Виховний захід на тиждень трудового навчання: «Раціональне ведення домашнього господарства. Бюджет сім‘ї»
Раціональне ведення домашнього господарювання. Бюджет сім‘ї
"Щаслива хатина, де є господиня "
Призначення. Формувати уяву про ведення домашнього господарства родини та виробляти практичні навички.
Мета: дати уяву про сімейний бюджет; виробляти навички його планування та розподілу; формувати розумні потреби та бажання, займатися домашнім господарством, знаходити шляхи його раціонального ведення; вчити виробляти колективні рішення.
Організаційна структура занять: у заході приймають участь учні, які об‘єднані у команди по 4- 5 чоловік. В кожній команді обирається командир. На роль арбітрів запрошуються вчителі або учні старших класів. У ролі ведучого може виступати учень або вчитель.
Функції учасників занять: Команди учнів приймають участь у вирішуванні питань теми занять, виконують практичні завдання, підготовлюють відповіді. Командири організують діяльність членів команди, аргументують рішення. Арбітри контролюють хід занять, оцінюють роботу команд та командирів, ведуть записи та роблять підсумок діяльності всіх учасників занять.
Хід заходу
І етап – підготовчий.
Підготовчий етап починається за декілька днів до проведення заходу. Для підготовки учням даються такі завдання:
ІІ етап - ділова гра.
Кожна команда обирає командира. Ведучій нагадує правила роботи в групах (картка з правилами знаходиться на столах команд).
Далі іде розповідь ведучого (вчителя) про основи організації домашнього господарювання.
Розповідь ведучого
Усі сім‘ї не схожі одна на одну, кожна має свій досвід у веденні домашнього господарства, який вироблявся роками, а родинні секрети передаються з покоління у покоління. Добробут родини, в значній мірі залежить від її матеріального забезпечення, але раціональне ведення домашнього господарства може значно підвищити її добробут.
Кожна господиня знає що, для того щоб дома був порядок, слід не лише розумно і передбачливо вести домашнє господарство, але й проводити систематичні записи, які допоможуть розібратися в усіх питаннях і дадуть можливість дотримуватись запланованого бюджету.
Ведення облікових книжок не повинно забирати більше кількох хвилин на день. При цьому необхідні акуратність та точність.
Бюджет, тобто планування доходів і витрат на певний час, складається так, щоб сума доходів не була нижче суми витрат. Побудований таким чином бюджет, дозволить уникнути боргів, що завдають утруднень та неприємностей, бо навіть невеликий борг, якщо ми не спроможні повернути його вчасно, робить у нашому бюджеті «дірку», заповнити яку може лише якийсь додатковий заробіток.
У правильно побудованому бюджеті слід передусім врахувати постійні платежі та непостійні. Також найскромніший бюджет повинен включати певну суму на непередбачені витрати.
На картках, які знаходяться на партах записані статті витрат:
Завдання 1
У готову таблицю кожна команда заносить статті витрат, розподіляючи їх на:
Місяць |
Доходи |
Витрати |
Підсумок |
||||||
|
|
|
|
|
Постійні |
Непостійні |
Неперед бачені |
Дебіт |
Кредіт |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Можна заносити свої варіанти витрат в одну з статей або в усі.
Розповідь ведучого
Родинне щастя, звичайно, вимірюється не грошима - в його основі мають бути любов, духовна близькість, взаєморозуміння та повага.
Але ж все таки її добробут, як вже було сказано, залежить від матеріального забезпечення.
Матеріальний стан родини залежить від таких факторів: заробітної плати членів сім'ї, що працюють; продукції присадибного господарства у вигляді продуктів харчування та грошових надходжень від реалізації надлишків; цін на сільськогосподарські, промислові товари; різні дотації.
Завдання 2
У попередню таблицю занести статті доходу, якщо сім'я складається з 4 чоловік: батьків, які працюють, сина студента (навчання на бюджетній основі з отриманням стипендії) та дочки учениці. Також можна внести додаткові статті доходів, які кожна команда вважає доцільними.
Дуже важливо вміти заробляти гроші, одержуючи продукцію, однак не менш важливо розподілити зароблене - правильно визначити асортимент поточних, повсякденних витрат й суму щомісячних плат, спланувати строк придбаних дорогих покупок залежно від реальних надходжень.
Завдання 3
Коли статті прибутку та витрат записані у таблицю, використовуючи домашні родинні спостереження за місяць (завдання І етапу), необхідно в команді зробити підрахунок статей прибутку (дебет) та статей витрат (кредит) та заповнити колонки таблиці «підсумок».
Заповнену таблицю здати арбітрам для перевірки.
Розповідь ведучого
Витрачати гроші – діло нехитре. Але розумна людина додержується народної мудрості: багатим стає не той, хто багато купує, а той, хто з умов їх витрачає.
Багато «дірок» у бюджеті родини часто викликані невмінням або небажанням регулювати свої потреби. Наприклад, у подруги з'явилася нова сукня. Я також хочу таку або схожу. Пасує вона мені чи ні, але ж це модно. А якщо замислитися: потрібна вона чи ні, підійде ця річ до гардеробу, до його кольорової гами? А як вам думка, що треба передивитися свій гардероб та обновити за рахунок... А це якраз і буде ще одним завданням.
Завдання 4
За рахунок яких своїх умінь господиня може обновити свій гардероб і які уміння їй для цього будуть потрібні? А може взагалі краще все ж таки просто купити таку річ, як у подруги ?
Після обговорення членами команди цього питання (3-5 хвилин), відповіді дають та обґрунтовують командири команд.
Розповідь ведучого
Економія не має нічого спільного із скупістю; вона полягає в добре продуманому витрачанні грошей на покупки, розумному веденні господарства, доцільному використанні продуктів і дбайливому ставленні до старих речей.
Вчасне лагодження одягу, правильне користування предметів домашнього вжитку подовжують термін користування ними.
Планування часто не співпадає з реальністю. В житті може вийти так, що вам на щось не вистачає грошей. Давайте разом подумаємо про шляхи економного господарювання.
Завдання 5
Кожна команда дає рекомендації по економному веденню домашнього господарюванню. Чим можна поступитися, щоб зібрати якусь певну кількість грошей для покупки, наприклад, ноутбука, планшета:
Розповідь ведучого
Якщо у домі є справжня господиня, яка уміє не тільки спланувати домашній бюджет, але й виконати його завдяки своєму умінню шити, в‘язати, вишивати та насамперед буде у ладах з кулінарією, то бюджет родини буде майже завжди в прибутку.
Важливо не тільки навчитися готувати, але й познати таємниці економних та смачних блюд. Відкрити їх для себе можна і на уроках праці, і допомагає матусі, і обмінюючись рецептами з подругами. Цікаві рецепти краще записувати.
Харчування - це головна стаття витрат. Але якщо у вас раціональне харчування, де вміло та економно використовуються продукти, то ця стаття витрат не буде такою вже великою.
Завдання 6
Скласти меню на вихідний день для родини. Записати рецепт свого «економного» та швидкого блюда на випадок, якщо до вас несподівано нагрянули гості.
Записати та віддати арбітрам.
Завдання 7
Скласти сенкан до слова «бюджет» за наданою схемою:
Записати та віддати арбітрам.
ІІІ. Заключний етап. Підведення підсумків.
Правила оцінювання для арбітрів:
Завдання 1-3: за кожну вірну записану статтю прибутку або витрат ставиться 2 бали; якщо дебіт дорівнює кредиту – 5 балів, якщо дебіт менше кредиту – 3 бали, дебіт більше кредиту – 7 балів. За цікаві нестандартні варіанти можна додатково додати 2 бали.
Завдання 4-7: максимальна кількість балів за повну та обґрунтовану відповідь – 5 балів.
Поки арбітри підраховують бали команд, з учнями проводимо напівжартівливий тест.
Чи вмієте ви вести господарство?
1. У крамниці ви побачили гарну річ, порівняно недорогу. Маючи при собі гроші на її придбання, ви:
а) проаналізуєте свій бюджет і тільки тоді приймете рішення;
б) порадитесь з батьками;
в) одразу ж купите річ.
2. Чи знаєте ви, скільки грошей витрачаєте на харчування протягом місяця?
а) знаєте точно;
б) приблизно;
в) вважаєте, що такі підрахунки - марнування часу.
3. Як плануєте майбутні витрати, отримавши якісь гроші?
а) з точністю до гривні, залишаючи частину як «резерв»;
б) визначаєте приблизно;
в) ніяких планів не складаєте, витрачаєте гроші залежно від потреби.
4. Чи можете сказати, скільки грошей в цю хвилину у вас є, не заглядаючи у гаманець і не нишпорячи по кишеням?
а) з точністю до гривні;
б) з точністю до п‘яти гривень;
в) ваша відповідь – «щось приблизно...»
5. Чи систематично контролюєте свої витрати?
а) так;
б) час від часу;
в) вважаєте за непотрібне.
6. Чи можете сказати, скільки і на що витратили грошей вчора чи позавчора ?
а) з точністю до гривні;
б) приблизно;
в) не пам‘ятаєте.
Тепер за відповідь «а» поставте собі 5 балів, за «б» - 3 бали, за «в» - 1 бал.
Підсумуйте бали, і ви дізнаєтесь, до якої групи себе віднести.
22 бали і вище. Ви дуже старанно плануєте свій бюджет. Цього вимагаєте і від членів сім і. Не берете грошей в борг і самі не позичаєте, не робите не продуманих витрат. Звичайно, економія і розрахунок - речі потрібні, про те не пересягайте межу, за якою ощадливість переходить у скнарість.
15-21 бала. Ви знаєте ціну грошам, але вони для вас не є самоціллю; любити робити подарунки. У вас в сім ї "планове господарство", питання бюджету обговорюються колегіально.
9-14 балів. Ви господарюєте дуже сумбурно. Роблячи покупки, керуєтесь більше емоціями, поривами, ніж тверезим розрахунком. Гроші на великі покупки накопичуєте з великими труднощами. Нижче 9 балів. Господарювати ви не вмієте. У домі нерідко бракує предметів першої необхідності, зате є багато випадкових, навіть непотрібних речей. До думки домашніх не дослухаєтесь.
РОЗДАТКИ ДЛЯ КОМАНД
Правила роботи в групах
Статті витрат
Завдання 1
Занести статті витрат, розподіляючи їх на:
Таблиця
для обліку статтів прибутків й витрат та розрахунків дебіту та кредиту
Місяць |
Доходи |
Витрати |
Підсумок |
||||||
|
|
|
|
|
Постійні |
Непостійні |
Неперед бачені |
Дебіт |
Кредіт |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Всього |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання 2
У попередню таблицю занести статті доходу, якщо сім'я складається з 4 чоловік: батьків, які працюють, сина студента (навчання на бюджетній основі з отриманням стипендії) та дочки учениці. Також можна внести додаткові статті доходів, які кожна команда вважає доцільними.
Завдання 3
Коли статті прибутку та витрат записані у таблицю, використовуючи домашні родинні спостереження за місяць (завдання І етапу), необхідно в команді зробити підрахунок статей доходів (дебет) й статей витрат (кредит) та заповнити колонки таблиці «підсумок».
Завдання 4
За рахунок яких своїх умінь господиня може обновити свій гардероб і які уміння їй для цього будуть потрібні? А може взагалі краще все ж таки просто купити таку річ, як у подруги ?
Завдання 5
Кожна команда дає рекомендації по економному веденню домашнього господарюванню. Чим можна поступитися, щоб зібрати якусь певну кількість грошей для покупки, наприклад, ноутбука, планшета:
Завдання 6
Скласти меню на вихідний день для родини. Записати рецепт свого «економного» та швидкого блюда на випадок, якщо до вас несподівано нагрянули гості.
Завдання 7
Скласти сенкан до слова «бюджет» за наданою схемою: