Виховний захід. 3 клас
Тема: Тварини екологічними стежками. Як дикі тварини захищаються.
Мета: Формувати уявлення про ознаки пристосування тварин до захисту від ворогів у природі, причини зникнення тварин, про шляхи охорони і збереження тварин у природі; виробляти вміння розрізняти ознаки пристосування окремих тварин до захисту від ворогів, самостійно встановлювати зв'язки в природі, формулювати пізнавальні запитання; виховувати впевненість кожного учня у своїх діях під час пізнавальної діяльності, здатність співпрацювати, різнобічно сприймати об'єкти природи, тобто бачити їх різнобічну цінність, прагнення охороняти тваринний світ.
Обладнання: малюнки із зображенням тварин.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу.
1. Слухання вірша по освітньо-науковому каналу «Рідна земле!».
О, земле рідна! Боляче в душі
За ту збіднілу фауну і флору.
І сором задушевних тих сліпців,
Що нівечать безцінну твою вроду.
Сліпців, котрі не втямили азів,
Що справжнє щастя — в килимах із квітів,
У сріблі рос, у золоті хлібів
І кришталях оцих джерелець світлих...
Прости нас, Земле, нас, людей століття,
Яке надбало стільки лиходій, що вистачить
на кілька поколінь.
А може, й ні. Не буде поколінь
Унаслідок людської перемоги над всім живим,
що просить допомоги.
Прости нам, Земле, все ж таки прости,
Бо голова всьому живому — ти.
Можливо, розум людства не засне,
І він прокинеться й тебе спасе.
2. Бесіда за змістом.
— Чому флора і фауна збідніли?
— Хто нівечить природу?
— Хто повинен зберігати красу природи?
ІІ. Повідомлення теми і мети.
— Сьогодні ви дізнаєтесь, як дикі тварини захищаються від ворогів і що повинна робити людина, щоб зберегти тваринний світ.
IІІ Вивчення нового матеріалу
1. Прес-конференція.
Зоолог. Сьогодні до нас на урок завітали їжачок, зайчик, гадюка, сонечко, білочка, які розкажуть, як вони захищаються від ворогів.
Їжачок. Привіт, друзі! Ми сьогодні недарма до вас завітали. Послухайте. Моя спина вкрита міцними колючими голками. Вони надійно захищають мене від ворогів. У випадку небезпеки я швидко згортаюсь у колючий клубок із 6—8 тисяч голок.
Зайчик. А я, друзі, міняю свою шубку двічі на рік; бурувато-сірий колір робить мене непомітним улітку серед зелених рослин, світліший — узимку на снігу. А ще мене рятують ноги. Я вмію прудко бігати й заплутувати сліди.
Білочка. Я теж, як зайчик, міняю свою яскраво - руду шубку на сіреньку, щоб куниця не побачила мене серед гілок дерева.
Гадюка. Якщо мені хтось загрожує, я піднімаю високо голову, шиплю і висовую роздвоєний язик. Він не отруйний. Отрута потрапляє до жертви через мої отруйні зуби.
Сонечко. А мене природа наділила яскравим червоно-оранжевим забарвленням, яке видно здалеку. Птахи обминають мене, бо я виділяю не приємну на смак рідину.
Зоолог. Отже, основні ознаки, завдяки яким тварини захищаються від ворогів,— це здатність швидко бігати, змінювати забарвлення в різні пори року, наявність голок, яскравого забарвлення.
2. Виступ агітбригади «Сполох».
1-й учень. Все частіше ми чуємо повідомлення про те, що деякі види тварин зникають або їм загрожує небезпека.
2-й учень. У наш час з усіх кінців земної кулі лунають голоси охоронців природи, які з тривогою повідомляють про значне зменшення кількості тварин у природі. Багато тварин занесені до Червоної книги. Ця книга називається так тому, що червоний — колір небезпеки.
3-й -учень. У 1880 р. вперше була надрукована Червона книга України. Зараз в нашій країні більше 130 видів тварин занесено до Червоної книги.
4-й учень. Надмірне і хижацьке полювання стало причиною загибелі та зменшення кількості таких диких тварин, як зубр, кіт лісовий, хохуля, тхір степовий. А дикий бик (тур) та дикий кінь (тарпан) зовсім зникли на Землі. А ще 200—400 років тому вони водились на території України.
3. Інсценівка розмови птахів.
Снігур. Цір-цір-цір, вийди, Іванку, на двір!
Синичка. Час-час-час, вийди, Марійко, до нас!
Дятел. Цинь-цинь-цинь, хлопчику, зернятко кинь!
Повзик. Ціть-ціть-ціть! Нас рятувати спішіть!
Горобчик
Дбайте, діти, про нас!
На сніданочок для пташки
Киньте зерен, киньте кашки.
Ми ж все літо працювали,
Сади з черви обчищали.
Ще й співали вам на втіху
— Світ навколо звеселяли.
1-й учень
Ніколи не зробимо шкоди
Тварині ми в ріднім краю.
Нехай звеселяють природу,
Співають пташки у гаю!
2-й учень
В Червону книгу ми занесли
Світ неповторний та чудесний,
Що поступово вимирає,
Давно рятунку в нас благає.
Ми всі — господарі природи,
Тож збережімо її вроду!
3-й учень
Якщо людина добре серце має,
Вона іде у світ добро творить.
В її очах любов і ласка сяє,
Така людина сонечком горить!
4-й учень
Бережіть природу, любі діти,
Я до цього вас закликаю.
Хто байдуже ставиться до неї,
Той у грудях серденька не має.
Пам'ятаймо і я, і ти,
Маймо в серці зерна доброти.
Ці зернятка будуть проростати,
Спів почуєте душі своєї,
Про природу станете ви дбати,
Вірним другом будете для неї.
5-й учень
Глянь, яка чудова наша У країна!
Журавлі над лугом
Крилять рівним клином.
Будь природі другом,
Будь природі сином.
4. Фізкультхвилинка.
Раз! Два! Час вставати:
Будемо відпочивати.
Три! Чотири! Присідаймо!
П'ять! Шість! Засміялись!
Кілька разів понахилялись,
Їжачок сьогодні в клас
Завітав у вільний час.
Будем бігати, стрибати,
Щоб нам їжачка впіймати.
Прудко їжачок втікає,
Голочками нас шпиляє.
Сім! Вісім! Час настав
Повернутись нам до справ.
5. Хвилинка активного відпочинку.
а)Відгадайте!
Літом — наїдається, зимою відсипається. (Ведмідь)
Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч вона мала на зріст,
Та великий має хвіст. (Білка)
Я співаю, як артист,
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди. (Соловей)
Не кравець, а все життя з голками ходить. (їжак)
У лісі біля пня — біготня, метушня,
Народ робочий весь день клопоче. (Мурашки)
Не дід, а з бородою,
Не бик, а з рогами,
Не корова, а доїться. (Коза)
По полю гасає,
Овечок хапає
І нас лякає. (Вовк)
Хто із води сухий виходить? (Качка)
Маленький, сіренький на соняшник сів;
Надзьобався добре й далі полетів. (Горобець)
Всяк в блакитнім піджачку,
В рожевій сорочці.
В нас зимою по садку
Гуляють, як гості. (Снігурі)
Летить дід, сів на цвіт,
Волосинки розгортає,
солоденьке шукає. (Джміль)
Не звір, не птиця,
А ніс - як спиця. (Комар)
б)Рубрика «Цікаво знати».
• Найшвидшим серед ссавців є гепард. За годину він пробігає до 112 км. Зайці та страуси можуть пробігти 100 км за годину.
• Швидкість польоту сокола під час нападу на здобич сягає 360 км/год.
• Жук-носоріг, який важить 14 г, може тягнути вантаж у 1 580 г. Якщо б це міг робити слон, то він повинен би був підняти ескадрений міноносець.
• Комах на Землі у 250 мільйонів разів більше, ніж людей! Загальна маса їх у 30—40 разів більша, ніж маса всіх людей.
• Найсильніша на Землі істота не лев, не тигр, не слон, а жук-гнойовик скарабей. Ця комаха підіймає і переносить на своїй спині вантаж, який у 850 разів важчий за масу її тіла.
• Шпак працює на добу 17 год, ластівка — 18 год, стриж — 20 год.
• Ставкові та озерні жаби взимку зариваються в мул не промерзаючих водойм;
• вужі зимують у підземних ходах кротів, норах ховрахів, хом'яків, у порохнявих пеньках. Кількість ікринок у риб сягає від кількох тисяч (форель) до кількох мільйонів (у осетрових).
• У середині лютого ведмедиця народжує в барлогу одне-двох малят.
в) Гра «Хто тут зайвий?».
(На дошці — 3 малюнки звірів та однієї пташки або 3 комахи та одного звіра.)
- Знайди зайву тварину і поясни, чому вона зайва.
г). Гра «Відгадай назви звірів за їх описом».
• У нього невелике тіло, носик витягнутий, лапки маленькі та короткі, замість хутра у нього голки, всеїдний.
• Він великий, бурий, тіло вкрите хутром, лапи великі, всеїдний.
• Він великий, замість лап — копита, на голові у нього роги, рослиноїдний.
• Вона невелика, хутро руде, на лапках хутряні подушечки, хижак.
• Він великий, хутро сірого кольору, хижак, проживає в лісі.
• Вона маленька, вертлява, хутро коричнево-рудого кольору.
V. Закріплення вивченого матеріалу
Вікторина. «Знай, люби, бережи».
— Які ти знаєш казки чи оповідання, героями яких є тварини?
— Яким тваринам допоможуть люди, якщо охоронятимуть сосни та ялини?
— Який найбільший звір на Україні?
— Найвища тварина землі. (Жирафа — до 5м)
— Назви найменшу пташку, яка живе на Україні.
— Найбільший птах у світі. (Африканський страус)
— Найменший птах у світі. (Колібрі)
— Назви зимуючих птахів своєї місцевості.
— Назви перелітних птахів.
— Доведи, що павук — це комаха.
— Розкажи про значення собаки в житті людини.
— Чому потрібно оберігати не лише самих тварин, але й місця, в яких вони живуть?
— Яких ти знаєш тварин, занесених до Червоної книги?
— Які птахи прилітають до нас навесні? (Граки, шпаки, жайворонки)
— Найбільший із ссавців, що існують у природі. (Синій кит)
— Назвіть найменшого із ссавців. (Землерийка, її вага — лише 2г.)
— Хто плаває швидше від усіх? (Меч-риба)
— Який із ссавців пірнає глибше від усіх? (Кашалот)
— Які тварини можуть швидко змінювати своє забарвлення? (Хамелеони, молюски, деякі риби)
2. Екологічний суд над людиною. Інсценування.
Діючі особи: Суддя — зубр; обвинувач — тур; потерпілі — рослини; адвокат-захисник — Собака; присяжні засідателі — всі, хто знаходиться в класі.
Суддя. Прошу уваги! Судове розслідування починається. Слово надається головному обвинувачувачеві.
Т у р. Мені важко говорити. І не тільки тому, що мене вже давно не існує на світі. Я боюся, що багато видів тварин і рослин зникнуть так, як зник мій вид.
Я звинувачую людину в тому, що вона знищила дуже багато тварин, рослин, птахів.
Де б не з'явилась людина, вона завжди що-небудь знищує чи кого-небудь убиває. (Звертається до людини) А що робиться зараз? Отруєно повітря, ріки... Подивіться! Зупиніться! Подумайте!
Зубр. На яке покарання, на вашу думку, шановний Туре, заслуговує Людина?
Тур. Вона покарана і продовжує карати сама себе. Але про це — пізніше.
