ДНЗ « Борщівський професійний ліцей»
Тема: « Правовий
брейн-ринг »
Підготував: Вихователь Вахула С.С.
Мета:
Правовий брейн – ринг.
Ведучий 1: Добрий день, шановні друзі !
Ведучий 2: Ми раді вітати всіх вас у цьому залі.
Ведучий 1: Шановні учасники! Ваша найближча мета – знайти, визначити і зайняти гідне місце у суспільстві.
Кожен з вас - частина суспільства, і наскільки гармонійним буде ваше співіснування, залежить від вас як особистості.
Ведучий 2: Людина від народження наділена правами, а з часом у процесі життя, після досягнення встановленого законом віку, набуває здатності мати обов’язки і нести відповідальність за свої дії.
Ведучий 1: Однак запам’ятайте: поряд з вами живуть люди, які також мають права. Тому реалізовувати свої права, не порушуючи при цьому прав та інтересів інших – це своєрідне мистецтво. Досягти такого балансу можливо не тільки завдяки високій правовій свідомості і грамотності, а перш за все тоді, коли ти в своїх діях керуєшся совістю, порядністю, людяністю, добрими намірами, чесністю,повагою до оточуючих.
Ведучий 2: Найважливіші для людини та суспільства відносини, упорядковані нормами права, тобто нормами,записаними в законах, і кожна людина перебуває під їхнім впливом.
Ведучий 1: Нині Україна просувається по шляху побудови правової держави. У цей період важливим є формування у народу нового правового мислення, набуття знань про життєво необхідні закони і про вміння використовувати їх у повсякденному житті.
Ведучий2: Ви, учні, не повинні бути осторонь, оскільки молодь – це та сила,яка в змозі здійснити перетворення на краще і забезпечити більш справедливе майбутнє держави.
Ведучий 1: І сьогодні на вас чекає захоплююча гра –це правовий брейн – ринг. Команди готові ?
Ведучий 2: Дозвольте представити вам членів журі…
………………………………………………(музична пауза)
Ведучий 1: Наш конкурс буде проходити за таким принципом: на обміркування і обговорення кожного запитання командам дається одна хвилина ( 30 секунд). За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал.
Ведучий 2: Для того, щоб визначити в якій послідовності команди будуть стартувати вам необхідно пройти конкурс „ Шифрувальник”
Перед вами зашифроване слово, яка команда першою розшифрує слово в такій послідовності і будуть отримувати завдання.
Птах, якого бояться злочинці України
А Б В |
Г Д Е |
Ж З І |
К Л М |
Н О П |
Р С Т |
У Ф Х |
Ц Ч Ш |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1 2 6 4 7 6 ( Беркут )
Ведучий 1:
Тур „ Правознавча бліц – розминка ” (15 секунд на роздум)
1. Основний документ громадянина (Паспорт)
2. Як називається Міжнародний договір, що встановлює права й обов’язки держав у певній сфері діяльності (Конвенція)
3. Коли підписано Акт проголошення незалежності України ( 24 серпня 1991 року)
4.Організована злочинність на Сицилії ( Мафія)
5. Рішення суду у кримінальній справі ( Вирок)
6. Особа, яка надає допомогу і виступає захисником у суді ( Адвокат)
7. Доказ того,що підозрюваний у скоєні злочину був у цей час зовсім в іншому місті ( Алібі)
8. Герб України ( Тризуб)
9. Навмисні дії,що грубо порушують громадський порядок і виражають неповагу до суспільства ( Хуліганство)
10.У Радянському Союзі – КДБ, в США – ФБР, в Росії – ФСБ. А в Україні?
( СБУ)
11. Документ про загальну середню освіту ( Атестат)
12. Основний закон країни ( Конституція)
13. Коли була прийнята Конституція незалежної України ( 28 червня 1996 року)
14. Державний озброєний орган виконавчої влади, який захищає життя, здоров’я, права і свободи громадянина України ( Поліція)
15. Примусове затримання особи співробітниками правоохоронних служб (Арешт)
16. Той, хто бачив злочин ( Свідок)
17. Надана законами держави можливість здійснювати що – небудь ( Право)
18. Гімн України ( „ Ще не вмерла України”)
19. Карне, суспільно небезпечне, заборонене діяння, що посягає на власність, життя і здоров’я людини, права і свободи громадян ( Злочин)
20. Привласнення чужого майна за допомогою хитрощів, обману, махінацій.
