Тема: Я маю право жити на Землі.
Мета: виховувати правову культуру учнів; сприяти повазі до прав інших, відповідальності за виконання власних обов’язків; розвивати вміння висловлювати власну думку, співпрацювати в групі.
Обладнання і матеріали: магнітна дошка, магніти, мультимедійна презентація, Конвенція ООН про права дитини, Конституція України, невелике люстерко, малюнки із зображеннями символів окремих прав з Конвенції ООН про права дитини, картки з QR – кодами – завданнями для роботи у групах, малюнок та паперові сердечка для підсумкового завдання, клей, ручки або олівці.
І. Організація класу
- Сьогодні нашу годину спілкування ми проводимо у колі друзів. Привітайтеся з ними.
- Отже, сьогодні ви більше дізнаєтесь про свої права і права дітей усього світу. Діти – це майбутнє кожного народу, майбутнє Землі. Від того, яким буде дитинство, залежить життя людини у дорослому віці. Впродовж тривалого часу діти були незахищеними від утисків з боку дорослих. Згадаймо лише, що ми читали про дитинство Тараса Шевченка. Хлопчику з раннього віку не діставало турботи батьків, які змушені були тяжко працювати на пана. А скільки малому Тарасові довелось витерпіти задля того, щоб отримати освіту – і побиття вчителів-дяків, і примушування до тяжкої праці, навіть пограти з однолітками не було змоги, бо з малолітства
потрібно було працювати. І таких дітей, як Шевченко, було безліч як в Україні, так і по всьому світу.
Тому світова спільнота вирішила здійснити кроки щодо визнання прав дітей та захисту цих прав.
- Давайте пригадаємо, які права мають діти (відповіді дітей).
- Потреба у такому особистому захисті дитини була проголошена у Декларації прав дитини, у Конвенції ООН про права дітей, у Законі про охорону дитинства і у Конституції.
- У нас є група експертів, які готували завчасно повідомлення саме про ці документи. Тому зараз я надаю слово їм.
Виступ першого учня Декларація – це документ, у якому викладено важливі правила, обов'язки для всіх людей. Дітям у різні епохи жити було нелегко, не було законів, які б оберігали їхнє життя. У 1959 році було прийнято «Декларацію прав дитини».
Декларація – це просто Оголошення всіх прав.
Є права й в дітей, звичайно,
Треба, щоб усяк їх знав.
Знайте ж, що усі ми – рівні
Від народження в правах,
І людина змалку вільна,
Наче в небі синій птах.
Знайте ж, змалечку всіх діток
Треба вчить, оберігать,
І ніхто в усьому світі їх не сміє ображать.
Треба діткам всього світу
Не сваритись, а дружить,
І по правилах хороших,
По закону треба жить.
Виступ другого учня
Конвенція – головний міжнародний документ щодо захисту дітей. У 1989 році всі прогресивні країни світу підписали «Конвенцію прав дитини». Конвенція ООН має 54 статті, написані шістьма мовами. Книга прав дитини – це закон, вона називається Конвенція ООН.
Виступ третього учня
Закон – документ, нормативний акт, прийнятий вищим органом державної влади. На основі Конвенції Україна у 1991 році прийняла Закон «Про охорону дитинства». Розквітай, прекрасна Україно, Рідна земле, матінко моя, Бо законом право дано, Щоб жив, учився і ріс я. У Конвенції прописано 54 статті, 40 з яких присвячено правам дітей. Ось деякі з них
- Хочу сказати, що ми зараз з вами теж викорстовуємо право на спілкування і право вільно висловлювати свої думки одержувати та передавати інформацію. Це записано у ст. 13 Конвенції ООН про права дитини.
- Сьогодні учні нашого класу підготували для вас зустріч з відомими героями улюблених казок, які допоможуть нам ще раз згадати права дітей.
Сценка 1
(Виходять Мальвіна і Буратіно з букварем)
Учитель: Та це ж, гляньте, Буратіно!
Ви куди йдете, Мальвіно?
Мальвіна: Я у школу поспішаю,
Там читать, писать навчають.
Буратіно: По Конвенції дитячій
Маємо право на навчання.
Тому в школі нас вітають
І дають міцні знання.
(Право на освіту й навчання.)
Сценка 2
(Виходять Вовк і Червона Шапочка).
Червона Шапочка : А чого це вуха раптом більші стали?
Дивним чорним пухом геть позаростали?
Вовк: Це щоб краще чути любу мою внучку!
Ти підходь – но ближче, дай бабусі ручку!
Червона Шапочка : Чом це ваші руки стали волохаті?
Вовк: Це щоб краще діток обіймати.
Червона Шапочка : А зубів страшенних повна, повна паща!
Вовк: Це, щоб зміг нарешті з’їсти тебе краще!
Червона Шапочка : Хоч не вмієш, злий вовчисько,
Ти книжок читати,
Та Конвенцію дитячу
Треба гарно знати.
Там написано, що діти -
Мають право жити.
(Право на життя)
Сценка 3
(Входить Айболить)
Айболить: З радістю вас зустрічаю,
Вам здоров’я я бажаю.
Пам’ятайте, на здоров’я і на ліки
Мають право усі діти.
(Право на медичне обслуговування.)
Сценка 4
Входять Попелюшка і Мачуха).
Мачуха: Нам час уже на бал рушати,
А ти дивись, не думай спати.
Роботу я тобі знайду,
Роботи повно у саду.
Троянди треба посадити
Полити землю, підпушити,
Щоб всі доглянуті були,
І до приходу зацвіли.
Попелюшка: Я вся в роботі, я труджуся.
Я цілий день верчусь, кручуся.
Є в мене право відпочивати,
Біжу на бал я танцювати.
(Право на відпочинок та дозвілля)
8. Гра «Дозволяється – забороняється» проводиться разом
А зараз, діти, я перевірю, чи добре ви запам’ятали свої права.
Ось в кутку стоїть хлопчисько,
Плаче, надривається,
Бити ремінцем дитину...
(забороняється).
З мамою діти повинні жити,
Квіти їй завжди носити.