ПРОЕКТ
« Птахи – наші друзі»
Тип проекту: навчальний, комбінований, інформаційний, практично орієнтований.
Термін дії: середньо тривалий.
Складові проекту:
1.«Перелітні птахи».
2.« Зимуючі птахи».
3.«Свійські птахи».
Учасники проекту:
Автор і керівник:
Швець Світлана Микитівна, вчитель ЖНВК спец. типу № 59
Координаційна рада:
Швець Світлана Микитівна - класовод; Кондратюк Лідія Славетіївна - вихователь; Волинець Світлана Леонідівна - вчитель ритміки; учні 1 класу та їх батьки.
Мета.
Змалечку привчати дітей любити і цінувати рідну природу, платити їй своєю добротою, увагою, дбайливим поводженням. Ознайомитися із птахами України; з’ясувати, які птахи регіону занесені у Червону книгу України; активізувати бажання дітей допомагати птахам у несприятливу пору року: виготовити годівнички та підгодовувати пташок; підвести до розуміння, що птахи – наші друзі, їх необхідно оберігати; виховувати свідоме та раціональне пізнання навколишнього світу без завдання йому шкоди, навіть і ненавмисно; виховувати у дітей любов до птахів, дбайливе ставлення до них. Формувати інтерес до читання газет, журналів, книг та вміння користуватися різноманітними джерелами інформації; викликати бажання постійно розширювати свій обсяг знань.
Актуальність.
Наша планета під загрозою. І винні в цьому не природні катаклізми, а саме людство. Доки люди не почнуть постійно дбати про природу на Землі, не навчаться зберігати і розумно використовувати скарби, нічого не зміниться.
Завдання:
Очікувані результати:
І. Підготовчий етап.
І група - «Дослідники».
ІІ група - «Народознаці».
ІІІ група - «Екологи».
ІІ. Планування.
ІІІ. Практично – виконавчий етап.
ІV. Підсумковий етап.
V. Результати роботи груп.
Тематичне заняття «Птахи в нашому житті»
Мета: встановити взаємозв’язок між змінами в неживій природі та життям птахів; продовжувати формувати вміння порівнювати птахів за істотними ознаками, класифікувати їх; викликати бажання у дітей більше дізнатися про птахів; виховувати любов до природи, бажання оберігати птахів взимку.
Обладнання: малюнки птахів, плакати, загадки, вірші, ілюстрації, пейзажі.
І. Привітання
Учитель. Доброго дня вам, любі друзі! Як багато вас тут…
Діти говорять по черзі. Розумних, кмітливих, сміливих, красивих, спритних, добрих, завзятих, працьовитих, маленьких, великих, чорнявих і білявих. Добрий день! Добрий день усім!
Учитель. Я рада вас всіх бачити і щаслива, що ми сьогодні з вами помандруємо у гості до наших друзів. А до яких саме друзів ми дізнаємося трішки пізніше.
ІІ. Робота з календарем
Вчитель. Ось і завершує свою ходу нашим краєм чудова, прекрасна, казкова пані.
Подарунків принесла вона гору,
Обділила усіх нас, як мати.
Груш і яблук насипала гору,
А іще винограду корзину
Принесла вона в кожну родину.
На зміну якій порі року вона приходить? А які осінні місяці ви знаєте? Назвіть ознаки осені?
Влітає сорока
Сорока
Я – Сорока – білобока!
Я – Сорока – білобока!
Принесла вам новину!
Осінь Та не скрекочи, як та скрекотуха. Кажи повільно.
Сорока
А я не скрекочу, а кажу
Птахи всі зібралися, заклопотані, стурбовані, зима на порозі, а вони не знають, що ж їм робити?
Осінь Оце так! Як швидко збігає час. Пора мені уже залишати цей край.
Танець осені (Розсипає листя, квіти, з’являються птахи, починають жалітися)
Ластівка Ой, холодно ж як! Боюсь, що захворію. Від холоду мої ніжки геть замерзли і голод напевне зажене всіх в могилу.
Лелека І я боюся, що помру.
Жайворонок. А я уже захрип, горло болить, співати не можу. А без пісні я жити не буду! (Всі сумують)
Сорока (цокоче). Послухайте мене! Послухайте мене! Не плачте! Не плачте!
Ластівка О, Сорока прилетіла - на хвості вість принесла.
Сорока Не журіться! Мені теж страшно, проте, - треба вміти виживати. Ось вчіться у мене! Головне – ближче до села перебратися, а там вже не пропадемо: десь вкрадемо шматок хліба, десь біля курей пшеницею поласуємо. Не біда! Не біда! Не біда!
Лелека Як це вкрасти?
Жайворонок Красти – гріх!
Лелека Не хочемо! Не будемо!
Ластівка Хочемо у лісі залишатися!
Сорока Ну тоді я не знаю! Мої поради не для вас! Мушу летіти, бо багато новин слід розказати. Я полетіла! Я полетіла! Я полетіла!
Ластівка Друзі мої, чую, хтось до нас чимчикує.
