Болото – природне угруповання

Про матеріал
Цікавий урок з природознавста. Допоможе ознайомити дітей з процесом утворення болота; збагатити уявлення про рослинний і тваринний світ боліт, розкрити значення болота для людини.
Перегляд файлу

Клас: 4

Предмет: природознавство

Тема. Болото – природне угрупування

Мета: ознайомити дітей з процесом утворення болота; збагатити уявлення про рослинний і тваринний світ боліт, розкрити значення болота для людини; розвивати уяву, память, мислення, увагу; виховувати любов до природи, інтерес до знань, дисциплінованість.

Обладнання: комп’ютер , відеофільм, презентація, індивідуальні картки.

 

 

Хід уроку

І. Організаційна частина

- Діти, підрівняйтесь, заспокойтесь. Добрий день! Сідайте рівненько, зручно, вирівняйте спинки. Пам’ятайте, що це дуже важливо для вашого здоров’я. Наведіть лад на своїх партах. Прослідкуйте, щоб там не було нічого зайвого.

     Сьогодні в нас буде цікавий урок, на якому ви дізнаєтесь багато нового. Але для того, щоб він пройшов успішно, ви повинні не забувати правила поведінки. А саме: сидіти рівно, тихо, якщо ви хочете відповісти, то повинні правильно тримати руку, відповідати повними, змістовними реченнями.

 

ІІ. Хвилинка спостережень

  1. Відгадайте загадки

 

  • Привітанням журавля

Я пробуджую поля,

Набираю ручаї

Та заквітчую гаї.

І усякий мене зна…

Відгадали?! Це…(весна)

 

  •  Місяць цей ішов з базару

Ніс дарунок для весни,

Кошик гарних, різнобарвних

Квітів ніжно-запашних.

І з тих пір, коли все квітне,

Журавлі в наш край пливуть.

Тож, хто зможе відгадати,

Як же місяць оцей звуть?  (Квітень)

 

  • А який зараз місяць?
  • В народі завжди чекали весну тому, що вона приносила тепло, світло. З її приходом пробуджувалася природа, пробуджувалися до роботи люди. Вони починали садити городи, засіювати поля. Про весну в народі складено багато прислів’їв та приказок.

 

  • Ось, наприклад, поясніть, як ви розумієте таке прислів’я : «Весняний день рік годує».
     
  • Люди завжди знали, що поки достатньо в землі вологи важливо вчасно посіяти. Тому все садять саме навесні, для того, щоб врожаї були хорошими. Про це також свідчать прислів’я : « Посієш вчасно – вродить ясно».

 

  • Давайте поговоримо про погоду.

 

  • Яка погода була на цьому тижні?
  • Яке сьогодні небо?
  • Чи були опади на цьому тижні? Які?
  • Як змінився стан рослин?
  • Які причини таких змін у житті рослин?

 

  • Молодці, діти! Ви добре спостерігаєте за погодою. Продовжуйте так і далі.

 

ІІІ.  Активізація опорних знань з теми «Прісна водойма – природне угруповання»

  1. Письмове індивідуальне опитування

Картка №  1,3

  1. Запишіть прісні водойми свого краю.
  2. Які з живих організмів у водоймі є виробниками, споживачами, перетворювачами?
    Запишіть їх назви у три стовпчики: ряска, плавунець, молюски, бактерії, нутрія, латаття, осока, щука.

 

Картка № 2,4

  1. Що примушує водоплавних птахів залишати восени наші водойми?
  2. Чому треба охороняти водойми?

 

2.Робота на дошці ( 1 учень)

Завдання : Наведіть приклад ланцюгів живлення, що існують у водоймі.

