС ОГОЛОШЕННЯ ПОВІТРЯНИХ ТРИВОГ.
Якщо почув сирену або отримав сповіщення через мобільний додаток.
4. Правила поведінки під час повені. Недарма в народі кажуть, що найстрашніші для людини – це вода і вогонь. Повінь дуже часто буває після багатосніжної зими. Рівень води в річці, озері піднімається, в результаті чого затоплюється певна місцевість. Повені завдають великої матеріальної шкоди та призводять до людських жертв. Адже вода за короткий час заливає вулиці, підвальні приміщення будинків, підливає і руйнує будівлі, розмиває залізничні і автомобільні магістралі, затоплює лісові масиви, знищує посіви.
- Пропоную вам переглянути відеоролик про повінь, який відбувся у місті Самбір у 2008 році.
- Повені відрізняються від інших стихійних лих тим, що деякою мірою
прогнозуються. Як же поводитися під час повені?
Отримавши попередження про затоплення, необхідно терміново:
- Після повені повертатись в будинки слід обережно, остерігаючись розірваних електричних проводів. Користуватися газом, електроенергією тощо можливо лише після отримання дозволу у комунальних службах. До електричних розеток краще не наближатися до їх повного висихання.
Ще одна небезпека, яка існує під час повені – епідеміологічна. З метою запобігання отруєнь не можна вживати продукти харчування, підмочені водою. Не можна також використовувати для життя воду без санітарної перевірки.
5. Правила поведінки під час пожежі. Вогонь здавна став надійним помічником у житті людей. Разом з тим, необережне поводження з ним може призвести до виникнення пожежі.
У житті трапляються різні ситуації. Якось ненароком ганчірка потрапила на газову плиту і спалахнула. Ти схопив її, але вона обпекла руку, і від нестримного болю ти кинув її на підлогу. А вона впала на штору і та спалахнула. Вогонь поширюється надзвичайно швидко і ти не знаєш, що робити. Але запам’ятай! Ніколи не панікуй.
Дії під час стихійного лиха:
6. Правила поведінки при смерчі. Хоча й не часто, та все ж таки на території України можуть проноситися смерчі. При сильному вітрі виникає вихор швидкість якого досягає 450 км/год. Смерч супроводжується грозою, дощем, градом, а досягаючи поверхні землі майже завжди завдає значних руйнувань.
Дії під час стихійного лиха:
7. Правила поведінки у разі загрози чи ведення бойових дій:
- Запам’ятайте, діти, ці правила. Але у всіх випадках ми маємо дотримуватися одного правила: Метушня та паніка недопустимі в надзвичайних ситуаціях!
- За спостереженнями спеціалістів, під час екстремальних ситуацій, значна частина людей гине не від прямого удару обставин, а від розгубленості, страху та паніки. Тому послухайте казку про одного Пана.
8. Фізкультхвилинка під музику.
9. Казка про Пана.
Старогрецького бога лісів і гаїв звали Пан. На жаль, він був дуже непривабливим: увесь укритий цупким звірячим волоссям – шерстю, з рогами, козлячими копитами і хвостом, з кривим носом і бородою. Його вигляд відштовхував не тільки людей, але й інших богів. Через це загнав його Зевс у ліс. Та пан був дуже добрим: він любив музику і часто грав на сопілці, яку сам винайшов, залюбки танцював з німфами, які зовсім не цуралися його товариства, доглядав і плекав природу, дбаючи про все живе. Одним словом, це був добрий і веселий бог.
То чому ж саме його іменем назвали той жахливий стан, коли людина творить сама не відаючи що, часто на горе іншим і собі? Виявляється, Пан дуже сердився, коли тривожили його відпочинок. Цілі ночі він ходив своїми копитами по скелях, чагарниках, продираючись крізь хащі, до крові обдираючи свою звірячу шкуру. Втомлений падав десь відпочити. А тут хтось будить. Кому це сподобається? От тоді Пан і виходив з себе. Схоплювався на ноги – копита, ставав ще страшнішим і ревів так, що гори здригалися, дерева виривалися з корінням. І хто чув цей несамовитий крик, тікав, не бачачи нічого перед собою, вдаряючись об дерева і скелі. Ось цей страх і назвали в честь Пана – панічним. А коротко – панікою.
Служби порятунку
Щоб життя уберегти Забиття, поріз, заноза,
від реальної біди, травма, будь-яка загроза
полум'я помітив, дим - для здоров'я дітвори -
подзвони на 101 набираємо 103
Громадян охороняти Газ палає й вибухає,
і порушників шукати - Кожен хай запам'ятає:
це міліції права, газом чути із квартири
що за номером 102 подзвони на 104
10. Дидактична вправа «Куди ми зателефонували?»
- Показую дітям картку із номером "102", "101", "103", "104", а діти відповідають, в яку службу ми зателефонували.
- Отже, за якими номерами ми можемо їх викликати по телефону?
(101 – пожежна машина, 102 – міліція, 103 – швидка допомога, 104 – газова служба )
ІІІ. Заключна частина.
1.Гра «Кубик питань»
1. Що таке надзвичайна ситуація?
2. Назвіть служби порятунку.
3. На які номери ви будете телефонувати, якщо вам буде загрожувати якась небезпека.
4. Хто нам допомагає в біді?
5. Яке головне правило поведінки під час надзвичайної ситуації?
6. Що потрібно повідомити зателефонувавши до певної служби?