Виховний захід. "Тварини екологічними стежками. Як дикі тварини захищаються. "

Про матеріал
Формувати уявлення про ознаки пристосування тварин до захисту від ворогів у природі, причини зникнення тварин, про шляхи охорони і збереження тварин у природі; виховувати впевненість кожного учня у своїх діях під час пізнавальної діяльності, здатність співпрацювати, різнобічно сприймати об'єкти природи, тобто бачити їх різнобічну цінність, прагнення охороняти тваринний світ.
Перегляд файлу

Виховний захід.   3 клас

Тема:  Тварини екологічними стежками. Як дикі тварини захищаються.

Мета: Формувати уявлення про ознаки пристосування тварин до за­хисту від ворогів у природі, причини зникнення тварин, про шляхи охо­рони і збереження тварин у природі; виробляти вміння розрізняти ознаки пристосування окремих тварин до захисту від ворогів, самостійно встанов­лювати зв'язки в природі, формулювати пізнавальні запитання; виховува­ти впевненість кожного учня у своїх діях під час пізнавальної діяльності, здатність співпрацювати, різнобічно сприймати об'єкти природи, тобто бачити їх різнобічну цінність, прагнення охороняти тваринний світ.

Обладнання:  малюнки із зображенням тварин.

 

ХІД УРОКУ

I. Організація класу.

 1. Слухання вірша по освітньо-науковому каналу «Рідна земле!».

О, земле рідна! Боляче в душі

За ту збіднілу фауну і флору.                

І сором задушевних тих сліпців,

Що нівечать безцінну твою вроду.

Сліпців, котрі не втямили азів,

Що справжнє щастя — в килимах із квітів,

У сріблі рос, у золоті хлібів

І кришталях оцих джерелець світлих...

Прости нас, Земле, нас, людей століття,

Яке надбало стільки лиходій, що вистачить

на кілька поколінь.

А може, й ні. Не буде поколінь

Унаслідок людської перемоги над всім живим,

що просить допомоги.

Прости нам, Земле, все ж таки прости,

Бо голова всьому живому — ти.

Можливо, розум людства не засне,

І він прокинеться й тебе спасе.

2. Бесіда за змістом.

— Чому флора і фауна збідніли?

— Хто нівечить природу?

— Хто повинен зберігати красу природи?

ІІ. Повідомлення теми і мети.

—  Сьогодні ви дізнаєтесь, як дикі тварини захищаються від ворогів і що повинна робити людина, щоб зберегти тваринний світ.

 

IІІ Вивчення нового матеріалу

1. Прес-конференція.

Зоолог. Сьогодні до нас на урок завітали їжачок, зайчик, гадюка, сонечко, білочка, які розкажуть, як вони захищаються від ворогів.

Їжачок. Привіт, друзі! Ми сьогодні недарма до вас завітали. По­слухайте. Моя спина вкрита міцними колючими голками. Вони надійно захищають мене від ворогів. У випадку небезпеки я швидко згортаюсь у колючий клубок із 6—8 тисяч голок.

Зайчик. А я, друзі, міняю свою шубку двічі на рік; бурувато-сірий колір робить мене непомітним улітку серед зелених рослин, світліший — узимку на снігу. А ще мене рятують ноги. Я вмію прудко бігати й заплу­тувати сліди.

Білочка. Я теж, як зайчик, міняю свою яскраво - руду шубку на сіреньку, щоб куниця не побачила мене серед гілок дерева.

Гадюка. Якщо мені хтось загрожує, я піднімаю високо голову, шип­лю і висовую роздвоєний язик. Він не отруйний. Отрута потрапляє до жер­тви через мої отруйні зуби.

Сонечко. А мене природа наділила яскравим червоно-оранжевим забарвленням, яке видно здалеку. Птахи обминають мене, бо я виділяю не приємну на смак рідину.

Зоолог. Отже, основні ознаки, завдяки яким тварини захищають­ся від ворогів,— це здатність швидко бігати, змінювати забарвлення в різ­ні пори року, наявність голок, яскравого забарвлення.

2. Виступ агітбригади «Сполох».                                

1-й учень. Все частіше ми чуємо повідомлення про те, що деякі види тварин зникають або їм загрожує небезпека.

