Тема. Подорож до лісової аптеки.
Мета . Знайомство з лікарськими рослинами, їх властивостями ,правилами збору, розвиток пізнавального інтересу, уміння спостерігати, узагальнювати. Виховання бережливого ставлення до природи та до свого здоров’я.
Обладнання . Імітована лісова галявина, записи співу пташок.
Хід заняття
I ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ ЗАНЯТТЯ
Мотивація навчальної діяльності
Ведуча.Все цінне для людини прийнято порівнювати з золотом.Природа дарує людині таку різноманітність „золотих дарів „,що їх важко навіть перерахувати.
Особливу цінність мають лікарські рослини ,які допомагають зберігати
і зміцнювати здоров’я людини.У медичних книгах сказано :”Якщо подивитися на природу поглядом лікаря ,який шукає ліків,то можна з певністю сказати –ми живемо у світі ліків .”
Звірі часто лікуються травами, відшукуючи необхідні серед великої кількості.Людина теж здавна помітила, що деякі рослини виліковують певні недуги.Тому люди почали з покоління в покоління передавати набуті знання про лікувальні властивості рослин. На жаль, не завжди і не всі лікарські рослини можна придбати в аптеках. Тому часто люди самі збирають їх на лузі, у лісі, біля водоймищ. Знання про лікарські рослини необхідні кожній людині.
1 дит.Є на світі рослин так багато,
Їх Земля віддає недарма.
Бо лікують людей дуже радо,
Й кращих ліків на світі нема.
2 дит.Пропонують здоров’я нам чудо,
Манять нас походить по росі
Їх відшукують люди усюди,
Ці цілющі скарби на Землі.
3 дит. Первоцвіт і барвінок, калина,
Звіробій і любисток, і хміль,
Кропива й кульбаба, і ліщина,
Поглядають на нас звідусіль.
4 дит.Жовтим оком моргає ромашка,
І волошка синіє в росі.
І конвалії крихітні чашки-
Пропонують нам ліки усі.
Ведуча:
Тож почнемо подорож у незвичайний, цікавий світ зеленої аптеки.
На сцені під деревом сидить лікар Айболить, одягнений у білий халат, окуляри. Перед ним стоїть стіл, на якому стоять пляшечки з ліками, журнал для запису хворих, різне медичне приладдя. Діти сидять на стільцях одягнені в костюми лікарських рослин, звірят.
Айболить Я добрий лікар Айболить,
Я все лікую, що болить.
Лікую звірів і птахів,
Ще й маленьких дітлахів.
Кульгаючи, виходить Вовк і йде до лікаря.
Вовк.Ой, лікарю, допоможіть,
Вовка бідного спасіть.
Швидко біг я через кладку
Та поранив собі лапку.
Айболить. Сідай, Вовче, я зараз тобі допоможу.
Кашляючи і тримаючись за голову, виходить Їжачок.
Їжак.Кашель, голова болить ,
Як же далі мені жить ?
Дайте ліки від простуди –
Їжачок слухняним буде.
Виходить Лисичка тримаючись за живіт, стогне.
Лисичка . Ох, болить мені живіт,
Зіпсувався апетит,
І не їм я, і не п’ю,
І вночі зовсім не сплю.
Тримаючись за серце , йде Зайчик.
Зайчик. Болить серце в мене сильно,
І не можу бігать вільно.
Дуже я усіх боюсь,
І ховаюсь, і трушусь.
Айболить .Зачекайте, я усіх вас вилікую, допоможу. Але спочатку скажіть, що вам краще: гіркі ліки чи духмяний терпкуватий напій із пахучих трав, ягід та плодів?
Звірі .Напій із трав!!!
Айболить. Гаразд допоможе мені вас вилікувати зелена аптека, мої вірні помічники – лікарські рослини. Гей, друзі, допоможіть, прийдіть на допомогу!
Під веселу музику вибігають лікарські рослини. Танцюють.
Кропива. Стою , коливаюся, як торкнеш, то кусаюся. Ви впізнали мене? Я, Кропива, займаю у веснянім букеті трав почесне місце і відома кожному з дитинства своїми пекучими «укусами», коли ви необережно торкаєтесь до мене. Але чи знаєте ви, що я широко застосовуюся в медицині для зупинки кровотечі і покращення властивостей крові? Також відвар кропиви використовують для зміцнення волосся.