Зубр. Послухаємо свідків: квіти.
Мати-й-мачуха. І нас також все меншає й меншає. Природа і нам веліла зацвітати дуже рано. І людина, скучивши довгою зимою за квітами, просто зриває нас, щоб потримати яку-небудь квітку в руках. Зірве, зімне пальцями, а потім викине! А ми могли б їй допомогти, якби нас зривали за всіма правилами і в певний час, в певних місцях.
Учитель (до всіх). Про яку допомогу людині говорить мати-й-мачуха? (Це цілюща трава, з її листя виготовляють ліки від кашлю.)
Конвалія. Вони рвуть мене, не замислюючись. Але ж для того, щоб я зацвіла, з того дня, як насіннячко впало в землю, повинно пройти 10 років! Хлопчик і дівчинка, які вступили до 1-го класу, встигнуть закінчити школу!
Зубр. Але ж вас, шановна Конваліє, рвуть і з лікувальною метою.
Конвалія. Так. Але часом невміло. А зривати мене можна лише навесні, тільки обережно. А колись люди на мою честь складали легенди, організовували свята. У деяких народів я була священною квіткою. Мною завжди цікавилися знахарі. До речі, зараз з мене виготовляють краплі для людей, які хворіють на серцеві недуги. А що ж я одержала за свою доброту? Був час, коли мене можна було зустріти скрізь, а зараз я потребую охорони.
Зубр. Наступний свідок — Дзвоник.
Дзвоник. У нас в країні 18 тисяч трав'янистих рослин. А скільки з них занесено до Червоної книги! Дзвоник, проліски, декілька видів тюльпанів і піонів, звіробій, сон великий, латаття біле...
Зубр. Ми слухали свідків. Після всього, що ми тут дізналися, що ж нам робити з людиною?
Собака. Хочу ось що вам сказати. Те, що зробила людина з природою, тяжкий злочин. Але ж лише людина може щось виправити! Тільки людина створила Червону книгу, заповідники й охороняє їх. На наше щастя, люди на Землі різні, тож кому, як не вам, шановний Зубре, про це знати?
Зубр. Так, не заперечую. Тільки завдяки людині мені вдалося вижити.
Всі. Який жах!
Невже в майбутньому на світі
Конвалії й фіалки ніжні,
І вісник березня — підсніжник?
Невже ми більше не побачим,
Як сон-трава росою плаче?
Троянда степу, квітка мрії,
Жар-цвітом землю не зігріє?
Ми всі — господарі природи,
Тож збережемо її вроду.
Суддя виносить вирок людині.
Рятувати чисте повітря.
Рятувати воду — в морях, океанах,
В-малих і великих річках.
Рятувати рідкісних птахів —
Не всі ще породи, а ті,
Що зникають, у полях,
У лісах, у луках.
Рятувати злаки, а потім
Рятувати квіти.
Рятувати світанки —
Рятувати тишу, щоб
В тиші мовчати й радіти;
Рятувати вулиці від голосних двигунів.
Рятувати землю. А потім
Рятувати небо.
Рятувати мрії солодкий мотив.
Рятувати ніжність.
Від кого рятувати?
Від себе.
Поки ще не пізно і можна
Хоч щось зберегти.
Людина.
Все на землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту травинку.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті, ти — лише її частинка.
Так, частка — невелика і залежна,
Цю істину сприймай беззастережно.
Якщо береш, то треба віддавати,
Коли й надалі хочеш царювати.
Поки в небі є свято веселок і крил,
Поки є на Землі і роса, і колосся,
Я живу.
Поки є ріка Случ і могутній Дніпро,
Поки віру плекаю, щоб добре — збулося,
Я живу.
Поки засклено щебетом пташки вікно,
Поки тиша овіює явір гіллястий,
Я живу.
Поки в думках моїх день, що вигас давно,
Поки є кому вранці промовити «Здрастуй!»,
Ми живем!
VІ Підсумок уроку.