( Шахрайство)
21. Перший документ народженої дитини (Свідоцтво про народження)
22. Він може бути цивільним, адміністративним, кримінальним ( Кодекс)
23.Коли було прийнято Декларацію про державний суверенітет України ( 16 липня 1990 року)
24. Добровільне об’єднання громадян країни за певними політичними поглядами ( Партія)
25. Документ, необхідний для проведення арешту або обшуку ( Ордер)
26. Особа наділена державою юридичними правами та обов’язками (Громадянин)
27.Певні правила соціальної поведінки людини ( Мораль)
28. Голова і гарант держави (Президент)
29.Злочин проти навколишнього середовища,незаконне полювання (Браконьєрство)
30. До якого органу треба звертатися при порушені прав людини ( Суд)
Ведучий 2 тур – Інтелектуальний штурм (30 секунд на роздум)
1 команда
1. Те, що лежить у чорному ящику – народилося на американському континенті, визначає основи державного устрою,є інструментом демократії, має вищу юридичну силу. Що лежить у чорному ящику? ( Конституція)
2 команда
1. У цьому ящику - річ , яка може знадобитись і працівникові охорони законності, і злочинцеві. Цю річ можна придбати у торговельній мережі. Фабрика, яка виготовляє цю річ виробляє ще й предмети домашнього вжитку,взуття, іграшки. Що це за річ? ( Гумові рукавиці)
3 команда
1. Чорний ящик містить те, що посвідчує особу та визначає громадянство його власника. Видається кожному громадянинові України після досягнення 16-річного віку. Усі записи і відомості про його власника, що вносяться до нього, виконуються українською мовою. Надає право легально перетинати кордон. Що у ящику? (Паспорт)
(Музична пауза)
Ведучий 1: тур Юридична математика (1 хвилина на роздум):
Приведіть у відповідність питання і цифри ( завдання для всіх команд однакове, але хто швидше і правильно справиться з завданням той перемагає)
Мінімальний вік участі громадян у виборах18
Вік отримання громадянином паспорта 16
Число областей в Україні 24
Вік кримінальної відповідальності за особливо тяжкий злочин 14.
Мінімальний вік Президента України 35
Строк повноважень депутата Верховної Ради ( один) 5 років
Ведучий 2: тур Юридичний марафон
Командам по черзі задають питання, кожна правильна відповідь 1 бал.
Ведучий 1: тур Права та обов’язки (1 хвилина на роздум)
Із переліку треба вибрати і пронумерувати де права,а обов’язки (Команди отримують однакові завдання, переможець – той хто швидше і правильно визначить права та обов’язки)
1- ПРАВА 2 –ОБОВ’ЯЗКИ
Старанно вчитися.
Берегти шкільне майно.
Брати участь у конкурсах, змаганнях.
Дотримуватись правил дорожнього руху.
Охороняти природу, пам’ятки культури.
Дотримуватись правил особистої гігієни.
Користуватись бібліотеками, спортзалами, обладнанням школи.
Піклуватися про життя та охорону здоров’я.
Дотримуватися норм поведінки.
Навчитись у вищих навчальних закладах.
Ігри, відпочинок, розваги.
Повага до старших, менших.
Ведучий : тур Консультація. Ситуація.
Куди звернутися?
1 команда
1. Ви почули у сусідньому будинку постріли, крики. ( До поліції )
2. Вашого друга затримали працівники міліції і, як він стверджує, побили.
( До прокуратури)
2 команда
1. Вашого брата звільнили з роботи, а він це вважає незаконним і хоче отримати консультацію. ( До адвокатури)
2. Прийшовши додому, ви виявили, що двері вашого будинку зламані ( До поліції)
3 команда
1. Ваш знайомий був викликаний як свідок злочину і з ним грубо поводились. ( До прокуратури)
2. Ви знайшли у себе на городі невідомий металевий предмет, схожий на снаряд. ( До поліції )
Ведучий 1 : Уявіть, що ви юристи. Зараз до вас прийдуть громадяни, щоб отримати правову допомогу. Вам необхідно надати юридичну консультацію. За доповнення відповіді командою суперницею можна отримати додаткові бали ( за рішенням журі) (30 секунд на роздум):
1 команда
1. Жінка в магазині втратила свідомість і упавши розбила вітрину. Адміністрація магазину вимагає від жінки відшкодування збитків.
( Консультація: вини немає – правопорушення не скоєне)
2. Робітник проспав на роботу і спізнився на зміну на 3 години 30 хвилин. Він попросив вибачення у бригадира, проте його звільнили з роботи.
( Консультація: прогул – підстава для звільнення; запізнення більш ніж на 3 години)
2 команда
1. Громадянин К., їхав на власній машині з роботи додому. Його зупинила група людей і попросила відвезти до лікарні пораненого хлопця. Він відмовився, бо дуже поспішав. Друзі пораненого відібрали в нього машину і повезли хлопця до лікарні. Громадянин К., звернувся в міліцію про викрадення автомобіля.
( Консультація: була крайня необхідність, можливе відшкодування вартості бензину)
2. Учень 10 класу був прийнятий на роботу вантажником продуктового магазину. Чи правомірні дії адміністрації.
( Консультація: адміністрація не мала права приймати на роботу хлопця, неповнолітнім на важких роботах ( шкідливі умови, піднімання важких речей) працювати заборонено)
3 команда
1. Громадянин Д., дав у борг своєму товаришеві 2000 гривень, який пообіцяв повернути гроші через місяць. Проте у визначений час товариш не з’явився. Після нагадування про борг він відмовився повернути гроші.
( Консультація: треба звернутися до суду. Проте, якщо не була оформлена відповідна розписка і немає свідків угоди, повернути борг майже неможливо)
2. Новопризначеному на приватну фірму Н., роботодавець пояснив, що протягом двох років на відпустку він і не повинен розраховувати, а потім матиме відпустку по три тижні на рік.
( Консультація: це порушення закону, відпустка повинна надаватися щорічно)
Ведучий 2: А зараз ми розглянемо ряд ситуацій, які команди спробують прокоментувати
1 команда
1. Ти спізнився на урок і вчитель не пускає тебе до класу. Твої дії?
- ти розвернешся і підеш гуляти по школі;
- „ качаєш” свої права, грубиш учителю і сідаєш на своє місце;
- вибачишся та попросиш дозволу сісти на своє місце. +
2.Ти став свідком грабіжного нападу: злодії відбирають речі у перехожого. Що ти будеш робити?
- зробиш вигляд, що ти нічого не помітив;
- прийдеш сам на допомогу потерпілому;
- викличеш міліцію з найближчого телефону. +
2 команда
1. ТИ побачив, як на зупинці до автобусу причепився хлопчик на роликах, щоб проїхати з вітерцем. Як ти вчиниш?
- позаздриш йому та заплануєш і собі так зробити;
- попередиш водія автобусу;+
- підскочиш до хлопця і спробуєш його відчепити;
2. Ти зайшов до роздягальні й побачив учня, який нишпорить по чужих кишенях. Твої дії?
- повідомите про це вчителів, адміністрацію школи; +
- перевіриш його кишені і забереш усе, що знайдеш, собі;
- спробуєш сам його затримати і повернути все знайдене у нього на місце.
3 команда
1.Ти повертаєш у бібліотеку пошкоджену книгу і бібліотекар пропонує тобі відшкодувати її вартість, згідно з „ Правилами користування бібліотекою”. Твої дії?
- перестанеш відвідувати бібліотеку;
- відремонтуєш книгу і, при можливості подаруєш бібліотеці книгу з власної ( з дозволу батьків) +
- будеш відмовлятися, посилаючись на те,що книгу пошкодив попередній читач.
2. Твій однокласник запропонував тобі попробувати цигарку з „ травкою”. Як ти вчиниш?
- попробуєш, щоб тільки не образити ;
- відмовишся та порадиш запропонувати комусь іншому;
- ти не лише відмовишся, а й поясниш про небезпечність цього. +
(Музична пауза)
Ведучий 1: Молодці команди,а зараз ми надаємо слово нашому журі, яке Ведучий 2: Жити серед людей непросто . в суспільстві кожен відіграє певну роль. Права і обов’язки, свобода і відповідальність – тільки в комплексі ці поняття роблять людину людиною, яка живе в суспільстві. Запам’ятайте! Закони та підзаконні акти створюються, для того щоб ви звертались до них при потребі. Вони захищають вас. І незнання закону не звільняє від відповідальності за його порушення.
дасть оцінку нашої сьогоднішньої гри і підведе підсумок.
( журі оголошує переможців гри, вручення призів.)
Ведучий 1:
Шановний друже, права свої
Ти мусиш вивчати сумлінно
Це так потрібно, так важливо
Напевно знати в наші дні:
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи на пам’ять,
Порадь і друзям прочитать.
Хай прочитають тато й мама,
Закони всім потрібно знать
Питання для брейн-рингу:
1. Це слово є синонімом термінів “посередник”, “проведор”, “комісар”. Воно означає особу, яку наділив парламент обов’язком здійснювати контроль за дотриманням прав та інтересів людини і громадянина. (Омбудсмен).
2. Те, що лежить у чорному ящику – народилося на американському континенті, визначає основи державного устрою, є інструментом демократії, має вищу юридичну силу. Що лежить у чорному ящику? (Конституція).
3Вольтер сказав, що “Свобода полягає в тому, щоб залежати лише від...” Що сказав Вольтер? (Закону).
4. Завершіть фразу Віктора Гюго “Право – це все те, що є істинне та ...” (Справедливе).
5. У кожного народу є прислів’я, котрі говорять про те, що добре, а що, погано в житті. Пам’ятайте: “На злодію і шапка горить”, а “У брехуна сльози ...” (Дешеві).
6. Ще одне прислів’я говорить: “І той злодій, хто...” Хто ж це вважається злодієм згідно з цим прислів’ям? (Знав та змовчав).
7. Чи є громадянином України дитина, яка народилася на території України від осіб без громадянства, котрі постійно проживають в Україні? (Так).
8Певні правила соціальної поведінки людини. (Мораль).
9. Основний Закон України. (Конституція).
10. Особа, наділена державою юридичними правами та обов’язками. (Громадянин).
11. Правило поведінки, що склалося людством протягом тривалого часу. (Звичай).
12. Перше і важливе право кожного громадянина. (Особиста свобода).
13. Здатність особи мати права і обов’язки. (Правоздатність).
14. Винна протиправна дія. (Правопорушення).
15. Протиправна поведінка. (Проступок).
16. Повна незалежність держави. (Суверенітет).
17. Герб України. (Тризуб).
Вікторина для вболівальників.
1.Нормативно-правовий акт, що приймає Верховна Рада. Закон.
2. Сукупність обов’язкових правил поведінки, які встановляє і охороняє держави. Право.
3. Належність особи до певної держави. Громадянство.
4. Орган влади, покликаний вирішувати суперечності. Суд.
5. Найбільш активна і організована частина суспільства. Партія.
6. Діяльність у сфері відносин між соціальними верствами, націями, держави. Політика.
7. Верховенство влади, політична незалежність, самостійність держави. Суверенітет.
8. Необмежена влада, яка спирається на озброєну силу. Диктатура.
9. Сукупність усіх прав і обов’язків, якими наділений орган влади чи посадова особа . Компетенція.
10. Самостійне здійснення влади або самоврядування, надане окремій нації на території держави. Автономія.
11. Форма політичного ладу, що базується на принципі народовладдя. Демократія.
Фінал (Підбиття підсумків).
Висновок:
Жити серед людей непросто . В суспільстві кожен відіграє певну роль. Права і обов’язки, свобода і відповідальність – тільки в комплексі ці поняття роблять людину людиною, яка живе в суспільстві. Запам’ятайте! Закони та підзаконні акти створюються, для того щоб ви звертались до них при потребі. Вони захищають вас. І незнання закону не звільняє від відповідальності за його порушення.