Підходить до Вовка, дає пляшечку.
Кропива. Випий, Вовчику, це допоможе тобі зупинити кровотечу.
Подорожник. Я Подорожник,
Тоненьке стебельце біля доріжки,
На кінці його сережки,
На землі лежать листки –
Вам я як хороший друг,
Лікую рани рук і ніг.
Мене можна побачити і при дорозі, і на подвір’ї, і на городі, і в саду, у лісі на галявині, на лузі. Я надзвичайно цінна лікарська рослина, яку люди використовують здавна для загоєння ран, при шлункових захворюваннях, від простуди.
Підходить до Вовка , дає йому свій листочок.
Подорожник. Приклади, Вовче, його до рани на лапці, вона швидше заживе.
Кульбаба. Ви мене всі добре знаєте,
Поміркуйте - й відгадаєте.
Сонечко в траві зійшло,
Усміхнулось, розцвіло,
Потім стало біле – біле
І за вітром полетіло .
Відгадали? Звичайно ж ! Я – Кульбаба! Мене так і називають – кульбаба лікарська. У народі кульбабу називають « еліксиром життя» : вона допомагає позбутися подагри. Для лікування використовують відвари і настої з листя і коренів кульбаби.
Ромашка.На стрункій високій ніжці
Біля річки у ліску
У косинці – білосніжці
Всім, хто йде, поворожу.
Ось отак собі живу,
Вірой – правдою служу.
Я поширена трав’яниста рослина ще й лікарська. Найчастіше мене можна зустріти серед зеленої трави на узбіччях стежин, у полях, у лісі. Від моїх ніжних квітів світлішає навкруги. Мої квіти запашні, заварюються як чай. Використовуються при застудних захворюваннях, хворобах шлунку. Ось, тобі лисичко, мої ліки. Це допоможе тобі видужати.
(Підходить до Лисички і дає їй ромашковий чай)
Конвалія . Я – Конвалія. Цвіту прекрасна, білосніжна,
А квіти – дзвоники малі –
Рядком рівненько, як намисто,
Висять на ніжному стеблі.
А запах ніжний, незрівнянний,
П’янкий, мов чари весняні.
Усі люблять мене за красу та п’янкий аромат .
Я рідкісна рослина. Моє ім’я записане в Червоній книзі .У мене є не тільки краса і врода, а й лікувальні властивості. Мене застосовують при лікуванні серцевих захворювань. Випий, Зайчику, моїх ліків, тобі одразу стане легше.
(Підходить до Зайчика дає ліки).
Суниця. У ряснім зеленім листі,
У краплистому намисті.
Коли цвіла – біліла,
Як спіла - рум’яніла
Тепер зачервонілася,
Між листям зачаїлася.
Смачна хоч невеличка ,
А звуть мене суничка.
Усі полюбляють мої смачні запашні ягоди, ніхто не відмовиться покуштувати їх. Мої ягоди не тільки смачні, а й дуже корисні. Їх використовують для покращення складу крові, при хворобах серця.
( Зайчику дає ягоди).
Малина.Хоч росту в чагарниках,
Мене знає кожен птах,
І ведмідь в кущах щоднини
Дуже ласий до малини .
Мої ягоди теж дуже корисні і смачні.З них варять варення, плоди, листки, стебла заварюють як чай і використовують при ангінах, простудах. Випий їжачку, мого чаю, це допоможе тобі одужати!
Барвінок. Листочки тугенькі,
Коротка стеблинка .
Ледь – ледь голубенький
Повзучий барвінок.
Встеляю, як килим,
Горби і горбочки,
Збігаю по схилах униз до ставочка .
Моє блискуче зелене листя не в’яне ні влітку, ні взимку. А навесні звеселяє очі блакитними зірочками цвіту. В Україні шанують мене, як вічнозелену рослину. Барвінком прикрашають святковий стіл, із нього плетуть весняні букети. Взимку відвар барвінку п’ють від застуди. Настої з барвінку зміцнюють організм, зокрема серце, загоюють рани, лікують хвороби шкіри.