2-й учень. У наш час з усіх кінців земної кулі лунають голоси охо­ронців природи, які з тривогою повідомляють про значне зменшення кіль­кості тварин у природі. Багато тварин занесені до Червоної книги. Ця кни­га називається так тому, що червоний — колір небезпеки.

3-й -учень. У 1880 р. вперше була надрукована Червона книга Ук­раїни. Зараз в нашій країні більше 130 видів тварин занесено до Черво­ної книги.                                                                        

4-й учень. Надмірне і хижацьке полювання стало причиною заги­белі та зменшення кількості таких диких тварин, як зубр, кіт лісовий, хоху­ля, тхір степовий. А дикий бик (тур) та дикий кінь (тарпан) зовсім зникли на Землі. А ще 200—400 років тому вони водились на території України.

3. Інсценівка розмови птахів.

Снігур.            Цір-цір-цір, вийди, Іванку, на двір!

Синичка.         Час-час-час, вийди, Марійко, до нас!

Дятел.              Цинь-цинь-цинь, хлопчику, зернятко кинь!

Повзик.             Ціть-ціть-ціть! Нас рятувати спішіть!

 

Горобчик

Дбайте, діти, про нас!

На сніданочок для пташки

Киньте зерен, киньте кашки.

Ми ж все літо працювали,

Сади з черви обчищали.

 Ще й співали вам на втіху

— Світ навколо звеселяли.

1-й   учень

Ніколи не зробимо шкоди

Тварині ми в ріднім краю.

Нехай звеселяють природу,

Співають пташки у гаю!

2-й   учень

В Червону книгу ми занесли

Світ неповторний та чудесний,

Що поступово вимирає,

Давно рятунку в нас благає.

Ми всі — господарі природи,

Тож збережімо її вроду!

3-й   учень

Якщо людина добре серце має,

Вона іде у світ добро творить.

В її очах любов і ласка сяє,

Така людина сонечком горить!

4-й   учень

Бережіть природу, любі діти,

Я до цього вас закликаю.

Хто байдуже ставиться до неї,

Той у грудях серденька не має.

Пам'ятаймо і я, і ти,

Маймо в серці зерна доброти.

Ці зернятка будуть проростати,

Спів почуєте душі своєї,

Про природу станете ви дбати,

Вірним другом будете для неї.

5-й   учень

Глянь, яка чудова наша У країна!

Журавлі над лугом

Крилять рівним клином.

Будь природі другом,

Будь природі сином.

 

 4. Фізкультхвилинка.

Раз! Два! Час вставати:

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо!

П'ять! Шість! Засміялись!

Кілька разів понахилялись,

Їжачок сьогодні в клас

Завітав у вільний час.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам їжачка впіймати.

Прудко їжачок втікає,

Голочками нас шпиляє.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутись нам до справ.

5. Хвилинка активного відпочинку.

а)Відгадайте!

Літом — наїдається, зимою відсипається. (Ведмідь)

Червонясту шубку має,

По гілках вона стрибає.

Хоч вона мала на зріст,

Та великий має хвіст. (Білка)

Я співаю, як артист,

Спів мій радісний усюди

Дуже люблять слухать люди. (Соловей)

Не кравець, а все життя з голками ходить. (їжак)

У лісі біля пня — біготня, метушня,

Народ робочий весь день клопоче. (Мурашки)

Не дід, а з бородою,

Не бик, а з рогами,

Не корова, а доїться. (Коза)

По полю гасає,

Овечок хапає

І нас лякає. (Вовк)

Хто із води сухий виходить? (Качка)

Маленький, сіренький на соняшник сів;

Надзьобався добре й далі полетів. (Горобець)

Всяк в блакитнім піджачку,

В рожевій сорочці.

В нас зимою по садку

Гуляють, як гості. (Снігурі)

Летить дід, сів на цвіт,

Волосинки розгортає,

солоденьке шукає. (Джміль)

Не звір, не птиця,

А ніс - як спиця. (Комар)

 

 б)Рубрика «Цікаво знати».

•  Найшвидшим серед ссавців є гепард. За годину він пробігає до 112 км. Зайці та страуси можуть пробігти 100 км за годину.

•  Швидкість польоту сокола під час нападу на здобич сягає 360 км/год.

