Клас: 4
Предмет: природознавство
Тема. Болото – природне угрупування
Мета: ознайомити дітей з процесом утворення болота; збагатити уявлення про рослинний і тваринний світ боліт, розкрити значення болота для людини; розвивати уяву, память, мислення, увагу; виховувати любов до природи, інтерес до знань, дисциплінованість.
Обладнання: комп’ютер , відеофільм, презентація, індивідуальні картки.
Хід уроку
І. Організаційна частина
- Діти, підрівняйтесь, заспокойтесь. Добрий день! Сідайте рівненько, зручно, вирівняйте спинки. Пам’ятайте, що це дуже важливо для вашого здоров’я. Наведіть лад на своїх партах. Прослідкуйте, щоб там не було нічого зайвого.
Сьогодні в нас буде цікавий урок, на якому ви дізнаєтесь багато нового. Але для того, щоб він пройшов успішно, ви повинні не забувати правила поведінки. А саме: сидіти рівно, тихо, якщо ви хочете відповісти, то повинні правильно тримати руку, відповідати повними, змістовними реченнями.
ІІ. Хвилинка спостережень
-
Відгадайте загадки
Я пробуджую поля,
Набираю ручаї
Та заквітчую гаї.
І усякий мене зна…
Відгадали?! Це…(весна)
Ніс дарунок для весни,
Кошик гарних, різнобарвних
Квітів ніжно-запашних.
І з тих пір, коли все квітне,
Журавлі в наш край пливуть.
Тож, хто зможе відгадати,
Як же місяць оцей звуть? (Квітень)
-
А який зараз місяць?
-
В народі завжди чекали весну тому, що вона приносила тепло, світло. З її приходом пробуджувалася природа, пробуджувалися до роботи люди. Вони починали садити городи, засіювати поля. Про весну в народі складено багато прислів’їв та приказок.
-
Ось, наприклад, поясніть, як ви розумієте таке прислів’я : «Весняний день рік годує».
-
Люди завжди знали, що поки достатньо в землі вологи важливо вчасно посіяти. Тому все садять саме навесні, для того, щоб врожаї були хорошими. Про це також свідчать прислів’я : « Посієш вчасно – вродить ясно».
-
Давайте поговоримо про погоду.
-
Яка погода була на цьому тижні?
-
Яке сьогодні небо?
-
Чи були опади на цьому тижні? Які?
-
Як змінився стан рослин?
-
Які причини таких змін у житті рослин?
-
Молодці, діти! Ви добре спостерігаєте за погодою. Продовжуйте так і далі.
ІІІ. Активізація опорних знань з теми «Прісна водойма – природне угруповання»
-
Письмове індивідуальне опитування
Картка № 1,3
-
Запишіть прісні водойми свого краю.
-
Які з живих організмів у водоймі є виробниками, споживачами, перетворювачами?
Запишіть їх назви у три стовпчики: ряска, плавунець, молюски, бактерії, нутрія, латаття, осока, щука.
Картка № 2,4
-
Що примушує водоплавних птахів залишати восени наші водойми?
-
Чому треба охороняти водойми?
2.Робота на дошці ( 1 учень)
Завдання : Наведіть приклад ланцюгів живлення, що існують у водоймі.
-
Усне фронтальне опитування
-
Які рослини живуть у прісній водоймі? ( стрілолист, осока, очерет, рогіз, латаття, ряска, елодея)
-
Які тварини живуть у прісній водоймі? ( інфузорії, рачки, ставковики, плавунець, видри, нутрії, риби, бобри, вужі)
-
Які зв’язки складаються між рослинами і тваринами у водоймах? ( Рослини вбирають з води вуглекислий газ, а виділяють кисень. Ним дихають живі організми, які живуть у воді. Рослини є кормом для рослиноїдних тварин у водоймах. У заростях рослин деякі тварини ховаються від ворогів).
-
Яке значення у водоймі мають бактерії? ( Перетворюють залишки живих організмів на мінеральні солі – поживні речовини для рослин)
-
Які тварини очищають водойму від залишків рослин і тварин? (Водяні ослики, річкові раки)
-
Чому водойму називають природним угрупованням? ( там є всі 3 типи організмів: виробники, споживачі, перетворювачі)
4. Актуалізація опорних знань з теми «Материки Землі»
Тести:
-
Скільки материків на Землі?
а) 7; б) 5; в) 6 ; г) 8
2. З яких частин складається Євразія?
а) Азія та Європа; б) Африка та Європа;
в) Австралія та Африка; г) Європа та Америка
3.Як називається найбільший материк нашої планети?
а) Пн. Америка; б) Пвд. Америка;
в) Африка; г) Євразія.
-
Як називається найменший материк нашої планети?
а) Африка; б) Австралія;
в) Антарктида; г) Пвн. Америка.
-
Який материк називають « королевою холоду» або « безлюдним континентом»?
а) Євразію; б) Африку;
в) Австралію; г) Антарктиду.
-
Як називається найтепліший материк на Землі, на якому розташована найбільша пустеля земної кулі?
а) Африка; б) Євразія;
в) Пвн. Америка; г) Австралія.
IV. Мотивація навчальної діяльності
-
Відгадайте загадку
-
Не вода і не суша, на човні не перепливеш,
І ногами не підеш. ( болото)
-
Що таке болото? ( Перезволожена ділянка, що заросла рослинністю).
-
Де в Україні найбільше боліт? ( Найбільше боліт в зоні мішаних лісів)
-
Де в природі утворюються болота? ( Болота утворюються там, де є вода, в якій багато рослинності)
V. Повідомлення теми і завдань уроку
- Тема сьогоднішнього уроку « Болото – природне угруповання». Сьогодні ми поговоримо про процес утворення боліт, про рослинний і тваринний світ, а також про значення боліт для природи і людей.
VI. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з презентацією:
-
Утворення боліт.
-
Ви вже вивчили деякі природні угруповання, а саме луки, ліс, прісні водойми. Вони постійно змінюються. З одного природного угруповання може утворитися інше. Озера і ставки відмирають і утворюють болота.
-
У молодому озері вода чиста й прозора. Але вода річок, струмків, які впадають в озеро, приносить частинки ґрунту, глини, піску. Вони осідають на дно і утворюють мул. На дно постійно також падають відмерлі рослини. Водойма поступово міліє. Прибережна водяна рослинність поширюється до центра водойма. Озеро поступово перетворюється в болото.
-
Заросле озеро нагадує зелений лук. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить туди вступити людині чи великій тварині, щоб утрапити у в’язке багно, з якого самому вибратись дуже важко.
-
Тож, діти, як утворюється болото?
-
Рослинність боліт
-
Риби і рослини відкритих ділянок водойми поступово зникають. Багато рослин і тварин змінюються іншими видами, краще пристосованими до умов болота. На болоті селяться вологолюбні трав’янисті рослини. Серед них:
-
Мох сфагнум – росте верхівкою, а нижня частина стебла поступово відмирає. Відмерлі частини рослини занурюють у воду. Оскільки в болотяній воді мало кисня, а сфагнум виділяє кислоти, які вбивають бактерії, то відмерлі частки моху не перегнивають. Вони осідають на дні боліт протягом десятків, сотень і навіть тисячі років, щільно пресуються і утворюють торф. Швидкість відкладання торфу незначна: за 10 років виникає шар товщиною не більше 1 см.
-
Також на болоті росте цікава рослина-комахоїд – росичка. Варто якійсь комасі лише торкнутися до її ворсинок, як спрацьовує природна пастка. Жертва вгрузає в липку слину, а сусідні ворсинки хапають її і топлять у клейкій речовині. Мертва комаха на краю листка потрапляє на його середину, а листок стуляється, перетворюючись на щось подібне до шлунка. А коли через кілька днів розкривається, то на ньому можна побачити рештки жертви.
-
Ще на болотах росте осока. Вона також бере участь в утворенні торфу. Ще там ростуть очерет, рогіз. Можна також побачити там і кущики журавлини і чорниці.
-
Отже, діти, які рослини ростуть на болотах?
-
Яка рослина вбиває бактерії в болоті?
VII. Фізкультхвилинка
Вітер очерет гойдає
і додолу нагинає.
Вліво, вправо похилив,
Й знову, й знову закрутив.
Раптом тихо жук підліз,
Потягнувся на весь ріст.
Вправо, вліво повернувся.
І до сонця потягнувся.
Сонечко йому зраділо
І теплом своїм зігріло.
-
Тваринний світ боліт
-
На болоті багато різних тварин. Багато комарів та мошок. Вони є кормом для риб, ящірок, болотяних птахів. На болотах гніздяться такі птахи:
-
курочка болотна – вона дуже повільно літає;
-
кулик – має довгі ноги і довгий дзьоб;
-
чапля руда;
-
журавель сірий – занесений до Червоної книги України;
-
деякі качки;
-
гуси.
-
На водяних птахів полює хижий птах – лунь болотний.
-
Селяться на болоті і звірі:
Щур водяний – один з найбільших видів щурів;
Ондатра – напівводяна тварина, привезена до нас з Пвн.Америки;
Нутрія – напівводяний гризун, схожа на ондатру.
-
Отже, що їдять риби на болоті? Які птахи гніздяться на болоті? Які звірі живуть на болоті?
-
Значення боліт:
-
Раніше вважалося, що болота приносять шкоду нашій планеті і господарству людей. Багато з них осушували. Це призвело до обміління річок, уповільнення росту дерев, загибелі птахів і звірів, зникнення цінних ягід, зникнення рівня води в колодязях. Тепер зрозуміло, що болота відіграють роль губки, що накопичує воду за умови її надлишку і віддає під час посух.
-
Болота є фільтрами, які очищують воду річок і струмків. На болотах росте багато лікарських рослин, водяться рідкісні птахи. А також з боліт видобувають торф, який люди використовують в промисловості і для опалення приміщень.
-
Робота з підручником
Читання статті «Болото – природне угрупування» ст. 159 – 161 ( Читають по абзацу)
VIII. Закріплення та осмислення знань:
-
Як озеро перетворюється на болото?
-
Яка рослина-хижак росте на болоті?
-
Яка речовина утворюються на дні боліт?
-
Які ягоди ростуть на болотах?
-
Чому небезпечно ходити по болотам?
IX. Підсумок уроку:
-
Систематизація і узагальнення знань:
-
Яка тема сьогоднішнього уроку?
-
Що таке болото?
-
Чому болото можна назвати угрупованням?
-
Хто на болоті відіграє роль виробників? ( рослини); Споживачів? ( тварини); перетворювачів ( бактерії)
-
Оцінення і мотивація оцінок
-
Домашнє завдання:
-
Читати і переказувати статтю «Болото – природне угруповання» ст. 159-161
-
Творче завдання: намалювати рослини або тварин, які живуть на болоті;
-
Повторити тему «Населення Землі»