Зозуля Це я – зозуля. Не впізнали? Почула ваші клопоти і хочу вам сказати, що ми можемо бути врятовані. Я знаю, де є країна Вирій. Там завжди сонячно і тепло. Зими у ній ніколи не буває. Можете летіти за мною я маю ключ від цієї країни. Ось він який!
(Показує ключ, пташки радяться).
Ластівка
Літом високо літала,
Ластів’ят малих навчала.
Тож за море ластівки готові мандрувати.
Жайворонок
Вже осінь стукає у вікно,
Над квітами бджоли не літають,
Із кожного міста і села
У вирій маленькі жайворонки відлітають.
Прощальний танець
Півень Що це за тривожні звуки чути в небі?
Качка Та це ж наші родичі прощаються з рідним краєм і збираються у
країну Вирій.
Ви чуєте, як сумно ґелґочуть в небі,
Ключем залишають птахи домівку,
Бо у жовті шати вже прибралась
Наша рідна матінка – земля.
Гуска А хто це в нашому садку біля годівнички літає?
Синичка
Та мене жовтогруду всі добре знають,
Взимку, навіть, діти допомагають.
Повісять в садах свої годівнички
Для трудівнички – синички.
Я взимку перебираюся ближче до людських осель, щоб хоч трішки прогодуватися. Нам не стільки страшний холод, як голод. Просимо добрих людей класти нам в годівнички крихти хліба, зерна соняшника,, шматочки сала. За вашу увагу, добрі люди, навесні у ваших садках і парках винищимо всіх шкідливих комах.
Дятел.
А ми - великі і малі, чорні і строкаті,
З – під кори дістанем різних шкідників.
Нас називають «лісовими лікарями», «санітарами». Їмо личинки короїдів, що ховаються у стовбурі і псують дерева. Та взимку тяжко нам.
Сорока
Тепло вам. Бо у вас є хата.
А у нас нема хатинки
Й на обід ані зернинки.
Півник
Не хвилюйтесь, любі друзі,
Заходьте на гостину до нашої хати.
У нас і затишно і тепло.
Пшеничка, водичка.
І, навіть, три великі миски
Солодкого ізюму.
Горобець
Яке щастя, яке щастя! Заздримо вам. Бо нас, горобчиків – гарних хлопчиків, називають «домовими», бо живемо ми біля людських осель. Оселяємося під дахами будівель. Зерно, крупи – все їмо з великим задоволенням. Вдячні всім, хто нам допомагає вижити взимку у скрутну хвилину. Якщо зима не дуже сувора, то ми ще і весело танцюємо та запрошуємо до танцю інших пташок.
Індик Заходьте, заходьте, любі друзі, до нашої хати. Пригощайтеся.
Танець
ІІІ. Повідомлення теми заняття
ІV. Крісло автора
V. Ознайомлення з планом роботи
VІ. Розподіл по групах.
Учитель. Діти, кожен із вас має значок, такий самий є біля назви центру. Відшукайте центр, звідки розпочнете роботу.
VІІ. Вправа «Очікування»
VІІІ. Представлення керівників центрів навчальної діяльності.
ІХ. Робота в центрах навчальної діяльності.
Центр читання
Тема: Птахи – наші пернаті друзі. (Перелітні птахи)
Мета: удосконалювати читацькі навички, давати відповіді на запитання, розвивати увагу, вміння висловлювати свої думки, виховувати доброту, любов до птахів.
Обладнання: малюнки птахів, текст «Легенда про лелеку», кросворд.
І. Організаційна хвилинка. Оголошення теми і мети заняття керівником центру.
- Сьогодні у центрі читання ми будемо читати вірші про …
Безліч мушок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівки)
Та роки усім я порахую. (Зозуля)
ІІ. Робота над легендою.
а) Читання легенди.(Читають учні по реченню «ланцюжком»)
Бог дав людині мішок і наказав віднести далеко в ліс, але не розв’язувати і не заглядати в нього. Та чоловік не витримав і поцікавився, що ж він несе. Як тільки він розв’язав мішок, звідти повистрибували жаби, повилазили вужі та змії і розповзлися по всьому світові. Розгніваний Бог перетворив чоловіка на лелеку і звелів ходити по полях та болотах і збирати усяке гаддя.
б) Робота над змістом.
- Як ви розумієте слово «гаддя»?
- Про якого птаха ми прочитали легенду?
- Що наказав зробити Бог?
- Чи дотримався свого слова чоловік?
- Чому Бог розгнівався?
- Як покарав Бог чоловіка?
в) Вправи на розвиток читацьких навичок.
- Дочитайте речення до кінця.
г) Переказ легенди.
ІІІ. Кросворд. Загадки.
Засинає гай і поле.
То землею ходить місяць … (Листопад)
дозбирати осені плоди.
Із дерев спадає листя жовте,
То землею ходить місяць … (Жовтень)
безліч мошок поїдає,
за вікном гніздо будує,
тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
по небі ходила;
набив її вітер –
сльози розпустила. (Хмара)
дощ поливає. Коли це буває? (Восени)
ІV. Підсумок роботи в центрі.
л |
и |
с |
т |
о |
п |
а |
д |
|
|||
|
ж |
о |
в |
т |
е |
н |
ь |
|
|||
л |
а |
с |
т |
і |
в |
к |
а |
|
|||
|
х |
м |
а |
р |
и |
||||||
в |
о |
с |
е |
н |
и |
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||
Математичний центр
Тема. Розв’язання прикладів і задач на вивчені випадки додавання і віднімання.
Мета. Закріпити знання додавання і віднімання в межах 10; вміння складати та розв’язувати задачі за малюнками; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення.
Обладнання. Малюнки, схеми задач, геометричні фігури.
І. Оголошення теми заняття
- Сьогодні в центрі математики ми будемо обчислювати приклади, розв’язувати задачі, працювати над геометричним матеріалом.
1. Усні обчислення.
- Послухайте веселі задачі та дайте відповідь на питання - скільки?
-Цінь! – і братик поруч сів.
-Цінь! – ще двоє на гілках
У сіреньких кожушках.
Он вже скільки стало їх-
Полічіть, будь – ласка, всіх! (4)
Посварились дві сороки.
На їх шум ще п’ять примчало,
Скільки разом усіх стало? (7)
Посідали на вагони.
Чух, пах! Ту – ту – ту!
Їде поїзд по мосту!
Скільки птахів разом тут? (5)
- Про яких птахів ви розв’язували цікаві задачки?
- Що ви можете сказати про цих птахів?
- Чому вони залишаються зимувати ?
2. Розв’язування задачі усно.
На дереві сиділо 2 сороки. До них прилетіло ще 4 сороки. Скільки сорок стало на дереві?
- Що означає число 2 в задачі? (Це 2 сороки, що сиділи на дереві)
- Що означає число 4 в задачі? (Це сороки, що прилетіли)
- Що питають у задачі?
- Який розв’язок задачі?
3. Гра «Розшифруй» Обчисливши та розшифрувавши приклади, ви дізнаєтесь, яка ще пташка зимує в наших краях.
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
8 |
10 |
с |
н |
и |
а |
ч |
и |
к |
6- 4 = 2 с
5 + 3 = 8 и
10 – 7 = 3 н
5 – 1 = 4 и
3 + 3 = 6 ч
5 + 5 = 10 к
9 – 4 = 5 а
4.Робота над логічною задачею. Скільки кроків зробить горобець за сім років?
(Жодного, бо горобець не ходить, а літає).
5.Робота з геометричним матеріалом.
- Із даних геометричних фігур складіть пташку.
- Яку пташку ви склали?
ІІ. Підсумок. Презентація роботи в центрі.
Мистецький центр
Тема. Виготовлення птахів у різній техніці.
Мета. Закріплювати знання дітей про свійські птахи; удосконалювати навички роботи учнів з різними матеріалами: папером, пластиліном, нитками; розвивати уяву, фантазію, творчість, дрібні рухи руки; виховувати любов до птахів, естетичні смаки.
Обладнання. Кольоровий папір, пластилін, зразки виробів, ножиці.
Завдання для груп. Вироби в техніці: аплікація з кольорового паперу; малювання пластиліном; аплікація з ниток.
І. Привітання. Оголошення теми і мети.
- Я вітаю вас у центрі «Мистецький».
Сьогодні ми з вами будемо працювати з різним матеріалом, будемо вчитися виготовляти пташечок у різній техніці. Послухайте та відгадайте загадки.
Загадки
Лопатами ходить, рогом їсть.(Гусак)
На подвір’ї біля ганку?
З півнем свариться … (індик).
Вранці розбудить мастак.
Цей будильник в гарнім пір’ї-
Командир всього подвір’я. (Півень)
ІІ. Робота над темою заняття
1 група. Малювання пластиліном.
2 група. Аплікація з кольорового паперу.
3 група. Аплікація з ниток.
ІІІ. Презентація роботи в центрі.
Бог дав людині мішок і наказав віднести далеко в ліс, але не розв’язувати і не заглядати в нього. Та чоловік не витримав і поцікавився, що ж він несе. Як тільки він розв’язав мішок, звідти повистрибували жаби, повилазили вужі та змії і розповзлися по всьому світові. Розгніваний Бог перетворив чоловіка на лелеку і звелів ходити по полях та болотах і збирати усяке гаддя.
|
Гра «Розшифруй» Обчисливши та розшифрувавши приклади, ви дізнаєтесь, яка ще пташка зимує в наших краях.
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
8 |
10 |
с |
н |
и |
а |
ч |
и |
к |
6- 4 = __ ___
5 + 3 = __ ___
10 – 7 = __ ___
5 – 1 = __ ___
3 + 3 = __ ___
5 + 5 = __ ___
9 – 4 = __ ___
Гра «Розшифруй» Обчисливши та розшифрувавши приклади, ви дізнаєтесь, яка ще пташка зимує в наших краях.
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
8 |
10 |
с |
н |
и |
а |
ч |
и |
к |
6- 4 = __ ___
5 + 3 = __ ___
10 – 7 = __ ___
5 – 1 = __ ___
3 + 3 = __ ___
5 + 5 = __ ___
9 – 4 = __ ___