 

  1. Усне фронтальне опитування
  • Які рослини живуть у прісній водоймі? ( стрілолист, осока, очерет, рогіз, латаття, ряска, елодея)
  • Які тварини живуть у прісній водоймі? ( інфузорії, рачки, ставковики, плавунець, видри, нутрії, риби, бобри, вужі)
  • Які зв’язки складаються між рослинами і тваринами у водоймах?  ( Рослини вбирають з води вуглекислий газ, а виділяють кисень. Ним дихають живі організми, які живуть у воді. Рослини є кормом для рослиноїдних тварин у водоймах. У заростях  рослин деякі тварини ховаються від ворогів).
  • Яке значення у водоймі мають бактерії?   ( Перетворюють залишки живих організмів на мінеральні солі – поживні речовини для рослин)
  • Які тварини очищають водойму від залишків рослин і тварин? (Водяні ослики, річкові раки)
  • Чому водойму називають природним  угрупованням? ( там є всі 3 типи організмів: виробники, споживачі, перетворювачі)

 

4.  Актуалізація опорних знань з теми «Материки Землі»

Тести:

 

  1. Скільки материків на Землі?

а) 7;   б) 5;   в) 6  ;   г) 8

 

           2.  З яких частин складається Євразія?

           а) Азія та Європа;                б) Африка та Європа;

           в) Австралія та Африка;       г) Європа та Америка

 

3.Як називається найбільший материк нашої планети?

а) Пн. Америка;          б) Пвд. Америка;

в) Африка;                   г) Євразія.

 

  1. Як називається найменший материк нашої планети?

а) Африка;              б) Австралія;

      в) Антарктида;       г) Пвн. Америка.

 

  1. Який материк називають « королевою холоду»  або « безлюдним континентом»?

а) Євразію;        б) Африку;

в) Австралію;    г) Антарктиду.

 

  1. Як називається найтепліший материк на Землі, на якому розташована найбільша пустеля земної кулі?

а) Африка;                б)  Євразія;

в) Пвн. Америка;       г) Австралія.

 

IV. Мотивація навчальної діяльності

  1. Відгадайте загадку
  • Не вода і не суша, на човні не перепливеш,

І ногами не підеш. ( болото)

 

  • Що таке болото? ( Перезволожена ділянка, що заросла рослинністю).
  • Де в Україні найбільше боліт? ( Найбільше боліт в зоні мішаних лісів)
  • Де в природі утворюються болота? ( Болота утворюються там, де є вода, в якій багато рослинності)

 

V. Повідомлення теми і завдань уроку

- Тема сьогоднішнього уроку « Болото – природне угруповання». Сьогодні ми поговоримо про процес утворення боліт, про рослинний і тваринний світ, а також про значення боліт для природи і людей.

 

VI. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з презентацією:

  1. Утворення боліт.
  • Ви вже вивчили деякі природні угруповання, а саме луки, ліс, прісні водойми. Вони постійно змінюються. З одного природного угруповання може утворитися інше. Озера і ставки відмирають і утворюють болота.

 

  • У молодому озері вода чиста й прозора. Але вода річок, струмків, які впадають в озеро, приносить частинки ґрунту, глини, піску. Вони осідають на дно і утворюють мул. На дно постійно також падають відмерлі рослини. Водойма поступово міліє. Прибережна водяна рослинність поширюється до центра водойма. Озеро поступово перетворюється в болото.

 

  • Заросле озеро нагадує зелений лук. Води не видно, але ходити по ньому небезпечно. Досить туди вступити людині чи великій тварині, щоб утрапити у в’язке багно, з якого самому вибратись дуже важко.

 

  • Тож, діти, як утворюється болото?