•  Жук-носоріг, який важить 14 г, може тягнути вантаж у 1 580 г. Якщо б це міг робити слон, то він повинен би був підняти ескадрений мі­ноносець.

• Комах на Землі у 250 мільйонів разів більше, ніж людей! За­гальна маса їх у 30—40 разів більша, ніж маса всіх людей.

• Найсильніша на Землі істота не лев, не тигр, не слон, а жук-гнойовик скарабей. Ця комаха підіймає і переносить на своїй спині вантаж, який у 850 разів важчий за масу її тіла.

• Шпак працює на добу 17 год, ластівка — 18 год, стриж — 20 год.

• Ставкові та озерні жаби взимку зариваються в мул не промерзаючих водойм;

•  вужі зимують у підземних ходах кротів, норах ховрахів, хом'яків, у порохнявих пеньках. Кількість ікринок у риб сягає від кількох тисяч (форель) до кількох мільйонів (у осетрових).

• У середині лютого ведмедиця народжує в барлогу одне-двох малят.

 

в) Гра «Хто тут зайвий?».

(На дошці — 3 малюнки звірів та однієї пташки або 3 комахи та одного звіра.)

- Знайди зайву тварину і поясни, чому вона зайва.

 

г). Гра «Відгадай назви звірів за їх описом».

•   У нього невелике тіло, носик витягнутий, лапки маленькі та короткі, замість хутра у нього голки, всеїдний.

•   Він великий, бурий, тіло вкрите хутром, лапи великі, всеїдний.

•   Він великий, замість лап — копита, на голові у нього роги, рослино­їдний.

•   Вона невелика, хутро руде, на лапках хутряні подушечки, хижак.

•   Він великий, хутро сірого кольору, хижак, проживає в лісі.

•   Вона маленька, вертлява, хутро коричнево-рудого кольору.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

 

Вікторина. «Знай, люби, бережи».

— Які ти знаєш казки чи оповідання, героями яких є тварини?

— Яким тваринам допоможуть люди, якщо охоронятимуть сосни та ялини?

 — Який найбільший звір на Україні?

—    Найвища тварина землі. (Жирафа до 5м)

— Назви найменшу пташку, яка живе на Україні.

— Найбільший птах у світі. (Африканський страус)

—  Найменший птах у світі. (Колібрі)                                    

— Назви зимуючих птахів своєї місцевості.

— Назви перелітних птахів.

— Доведи, що павук — це комаха.   

— Розкажи про значення собаки в житті людини.

— Чому потрібно оберігати не лише самих тварин, але й місця, в яких вони живуть?

— Яких ти знаєш тварин, занесених до Червоної книги?

  —  Які птахи прилітають до нас навесні? (Граки, шпаки, жайворонки)

  — Найбільший із ссавців, що існують у природі. (Синій кит)

  — Назвіть найменшого із ссавців. (Землерийка, її вага лише 2г.)

  — Хто плаває швидше від усіх? (Меч-риба)

 Який із ссавців пірнає глибше від усіх? (Кашалот)

— Які тварини можуть швидко змінювати своє забарвлення? (Хамелео­ни, молюски, деякі риби)

 

  2. Екологічний суд над людиною. Інсценування.

Діючі особи: Суддя — зубр; обвинувач — тур; потерпілі — рослини; адвокат-захисник — Собака; присяжні засідателі — всі, хто знаходиться в класі.

Суддя. Прошу уваги! Судове розслідування починається. Слово на­дається головному обвинувачувачеві.

Т у р. Мені важко говорити. І не тільки тому, що мене вже давно не іс­нує на світі. Я боюся, що багато видів тварин і рослин зникнуть так, як зник мій вид.

Я звинувачую людину в тому, що вона знищила дуже багато тварин, рослин, птахів.

Де б не з'явилась людина, вона завжди що-небудь знищує чи кого-небудь убиває. (Звертається до людини) А що робиться зараз? Отруєно повітря, ріки... Подивіться! Зупиніться! Подумайте!

Зубр. На яке покарання, на вашу думку, шановний Туре, заслуго­вує Людина?

Тур. Вона покарана і продовжує карати сама себе. Але про це — пізніше.

Зубр. Послухаємо свідків: квіти.

Мати-й-мачуха. І нас також все меншає й меншає. Природа і нам веліла зацвітати дуже рано. І людина, скучивши довгою зимою за кві­тами, просто зриває нас, щоб потримати яку-небудь квітку в руках. Зір­ве, зімне пальцями, а потім викине! А ми могли б їй допомогти, якби нас зривали за всіма правилами і в певний час, в певних місцях.

Учитель (до всіх). Про яку допомогу людині говорить мати-й-ма­чуха? (Це цілюща трава, з її листя виготовляють ліки від кашлю.)

Конвалія. Вони рвуть мене, не замислюючись. Але ж для того, щоб я зацвіла, з того дня, як насіннячко впало в землю, повинно прой­ти 10 років! Хлопчик і дівчинка, які вступили до 1-го класу, встигнуть за­кінчити школу!

Зубр. Але ж вас, шановна Конваліє, рвуть і з лікувальною метою.

Конвалія. Так. Але часом невміло. А зривати мене можна лише на­весні, тільки обережно. А колись люди на мою честь складали легенди, ор­ганізовували свята. У деяких народів я була священною квіткою. Мною за­вжди цікавилися знахарі. До речі, зараз з мене виготовляють краплі для лю­дей, які хворіють на серцеві недуги. А що ж я одержала за свою доброту? Був час, коли мене можна було зустріти скрізь, а зараз я потребую охорони.

Зубр. Наступний свідок — Дзвоник.

Дзвоник. У нас в країні 18 тисяч трав'янистих рослин. А скільки з них занесено до Червоної книги! Дзвоник, проліски, декілька видів тюль­панів і піонів, звіробій, сон великий, латаття біле...

Зубр. Ми слухали свідків. Після всього, що ми тут дізналися, що ж нам робити з людиною?

Собака. Хочу ось що вам сказати. Те, що зробила людина з приро­дою, тяжкий злочин. Але ж лише людина може щось виправити! Тільки лю­дина створила Червону книгу, заповідники й охороняє їх. На наше щастя, люди на Землі різні, тож кому, як не вам, шановний Зубре, про це знати?

Зубр. Так, не заперечую. Тільки завдяки людині мені вдалося ви­жити.

Всі. Який жах!

Невже в майбутньому на світі

  • Не будуть квітнуть дивні квіти?

Конвалії й фіалки ніжні,

І вісник березня — підсніжник?

Невже ми більше не побачим,

Як сон-трава росою плаче?

Троянда степу, квітка мрії,

Жар-цвітом землю не зігріє?

Ми всі — господарі природи,

Тож збережемо її вроду.

Суддя виносить вирок людині.

Рятувати чисте повітря.

Рятувати воду — в морях, океанах,

В-малих і великих річках. 

Рятувати рідкісних птахів —

Не всі ще породи, а ті,                                             

Що зникають, у полях,

У лісах, у луках.

Рятувати злаки, а потім

Рятувати квіти.

Рятувати світанки —

Рятувати тишу, щоб

В тиші мовчати й радіти;

Рятувати вулиці від голосних двигунів.

Рятувати землю. А потім

Рятувати небо.

Рятувати мрії солодкий мотив.

Рятувати ніжність.

Від кого рятувати?

Від себе.

Поки ще не пізно і можна

Хоч щось зберегти.

Людина.

Все на землі, все треба берегти:

І птаха, й звіра, і оту травинку.

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо врешті, ти — лише її частинка.

Так, частка — невелика і залежна,

Цю істину сприймай беззастережно.   

Якщо береш, то треба віддавати,

Коли й надалі хочеш царювати.

Поки в небі є свято веселок і крил,

Поки є на Землі і роса, і колосся,

Я живу.

Поки є ріка Случ і могутній Дніпро,

Поки віру плекаю, щоб добре — збулося,

Я живу.

Поки засклено щебетом пташки вікно,

Поки тиша овіює явір гіллястий,

Я живу.

Поки в думках моїх день, що вигас давно,

Поки є кому вранці промовити «Здрастуй!»,

Ми живем!

 

VІ Підсумок уроку.

  • Чи сподобався вам цей урок? Чим? 

 

 

 

docx
Додано
13 листопада 2020
Переглядів
773
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку