ЗЗСО « Залізницький ліцей ім.. І. Пасевича»
Любешівської селищної ради Волинської області
Виховний захід
на тему:
« Математика – цариця наук»
Шумак Аліна
Вчитель математики
1-й ведучий. Вітаю вас, друзі! Бачу, бачу, що зібралося тут добірне товариству. Дуже добре, що ви так шануєте математику і дружно прийшли на свято.
2-й ведучий. Вже кілька років коридорами нашої школи впевнено крокує тиждень математики. Всі любителі математики, а я думаю, що вони становлять 5/3, з великим нетерпінням чекали цього дня. І ось він настав.
1-й ведучий. Сьогодні — урочисте відкриття тижня математики, яке буде проходити під назвою „Давайте познайомимось”. Перш за все на цю сцену запрошується головний гість - Цариця Математики.
Цариця Математики. Шановні вчителі, вельмишановна адміністрація і весь педагогічний та і учнівський колектив! Вітаю вас у стінах рідної школи. Мої любі шанувальники! Запрошую вас у цікаву подорож на математичному всюдиході до чарівної країни — Математики. Протягом тижня ми будемо мандрувати її нескінченними просторами, знайомитись з її великими вміннями і надбаннями.
(На сцену виходять три учні, які виголошують вислови видатних людей про математику).
- Математика - цариця наук. (К. Гаусе)
- У математиці є своя краса, як у поезії та і музиці. (М. Жуковський)
- Математика - це більше, як наука, це - мова наук. (Н. Бор)
- У математиків існує своя мова - це формули. (С.В. Ковалевська)
- Математика—гімнастика розуму. (О.В. Суворов)
_ - Математика - цариця наук. Її улюблениця - істина. Її вбрання - простота. Палац цієї володарки оточений тернами. І щоб досягти його, кожному доводиться пробиратися крізь хащі. Краса його відкривається тільки розуму. (Ян Снядецький)
- Не можна бути справжнім математиком, не будучи трохи й поетом. (К. Вейєрштрасс )
2-й ведучий. Увага! Увага! Говорить і показує тилигульський канал. Запрошуємо вас на передачу «Посміхнімось».
1-й ведучий. З усіма нами досить часто трапляються такі казуси, над якими всі сміються, особливо школярі від насмішок однокласників, які погано готують домашні завдання. Пропонуємо вашій увазі кілька таких смішинок.
На уроці математики:
***
Смішинки
Приходить Петько додому і розповідає:
***
Учителька пояснює арифметичну дію - ділення. На дошці написала «2 : 2» і
питає:
- Хто знає, що це означає?
У Іванка, який сидить на першій парті засяяли оченята: «Нічия».
2-й ведучий. Ось і закінчилась наша телепередача. Сподіваємося, що ми трішки розвеселили вас і підняли настрій.
1-й ведучий. А зараз наша нова рубрика: «Чи знаєте ви про що розповідають цифри». (Дві учениці знайомлять учнів з цифровими даними)
- Без сну людина може прожити 10 діб, а без їжі кілька тижнів.
- На голові людини близько 125 тисяч волосин. Щоденно випадає 45 волосин. А за життя випадає і виростає понад півтора мільйона.
- За ідеальних умов людське око може побачити світло сірника на відстані 80 кілометрів.
- 3 1г золота можна витягнути дротину завдовжки 3 км 420 м.
- Найтоншу нитку створює павук. Вона така тонка й легка, що 40 000 кілометрів цієї нитки важать 230 грамів.
Ведуча. А зараз давайте заглянемо до театру.
Інсценівка «На екзамені»
Екзаменатор. Добувати корені вмієш?
Учень. Звичайно. Треба потягти за стебло рослину сильніше і корінь витягнемо із ґрунту.
Екзаменатор. Ні, я маю на увазі інший корінь, наприклад з дев'яти.
Учень. Це буде «дев'я», тому що в слові дев'ять суфікс -ть.
Екзаменатор. Ти мене зовсім не зрозумів, я кажу про квадратний корінь.
Учень. Квадратних коренів не буває, бувають тільки стрижневі й мичкуваті.
Екзаменатор. Та арифметичний корінь з дев'яти.
Учень. Ага! Нарешті зрозумів! Дев'ять.
Екзаменатор. Твоя оцінка – два.
Батько: Ну, Гришо, на скільки здав екзамен з математики?
Учень. «Та... то я... не міг сьогодні добути кореня».
Батько. Чи ви чули? Уже дитину в школі заставляють корені тягати.
Вистава-казка «Кравець Платончик та пан Максименко»
Автор. Жив собі, був собі кравець Платончик. Шив людям гарний одяг і люди платили та дякували. Одного разу хтось голосно постукав у двері.
- Заходьте - сказав кравець Платончик.
(До кімнати заходить пай Максименко).
(Показує),
- Можна пошити. Давай я мірку зніму. (Мірною стрічкою вимірює).
- А тепер підрахуємо, чого і стільки треба: тканини 5 метрів, ниток - 2 кілометри, ґудзиків 12 штук. За все слід заплатити 2002 гривні.
Автор. Поки кравець шиє пану Мак-сименку костюм, а пан Максименко на калькуляторі обчислює стільки коштують 12 ґудзиків, ми з вами також полічимо:
1-й ґудзик - 1 грн.
2-й ґудзик - 2 грн.
3-й ґудзик - 4 грн.
4-й ґудзик - 8 грн.
5-й ґудзик - 16 грн.
6-й ґудзик - 32 грн.
7-й ґудзик - 64 грн.
8-й ґудзик - 128 грн.
9-й ґудзик - 256 грн.
10-й ґудзик - 512 грн.
11-й ґудзик - 1024 грн.
12-й ґудзик - 2048 грн.
Усього 4095 грн.
Підрахувавши, пан Максименко здивувався і водночас розгнівався, адже платити за 12 ґудзиків прийдеться майже вдвічі більше, ніж нарахував кравець за весь костюм.
Пройшло три дні. Незадоволений, без стуку, зайшов пан Максименко до кравця Платончика і без привітання почав нарікати.
Ведуча. А ви які знаєте прислів'я. (Діти говорять прислів'я і продовжують ведучі).
Ведучий. Чорний кіт перебіг дорогу - буде невдача. Чи це так, допоможе з’ясувати інсценізація—оповідання „Чорний кіт або магічне число сім”.
(Вася дзвонить у двері квартири. Ізері відкриває жінка - висока, сувора на вигляд, в окулярах).
Жінка. Чого тобі хлопчику?
Вася. Тьотю, не пускайте свого чорного кота, коли я до школи йду, він мені дорогу перебігає.
Жінка. Не щастить мабуть? Двійки хапаєш?
Вася. Ага, за правила.
Жінка. А ти правила вчиш?
Вася. Та вчу, вчу. Але ваш кіт як перебіжить мені дорогу, так я і забуваю правіла. І від'ємник зі зменшуваним путаю.
Жінка. Твоєму лихові можна зарадити. Скільки разів ти вчиш правило, повторюєш?
Вася. Н-ну - раз.
Жінка. Я так і думала! Чорний кіт і справді може наврочити, якщо правило повторювати лише раз. Адже число один зовсім просте. А ось коли ти знаєш магічне число, та хай хоч і всі чорні коти нашого села перебіжать тобі дорогу – все одно одержиш десять.
Вася (стрепенувся). А яке маг... магічне число? Скажіть, будь-ласка.
Жінка (прикладає палець до вуст, озирається, шепотить). Скажу, але лише тобі, ти ж нікому анічичирк! Добре? Це - велика таємниця! Як тільки чорний кіт перебіжить дорогу, треба відразу тричі підстрибнути на правій нозі, потім - тричі на лівій. Запам'ятав?
Вася. Ага, Тричі на правій і тричі на лівій. А далі?
Жінка.
А далі треба швидко сказати:
Щоб чорний кіт не зурочив
І голови мені не запаморочив,
Повторюю правила разів сім -
Назовсім!
Тьху, тьху, тьху. Щоб мені допомогло
Сім - магічне число!
Вася .І все?
Жінка. Усе, хлопчику. Тільки не забудь: сім раз треба повторити правила, адже сім - магічне число і чорні коти перед ним безсилі.
Ведучий. Вася так і зробив, тільки-но чорний кіт перебіг йому дорогу, а це сталося наступного ранку. Вася стрибнув тричі на правій нозі, потім - тричі на лівій нозі і швидко сказав правило сім раз.
(У класі).
Учитель. Вася, будь ласка, розкажи правило, яке ти вчив.
(Вася розказує правило).
Учитель. Молодець, Вася! Сьогодні тобі, я бачу, не перебігав дорогу чорний кіт!
Ведучий. Вася мовчить - таємниця ж!
Вася. От воно що! Виходить, число сім і справді магічне! Сім раз повторив правило — і навіть чорний кіт не зурочив.
Ведучий. Трапляються в шкільному житті випадки, коли діти вірять ще в деякі прикмети.
1-а ведуча. Дайте відповідь на запитання.
2-а ведуча. Одного разу хлопець-математик гуляв з дівчиною. Вона зірвала ромашку і почала відривати пелюстки, промовляючи: «Любить — не любить».
Тоді хлопець сказав: «Не варто цього робити. Це зайве. Достатньо тільки...» Що він запропонував? (Полічити кількість пелюсток. Якщо число парне, то не любить, якщо не парне - любить)
1-а ведуча. Про яких видатних учених нагадують такі предмети, як яблуко, корона, решето? (Яблуко ~ про Ньютона, корона - про Архім.еда, решето -про Ератосфена)
2-а ведуча. У мові це поняття пов'язано зі складанням речення, у хімії - з таблицею Менделєєва, у математиці - з дробами. Що це? (Період)
1-а ведуча. Яке число називали щасливим? (Сім)
Цариця Математики. Піфагор та його учні вважали, що все можна виразити числами, що число можна побачити у всіх заняттях людини - у мистецтві, ремеслах і в музиці. Вони вважали, що число 5 символізує колір, 6 - холод, 7 -розум, здоров'я та світло, 8 - любов та дружбу. До математичних наук вони відносили і поезію.
