Виховний захід на тему:
«Вчимося бути толерантним»
Вчимося бути толерантним
Мета заходу:
Завдання: розкрити поняття «толерантність», використовуючи афоризми видатних людей, показати певні рівні толерантної поведінки людини; розвивати вміння аналізувати, приймати рішення, вибирати правильну позицію; виховувати спостережливість, уважність до інших людей, здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе; виховувати почуття взаємодопомоги та дружнього прийняття іншої людини, чуйність, взаємодопомогу, людяність, терпимість, небайдужість; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок.
Обладнання: картки, кольорові олівці та ручки, ватман, маркер, тест.
Час і місце проведення: 14 березня 2016 р. 6-В клас. Комунальна установа Сумська спеціалізована школа №7 І-ІІІ ступенів імені Максима Савченка Сумської міської ради (класна кімната № 29).
Форма проведення: заняття з елементами тренінгу.
Епіграф до заходу: «Усі люди мають недоліки – хто більші, хто менші. Ось чому і дружба, і допомога, і спілкування були б неможливими, якби не існувало між нами взаємної терпимості»
Г. Гвіччардіні – італійський історик, філософ-гуманіст
ХІД ЗАНЯТТЯ
І. Організація класу.
ІІ. Повідомлення теми і мети заняття.
Тема сьогоднішнього нашого заняття – «Вчимося бути толерантним». Що означає поняття «толерантність»? Чи завжди ми в житті толерантні до інших людей? Які якості має толерантна людина і як їх виховувати в собі? На ці та багато інших запитань нам доведеться сьогодні відповісти.
ІІІ. Основна частина заняття.
Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки. Я познайомлю вас лише з деякими. - В англійській мові – це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію;
Толерантність – терпіння до чужих думок, поведінки, повага до національних і культурних відмінностей, прагнення до взаєморозуміння між народами світу.
Толерантність передбачає, що у мене є свої погляди, у когось іншого вони інші, і хоча я ці погляди не поділяю, але терпимо до них ставлюся.
16 листопада – Міжнародний день толерантності.
Іноді риси характеру товариша або подруги вас нервують, іноді, навпаки, вам допомагають прийняти певне рішення. І незважаючи на відмінності у характерах, ви є друзями, вам цікаво разом. Тому ж терпимість потрібно проявляти до всіх. Давайте перевіримо, чи терпимі ви, і чи потрібно виховувати в собі цю якість?
Тестування «Чи терпимі ми?»
Вибери твердження, яке відповідає твоїй поведінці.
А) Ти все ж таки слухаєш його;
Б) Ти не даєш йому говорити.
2. У класі ти вже відповів:
А) Ти даєш можливість відповісти іншим;
Б) Тобі хочеться відповісти ще.
3. Товариш зрадив тебе:
А) Ти намагаєшся з ним порозумітися;
Б) Ти помстишся йому.
Якщо в усіх трьох випадках ти вибрав твердження «а» - ти, - терпима людина.
Вправа «Мікрофон»
У цивілізованому суспільстві люди повинні бути терпимими. Чи погоджуєшся ви з думкою, щ о кожний із вас має право на повагу та терпимість з боку оточуючих?
Ми всі різні. Але потрібно бути терпимими (толерантними) одне до одного. Але чи означає толерантність терпимість до всього? Хіба можна терпіти, якщо хтось затіває бійку, ображає інших? Саме тут і існує межа. Ми маємо багато прав, але не маємо права порушувати права інших. Американський філософ Ф. Емерсон сказав: «Моя свобода розмахувати руками завершується там, де починається ніс мого сусіда».
Вправа «Як виявляти толерантність»
Проаналізуйте ситуацію, оберіть свій варіант відповіді і поясніть її.
Ситуація 1
Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як мають ставитися до цього ті, кому такий стиль не подобається?
А) Постійно демонструвати своє негативне ставлення, в різній формі радити змінити зачіску.
Б) Виходити з того, що людина має право на самовираження і може робити будь-що зі своїм власним волоссям.
В) Вимагати дотримання загального стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.
Ситуація 2
Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитися до цього?
А) Засуджувати вчинки учениці.
Б) Вважати, що це – особиста справа Оксани і не втручатися.
В) З розумінням ставитися до проблеми Оксани, поступово заохочувати її до навчання.
Ситуація 3
Вадим постійно виявляє неповагу до інших, зверхньо ставиться до своїх товаришів. Як бути?
А) Намагатися уникати спілкування з Вадимом.
Б) Відповідати грубістю на грубість.
В) «Ковтати» образи й спробувати проводити з ним роз’яснювальну роботу.
Отже, ми з’ясували, що у всіх трьох ситуаціях потрібно виявляти толерантність.
Гра «Асоціативний ряд»
Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.
Т – терплячий.
О – обережний, оригінальний, особливий, об’єктивний.
Л – лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
Е – енергійний, елегантний, ефективний.
Р – рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.
А – активний, акуратний, авторитетний.
Н – надійний, найдорожчий.
Т – товариський.
Н – необхідний людям, ніжний незалежний.
І – інтелігентний, ідеальний, ідейний.
С – співпереживаючий, співчутливий, сприймаючий свободу думок і дій іншого.
Т – тактовний.
Ь.
Обговорення:
Вправа «Емблема толерантності»
Учням пропонується самостійно намалювати таку емблему толерантності, яка могла б друкуватися на суперобкладинках, політичних документах, національних прапорах. Процес малювання займає 5-7 хв. І придумати гасло, яке відображало б суть їхніх емблем.
Щоб вийти з неординарних, критичних ситуаціях, я вам підготували поради, які допоможуть в цьому.
«Мішечка порад»
Дуже важливо в колективі дотримуватись 4 правила толерантного спілкування:
IV. Підсумок заняття.
Сьогодні ми з вами дізналися, що таке толерантність, замислилися як зробити наше життя кращим. Ми живемо з вами серед людей і треба навчитися рахуватися з думками і вчинками інших, уміти зрозуміти людину і вибачити її, не робити нічого такого, чого б не хотів для себе. І тоді вас будуть любити і поважати, і світ стане кращим! Я хочу закінчити годину нашого спілкування словами німецького поета Гете: «Перед великим розумом я схиляю голову, перед великим серцем я стаю на коліна».
Список використаної літератури