Конспект виховного заходу у формі поле чудес "Наша мова солов'їна" для 5 класу
Мета: поглибити знання учнів про свою державну мову; ознайомити школярів із поняттями «мова» і «слово»; виховати глибоку повагу і пошану до духовного скарбу нації – мови.
Обладнання: урочисто прибрана сцена. В правому і лівому кутку – вишиті рушники; в'язки жита, пшениці, прикрашені різнобарвними стрічками. По центрі сцени вислови про мову.
Хід виховної роботи
О мово, ночі колискова!
Прийми мій радісний привіт.
Навік пройшла пора безславна.
Цвіти і cяй, моя державна.
(О. Олесь)
Вступне слово вчителя.
21 лютого – Міжнародний день рідної мови. Це свято української мови – одне із найцінніших надбань, які створили й залишили нам наші попередники. Мова є душею нації, її генетичним кодом, у її глибинах народилося багато з того, чим може пишатися наш народ.
Ведуча.І саме сьогодні ми зможемо перевірити, як добре ви знаєте державну українську мову у дуже цікавій грі, як «Поле чудес».
Наша мова солов’їна
Мета: поглибити знання учнів про свою державну мову; ознайомити школярів із поняттями «мова» і «слово»; виховати глибоку повагу і пошану до духовного скарбу нації – мови.
Обладнання: урочисто прибрана сцена. В правому і лівому кутку – вишиті рушники; в’язки жита, пшениці, прикрашені різнобарвними стрічками. По центрі сцени вислови про мову.
Хід виховної роботи
О мово, ночі колискова!
Прийми мій радісний привіт.
Навік пройшла пора безславна.
Цвіти і cяй, моя державна.
(О. Олесь)
Вступне слово вчителя.
21 лютого – Міжнародний день рідної мови. Це свято української мови – одне із найцінніших надбань, які створили й залишили нам наші попередники. Мова є душею нації, її генетичним кодом, у її глибинах народилося багато з того, чим може пишатися наш народ.
Ведуча. І саме сьогодні ми зможемо перевірити, як добре ви знаєте державну українську мову у дуже цікавій грі, як «Поле чудес».
У кожної команди є номер, такий номер знаходиться в прозорій ємності. Один учень дістає перший номер. Це і є перша трійка. Наступні гравці обираються аналогічно.
А зараз дорогі учасники уважно прослухайте умови гри.
Умови гри
1. Учасник має назвати літеру тільки в тому випадку, якщо зроблено хід на полі, і стрілка показує певну кількість балів.
2. Якщо стрілка показує «Банкрут» (Б), усі бали «згорають», а хід переходить до наступного гравця.
3. Якщо стрілка показує «О», хід переходить до наступного гравця.
4. Якщо стрілка показує «+», учасник має право відкрити одну букву, яку забажає.
(У перервах між трійками ведучий (учень) подає інформацію з історії мови, письма.)
Відгадай слово
І. Завдання для першої трійки гравців.
Завдання: Виступ однієї людини (Монолог).
(Після вгаданого слова помічники ведучого читають вірші).
Учень. Коли ти плекаєш слово,
Мов струна, воно бринить.
Калиново, барвінково
Рідна мова пломенить.
Коли мовиш, як належить –
Слово чисте, як роса…
І від тебе теж залежить
Мови рідної краса.
Виступ учениці. Найскладніша мова у світі – табасаранська. У ній – 44 відмінки. Такої кількості відмінків не має жодна мова. На табасаранській говорять у Табасаранському та Хівському районах Дагестану. Цією непростою мовою користується 73 тисячі осіб. Писати нею почали тільки у 1932 році, спочатку латинськими літерами, а з 1938-го – літерами російського алфавіту.
ІІ. Завдання для другої трійки гравців.
Завдання: Особа, яка проголошує промову. (Оратор)
Виступ учня. Мова українська – то Шевченка слово
Лесі Українки і Марка Вовчка
Мова українська – то дарунок Бога,
Це барвисте слово генія Франка.
Мова українська – це і степ широкий,
Це і сади вишневі, і гаї, й ліси.
Мова українська – океан глибокий,
Мудрості народу, вічної краси.
Мова українська – берегиня наша,
Пісня материнська, голос немовлят.
Мова українська – це достатку чаша
І найбільше свято із відомих свят.
ІІІ. Завдання для третьої трійки гравців.
Завдання: Дослівний уривок тексту. (Цитата)
Учениця. Слово і пісня
У слові – мудрість і душа народу,
Ще ж як у пісні забринить воно:
Чи золоте відерце коло броду,
Чи золоте козацьке стремено.
І мужність лицаря, й дівочу вроду –
Як рідне відчувати нам дано,
Співати слово, як джерельну воду,
Криниці не замулюючи дно.
О слово материнське, ми з колиски
Доловлюєм твої грайливі зблиски,
Довіку сонцесяйно нам світі!
О рідна пісне, в кожнім серці суща,
Ясна, незатьмарена й невмируща,
Несеш ти рідне слово у світі.
(Д. Білоус)
Виступ ведучого. Чому ми так говоримо?
По саму зав’язку
Цікаві вирази народні.
Ось каже чоловік один:
«В провулок напхано сьогодні
По саму зав’язку машин».
А другий каже, що у нього
По саму зав’язку турбот.
Звідкіль тут зав’язка? У кого
Дізнатись учням про зворот?
«Так, певно, говорити стали, -
сказав Олесеві дружок, -
тому що зерно насипали
по саму зав’язку в мішок».
Та ось питають на уроці
У вчителя про це слівце.
- Є, народилося в сорочці, -
всміхнувся він, - словечко це.
У давнину, коли в людини
ще ґудзики не повелись,
була в сорочці чи в кофтині
на шиї зав’язка колись.
Коли ж по горло хтось наївся –
«по саму зав’язку», - казав.
Отак цей вираз і прижився.
ІV. Гра з глядачами.
А зараз конкурс для вас, шановні уболівальники. Ваше завдання: додаючи або віднімаючи на початку чи в кінці поданих слів утворіть слова з новим значенням: «Буря, буква, їжа, кобза».
V. Фінал
Завдання: Територіальний різновид мови. (Діалект)
Учень. Мова рідна, слово рідне,
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
Тільки камінь має.
Як ту мову мож забути,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила?
Як ту мову мож забути?
Та ж звуками тими
Ми до Бога мольби слали
Ще дітьми малими.
У тій мові ми співали,
В ній казки казали,
У тій мові нам минувшість
Нашу відкрили.
Мова рідна, слово рідне,
Хто ся вас стидає,
Хто горнеться до чужого,
Того Бог карає,
Свої його цураються,
В хату не пускають.
(С. Воробкевич)
VІ. Нагородження переможця.
Заключне слово вчителя.
Сьогоднішнє свято ще раз показало нам усім, що значить для людей рідна мова. Це – тиха мамина колискова, мудре батьківське слово. Це – наша гордість. Бережімо її, гордо всім заявляємо: «Я – українець. Син чи донька цієї землі. Я пишаюся цим, люблю свій народ, свою землю, свою мову!»
1 тур
М |
О |
Н |
О |
Л |
О |
Г |
2 тур
О |
Р |
А |
Т |
О |
Р |
3 тур
Ц |
И |
Т |
А |
Т |
А |
Фінал
Д |
І |
А |
Л |
Е |
К |
Т |