Тема: Прилади, які допомагають досліджувати.
Мета: ознайомити учнів з приладами, що використовуються у дослідженнях явищ та об’єктів природи; розвивати спостережливість та дослідницькі навички; показати значущість процесу вивчення природи людиною в її житті та діяльності, цінність знань та правил поведінки в природі; виховувати акуратність, послідовність у діях, організованість, толерантність.
Очікувані результати: учень (учениця) співвідносить зображення/описи об’єктів та явищ живої та неживої природи з відомими йому/їй із дозвілля або інших джерел об’єктами та явищами. Проводить в групі прості спостереження/досліди. Фіксує здобуту інформацію (зображеннями, символами). Презентує результати власної діяльності перед однолітками.
Обладнання: вимірювальні та збільшувальні прилади (мікроскоп, лупа, бінокль, ваги, годинник, термометр, лінійка, метрова стрічка, зображення приладів, малюнки, технічні засоби ).
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Хід уроку
I. Організаційний момент. Ранкове вітання.
У коло з вами ми зібрались.
Ти мій друг, і я твій друг!
Міцніше за руки узялись.
Й посміхнулись всім навкруг.
Пропоную з таким настроєм провести цей шкільний день і отримати задоволення від власних успіхів. Отже, розпочинаємо роботу. Після вчорашнього розіграшу лотереї ми дізнались, що синоптиком попрацює переможець.
Вправа «Погода».
– Яка зараз пора року?
– Яке число?
– Тепло чи холодно надворі?
– Який стан неба?
– Яка температура повітря?
– Чи були протягом дня опади?
II. Актуалізація знань учнів.
Гра «Так чи ні?»
– Чи можливо роздивитися пташку, яка летить дуже далеко від вас?
– Чи можна визначити точну температуру води або повітря шкірою руки?
– Чи можливо вивчити зірку, яка знаходиться високо над нами?
Не все людина може побачити та визначити лише за допомогою своїх органів чуття. В таких випадках на допомогу людині приходять різноманітні прилади.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
Тема нашого уроку «Прилади, які допомагають досліджувати». Ви, юні дослідники, давайте сьогодні поуправляємось у використанні деяких приладів.
Не забувай! Дослідники ведуть спостереження й проводять досліди. Тому їм потрібні уважність, спостережливість і також допитливість .
IV. Вивчення нового матеріалу.
Перегляд презентації.
– Перегляньте презентацію. Які з приладів, що ви побачили, вам добре знайомі?
– Якими вам ще не доводилося користуватися?
Назвіть їх. Всі ці прилади – вимірювальні. Наші друзі Фіксики мають для вас повідомлення. (Перегляд відео)
З термометром старого зразка потрібно обережно поводитись. Якщо розбити термометр, ртуть витікає, а це дуже небезпечно. Ось так виглядає електронний термометр. Окрім вимірювальних приладів є ще збільшувальні. (Перегляд презентації)
ЦЕ лупа, мікроскоп, бінокль, телескоп. Простим збільшувальним приладом є лупа. Лупа приносить людині велику користь. Її постійно використовують у своїй роботі годинникарі, майстри, що мають справу з різними механізмами, і працівники багатьох інших професій. (Перегляд відео)
За допомогою мікроскопа вивчають тіла найменших розмірів. Лупа збільшує тіла природи в кілька разів, а мікроскоп - у сотні тисяч разів. Бінокль дає змогу розгледіти далекі об’єкти. Небесні тіла допоможе дослідити телескоп. А лабораторне обладнання використовують для проведення дослідів. Це пробірки, колби, пальник, скляні палички, ступки з товкачиками, штатив лабораторний.
Перш ніж розпочати роботу в групах, давайте пригадаємо правила роботи в групі.
На роботу ви маєте 3 хвилини.
Практична робота. « Ми – дослідники»
– Розгляньте за допомогою лупи зерна кави, горіх, піщинки, квасолинки.
(На кожну групу роздаються лупи та, розглядаючи, роблять висновок про те, наскільки цей пристрій полегшує роботу очей.)
Що ви помітили?
– Як змінилося зображення під збільшувальним склом?
– Чи полегшує лупа роботу очей. Ще більше і детальніше можна дізнатися про предмет за допомогою мікроскопа. Розглянемо плівку від цибулинки.
– Чи схоже ви помітили у мікроскоп? Так виглядає клітинка і ядро.
Робота з підручником. C.35
Роздивіться уважно сторінку підручника.
– Чи такі збільшувальні пристрої ви бачили на презентації? Назвіть їх?
V. Фізкультхвилинка.
В ліс із класом ми підем, (марширують на місці)
По доріжках промайнем.
Сонечку зрадіємо, (піднімають руки догори)
Рученьки погріємо.(потирають долоні)
Візьмем лупи у долоні,
І присядемо на лоні.(присідають)
Будем квіти розглядати
І мурашок пізнавати. (нагнувшись, повертаються із сторони в сторону)
Веселці будемо радіти
Природу рідну всі любити. (повороти в сторони з присіданням, руки на поясі)
– Я пишаюсь тим, які ви були уважні. Ми з вами відпочили. А тепер запрошую вас до роботи в групах.
VI. Тренувальні вправи.
1. Гра «Доміно».
Павучок-хитрячок щось наплутав. Потрібно картинки із зображенням приєднати до приладу, за допомогою якого можна дослідити.
Учні повинні знайти відповідності (прилад – можна дослідити).
Про закінчення роботи просигналізуйте піднятими ручками. Давайте звіримось із зображенням на екрані.
2. Вправа «Акваріум».
На партах у вас є квасолинки. Розберіть їх. Кому дісталась квасоля червоного кольору, той візьме і покаже як працюють люди різних професій за допомогою цих приладів. (Годинникар, лікар, вчений-дослідник, кравець ).
– Я робив це для того, щоб….
– Я відчував, що…
3. Гра «Чарівні перетворення». Відповідаючи на питання, відкривається одна літера закодованого слова «ПРИЛАДИ»
1. Прилад, що вимірює температуру.
2. Вони є обов’язковими у продуктовому магазині.
3. Допомагає побачити клітини і світ бактерій.
4. Ви часто дивитесь на нього, особливо коли поспішаєте до школи.
5. Цей прилад наближає до нас Місяць і зорі.
6. Без нього неможливо збудувати будинок.
7. Дрібні предмети можна побачити за допомогою…
4. Інтерактивна вправа «Кубування».
– Кому потрібні прилади?
– Як би ти використав?
– Добре це чи погано?
VII. Рефлексія.
1. «Мікрофон»
– Які є збільшувальні прилади для дослідження?
– Для чого потрібні різноманітні прилади?
– Навіщо проводять дослідження, вимірювання, спостереження?
– Ви чудово працювали. Запрошую усіх у коло.
– Як тільки ви погоджуєтесь із твердженням – плескаєте в долоні, якщо не погоджуєтесь – тупаєте ніжками.
– У мене зараз гарний настрій.
– Сьогодні більше дізнався, про різні прилади для спостереження та дослідження.
– Мені сподобалось працювати в групах разом з своїми однокласниками.
– Вдома я поділюся враженнями з батьками.
Всі, дітки, - молодці!
Гарно працювали.
Але дзвоник пролунав
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати.
Треба йти відпочивати.