(Відносить свої ліки Зайчику й Лисичці).
Калини.У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляюся у воджу
На свою хорошу вроду.
Я є символом краси і здоров’я, символом рідної землі, отчого краю. Люблять мої плоди і птахи, і діти, і дорослі.
Чим міцніше мороз їх приморозить, тим вони смачніші. Будь – які застуди можна вилікувати калиновими настоями. Цвіт, ягоди, стебла рослини заварюють як чай і п’ють.
(Дає їжачку калиновий напій).
- Випий , Їжачку , не будеш кашляти.
Шипшина.Шпак шипшину не клює,
Й так здоров’я в нього є,
А цілющий чай з шипшини-
Це здоров’я для людини .
Шипшина завжди гарна і корисна. Мої квіти доволі скромні, але милують зір. А восени я приваблюю великими червоними ягодами. Вони взимку рятують пташок від голоду, а дітей від застуди. Збирають мої ягоди тому, що в них дуже багато вітамінів. Шипшиновий напій цілющий і дуже смачний. Раджу вам усім,звірята, пити шипшиновий чай.
Айболить . Ну що, звірята, легше вам?
Звірі. Так!
Айболить Не пручалися звірята,
Лікувались залюбки.
Звірі. Вийшли із лікарні
Живі, здорові, гарні.
Звучить весела музика. Звірята, рослини й Айболить танцюють. На галявину виходять діти.
Діти. Почули веселу музику і вирішили подивитися, хто ж так веселиться.
Айболить А ви теж лікуватись?
1 дівчинка. Ні .В ліс по лікарські рослини
Ми ходили так далеко,
В лісі затишно і тихо,
Не страшна була нам спека.
Показує кошик з лікарськими рослинами.
2 дівчинка Ось ромашка й валер’янка,
Материнка й толокнянка –
Всякі трави і квітки
Ми збирали в торбинки.
1 хлопчик Ми спочить хотіли трохи
Під одним дубком високим.
Та хіба ж усидиш – де там,
Коли скрізь де глянеш оком,
І ромашка й валер’янка,
1 дівчинка Материнка й толокнянка.
Всякі трави і квітки
Ми збирали залюбки.
Всі ми вивчили у школі,
Що збирать , щоб не хворіть
2 дівчинка Тільки Ваня все поплутав,
Не до ладу все говорить:
На ромашку (показує ромашку )-
Ваня. Валер’янка
1 дівчинка Материнку (показує материнку)-
Ваня Толокнянка.
Дівчатка. Заглянули ми – ану! (дивляться йому в кошик)
В нього повно бур’яну.
Хлопчик. В ліс по лікарські рослини
Ми ходили так далеко.
Назбирали повні торби,
То ж приймай тепер, аптеко:
І ромашку, й валер’янку,
Материнку й толокнянку.
1 дівчинка Знову рушимо у путь,
Як рослини підростуть.
Айболить Зілля різне, страви, води,
Все вживаєш, як хворієш.
Бігаєш, шукаєш ліки,
На них грошей не жалієш.
Рослини.Знайте нас та пам’ятайте:
При потребі нас вживайте.
Айболить Бо не купиш і за гроші
Ти здоров’я мій хороший.
Вчитель А на завершення нашої подорожі хочемо подарувати вам пам'ятки , які допоможуть вам познайомитись з правилами збирання та зберігання лікарських рослин та ще багато корисного. І хочемо вас запросити до смачного, цілющого чаю з лікарських рослин.
Пісня на мотив «Что мне снег,что мне зной»
Ці рослини усім нам, (2 рази)
Треба добре знати
Щоб здоров’я і красу,(2 рази)
Нам відмінні мати.
У лісах, у гаях,
У не скошених полях,
Їх так багато не злічить,
Їх збирать і вивчать,
Всі хвороби лікувать,
Нас матінка природа вчить.
Без таблеток і мікстур,(2 рази)
Легко нам прожить ,
Просто лікарських культур,(2 рази)
Треба більше вчити.
Ось настій, ось відвар,
Зніме біль, припине жар,
І вмить хворобу віджене.
Сто хвороб, сто недуг,
Подолає вірний друг,
Красу і силу поверне.