(Проводиться конкурс на краще виконання віршів, в яких є математичні терміни або цифри. Глядачі визначають переможця).
Хоч сідай та гірко плач –
Не люблю отих задач!
Через них одні невдачі.
Ох! Замучили задачі.
Чи підручники погані?
Чи такий я безталанний?
Та усіх я обдурю –
В книжці відповідь знайду1
Скільки чашок, скільки ложок –
Це ж простеньке завдання.
Ти додав слонів до кішок.
Перемножив на коня.
Дійсно, нескладна наука –
Була відповідь як слід –
Вийшло: дід молодший внука
Аж на сорок дев’ять літ.
Типографні дві машини
Косять жити вісім днів.
Проїжджають щохвилини
Три десятих поїзди.
А до марса – метрів триста.
Мудра в хлопця голова!
Пів хлоп’яти іде в місто,
З ним пів мами. Ну й дива!
.
І на закінчення нашої зустрічі послухаємо доповідь члена Піфагорської школи математичних наук академіка Мовчалкіна.
Вельмишановні колеги! Вельмишановні академіки! Як, ви ще не академіки, а учні?
Нічого, це не має значення. Бо якщо ви вчите математику, то ви вже робите перший крок у велику науку. Власне, ви його зробили тоді, коли дізнались: один додати один буде два, два помножити два - чотири... Ви це вчили у першому класі? Абсолютно вірно. Перший клас - це такий клас, в якому все вчать, а потім лише повторюють, тільки в дещо складнішому вигляді, аж поки не стануть академіками! А тоді знову починають повторювати.
Отже, дорогі колеги, не лякайтеся прірви премудрості. Не лякайтеся навіть тоді, коли вам почнуть снитися синуси і косинуси, тангенси і котангенси, коли у вас у голові начнуть битися ікси з ігреками. Це з багатьма бувало, навіть з академіками, найвидатнішими звичайно, коли ще вони до школи ходили. Потім все стане на свої місця.
Буває, безперечно, що якийсь катет перечепиться через гіпотенузу якраз тоді, як вас викликають до дошки. І ви тоді замість того, щоб відповідати, замислюєтеся, як їх розчепити. Що в таких випадках буває? Учитель ставить 2 в журнал. Навіть славетний математик Острог-радський, коли він ще вчився у гімназії, часом одержував двійки з математики.
Тобто, головне - не лякайтеся. І не покладайте надію, що з останньої парти вам кинуть рятівний пояс, тобто, шпаргалку. Не червонійте, я знаю, що часом ви такими справами займаєтесь. А професор шпаргалок, як і професор чорної і білої магії, це не мої колеги.
Мої колеги - ті, хто сміливо кидається в море цифр, хто витягує корені найвищого ступеня, розплутує найхитріші сплетіння ліній. Ті, хто сидячи за шкільною партою, заново робить ті відкриття, які робили Піфагор, Евклід, Ньютон, Лобачевский.
Математика навчить вас вираховувати, скільки і яких добрив внести, щоб поле дало найбільший врожай, допоможе вам робити креслення для спорудження найкращих будівель; виготовлення найпотужніших двигунів, техніки для очищення річки Тилигул. Би навчите електронні машини вираховувати такі числа, які не могло вирахувати людство за тисячоліття, ви навчите їх складати вірші, грати в шахи краще, ніж Каспаров.
А, можливо, ті з вас, яким до вподоби футбол, зуміють грати в цю гру з математичною точністю, і тоді кожен з вас буде попадати в ворота і ваша команда ніколи не перейде з вищої ліги у першу.
Бажаю вам, дорогі колеги, шановні академіки, успіхів у вивченні цариці наук - Математики.
А ще скажу, що не правда, що математика любить людей сухих та похмурих. Кожну справу краще робити весело, з посмішкою. Тож і сьогоднішній день буде дійсно веселим.
Якщо хочеш досягнути
У житті своїх вершин.
Математику збагнути
Мусиш тонко, до глибин.
Калькулятор і комп’ютер –
Хто сьогодні їх не знає.
Та за пояс їх заткнути
Може світла голова.
Якщо хочеш бізнесменом
Після школи, друже, стать,
Аксіоми й теореми
Мусиш добре пам’ятать.
Якщо лікарем ти станеш.
То, колего ти затям,
Коли десь помилишся –
Хтось поплатиться життям.
Не кажу про космонавтів,
Вчителів і моряків...
То, коли чогось не знав ти,
Час це вивчити настав.
Не махай на все рукою,
Не лінуйся, а учись.
Бо чого навчишся в школі,
Знадобиться що колись.
Ведуча. На цьому наший вечір закінчений. До нових зустрічей, друзі!