МЕТА : поглибити знання учнів про хімічні елементи, історію їх відкриття та поширення в природі, роль
та значення для організму людини, практичне застосування в народному господарстві, розвивати
самостійність, вміння працювати з додатковою літературою , навички проведення хімічного експерименту.
ОБЛАДНАННЯ : барабан поля чудес, реактиви для демонстрації дослідів : „фараонові змії”, „вулканчик”,
„золото з води”, тканина, що не горить(змочена спиртом), кольорові реакції, добування водню; призи для переможці:книги, довідники, ручки, зошити, календарі..
Відбір учасників гри відбувався напередодні . Учні виконували завдання: скласти найкращий, най-оригінальніший, найскладніший кросворд на хімічну тему. Чиї роботи учні оцінили найвдалішими, ті школярі і стали учасниками гри „Поле чудес”. Гра відбувається за правилами телевізійної гри „Поле чудес”.
Під час гри учні набирають бали, за які вони можуть купити оцінку, букву в слові. Призами є : оцінка за тематичне оцінювання, 12 балів за урок, зошити, ручки, календарики, цукерки.
Ведучий : Вітаю всіх присутніх у цьому залі. Сьогодні тема гри-конкурсу - „Метали”. Ці хімічні елементи та
утворені ними речовини – життєво необхідні кожній людині, бо становлять великий відсоток всіх хіміч-них елементів в організмі кожної людини. Вони характеризуються такими фізичними властивостями, як металічний блиск, теплопровідність ,пластичність, здатність витягуватися зробила метали надбанням ав-то-, авіа- і суднобудування, багатьох галузей промисловості і побуту. Серед металів є і такі, що скорочу-ють їхнє життя. З дорогоцінних металів виготовляють ювелірні прикраси, медичні засоби. Метали були потрібні людині як в давнину, так і сьогодні. Отже, до змагань!
Запрошуються три учасники І туру .
Завдання І туру: „Метал, який відіграє особливу роль в організмі людини, оскільки входить до
складу кровотворного вітаміну В12, єдиного металовмісного вітаміну. Цей вітамін нагромаджуєть-ся в печінці, селезінці та кістковому мозку. Сучасна медицина застосовує його для лікування зло-якісних пухлин. Про який метал іде мова ?” (КОБАЛЬТ)
Рекламна хімічна пауза: демонстрація учнем досліду „фараонові змії”
Ведучий : Оголошую завдання для учасників ІІ туру: „ Метал, назва якого походить від імені непосидючого
міфічного бога торгівлі Гермеса. Цю речовину знали ще давньогрецькі вчені – філософ Арістотель та лікар Діоскорид. Одна з властивостей металу – „бігати” по гладенькій поверхні. Його пара отруйна. Що це за метал ? (РТУТЬ)
Творча пауза : виконання пісні, складеної учнями про метали.
Ведучий : Прошу зайняти свої місця біля барабана учасників ІІІ туру. Увага, завдання: „Надзвичайно активний
метал-каталізатор у лабораторіях та на виробництві. Дуже дорогоцінний метал, що застосову-ється в техніці та ювелірній справі.колись мав зневажливу назву „сріблечко”. Що це за метал?
(ПЛАТИНА)
До фіналу вийшли учні ... Кожний з них буде боротися за перемогу, маючи міцний запас хімічних знань про метали та їх сполуки. Але перед фінальною грою хочу оголосити гру-конкурс для глядачів. Увага ! „Він входить до складу порід і мінералів, багатьох сумішей, цементу, кераміки, скла. Часто його називають будівельним не тільки в житті, але і в організмі людини . Який це метал ?
(КАЛЬЦІЙ)
Рекламна хімічна пауза : демонстрація учнем досліду „вулканчик”
Ведучий : Уважно послухайте умову фінального завдання : „Елемент-метал, що двічі відкривався. Уперше –
англійцем Грегорем, вдруге – німецьким хіміком Клапротом. Названий іменем дітей бога Неба урана та богині Землі Геї. Дуже довго був „ бездіяльним” і лише в другій половині ХХ століття став ме-талом міжпланетних подорожей. Назвати цей метал. (ТИТАН)
Рекламна хімічна пауза : демонстрація учнем досліду „золото з води”
Музична пауза : виконання пісні на хімічну тему учнями.
- 1 -
Ведучий : після музичної та хімічної пауз я запрошую зіграти в супергру. Призами сьогодні є : оцінка за ТО,
демонстрування перед учнями хімічних цікавих дослідів, довідник з хімії, книга „Цікава хімія”.
На виконання завдання супергри дається 1 хв.
Увага ! Завдання ! Готові ?
„Його відкрили в 1860 році в саксонському мінералі лепідоліті творці спектрального аналізу німецькі
вчені Р.Бунзен та Г.Кірхгоф. Пізніше цей метал виявили в лікувальних водах джерел Шварцвальду. Застосовують його в електроніці та автоматиці, в атомних реакторах і космічних кораблях. Це метал червоних вогнів ? Який це метал ? Дозволяю назвати 3 букви . (ЦЕЗІЙ)
Рекламна хімічна пауза: демонстрація досліду „тканина, що не горить”, добування і визначення водню, кольорові реакції.
Ведучий : Ми побували з вами в царстві металів, поповнили свої знання про них, про їх користь, значення,
історію відкритя й застосування. Дякую всім за виявлені знання, винахідливість, кмітливість. Дякую слухачам, учасникам, учням-асистентам, які допомагали сьогодні під час гри. Гра-конкурс „Поле-чудес” закінчилася. До нових зустрічей – цікавих та змістовних. Нехай вони поглиблюють ваші знання, заохо-чують вивчати надзвичайно цікаву науку хімію.
Додаткові завдання :
„Цей метал називають „ металом хірургів”. Він добре обробляється, на нього не діє жодний медикамент, з нього виготовляють різноманітні хірургічні інструменти. Він не подразнює живої тканини, не взаємодіє з кров’ю, клітинними соками. Завдяки цьому. Чудово приживається в організмі. Цим металом скріплюють проламані черепи, з нього виготовляють тонкі нитки, якими зшивають сухожилля, кровоносні ссудини навіть нерви”. (НІОБІЙ)
„Від надмірності якого металу синіє волосся людини? (КОБАЛЬТ)
„Який метал міститьсяв нігтях та у чоловічому волоссі ? (МИШ’ЯК, АРСЕН)
„Який метал міститься в жіночому волоссі? (АУРУМ, ЗОЛОТО)