 

  1. Рослинність боліт
  • Риби і рослини відкритих ділянок водойми поступово зникають. Багато рослин і тварин змінюються іншими видами, краще пристосованими до умов болота. На болоті селяться вологолюбні трав’янисті рослини. Серед них:
  • Мох сфагнум – росте верхівкою, а нижня частина стебла поступово відмирає. Відмерлі частини рослини занурюють у воду. Оскільки в болотяній воді мало кисня, а сфагнум виділяє кислоти, які вбивають бактерії, то відмерлі частки моху не перегнивають. Вони осідають на дні боліт протягом десятків, сотень і навіть тисячі років, щільно пресуються і утворюють торф. Швидкість відкладання торфу незначна: за 10 років виникає шар товщиною не більше 1 см.
  • Також на болоті росте цікава рослина-комахоїд – росичка. Варто якійсь комасі лише торкнутися до її ворсинок, як спрацьовує природна пастка. Жертва вгрузає в липку слину, а сусідні ворсинки хапають її і топлять у клейкій речовині. Мертва комаха на краю листка потрапляє на його середину, а листок стуляється, перетворюючись на щось подібне до шлунка. А коли через кілька днів розкривається, то на ньому можна побачити рештки жертви.
  • Ще на болотах  росте осока. Вона також бере участь в утворенні торфу. Ще там ростуть очерет, рогіз. Можна також побачити там і кущики журавлини і чорниці.
  • Отже, діти, які рослини ростуть на болотах?
  • Яка рослина вбиває бактерії в болоті?

 

VII. Фізкультхвилинка

Вітер очерет гойдає

і додолу нагинає.

Вліво, вправо похилив,

Й знову, й знову закрутив.

Раптом тихо жук підліз,

Потягнувся на весь ріст.

Вправо, вліво повернувся.

І до сонця потягнувся.

Сонечко йому зраділо

І теплом своїм зігріло.

 

  1. Тваринний світ боліт
  • На болоті багато різних тварин. Багато комарів та мошок. Вони є кормом для риб, ящірок, болотяних птахів. На болотах гніздяться такі птахи:
  • курочка болотна – вона дуже повільно літає;
  • кулик – має довгі ноги і довгий дзьоб;
  • чапля руда;
  • журавель сірий – занесений до Червоної книги України;
  • деякі качки;
  • гуси.
  • На водяних птахів полює хижий птах – лунь болотний.
  • Селяться на болоті і звірі:

Щур водяний – один з  найбільших видів щурів;

Ондатра – напівводяна тварина, привезена до нас з Пвн.Америки;

Нутрія – напівводяний гризун, схожа на ондатру.

  • Отже, що їдять риби на болоті? Які птахи гніздяться на болоті? Які звірі живуть на болоті?
     
  1. Значення боліт:
  • Раніше вважалося, що болота приносять шкоду нашій планеті і господарству людей. Багато з них осушували. Це призвело до обміління річок, уповільнення росту дерев, загибелі птахів і звірів, зникнення цінних ягід, зникнення рівня води в колодязях. Тепер зрозуміло, що болота відіграють роль губки, що накопичує воду за умови її надлишку і віддає під час посух.
  • Болота є фільтрами, які очищують воду річок і струмків. На болотах росте багато лікарських рослин, водяться рідкісні птахи. А також з боліт видобувають торф, який люди використовують в промисловості і для опалення приміщень.

 

  1. Робота з підручником

Читання статті «Болото – природне угрупування»   ст. 159 – 161 ( Читають по абзацу)

 

VIII. Закріплення та осмислення знань:

  • Як озеро перетворюється на болото?
  • Яка рослина-хижак росте на болоті?
  • Яка речовина утворюються на дні боліт?
  • Які ягоди ростуть на болотах?
  • Чому небезпечно ходити по болотам?

 

IX. Підсумок уроку:

  1. Систематизація і узагальнення знань:
  • Яка тема сьогоднішнього уроку?
  • Що таке болото?
  • Чому болото можна назвати угрупованням?
  • Хто на болоті відіграє  роль виробників? ( рослини); Споживачів? ( тварини); перетворювачів ( бактерії)

 

  1. Оцінення і мотивація оцінок
  2. Домашнє завдання:
  1. Читати і переказувати статтю «Болото – природне угруповання» ст. 159-161
  2. Творче завдання: намалювати рослини або тварин, які живуть на болоті;
  3. Повторити тему «Населення Землі»
docx
Додано
24 січня 2019
Переглядів
4262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку