Виховний захід «Сродна праця – це найсолодша в світі річ» (Г.С.Сковорода)

Про матеріал
Мета тренінгу: розкрити ідею «сродної праці» в творчості Г.Сковороди, активізувати проблему вибору професії, виявити професійні інтереси, схильності учнів, розширити уявлення про світ професій та їхні особливості; формувати свідоме ставлення до життєвого вибору; виховувати відповідальність, любов до праці, шанобливе ставлення до будь-якої професії
Перегляд файлу

Тренінг «Сродна праця – це найсолодша в світі річ» (Г.С.Сковорода)

Мета:  розкрити ідею «сродної праці» в творчості Г.Сковороди,  активізувати проблему вибору професії, виявити професійні інтереси, схильності учнів, розширити уявлення про світ професій та їхні особливості; формувати свідоме ставлення до життєвого вибору;  виховувати відповідальність,  любов до праці, шанобливе ставлення до будь-якої професії

Обладнання:  різнокольорові маркери, аркуші паперу А4, стікери, ручки

Цільова група: учні 9-11 класів

Привітання

Привітайтесь оплесками ті:

- хто любить навчатися;

- дивитися телевізор;

- грати в футбол;

- малювати;

- хто любить своїх батьків.

1. Вправа «Знайомство»       

Мета: розкрити свою мрію щодо вибору майбутньої професії.         

Тренер: Кожен по черзі називає своє ім’я і говорить фразу, яка починається зі слів: « Не хочу хвалитися, але я люблю...  і тому хочу стати …”

2. Вправа «Правила роботи групи»                                                                                      Мета: повторити правила роботи групи на тренінгу. Учасники тренінгу повторюють правила роботи групи, які були прийняті на попередніх тренінгах і вже записані на ватмані.

    Повідомлення теми й мети тренінгу

 Вибір майбутньої професії – тема актуальної розмови для кожного підлітка, бо це одне з найважливіших питань у житті, від якого багато в чому залежить подальша доля. Значна частина байок  Сковороди присвячена темі "сродної праці". Кожна людина, на його думку, наділена певним даром. Треба вчитись розпізнати його. Дехто, знехтувавши природними задатками, вибирає для себе прибутковий фах, але цим шкодить собі й суспільству. "Не змагай до того, що не дано від природи",— повчав мудрець.

     Очікування  

Напишіть свої очікування на  стікерах-бджілках і приклейте їх на ватман, на якому зображені квітка, соти, мед.

4. «Асоціативний кущ»

 «Професія – це…»

  (задоволення, праця, матеріальне забезпечення, розвиток, престиж, самовдосконалення…)

Мозковий штурм

- Хто чи що впливає на вибір професії?

(Батьки, товариші, гарна зарплата, комфортні умови праці і т.д.)

Робота в групах  Об'єднання в групи проводиться за допомогою вправи «Молекули, атоми»

Інформаційне повідомлення Опрацюйте інформацію, донесіть її учасникам тренінгу та обгрунтуйте думку, чи треба володіти цією інформацією молодій людині при виборі професії?

1 група - Найбільш затребувані професії в Україні

2 група – Високооплачувані професії в Україні

3 група – Професії майбутнього

 Презентація роботи

 «Займи позицію»

Пріоритетом при виборі майбутньої професії для мене є:

думка батьків ,  заробітна плата,  затребуваність професії на ринку праці , особисті бажання та інтереси. Аргументуйте свій вибір.  ( На партах стоять картки  з написами: «думка батьків» ,  «заробітна плата»,  « затребуваність професії на ринку праці»,  «особисті бажання та інтереси».  Учні  вибирають одну позицію, підійшовши до парти із відповідною карткою).

Тренер Український філософ Г.Сковорода  у своїй творчості також підіймав проблему важливості правильного вибору професії. Які критерії були найголовнішими на його думку, ви зараз спробуєте самостійно зробити висновки, проаналізувавши байки поета, що увійшли до збірки «Байки харківські».

Робота в групах

http://ostarbeiter.vn.ua/img/2013/02/osnovni-pytania-na-kp.jpg

 

Завдання: Інсценізувати байку, зробити висновок, чого вона навчає.

1 група – байка «Оселка і Ніж»

2 група – байка «Орел і Черепаха»

3 група – байка «Бджола та Шершень»

Презентація робіт

1 група -  байка «Оселка і Ніж» (Необхідно задовольнятися своїм, тим, що природа призначила саме тобі, робити те, що в тебе найкраще виходить.

Оселка у своєму виборі керується  власним розумом, спираючись на свої здібності, а не порадою товаришів.  )

2 група – байка «Орел і Черепаха»  (Орел  - утілення людини з високою духовністю, яка займається «сродною працею» та навчає цьому інших.

Черепаха  - уособлення людини, яка прагне займатися «несродною працею» і тому терпить невдачі. Отже, за твердженням Сковороди,  при виборі професії не варто надавати переваги престижу, матеріальній винагороді, славі , бо «Прагнення насолод і слави багатьох збиває у протиприродний стан.»)

3 група – байка «Бджола та Шершень»

( Бджола - "се символ мудрої людини, яка у природженому ділі трудиться".
Автор доводить, що кожен повинен трудитися і від цього мати задоволення. Шершень — образ людини, яка живе крадіжкою чужого і проводить у розкоші паразитичне життя. Мораль цієї байки проста: праця повинна стати для людини природною потребою та «найсолодшою поживою». Тільки тоді життя матиме зміст і красу, а паразитів на зразок Шершня в суспільстві не повинно бути. У праці людина відчуває радість буття, а в безділлі деградує. Філософ стверджував що людина повинна своєю працею приносити користь іншим: «плоди твоєї праці не стільки тобі самій, як людям корисні».)
Тренер 

Всі байки об'єднує ідея «сродної праці». На думку письменника, «сродною працею»  можна вважати тільки ту, від якої людина отримує задоволення. Це те, без чого не можливо уявити життя, те, до чого в людини лежить душа. Сродність у будь-якому занятті є для людини гарантією іі правильного, правдивого існування у світі, гарантією її щастя, розумності. Тому всі герої байок, які наслідують свою природу, викликають повагу, а ті, що намагаються бути чимось іншим, ніж їм призначено природою, викликають тільки сміх та здивування. Дійсно, неможливо навчити літати жабу, бо вона немає крил, а от орла вчити літати не треба, бо він для цього народжений; не можна змусити бджолу не збирати у важкій праці мед, через який вона потім і гине, тому що тільки для цього вона була народжена.

Отже,  ідея «сродної праці» Г.Сковороди  співзвучна із головною формулою вибору професії, яку називають науковці.

Міні – лекція «Формула вибору професії»

З десятків тисяч професій і спеціальностей (нині налічується близько 50000) вам необхідно виділити одну – свою, яка:

  • може приносити задоволення та радість;
  • доступна та посильна;
  • потрібна людям і суспільству.

У вашому виборі повинні з’єднатися три базових фактори: Я-Хочу, Я-Можу, Я-Треба. Це і є головною формулою вибору професії, яка. Розглянемо першу складову цієї формули. Вона має назву «Я-ХОЧУ». ХОЧУ — це Ваші інтереси, схильності. Це Ваше прагнення займатися певною діяльністю. Потребу людини в певній діяльності в психології називають схильністю. Про неї кажуть, коли робота подобається людині, захоплює її. Зовнішніми проявами цієї схильності є тривале та постійне прагнення людини до певної діяльності, наприклад, малювання чи креслення, моделювання одягу та шиття, ремонт різноманітної техніки; успіх її виконання; прояв стійкого інтересу до тієї чи іншої області знань; прагнення до постійного їх накопичення. Справжня схильність зазвичай поєднує в собі стійкий інтерес до тих чи інших явищ дійсності та стійке прагнення самому діяти в цьому напрямку.  Ознакою схильності до тієї чи іншої професійної діяльності являються інтереси. Значення інтересів для життя людини велике: вони спонукають нас здобувати знання, розширювати свій кругозір, допомогають долати труднощі та перепони. Між інтересами та схильностями багато спільного, але є й різне. Можна, наприклад, проявляти інтерес до спорту, не пропускаючи жодного спортивного змагання по телевізору чи на стадіоні, збираючи фотокартки відомих спортсменів, вивчаючи їх біографію, але самому не робити навіть ранкової гімнастики.

Розглянемо другу складову формули вибору професії. Вона має назву «Я-МОЖУ»  МОЖУ - це Ваші здібності (фізичні — стан здоров’я, розумові -інтелект, пам’ять, увага, психологічні - наші емоції, вольові якості). В основі успішного оволодіння професією лежать здібності. Здібності - це такі індивідуально-психологічні особливості людини, що допомогають їй досягти успіху в якій-небудь діяльності. Розрізняють загальні та спеціальні здібності.

 До загальних здібностей належать такі якості, як працелюбність, увага та ін.. Спеціальні здібності – це ті, які необхідні людям конкретної професії. Наприклад, професія перукаря передбачає високий рівень розвитку зорових, слухових, тактильних відчуттів (розрізнення кольорів, і відтінків, форми, розмірів, визначення за запахом косметичних препаратів). Також обслуговування клієнтів передбачає активне спілкування, встановлення контакту з відвідувачем, вміння правильно організувати свою роботу, тому перукарю має бути притаманний високий рівень розвитку комунікативних здібностей.

Третя складова має назву  «Я-ТРЕБА». «ТРЕБА» — потреба ринку праці Вашого регіону в конкретній професії.

Психологи, науковці проводять необхідні дослідження і розробляють різноманітні теорії , вчення, які допомагають зробити правильний вибір професії.

Е. Клімов запропонував класифікацію професій. Суть її полягає в тому, що, залежно від особливостей основного предмету праці, усі професії поділяють на п'ять головних типів.

Робота в парах Інформаційне повідомлення

Завдання: опрацювати ознаки кожного типу професій

1 пара – «ЛЮДИНА — ПРИРОДА»

2 пара - «ЛЮДИНА — ЗНАКОВА СИСТЕМА»

3 пара - «ЛЮДИНА — ЛЮДИНА»

4 пара - «ЛЮДИНА — ТЕХНІКА»

5 пара - «ЛЮДИНА — ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ»

 Презентація роботи груп

Руханка Визнач тип професії

Тренер Я називаю професію, а ви підходите до столу, де знаходиться картка з відповідним написом типу професії

„людина - людина" -  (продавець, вчитель, лікар, вихователь, журналіст тощо.)

„людина - природа" –(ботанік, агроном, ветеринар та ін.)

„людина - техніка" —( інженер, швачка, водій, токар, монтажник.)

«людина — знакова система»  - (коректор, друкар, програміст, кресляр, касир та ін. )

«людина – художній образ» ( Дизайнер, художник, скульптор, живописець)

Тренер

На допомогу людині,  яка обирає професію, були також розроблені спеціальні тести, які можуть допомогти їй дізнатися і зрозуміти себе. Один з таких тестів я хочу вам зараз запропонувати. Він дозволить виявити ваші професійні переваги.

Тестування і визначення типу професії

Умови проведення тесту

Із запропонованих тверджень виберіть те, що вам підходить і позначте його

номер.

Тренер

- Порівняйте, чи збігся ваш тип професії з обраною вами професією. Зробіть самостійно висновки.

Людина, яка обере фах відповідно ло свого типу, має більше шансів досягти професійних успіхів та залишатися задоволеною власним вибором.

Отже, діти, пам'ятайте уроки великого Сковороди. Якомога раніше замислюйтесь над пошуками своєї справи, своєї «сродної» праці, щоб бути щасливим самому і давати користь Батьківщині.

Бо як говорив геніальний філософ : «Усяка справа має успіх, коли природа сприяє». («Вдячний Еродій»)

Зворотній зв'язок

По черзі продовжте фразу: «На цьому тренінгу я…»

Очікування

На ватмані намальовані квітка, соти і мед. Учням, які  ще не визначились з професією потрібно приклеїти свою бджілку на квітку; тим, хто у виборі сумнівають­ся – на соти; хто визначився з вибором – на мед.

Прощання «Віночок побажань»

(Я бажаю вам, діти, досягти кар'єрних висот і реалізувати свій потенціал по максимуму.)

 

 

docx
Додано
5 грудня 2022
Переглядів
651
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку